Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ei-työllistävää höpöä voisin lukea yliopistossa?

Vierailija
31.07.2018 |

Tekee mieli käyttää veronmaksajien rahoja. Opiskelin jo yhden tutkinnon nk. työllistävältä alalta eikä ole töitä näkynyt. Antakaa siis ehdotuksia. Ei kieliä, koska niihin en kuitenkaan pääse sisään

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuuriantropologia, lingvistiikka, assyrologia, yleinen kirjallisuustiede, kaikki filosofia, kirkkohistoria, muinaisslaavi.

Vierailija
2/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene opiskelemaan kemiaa. Takuuvarma työttömyys. Jokaista haettavana olevaa kemistin paikkaa hakee 200 muuta.

T. Nimim. Jos saisin sen aikakoneen, matkustaisin vuoteen 1990 ja kertoisin itselleni että opiskele ensin vuosi kemiaa ja biologiaa ja hae sen jälkeen lääkikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historiaa

Vierailija
4/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jännä. Sattuneesta syystä tunnen monia ihmisiä, jotka ovat opiskelleet antropologiaa, assyrologiaa, lingvistiikkaa, kirkkohistoriaa, historiaa ja filosofiaa, ja he kaikki ovat tyyööllistyneet helposti. Toki siis nimenomaan tutkimuspuolelle, mutta ihan palkkatöihin. Johtuu varmaan siitä, että näillä aloilla on Suomessa kansainvälissti ottaen aika vahva tutkimuksen osaaminen ja rahoitusta saadaan sekä kansallisista että kansainvälisistä hauista, huippuyksiköitä yms.

Vierailija
5/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on jännä. Sattuneesta syystä tunnen monia ihmisiä, jotka ovat opiskelleet antropologiaa, assyrologiaa, lingvistiikkaa, kirkkohistoriaa, historiaa ja filosofiaa, ja he kaikki ovat tyyööllistyneet helposti. Toki siis nimenomaan tutkimuspuolelle, mutta ihan palkkatöihin. Johtuu varmaan siitä, että näillä aloilla on Suomessa kansainvälissti ottaen aika vahva tutkimuksen osaaminen ja rahoitusta saadaan sekä kansallisista että kansainvälisistä hauista, huippuyksiköitä yms.

Kiitos tästä. - Minusta tuntuu, että moni heistä jotka edellä mainittuja aineita halveksii (tai yleisemmin erityisesti humanisteja ja melkein yhtä paljon yhteiskuntatieteitä) eivät ole itse päivääkään opiskelleet yhtään mitään yliopistolla;  aika harva korkeakoulussakaan.

Vierailija
6/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen työttömyys on mielikuvista poiketen pienempää kuin työttömyys eri aloilla keskimäärin. Yliopistoon hakeutuu fiksuja ja ahkeria ihmisiä, ja "huuhaa-aloille" sisään otetaan tosi vähän hakijoita. Ne, jotka otetaan, ovat motivoituneita ja luovat suhteita oman alansa töihin tutkimusprojektien ja harjoitteluiden myötä jo opiskeluaikana.

Vierailija
7/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku filosofian ala, esim. estetiikka?

Vierailija
8/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidehistoria

Vierailija
9/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisemmin työttömäksi valmistuu merkonomi.

Vierailija
10/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä yliopisto? Auttaa rajaamaan.

Vierailija
11/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene humanistiseen

Vierailija
12/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika itsevarmalla asenteella olet tuosta noin vain menossa yliopistoon :D Onko sinulla mitään käsitystä, millaisia pohjatietoja vaaditaan, jotta tulee hyväksytyksi johonkin pieneen oppiaineeseen, ja kuinka pieni osuus hakijoista hyväksytään? Avoimeen voit tietysti mennä, mutta jos toiveena on veronmaksajien rahojen tuhlaaminen, ei tämä valitettavasti onnistu, sillä opinnot pitää maksaa itse. Tai no, eihän sinulla niitä palkkatuloa ilmeisesti ollut nytkään...kysy, jos työkkärin puolesta olisi ok tehdä parit kurssit avoimessa!

Vierailija
13/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä yliopisto? Auttaa rajaamaan.

Mieluiten Helsinki, mutta työttömyyden perässä voin muuttaa Tampereelle tai Turkuun

ap

Vierailija
14/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene humanistiseen

Helsinki valmistunut 1990-luvulla, enkä päivääkään ilman töitä. Pomppinut vielä alalta toiselle. Suuri riski työllistyä.

Vierailija
15/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika itsevarmalla asenteella olet tuosta noin vain menossa yliopistoon :D Onko sinulla mitään käsitystä, millaisia pohjatietoja vaaditaan, jotta tulee hyväksytyksi johonkin pieneen oppiaineeseen, ja kuinka pieni osuus hakijoista hyväksytään? Avoimeen voit tietysti mennä, mutta jos toiveena on veronmaksajien rahojen tuhlaaminen, ei tämä valitettavasti onnistu, sillä opinnot pitää maksaa itse. Tai no, eihän sinulla niitä palkkatuloa ilmeisesti ollut nytkään...kysy, jos työkkärin puolesta olisi ok tehdä parit kurssit avoimessa!

On mulla muutama vuosikymmen aikaa hakea, jos ei nyt ekalla kerralla sattuisikaan pääsemään. Yhden haastavan tutkinnon suorittaneena opiskelutaidot lienevät paremmat kuin suoraan lukiosta hakevilla, joten tässä on mulla etu

ap

Vierailija
16/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä luetellut humanistiset alat ovat itse asiassa hyvin työllistäviä; ko. alat ovat aina osanneet kouluttaa vain sen verran, kuin on tarve. Näin kolmatta vuotta työttömänä olevana biotieteilijänä olen kateellinen.

"tulevaisuuden ala! työllisyys taattu!" Näitä silloin 2000-luvun alussa viljeltiin...

Vierailija
17/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene opiskelemaan kemiaa. Takuuvarma työttömyys. Jokaista haettavana olevaa kemistin paikkaa hakee 200 muuta.

T. Nimim. Jos saisin sen aikakoneen, matkustaisin vuoteen 1990 ja kertoisin itselleni että opiskele ensin vuosi kemiaa ja biologiaa ja hae sen jälkeen lääkikseen.

Just noin se on! (Olen melkein kohtalotoverisi, biokemisti, mikä virhevalinta!) Mutta ulkomailla on onneksi työtä ollut, tosin "vain" laboratorio/tutkimusteknikkona, Olen kiitollinen että voin edes käyttää koulutustani vaikka ylikoulutettu olenkin.

Vierailija
18/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin kyllä kieliä. Esim ranska, italia, espanja. Niihin ei tarvita kummoisia pohjatietoja ja hakijoita on vähän.

Vierailija
19/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin itsekin päästä Helsingin yliopistoon opiskelemaan ihan mitä vaan höpöä, jolla ei työllisty. Usealla suunnitelmalla en onnistunut millään. Kokeilin näitä aloja: romaaninen filologia, arabian kieli ja islam, kulttuuriantropologia. Joka ala alkoi vetää jossain vaiheessa. Oma erikoistumiseni on harvinainen, monien "höpöhöpöksi" naurama, mutta sillä olen työllistynyt jo 6 vuoden ajan. Nämä eivät siis onnistuneet, koska niillä työllistyi.

Joten ehdotan enemmänkin muinaiskirkkoslaavia, koska sillä ei näköjään työllisty vaan pitää hakea hillotolppa jostain muualta kuten politiikasta...

Vierailija
20/64 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi. Sillä työllistyy hyvinkin, ainakin mun tutut. Toiset pelimaailmaan, jotkut designhommiin, toiset tutkijoina, jotkut toimittajina, ja vielä kulttuurialoillekin.