Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei kelvannut köyhälle terveelliset ILMAISET ruuat

Vierailija
30.07.2018 |

Miehen sisko tuli kahden lapsensa kanssa meille pk-seudulle kesäloman viettoon. Äitinsä oli hänelle ja lapsille menopaluuliput ostaneet. Heillä on ollut kosolti taloudellista epäonnea kuluneena vuonna ja halusimme tarjota heille pitkän viikonlopun. Järkkäsimme esim lapset lintsille jne.

Viikonlopun ruokailut olivatkin epäonnistunut farssi. Olimme varmistaneet allergiat jne. Perjantaina olimme hakeneet koko porukalle (meillä myös 2 lasta) sushia-jäivät syömättä. Sisko halusi hakea sämpylöitä ja meetvurstia kaupasta, meillä oli vain tummaa leipää ja siemennäkkäriä-mieheni lähti kauppaan hakemaan. Aamulla teimme smoothiet, jotka jäivät lasiin. Myöskään uunipuuro ja turkkilainen juhurtti ei kelvannut. He söivät sämpylöitä ja meetvurstia ja sisko kertoi jo aamupalapöydässä hakevansa muroja seuraavaksi aamuksi. Grillatessamme kasviksia, sieniä, kalaa ja kanaa ei löytynyt siitäkään heille sopivaa. Myös salaatti jäi koskematta, koska siinä oli granaattiomenaa ja he eivät pidä salaateista jossa on makeaa. Lähdettiin ostamaan makkaraa ja italiansalaattia. Koko viikonloppu tätä järjetöntä valikoimista ja valitusta. Ensin tulin surulliseksi, nyt lähinnä kiukuttaa. Kirjoitin tämän, joska tosi usein täällä on avauksia vähemmän varakkaiden ruokatottumuksista. Voin tosiaan kokemuksella kertoa, että kyse on jostakin muustakin kuin rahasta. Eniten säälitti lapset, jotka molemmat ”pullukoita”
Ja jos joku epäilee trolliksi-valitettavasti tämä on ihan tosielämästä

Kommentit (419)

Vierailija
181/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka tykkää noista ruuista, puolustaa ja ja ne jotka eivät tykkää, ymmärtävät vierailijoita. Itse pyrin tarjoamaan jotain mistä vierailijat tykkää. Yleensä löytyy hyvä kompromissi.

Tämä on asiaa.

Vierailija
182/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sushin väkästäminen ei ole mielestäni *rentoa suomalaista*ruokaa?

Eikä sushi ylipäätään. Vai olenko väärässä, siis sushi on nimenomaan suomalaineniin alkuperältään.

Myöskään graanaattiomenat.

Nyt esimerkiksi.

Lohikeitto, ihan muussi ja lihapullat, ihan siis normiruokia voi tarjota ruokana.

Muuriletut ovat yleensä kaikille kelpaava herkku. Lakkahillo, mansikkahillo sen kanssa. Nam, lapzetkin tykkää.

Juu niin, hyi, epäterveellistä, rasvaista ja sokeria, apuaaa!

Haistakaanyt huilu, aikuinen ihminen ja lapsetkin voivat joskus herkutella eikä siihen kuole.

Elämässä pitää olla joskus herkkuhetkiä.

Makkaroitakin on monenlaisia, ei niissä mitään vikaa ole jos yhden kerran kaikki olisivat makkaraa syöneet?

Jos siis ei kasvisvalio.

Ja kuten sanoin jo aiemmin, yksi viikonloppureissu ei ole mikään lasten tai tai aikuostenkaan terveellisyyskoulutusreissu!

Vaan mukavaa kesäreissu josta jää hyvät muistot.

Lasten ruokatavat eivät siitä miksikään muutu, vaikka kuinka sen viikonlopun tarjoaisi sokeritonta, rasvatonta, lisäaineetontai ja mautonta ruokaa sen yhden viikonlopun.

Jota sitäpaitsi eivät edes söisi, se siitä *koulutuksesta*

Ja sitäpaitsi aloittaja ei ole mikään heidän *kouluttajansa* edes.

Niillä kahdella tarjoamallaan armopalavierailulla.

Vaikka niin luulette, suurin osa, ainakin Helsingin ulkopuolella, ei syö sushia. On ehkä maistanut, mutta mikään yleinen ruokalaji se ei ole.

Ja tämä tarina on tosi,vaikka muuta haluasitte uskoa.

Ainakaan minun tuttavapiiriissäni.

Yhtään kertaa kukaan ei lue laittanut ja tarjonnut sushia kun ollaan kyläilty yhdessä.

Miksi ylipäätään joku japanilainen erikoisruoka pitäisi olla jokaisen lautasella?

Mitä järkeä siinä on, ei mitään paitsi, että saa tuntea itsensä hienoksi ja muita fiksummaksi.

Minä arvostan sellaisia ihmisiä jotka ovat niin suoraselkäisiä, että voivat syödä sellaista, mistä tykkäävät, eikä niitä ruokia jotka ovat muodissa tai *kuuluu* syödä.

Jos näitä ihmisiä olisi enemmän, niin sitä vähemmän esimerkiksi sushia olisi tarjolla.

Toki on niinkin, että se sushi näyttää varmaan hienommalta selfieissä kuin lihapullat ja muussi.

Mutta kun kaikki eivät ota niitä selfieitäkään, tämäkin tarina on tosi, vaikka uskomaton monelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten köyhyys tähän liittyy? Ei mitenkään, piti vain saada syy lyödä köyhiä. Nirsoja ihmisiä on joka tuloluokassa. Me olemme köyhiä ja meille nuo teidän tarjottavat olisivat ihan normaalia arkiruokaa.

Vierailija
184/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten köyhyys tähän liittyy? Ei mitenkään, piti vain saada syy lyödä köyhiä. Nirsoja ihmisiä on joka tuloluokassa. Me olemme köyhiä ja meille nuo teidän tarjottavat olisivat ihan normaalia arkiruokaa.

Jaa a, itse kyllä väittäisin että rikkaat, koulutetut, paljon esim matkustaneet ihmiset syövät lähes mitä tahansa kun matalastikoulutetut, lihavat ovat näitä "me on aina syöty makkaraa, en maista mitään ituja!!"

Vierailija
185/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko lasten sitten pitänyt olla nälässä kun eivät syöneet esimerkiksi tummaa leipää tai muuta vastaavaa?

Miksi ei saisi hakea lapsilleen sitä ruokaa tai aamupalaa johon ovat tottuneet?

Mikä on aloittajaalla oikeus sanella mikä on *oikeata* ruokaa, varsinkin kun ei ollut kysynyt etukäteen?

Mikä tässä nyt oli niin väärin?

Muu kuin se, että aloittajalla ei ollut järkeä tai tahtoa vieraanvaraisuuteen?

Vierailija
186/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa a, itse kyllä väittäisin että rikkaat, koulutetut, paljon esim matkustaneet ihmiset syövät lähes mitä tahansa kun matalastikoulutetut, lihavat ovat näitä "me on aina syöty makkaraa, en maista mitään ituja!!"

Ja taas pitkälle viety johtopäätös. Itse olen hoikka ja korkeasti kouluttautunut, mutta myös nirso ruoan suhteen.

Vierailija
187/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä täytyy olla idiootti--äiti ja perhe jos aamupalaksi syödään muroja

ja makkaraa

huh

Vierailija
188/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko lasten sitten pitänyt olla nälässä kun eivät syöneet esimerkiksi tummaa leipää tai muuta vastaavaa?

Miksi ei saisi hakea lapsilleen sitä ruokaa tai aamupalaa johon ovat tottuneet?

Mikä on aloittajaalla oikeus sanella mikä on *oikeata* ruokaa, varsinkin kun ei ollut kysynyt etukäteen?

Mikä tässä nyt oli niin väärin?

Muu kuin se, että aloittajalla ei ollut järkeä tai tahtoa vieraanvaraisuuteen?

Tämä!

Vierailija
189/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten ruokailu on vanhempien vastuulla ja mä en edes antaisi alle kouluikäisen syödä sushia, korkean suolapitoisuuden ja raakakala voi jo sinällään olla terveysriski, koska lapsen sisäelimet eivät ole vielä kehittyneet.

Eihän sushissa edes ole suolaa.

Soijassa on, mutta ei sitä ole pakko käyttää.

Jos raakaa kalaa pelkää niin valitsee sitten sellaista sushia jossa on vain kasviksia. Kurkku ainakin käy useimmille lapsille. Eikä siinäkään ole suolaa.

Vierailija
190/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ihminen vihoittelee lapsille. Se ei ole kovin järkevää. Lapset ovat tunnetusti varovaisia vieraiden ruokien suhteen. Outoa, että ap ei rikkaudestaan ja kouluttautumisestaan huolimatta hoksannut sitä.

Vierailija
191/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyi kuka nyt mitään raakaa kalaa syö. En olisi minäkään huolinut. Vositte hipsterit olla edes vähän vieraskoreita ja tarjota normaalia ruokaa kuten just metvurstia ja sämpylöitä. Mikä ihmeen smoothie?  Sehän on sose hampaattomille ja vauvoille, samaa kuin Piltti ja Bona, kuka aikuinen hampaat omaava sellaista haluaa?

joo sushissä käytetään myös sammakon sisälmyksiä ja käärmeen silmiä, eikös? Pidätkö muuten jouluruuasta, riisipuurosta ja graavista?

Minäkään en pidä raa'asta kalasta. En edes raakakypsytetystä. Enkä merilevästä. Mitä tekemistä sillä etten pidä jonkin ruoka-aineen mausta on sammakon sisälmyksillä ja käärmeen silmillä? Ei tuossa lainaamassasi viestissä esitetty epäilyjä tarjottavien elintarvikekelpoisuudesta tai edes normaaliudesta. Voi olla ihan tavallisia ruoka-aineita joiden mausta joku ei pidä.

Vierailija
192/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas pitkälle viety johtopäätös. Itse olen hoikka ja korkeasti kouluttautunut, mutta myös nirso ruoan suhteen.

Juu no sittenhän se ei tietenkään pidä paikkaansa koska yksi poikkeus löytyi :,D

Vierailija
193/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä keskustelu. Hyvin mustavalkoinen ja tuomitseva. Itse yritän kasvattaa lapsista suvaitsevaisia. Ei minua haittaa se, mitä muut syövät tai miten elävät. Mutta jos kutsun vieraita, yritän oikeasti tarjota heille mieluista syötävää. Jos en tiedä sitä, osaan kysyä.

Vierailija
194/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa,olen köyhä ja ylipainoinen, matalastikoulutettu kasvissyöjä joka pyrkii syömään monipuolisesti ja terveellisesti. Anoppi taas korkeastikoulutettu,hoikka hyvätuloinen ja nirsoilija pahimmasta päästä.

Ehkä se on enemmänkin se millaisessa seurassa liikkuu tai kasvaa ja mikä kiinnostaa. Köyhä ei ole automaattisesti wt eikä korkeastikoulutettu sivistynyt saati rikas.

Vierailija
195/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nirsot aikuiset ihmiset ovat jotain todella kamalaa. Toki makuja on monia, mutta kyllä ihmisen pitää pystyä tarvittaessa syömään normaaleja tarjottavia asioita.

Vierailija
196/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Repeisin onnesta jos joku tarjois mulle tollasia herkkuja :)

Ja harmista, jos itse satsaisin samalla tavoin ja vieraat kävisivät ostamassa omat eväät. Töykeää kuin mikä, varallisuudesta viis.

Ap on nähnyt vaivaa, se on selvä. Mutta miksi loukkaantua näin mahdottomasti siitä, että toiset syö vähän erilailla? Ehkä sisko osasikin olla kohtelias ja syödä valittamatta. Mutta itse kolmen nirson lapsen kanssa vierailut on tuskaa, jos on liian erikoista. Sisko teki järkevästi, jos vaihvihkaa kävi ostamassa lapsille mieluista. Mikä rikos se on? Miettikääpä hetki ennen kuin lynkkaatte.

Tuollahan luki että vieraat valittivat? Se on töykeää ei siitä mihinkään pääse.

Ap kuitenkin tarjoili melko normaalia ruokaa, oudompaa olisi tarjoilla jotain eineksiä vieraille. Itsekin olen vähävarainen mutta vieraille teen tarjottavat suurella vaivalla, edelliset saivat kookosperunakikhernecurrya, tummaa riisiä, itsetehtyjä pitaleipiä, chutneyä ja jogurttikastiketta. Lapsia varten lisäksi paistoin vähän kanaa ja uunijuureksia kaiken varalta. Aikuisen ihmisen kuitenkin odotan syövän mitä hälle tarjotaan. Ruoka-aine-allergiat tarkistan ensin ja kysyn onko jotain mistä eivät pidä, tai ruokavalio esim vegaani.

Vierailija
197/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nirsot aikuiset ihmiset ovat jotain todella kamalaa. Toki makuja on monia, mutta kyllä ihmisen pitää pystyä tarvittaessa syömään normaaleja tarjottavia asioita.

Nämä olivat lapsia.

Vierailija
198/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, no ei ihme, että ei kelvannut, sushi kun mitä ilmeisemmin oli haettu ravintolasta? Et sitten viitsinyt itse tehdä? Katsos kun sushiin ei välttämättä tule edes kalaa tai muitakaan mereneläviä. Kukaan ei kiellä tunkemasta sinne rullan sisään vaikka sitä granaattiomenaa.

Mutta tämähän olikin trolli, johon sait aivan liikaa vastauksia.

Vierailija
199/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä keskustelu. Hyvin mustavalkoinen ja tuomitseva. Itse yritän kasvattaa lapsista suvaitsevaisia. Ei minua haittaa se, mitä muut syövät tai miten elävät. Mutta jos kutsun vieraita, yritän oikeasti tarjota heille mieluista syötävää. Jos en tiedä sitä, osaan kysyä.

Minä taas kylään mennessäni syön sitä mitä tarjotaan, enkä lähde nenä nyrpistellen kauppaan.  Moukkamaista käytöstä tuollainen.

Vierailija
200/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali perusruoka olisi kelvannut. Miksi tuollainen tarjonta?? Halusitko näpäyttää vai?

Miksi ruoka on joillekin joku pakkomielle? Äitini oli tällainen. Kun tuli vieraita hän tarjosi jotain ihmeellistä silakkakeittoa, jota ei koskaan muulloin kotona syöty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi