Mitä ei-työllistävää höpöä voisin lukea yliopistossa?
Tekee mieli käyttää veronmaksajien rahoja. Opiskelin jo yhden tutkinnon nk. työllistävältä alalta eikä ole töitä näkynyt. Antakaa siis ehdotuksia. Ei kieliä, koska niihin en kuitenkaan pääse sisään
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on jännä. Sattuneesta syystä tunnen monia ihmisiä, jotka ovat opiskelleet antropologiaa, assyrologiaa, lingvistiikkaa, kirkkohistoriaa, historiaa ja filosofiaa, ja he kaikki ovat tyyööllistyneet helposti.
Olen ainoa tuntemani filosofi, nörtin hommia olen tehnyt ja taas kerran pitkäaikaistyötön.
Ainoan tuntemani assyriologin onnistuin työllistämään ex-duuniini (ts. vinkkasin silloiselle pomolle että tuossa olisi hyvä tyyppi meille); nörttinä hänkin siellä. Meillä on kummallakin myös lingvistiikan opintoja taustalla.
Toinen tuntemani historianopiskelija työskentelee vakiduunissa alan opettajana. Toinen koetti sinnitellä freelancer-toimittajana, mutta vaihtoi lähihoitajaksi. Erikoistui vanhustyöhön ja viihtyy mainiosti. Historianopinnoista taustalla on hyötyä, osaa jututtaa asiakkaita vanhoista asioista ja on itse aidosti kiinnostunut siitä mitä kuulee.
Melkein mikä tahansa yliopistossa paitsi lääketiede ja logopedia johtaa helposti työttömyyteen, joten aloittaja voi huoletta valita alan. Itse aloitan syksyllä tietojenkäsittelyn maisteriopinnot, mutta en usko työllistyväni niiden jälkeenkään. Mielelläni kyllä jotain töitä vielä tekisin, ja mieluiten jotain missä matikkapääni pääsiis hyötykäyttöön. Mutta eipä sellaiselle maassa taida tarvetta olla.
Miksi et työllistyisi tkt-opintojen jälkeen? Joo, koodareita on jonkin verran työttöminä, mutta samalla niistä on hirveä pula. Jos olet vielä opiskelemassa, ehdit kyllä erikoistua sellaiseen alueeseen, jossa työllisyys on hyvä.
Tuntuu ettei yli viisikymppistä pitkäaikaistyötöntä kumminkaan minnekään oteta.
Ja alan teknologioiden opiskelu tapahtuu kyllä omalla ajalla, ei missään oppilaitoksessa. Vielä en ole keksinyt, mikä olisi se erikoistumisalue, joka työllistäisi varmasti. Tuntuu että aina menee arvaukseni väärin. Ehkä pitäisi tuntea alan ihmisiä, sitä kautta pääsisi paremmin jonnekin kuin vain opiskelemalla.
Yliopistossa tosiaan suhteilla on työllistymiseen suuri merkitys. Samaa mieltä siis kuin aiempi kommentoija: kaikki opinnot voivat johtaa työttömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Melkeinpä sokkona mikä vaan humanistinen ala, plus kemia ja biologia. Yleensäkin alat joissa opiskelee paljon naisia.
Kertoo muuten naisista jotain kun sukupolvi toisensa jälkeen ne menee opiskelemaan samoja ikityöttömyysaloja.
Sellaiset hömppäalat kuin logopedia, varhaiskasvatus, sosiaalityö ja psykologia ovat erittäin naisvaltaisia ja lähes kaikki sossut, lastentarhanopettajat, puheterapeutit ja psykologit ovat työttömiä vai miten se nyt meni.
Nyt on kyllä ihan pakko sanoa, että mitä vattua mä just luin?!