Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei kelvannut köyhälle terveelliset ILMAISET ruuat

Vierailija
30.07.2018 |

Miehen sisko tuli kahden lapsensa kanssa meille pk-seudulle kesäloman viettoon. Äitinsä oli hänelle ja lapsille menopaluuliput ostaneet. Heillä on ollut kosolti taloudellista epäonnea kuluneena vuonna ja halusimme tarjota heille pitkän viikonlopun. Järkkäsimme esim lapset lintsille jne.

Viikonlopun ruokailut olivatkin epäonnistunut farssi. Olimme varmistaneet allergiat jne. Perjantaina olimme hakeneet koko porukalle (meillä myös 2 lasta) sushia-jäivät syömättä. Sisko halusi hakea sämpylöitä ja meetvurstia kaupasta, meillä oli vain tummaa leipää ja siemennäkkäriä-mieheni lähti kauppaan hakemaan. Aamulla teimme smoothiet, jotka jäivät lasiin. Myöskään uunipuuro ja turkkilainen juhurtti ei kelvannut. He söivät sämpylöitä ja meetvurstia ja sisko kertoi jo aamupalapöydässä hakevansa muroja seuraavaksi aamuksi. Grillatessamme kasviksia, sieniä, kalaa ja kanaa ei löytynyt siitäkään heille sopivaa. Myös salaatti jäi koskematta, koska siinä oli granaattiomenaa ja he eivät pidä salaateista jossa on makeaa. Lähdettiin ostamaan makkaraa ja italiansalaattia. Koko viikonloppu tätä järjetöntä valikoimista ja valitusta. Ensin tulin surulliseksi, nyt lähinnä kiukuttaa. Kirjoitin tämän, joska tosi usein täällä on avauksia vähemmän varakkaiden ruokatottumuksista. Voin tosiaan kokemuksella kertoa, että kyse on jostakin muustakin kuin rahasta. Eniten säälitti lapset, jotka molemmat ”pullukoita”
Ja jos joku epäilee trolliksi-valitettavasti tämä on ihan tosielämästä

Kommentit (419)

Vierailija
201/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Repeisin onnesta jos joku tarjois mulle tollasia herkkuja :)

Ja harmista, jos itse satsaisin samalla tavoin ja vieraat kävisivät ostamassa omat eväät. Töykeää kuin mikä, varallisuudesta viis.

Ap on nähnyt vaivaa, se on selvä. Mutta miksi loukkaantua näin mahdottomasti siitä, että toiset syö vähän erilailla? Ehkä sisko osasikin olla kohtelias ja syödä valittamatta. Mutta itse kolmen nirson lapsen kanssa vierailut on tuskaa, jos on liian erikoista. Sisko teki järkevästi, jos vaihvihkaa kävi ostamassa lapsille mieluista. Mikä rikos se on? Miettikääpä hetki ennen kuin lynkkaatte.

Tuollahan luki että vieraat valittivat? Se on töykeää ei siitä mihinkään pääse.

Ap kuitenkin tarjoili melko normaalia ruokaa, oudompaa olisi tarjoilla jotain eineksiä vieraille. Itsekin olen vähävarainen mutta vieraille teen tarjottavat suurella vaivalla, edelliset saivat kookosperunakikhernecurrya, tummaa riisiä, itsetehtyjä pitaleipiä, chutneyä ja jogurttikastiketta. Lapsia varten lisäksi paistoin vähän kanaa ja uunijuureksia kaiken varalta. Aikuisen ihmisen kuitenkin odotan syövän mitä hälle tarjotaan. Ruoka-aine-allergiat tarkistan ensin ja kysyn onko jotain mistä eivät pidä, tai ruokavalio esim vegaani.

Ap:n mukaan valittivat. Voi olla toisin sanoen paisuteltuna se, että äiti haki kaupasts ne sämpylät lapsille.

Vierailija
202/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nirsot aikuiset ihmiset ovat jotain todella kamalaa. Toki makuja on monia, mutta kyllä ihmisen pitää pystyä tarvittaessa syömään normaaleja tarjottavia asioita.

Nämä olivat lapsia.

Lapsilla oli myös äiti mukana, joka oli se päänirso.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut sellaisen väittämän, että viestin tärkein sisältö on yleensä se mikä jätetään sanomatta.

AP:n valitus on siitä oikein hyvä esimerkki.

Ei hän oikeasti puhu ruokailutottumuksista, vaan siitä miksi miehen siskon perhe on köyhä.

Perhe on köyhä ihan omasta syystään, sillä tekevät vain huonoja ja vääränlaisia valintoja.

AP:n perhe taas on niin fiksu ja täydellinen että on ikuisesti turvassa köyhyydeltä.

Sehän tässä oli se viestin sisältö.

Vierailija
204/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muu olisi kelvannut itselle, paitsi tumma leipä ja siemennäkkäri. Nekin vain allergioiden takia olisi jäänyt syömättä. Meetvurstia en olisi missään nimessä syönyt.

Mulla on melkein 5-vuotias lapsi, joka ei ole koskaan sushia maistanut. Joten hänellä olisi varmaan jäänyt syömättä. Paistettu kala taas olisi varmasti kelvannut.

En tiedä onko se oikeasti siellä Helsinkikuplassa niin hankalaa käsittää, ettei kaikki ole ehkä edes nähneet sushia koskaan. Kotipaikkakunnallani ei esim. ole sushiravintolaa ollenkaan.

Vierailija
205/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tätä nykymenoa seurannut niin sekin kohteliaisuus-sääntö, minkä mukaan on kuhteliasta edes maistaa tarjottavia, on jätetty nykyään opettamatta suurimmassa osassa perheitä. On ymmärrettävää jos on yliherkkyys tai allergia tai ibs ettei voi maistaa jotain tarjottavaa mutta ne tilanteet on harvassa että mitään syötävää ei löydy. Jossain ohjelmassaan Gordon Ramsay suuttui ja loukkautui verisesti siitä ettei kilpailija suostunut edes maistamaan hänen tekemäänsä ruokaa. Minäkin kuulun niihin jotka odottavat maistamisen kuuluvan asiaan ja kohteliaisiin tapoin, niin mut on kasvatettu.

Vierailija
206/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali perusruoka olisi kelvannut. Miksi tuollainen tarjonta?? Halusitko näpäyttää vai?

Miksi ruoka on joillekin joku pakkomielle? Äitini oli tällainen. Kun tuli vieraita hän tarjosi jotain ihmeellistä silakkakeittoa, jota ei koskaan muulloin kotona syöty.

Mikä tässä on sushi lisäksi jotenkin erityistå? Tumma leipä, smoothie ja grillattavat (kasvikset, kana, herkkusienet) ja salaatti lienee ihan tavallista ruokaa? 

Vierailija
207/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nirsot aikuiset ihmiset ovat jotain todella kamalaa. Toki makuja on monia, mutta kyllä ihmisen pitää pystyä tarvittaessa syömään normaaleja tarjottavia asioita.

Nämä olivat lapsia.

Jostain syystä juuri tajusin miksi suomalainen ruoka ei ole erityisen hyvää.

Monessa maassa ne nirsot ovat auttaneet ruokakulttuuria kehittymään.

Mutta eihän sitä ruoan makua nyt mihinkään edes yritetä kehittää jos nirsous on ihmisen pahin synti.

Mene sanomaan jollekin ruokaa roskiin sylkevälle huippukokille, että tämä on vain nirso ja kiittämätön. Saat varmasti kuulla kunniasi. Et arvosta hänen ammattitaitoaan etkä ylivertaista makuaistiaan.

Vierailija
208/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko se oikeasti siellä Helsinkikuplassa niin hankalaa käsittää, ettei kaikki ole ehkä edes nähneet sushia koskaan. Kotipaikkakunnallani ei esim. ole sushiravintolaa ollenkaan.[/quote]

Eiköhän nyt jokainen normaali nuori ihminen ole törmännyt sushiin. Joka kaupastahan sitä löytyy valmisruokahyllystä, vaikka kotipaikkakunnalla ei ravintolaa olisikaan. Ja eiköhän nyt ihmiset kuitenkin liiku sen kotipaikkakunnan ympärilläkin..

En kyllä tunne ketään (alle eläkeiän), joka ei olisi sushia syönyt ja en todellakaan asu Helsingissä.

Ja aika usein sushipaikoissa näkee tosi paljon lapsiperheitä; sushi kuitenkin on riisipohjaista ja täytteitä on monenlaista.

Vierailija
209/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali perusruoka olisi kelvannut. Miksi tuollainen tarjonta?? Halusitko näpäyttää vai?

Miksi ruoka on joillekin joku pakkomielle? Äitini oli tällainen. Kun tuli vieraita hän tarjosi jotain ihmeellistä silakkakeittoa, jota ei koskaan muulloin kotona syöty.

Mikä tässä on sushi lisäksi jotenkin erityistå? Tumma leipä, smoothie ja grillattavat (kasvikset, kana, herkkusienet) ja salaatti lienee ihan tavallista ruokaa? 

Tätä mietin itsekin. Silmiä avaavaa kyllä,että tuollaiset ruuat ovat jollekin jotain erikoista tai outoa. Siis vuonna 2018.

Ja aiemmalle kirjoittajalle, olen varmaan tälläinen josta sanoisit että "ruoka on joku pakkomielle". Olen köyhä,mutta tykkään tehdä ruokaa ja kokeilla uusia juttuja. Haluan tarjota vieraille useimmiten jotain spesiaalimpaa kuin halvin ja arkisin vaihtoehto. Tarkoitus on tarjota hyvää,vaivalla ja rakkaudella tehtyä ruokaa vieraille.

Vierailija
210/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinusta olisi ollut normaalia perusruokaa eli mitä sinä olisit tarjonnut?

Vierailija
211/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raaka kala ei ole terveellistä eikä etenkään se valkoinen kuiduton ravinteeton riisi mitä noissa shussi palleroissa käytetään.

Vierailija
212/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä olivat lapsia.

Ja mistä tämän tiedät?

Vierailija
213/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä smoothiet on ällöttäviä. Sotekettu ja soseutettu kaikki yhdeksi oksennusklipiksi. Juu ei mene mun kurkusta alas.

Vierailija
214/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus on niin asenteellinen, että minusta tuntuu, että tässä ei keskustella makumieltymyksistä vaan ihan jostain muusta. Ap:n erinomaisuudesta?

Vierailija
215/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raaka kala ei ole terveellistä eikä etenkään se valkoinen kuiduton ravinteeton riisi mitä noissa shussi palleroissa käytetään.

Miksiköhän raaka lohi ei olisi terveellistä?

Vierailija
216/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulle olisi tarjottu kylässä aamupalalla vaaleita sämpylöitä ja meetvurstia ja lounaalla makkaraa ja valmista italiansalaattia olisi lähinnä ollut järkyttynyt.

Vierailija
217/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä asiaa olen jo kauan ihmetellyt, jos sushin käytetään raakaa lohta, eikä sitä ennen käyttöä pakasteta, niin miksi esim. graavilohi on pakastettava ennen käyttöä loisien esim. täin (joka on ollut jo vuosia ongelma kalan kasvatuksessa) poistamiseksi, vaikka graavilohessa on suolaa.

Kaikissa ohjeissa ja myös ammatti-ihmiset pitävät graavilohen pakastamista välttämättlmänä, juuri loisien takia, mutta sushissa ihmiset syövät loiset ja täit hyvällä ruoka halulla.

Vierailija
218/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeeko se sisko vauvapalstaa? Olisi kiva kuulla hänen versio. On olemassa minun totuus, sinun totuus ja sitten vielä se, mitä oikeasti tapahtui. Miten vierailu muuten sujui? Oliko lintsillä kivaa? Vaikka ette taida oikeasti tykätä heistä. Tämä sopii hyvin facebookin jutuksi oman egonsa pönkitykseen. Miten hyvä ja täydellinen on, voi noita köyhiä moukkia.

Vierailija
219/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulle olisi tarjottu kylässä aamupalalla vaaleita sämpylöitä ja meetvurstia ja lounaalla makkaraa ja valmista italiansalaattia olisi lähinnä ollut järkyttynyt.

Minä myös! Mutta en silti hauku niitä ihmisiä, jotka niitä syövät. Älkää ap kutsuko ruokavieraita, jos ette kestä sitä, että kaikki ei maistu kaikille. Ja lapsille nyt ainakaan ei kannata moisesta suuttua.

Vierailija
220/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän raaka lohi ei olisi terveellistä?

https://www.stara.fi/2017/03/27/mies-soi-raakaa-sushi-kalaa-rontgenkuva…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän