Jos löytäisit lompakon missä on 500 e, pitäisitkö rahat?
Kommentit (44)
Käyttäjä7437 kirjoitti:
En pitäisi. Joku vielä köyhempi kuin minä on voinut hukata. Joku jolla on kissa tai koiraressukka.
Karman laki seuraa niitä, jotka eivät ole rehellisiä.
Minulla ei ole 500€ pitää mukanani lompakossani, joten jos joku on sellaisen kadottanut, hänen täytyy olla rikkaampi kuin minä.
Lisäksi mitään "Karman lakia" ei ole olemassakaan, eikä paha saa aina palkkaansa (ja jos saakin, se on taatusti isompi kuin minulla). Joten, jos voisin olla varma, ettei kukaan huomaa juuri minun vieneen lompakon, todennäköisesti pitäisi rahat.
Vierailija kirjoitti:
Löysin lompakon, jossa oli 3600€. Googlasin henkilön korttien perusteella ja se oli joku pokeri kaveri. Numeropalvelusta numero ja palautin suoraan ko. henkilölle. Ei kiitosta, ei palkkiota, ei mitään. Enään en palauta yhtäkään lompakkoa, pidän käteisen ja viskaan lopuksi puskaan.
Olisi sen ammattipeluun pitänyt jo jotain vihjata. Ei sellaisella ole omantunnontuskia kun vie työkseen jo toisten rahat.
En pitänyt kun löysin suurinpiirten tuollaisen summan. Tuntui pahalle ajatus että siinä on jonkun viimeiset pennoset, jotka on nostettu jonkun tärkeän asian maksamiseksi ja sitten rahat on joutuneet hukkaan.
En.
Sehän on varastamista. Periaatteessa sama kuin pihistäisi jonkun laukun ravintolassa, jos on jättänyt huolimattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Löysin lompakon, jossa oli 3600€. Googlasin henkilön korttien perusteella ja se oli joku pokeri kaveri. Numeropalvelusta numero ja palautin suoraan ko. henkilölle. Ei kiitosta, ei palkkiota, ei mitään. Enään en palauta yhtäkään lompakkoa, pidän käteisen ja viskaan lopuksi puskaan.
En ymmärrä tätä logiikkaa.
Miten olisi oikeutettua rangaista lompakon omistajaa jonkun tuntemattoman törpön käytöksestä?
Olisin muuten itse vienyt poliisille noin ison summan ehdottomasti. Siitä olisi sitten saanut palkkionkin, on kai 10 prossaa tjs.
Veisin poliisille paitsi jos se olisi jonkun sikarikkaan joka ei niitä rahoja tarvitse.
Tekisi mieli sanoa, että en pitäisi, mutta varmaankin pitäisin.
Vierailija kirjoitti:
En pitänyt kun löysin suurinpiirten tuollaisen summan. Tuntui pahalle ajatus että siinä on jonkun viimeiset pennoset, jotka on nostettu jonkun tärkeän asian maksamiseksi ja sitten rahat on joutuneet hukkaan.
Täällä huokuu vasemmistolainen henki, että olisi oikeutettua pitää rahat, jos tietää, että omistaja on varakas...
Mielenkiintoinen ketju. Onneksi tiedän, että tämä rajattu porukka ei edusta suomalaisen keskimääräistä moraalia. Se on nähty muissakin yhteyksissä.
Hukkasin 10 vuotta sitten Manchesterissä lompakon, jossa oli 400 puntaa. Oli opiskelijalle aika hikinen paikka. Puolen tunnin päästä pankki soitti, että lompakko on poliisiasemalla. Helpotus ja ilo oli niin suuri, että pelkästään sen muistamisen perusteella uskon, että kiikuttaisin minäkin lompakon poliisiasemalle, tai ottaisin itse yhteyttä omistajaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi oikeutettua rangaista lompakon omistajaa jonkun tuntemattoman törpön käytöksestä?
Olisin muuten itse vienyt poliisille noin ison summan ehdottomasti. Siitä olisi sitten saanut palkkionkin, on kai 10 prossaa tjs.
Jatkan...
Poliisille muuten ihan siksikin, että tuollaisen summan kantaminen käteisenä saattaa viitata johonkin rikokseen.
500€ on nykyisin niin pieni raha, että on ihan sama, kenen se loppupeleissä on.
En tietenkään, koska raha voi olla tarkoitettu koiran leikkaukseen tai mummelin lääkkeisiin tai mihin vain tärkeään.
Pitäisin, mutta kiikuttaisin sen lompakon varmaan johonkin. Esim jos siellä olisi jonkun tietyn pankin pankkikortti, niin veisin sen pankin konttoriin. Kuitenkin jotenkin niin etten jäisi kiinni että pidin ne rahat :D
Mä olen meinaan kerran hukannut lompakon (siellä ei tosin ollu käteistä, tai ehkä 20snt) ja mulle soitettiin pankista että heillä on mun lompakko. Joku vanha mies oli löytäny ja vieny sinne.
Iso homma hommata kaikki kadotetut kortit takasin..
Pitäisin. Empä minäkään ole saanut kadottamaani takaisin vaikka olen palauttanut muiden hukkaamaa heille takaisin tai minulta varastettua takaisin tai korvauksia pahoinpitelyistä joten ottaisin omaani takaisin sitten noin.
Harvoin lompakossa on pelkkä 500 euron seteli. Yleensä myös henkilökohtaisia papereita ja esim. ajokortti. En pitäisi.
En pitäisi! En voisi katsoa miestäni enää ikinä silmiin, jos pitäisin. Enkä itseäni peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan...
Poliisille muuten ihan siksikin, että tuollaisen summan kantaminen käteisenä saattaa viitata johonkin rikokseen.
Ohis, kaipa sitä itsekin on rikollinen kun viimeviikolla kantelin lompakossa 7500€ moottoripyörän ostoa varten.
Tietysti! Sanoisin omistajalle että rahat oli viety ja pyytäisin palkkion.
En pitäisi rahaa. Maksaisin vaan nopsasti autolainan yhden osamaksuerän sillä.