Ei kelvannut köyhälle terveelliset ILMAISET ruuat
Miehen sisko tuli kahden lapsensa kanssa meille pk-seudulle kesäloman viettoon. Äitinsä oli hänelle ja lapsille menopaluuliput ostaneet. Heillä on ollut kosolti taloudellista epäonnea kuluneena vuonna ja halusimme tarjota heille pitkän viikonlopun. Järkkäsimme esim lapset lintsille jne.
Viikonlopun ruokailut olivatkin epäonnistunut farssi. Olimme varmistaneet allergiat jne. Perjantaina olimme hakeneet koko porukalle (meillä myös 2 lasta) sushia-jäivät syömättä. Sisko halusi hakea sämpylöitä ja meetvurstia kaupasta, meillä oli vain tummaa leipää ja siemennäkkäriä-mieheni lähti kauppaan hakemaan. Aamulla teimme smoothiet, jotka jäivät lasiin. Myöskään uunipuuro ja turkkilainen juhurtti ei kelvannut. He söivät sämpylöitä ja meetvurstia ja sisko kertoi jo aamupalapöydässä hakevansa muroja seuraavaksi aamuksi. Grillatessamme kasviksia, sieniä, kalaa ja kanaa ei löytynyt siitäkään heille sopivaa. Myös salaatti jäi koskematta, koska siinä oli granaattiomenaa ja he eivät pidä salaateista jossa on makeaa. Lähdettiin ostamaan makkaraa ja italiansalaattia. Koko viikonloppu tätä järjetöntä valikoimista ja valitusta. Ensin tulin surulliseksi, nyt lähinnä kiukuttaa. Kirjoitin tämän, joska tosi usein täällä on avauksia vähemmän varakkaiden ruokatottumuksista. Voin tosiaan kokemuksella kertoa, että kyse on jostakin muustakin kuin rahasta. Eniten säälitti lapset, jotka molemmat ”pullukoita”
Ja jos joku epäilee trolliksi-valitettavasti tämä on ihan tosielämästä
Kommentit (419)
Vierailija kirjoitti:
Niin, sushi oli tarkoitus olla herkku. Ja sushi on minun kirjassani herkullisempaa kuin esim ranskalaiset perunat. Työpäivän jälkeen päätimme, että take away -meiningillä mennään ilta. Sushi on meillä yleensä iltapala, jolla herkutellaan
Siis sushia take away - dinnerillä. Voi vaude vau, ja köyhät halusi vain meetvurstia ja sämpylää.
Olipa outoja vieraita, mutta välillä se on sellaista.
Minäkin paiston tulopäivänä vieraille possunsorkkia uunissa, eivät kelvanneet. Seuraavankaan päivän ruuat alatoopi aamupalaksi ja makkaraperunat päivälliseksi eivät maistuneet vieraille. Jotkut on nirsoja ja epäkohteliaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin itsekin valinnut ne makkarat.
Minä yleensä valitsen sen, jota kylässä tarjotaan. Sitä kutsutaan käytöstavaksi. Se makkara oli kaupassa, ei valittavana vaihtoehtona
Vieraanvaraisuudeksi kutsutaan sitä, että kuullaan vierasta ja ymmärretään hänen tarpeensa ja valionsa. Olihan tuo nyt liian eksoottista makkaran kuluttajalle, mutta saitpa valittaa ja näpäyttää sukulaista.
Ainakin ennen kyläilypaikassa otettiin sitä mitä oli tarjolla, eikä lähetelty etukäteen mitään listaa ruuista jotka menee alas. Jos oli pahaa, niin sitten otettiin vain pienempi annos, eikä alettu osoittamaan mieltä ja haettu "parempaa ruokaa" kaupasta kesken kaiken.
Juuri näin! Ihan käsittämätöntä näiden törkeiden vieraiden puolustajien määrä. Järkyttävää.
Kun tekee provon, niin saa varautua siihen, että kommentitkin voi olla vähän railakkaampia.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on todella olennainen juttu. Jokaisella on itsemäärämisoikeus siihen mitä suuhunsa laittaa. Joskus nousee ihan automaattisesti vastustus kun jotain tuputetaan väkisin eikä suoda mitään mahdollisuutta itse vaikuttaa valintoihin. Myöskin köyhillä ja vähävaraisilla on oikeus päättää omista syömisistään.
Ap:n tarjoilut olivat hieman over the top. Paljon vähemmällä vaivalla olisi päässyt kun olisi valinnut jotain hieman tavanomaisempaa. Pakkopullaksi tuollainen ruoka muuttuu viimeistään siinä vaiheessa kun joku itseään täynnä oleva hipsteri pakkosyötön lomassa esittelee ruokansa terveysvaikutuksia ym.
Mikä näissä ruuissa ei ollut tavanomaista? No se sushi. Mutta mikä muu? Ei ainakaa puuro, voisiko mitään arkisempaa ja tavallisempaa olla! Tai grillatessa broileri, kala, kasvikset ja sienet!
Tai mitä olisi voinut tehdä vielä vähemmällä vaivalla kun näitä mitä ap nyt tarjoili?
Mitä te ihmiset syötte, jos tuollaiset perusjutut on outoja?
Ei liity hirveesti asiaan mutta asun Japanissa ja voi hitto jos sais ruisleivän metukalla...
Otsikossa löytyy ainakin kolme sanaa, jotka kertovat, millä asenteella aloittaja haluaa asian kertoa.
Köyhä, terveellinen ja ILMAINEN!
Kukaan, joka haluaa asiallisenja asenteettoman ketjun ei kirjoita otsikkoon sanaa köyhä, jos se ei edes ole oleellinen osa asiaa. Tässä se ei ollut.
Terveellinen on siinä ja siinä, sekin osoittaa kyllä, että minä tiedän mikä ruoka on terveellistä ja nämä köyhät eivät sitä ymmärtäneet.
Otsikossa terveellisyyttä ei ole välttämätön mainita, se varmaan olisi selvinnyt jutun jatkuessa. Jos aloittaja haluaa sen tuoda esille.
ILMAINEN on kaiken huippu. Ei liity asiaan mitenkään. Käsittääkseni yleensä ei kukaan eikä minkäåntasoiselta vieraalta peri maksua, varsinkaan jos vierailu tapahtuu harvoin ja kutsujalle ei synny rahallisia vaikeuksia tarjoilusta.
Tyhmää, mautonta ja ilkeämielestä siis.
Myös tyhmempikin lukija tajuaa, että otsikossa haetaan ihan muuta kuin se, että ruoka ei kelvannut.
Ihan tasan meni aloittaja. Vieraat eivät kunnioittaneet sinun pöperöitäsi, sinä et kunnioita vieraita.
Varsin alentavasta kirjoitustyylistä päätellen et varmaan malttanut olla näyttämättä ylemmyyttäsi vierailunta aikanakaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä nää kommentit on??
Onko näin moni vaan ottanut itseensä aloituksesta?
En tiennyt, että aloituksessa mainitut ruuat ovat hienostelua. Söisin itse noita aivan heti!! Hyvä ap, teet hyvää ruokaa.Pakko lisätä, että en koreile omaisuudella.
Olen ollut 2010-luvulla opiskelija ja paljon työttömänä. Mielenterveys heitellyt, terveysongelmia ollut viime vuosina.Silti tykkään syödä niin sushia ja granaattiomenasalaattia, kuin nakkeja ja ranskalaisiakin.
Sinä et olekaan pikkulapsi.
Aika harva lapsi pitää AP:n tarjoamista sapuskoista. Jotkut tykkäävät sushista mutta ei kannata olettaa että kaikki lapset sitä syövät. Tai uunipuuroa ja tummaa leipää.
Vaikka vähän pystyisivät niitä syömään, niin nälkäkiukku siitä seuraisi.
Aika harva tuntuu ymmärtävän että lapsilla on herkempi makuaisti ja he tarvitsevat miedompia ruokia kuin aikuinen. Ei heillä mahakaan kestää yhtä hyvin voimakkaita ruokia kuin aikuisilla.
Tummaa leipää ei kaikkien aikuistenkaan maha kestä. Lasten maha vielä vähemmän.
Jos haluaa lapselle sopivaa terveellistä tarjota niin silloin kannattaa valita vaaleaa täysjyväleipää, ja vaihtaa se uunipuuro kaurapuuroon.
Tarjoilunne kuulostivat tosi herkullisilta.
Olisit pannut mamman hakemaan omalla kustannuksella ne sämpylät ja makkarat kaupasta kun ei kerran tarjoilut kelvanneet. Sushia en ihan kokemattomalle menisi tarjoamaan, siinä ehkä pieni kämmi. Parempi pysyä tutuissa ruuissa, tuskin köyhällä on ollut varaa sellaisiin. Savulohta, uusia perunoita ja silliä, ne on enemmän suomalaiseen makuun kuin suolaton sushi.
Rakastan salaattia missä on vesimelonia, hunajamelonia ja granaattiomenan siemeniä! Ihanan raikas ja kesäinen. Laitan niitä usein myös couscousin sekaan. Ei ne ole mitenkään eksoottisia vaikka vastauksista päätellen niin voi kuvitella:D
Itse olisin köyhänä syönyt terveellistä ruokaa vaikka en tykkäisikään kun joku kerran tarjoaa.
Minulle kävi vähän vastaavasti kun varakas lapsiperhe kävi kylässä.
Miehen sukulaisia ovat ja siksi eivät ole minulle kovin tuttuja.
Heidän luonaan kun vierailtiin, oli yleensä tarjolla ranskalaisia ja nakkeja, toisinaan grillasivat makkaraa.
Jälkkäriksi tarjosivat vaniljajäätelöä (sitä jota myydään perinteisessä pahvipakkauksessa) ja olutta tai siideriä.
Ihan oikeasti tarjoilut olivat tuommoisia.
Itse pidän enemmän aasialaistyylisestä ruoasta, muustakin kuin pelkästä sushista.
Jäätelöstä en ole koskaan välittänyt mutta kohteliaisuussyistä syön jos sitä jos tarjotaan.
Muitakin tarjoiluja söin ihan normaalisti. Aika neutraalia ruokaahan tuommoiset ranskalaiset ja nakit ovat vaikka eivät kuulukaan säännöllisesti ruokavaliooni.
Tämä perhe sitten tuli kerran meille kylään.
Ostettiin tarjottavaksi ranskalaisia, nakkeja ja makkaraa, sillä olin ymmärtänyt että eivät juuri muuta syö. Samaa merkkiä vielä valittiin ne ranskikset kuin he näyttivät käyttävän.
No, perheenäiti veti kilarit kun näki tarjottavat ja lähti ostamaan perunoita ja kanaa kaupasta.
Vihaisena selitti tarjoiluistaimme, että ei tuommoista voi syödä. Hyvin kyllä kotonaan näytti voivan.
Valmisti sitten keittiössämme keitettyjä perunoita ja kanakastiketta. Ja arvosteli keittiövälineitämme.
Se oli hyvin hämmentävä tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on todella olennainen juttu. Jokaisella on itsemäärämisoikeus siihen mitä suuhunsa laittaa. Joskus nousee ihan automaattisesti vastustus kun jotain tuputetaan väkisin eikä suoda mitään mahdollisuutta itse vaikuttaa valintoihin. Myöskin köyhillä ja vähävaraisilla on oikeus päättää omista syömisistään.
Ap:n tarjoilut olivat hieman over the top. Paljon vähemmällä vaivalla olisi päässyt kun olisi valinnut jotain hieman tavanomaisempaa. Pakkopullaksi tuollainen ruoka muuttuu viimeistään siinä vaiheessa kun joku itseään täynnä oleva hipsteri pakkosyötön lomassa esittelee ruokansa terveysvaikutuksia ym.
Mikä näissä ruuissa ei ollut tavanomaista? No se sushi. Mutta mikä muu? Ei ainakaa puuro, voisiko mitään arkisempaa ja tavallisempaa olla! Tai grillatessa broileri, kala, kasvikset ja sienet!
Tai mitä olisi voinut tehdä vielä vähemmällä vaivalla kun näitä mitä ap nyt tarjoili?
Mitä te ihmiset syötte, jos tuollaiset perusjutut on outoja?
Miten sä grillaat mitään kerrostalossa (parvekkeella ei saa gillata). Grillattu maistuu ihan erilaiselta kuin muuten paistettu. Uunipuuroa en ole kuullut kenenkään tekevän sitten 80-luvun. Mummo teki sitä silloin leivinuunissa. Ja sanomattakin on selvää että sushi on täysin outo herkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa ahdistava keskustelu... Itse olen ihan hyvätuloinen tai ainakin ennen lapsia oltiin kun molemmat kävi töissä, mutta ei sillä mitään tekemistä ollut ruoka-asioiden kanssa. Ennen lapsia olin tottunut lämpimät ateriani syömään ulkona työpäivän aikana ja viikonloppusin käytiin ravintolassa. Kotona syötiin vaan leipää yms. , ehkä kerran viikossa ja viikonloppuna tehtiin miehen kanssa jotain helppoa ruokaa, kanaa, jauhelihaa yms. Ruoan laittaminen ei oo koskaan ollut mulle mitenkään kiinnostavaa ja koen sen tosi uuvuttavana. Olen aina ollut aika nirso ja perusmauista tykkäävä , koska lapsuuden kodissani ei tehty juurikaan eri ruokia. Ja omat vanhempani olivat kovin kaupunkilaisia. Mieheni vanhemmat ovat maalta ja tekevät hyvin monipuolisesti itse ruokaa , niin tuoreita kasviksia kuin ihan makkaraakin. Miestäni ei kiinnosta yhtään ruuan laitto, hän söisi mielellään vain ranskalaisia eikä koskaan innostunut jos jotain erikoisempaa koitin tehdä.
Sitten sain lapsen. Ensimmäinen vuosi meni kivasti, lapsi söi purkkiruokaa ja sormiruokaa silloin kun meillä syötiin. Sitten neuvolasta sanottiin, että nythän SAA SYÖDÄ sitä ruokaa kuin mitä muutenkin syötte, 2 lämmintä ateriaa päivässä, välipalat jne. Ei tarvitse purkkiruokaa syöttää. Olin hiljaa ja kauhuissani!!! En osaa tehdä ruokaa, inhoan ruuan laittamista, miten ihmeessä saan tehtyä ruuat lapselle?? Noh, aloin sitten tekemään ruokaa ja se ruoka sellaista mitä helpolla saa tehtyä ja mitä osaan laittaa ilamn kummoisempaa opettelua. Jauhelihaa ketsupilla, kanaa, keittoja valmis perunakasviksilla. Salaatin tilata on kurkkua ja tomaattia. Kaikki muu ylimääräinen jää pois, ei siksi että ei olisi varaa ostaa, vaan ei ole innostusta ja kiinnostusta: tulee hirveästi sotkua ja tiskiä ja roskia ym ja aikaa menee kun alat jokaista raaka-ainetta erikseen ostamaan ja laittamaan.
Pahinta tässä kaikessa on se että kaveriperheeni haluaisivat kovasti vuorotella kenen luona millonkin aamupäivät ollaan ja siihen sisältyy tietysti se että syödään porukalla (yleensä se laittaa ruuat kene luona ollaan). Tosi mielelläni olisi näissä mukana, mutta ahdistun aina kun ovat tulossa meille. Voisin maksaa vaikka mitä jos joku tekisi ne rruat puolestani koska itse en osaa enkä enää keksi mitä tekisinkään heille. Jatkan jauhelihakastikkeenkin vain vedellä ja ketsupilla koska jauhosta tulee klönttejä vaikka kuinka yrittäisin nauhana sekoitella. Yski kaveri kerran toivoi lapsiaan varten jotain spagetti ruokaa kun ajatteli varmaan sen olevan mulle helppo mutta enhän voi sellaista vesijauhelihakastiketta kaverille tarjota. Päädyin tekemään makaronilaatikon joka sekin oli ihan mauton. Olin todella nolona ja surullinen.
Hmmm.
Mieti, jos jonkin MUUN kotitaloustaidon hankkimisen suhteen joku juttelisi noin. Että voi voi ei voi millään opetella siivoamista ja pyykinpesua, siitä on niin kauhea häsä ja joutuu perehtymään pesulämpötiloihin ja herranenaikasentään, joutuu ostamaan siivousaineita.
Joten en siivoa, korkeintaan järjestelen tavaroita vähän paikoilleen. Enkä sen takia kutsu vieraita koskaan. Ostaisin siivoojapalveluita, jos vain voisin.
----------------
Miltä kuulostaa? Tulisiko yläpeukkua?
Minkä helvetin takia aikuinen ihminen voi leikkiä noin avutonta ja saa kannustusta siitä? Sinuakin on koulussa opetettu perusruuan tekoon ja netti on täynnä simppeleiden perusruokien ohjeita. Etkö osaa lukea?
Vai - anna kun arvaan - olet vähän laiska, ja arka kokeilemaan?
Ei kukaan geeneissä ole ruuanlaittotaitoa saanut. Ihan jokaisen on se opeteltava.
Ei, ei tarvitse olla taitava kokki tai suhtautua ruokaan intohimoisesti. Mutta on se nyt yhtä saa..naa, jos et opi peruskastiketta tekemään!
Ota itseäsi niskasta kiinni ja lakkaa selittelemästä. Kastikkeisiin on kaupasta saatavissa suurustetta, joka ei paakkuunnu. Opettele vaikka nyt ihan ekana tekemään siitä kastike.
Ruuanlaitto palkitsee välittömästi.
Tuossa perheessä on kaksi aikuista. Jos naiselta ei ruuanlaitto suju, niin mieheltä voi sujua paremmin. Jos kiinnostusta on, niin kansalaisopistoissa on lyhytkursseja, joilla opetellaan tekemään tietyn aihe-alueen ruokia.
En lukenut kuin muutaman sivun lopusta, mutta kovasti tässä annetaan ohjeita kastikkeiden tekemiseen. Niitä ei tarvitse tehdä ollenkaan ja hyvin pärjää. Omassa lapsuudessa ruskeaa kastiketta oli lähes joka päivä, joten se ei enää maistu enkä ole sitä opetellut tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kannattanut kysyä, että haluavatko sushia? Hyi, kaikkien pitää nyt vetää sitä sushia, kun se on niiiiiin trendikästä!!
Miksi olisi erikseen kysytty? Eikö ne tulleet vieraiksi, ts. syömään ilmaista ruokaa? Ei siinä vaiheessa voi kovin ihmeellisiä vaatimuksia esittää. Tai jos haluaa esittää, niin voisi ystävällisesti itse ilmoittaa isäntäväelle etukäteen, mitkä ruokalajit arvon vieraille kelpaisi.
Tai jos niiltä olisi jotain kysytty, niin ehkeivät olisi kehdanneet suoraan sanoa, etteivät halua. Tulee mieleen yksi taannoinen vieras, joka tuli lapsensa kanssa meille pariksi päiväksi. Kohteliaana kysyin etukäteen, onko jotain sellaisia ruoka-aineita mitä heille ehdottomasti pitäisi olla esim. aamiaisella, ja vastaus oli tyyliin "ei mitään, me ollaan tosi helppoja vieraita, syödään mitä annetaan!" No arvaatte varmaan, että kaikenlaista olisi sittenkin PITÄNYT olla, mutta ei "tullut mieleen mainita", koska olettivat että kaikillahan nyt on täysin samat perusruuat aina jääkaapissa kuin heidän perheessä. Huoh...
Niin ja sushi oli trendikästä ehkä joskus 15 vuotta sitten. Nykyään se on ihan tuikitavallista ruokaa.
Olisit tarjonnut terveellistä TAVALLISTA ruokaa. Aikuisille uudet makuelämykset menevät (eikä kasvatettu aikuinen valita kylässä omasta ruuastaan). Mutta lapsille viikonloppu täynnä uusia ruokia on epämiellyttävää ja nälkäistä. Ja siinä kohtaa voi äitikin alkaa hermostua, että jos hän kävisi ostamassa jotain tutumpaa.
Esim sama perusnäkkäri, jota syödään päiväkodeissa ja kouluissa joka päivä yleensä menee kaikille lapsille. Ok terveellistä ja ovat tottuneet siihen. Päälle ehkä myös juuston- ja/tai kurkunsiivu. Samoin peruspuuro maidon tai hillon kanssa. Ja monet edulliset perus keitto- ja vuokaruuat. Halpa porkkanaraaste uppoaa yleensä lapsiin, mutta kalliit erikoissalaatit eivät välttämättä. Miksi? ->uusi vaatii ensin tottumisen, porkkanaraastetta syödään jo päiväkodissa. Sushi, granaattiomena, turkkilainen jogurtti puurossa, kalliit (köyhässä perheessä siis varmaan vieraat) leivät, olivat todennäköisesti lapsille vieraita makuja eikä lapsen kärsivällisyys riittänyt kestämään niitä kohteliaan hiljaa aterialta toiselle. Oliko sinulla näyttämisentarvetta?
Tarjosit lapsille kasan heille vieraita ruokia ja ihmettelet ettei heille maistunut?.. Ja jos tuolla AI EI KÖYHILLE KELPAA asenteella olit jo viikonloppuna, niin ei ihme vaikka aikuinenkin hermostuisi.
Voi voi, ihan coucoussin sekaan.
Olen onnistunut elämään ilman, että minulle olisi tarjottu coucoussia tai olisin tarjoillut sitä kenellekään.
Kukaan ei ole edes kysynyt miksei pöydässä ole couscoussia.
Miksi ihmeessä ihmiset ihannoivat noita ulkoa tuotettuja ruokia?
Eikö parempi olisi käyttää kotimaisia tuotteita?
Nämä nyt vihatut sämpylät eivät ole pelkkää valkoista jauhoa.
On neljän viljan, täysjyvä, rouhe jne.
Itse leipoen voi sekaan heittää melkein ihan mitä tahansa.
Granaattiomena, avokado ja muut eksoottiset hedelmät tuodaan usein ulkomailta.
Kaupasta voi ostaa ihan hyviä ja ravintorikkaita kotimaisia marjoja ja hedelmiä.
Tai saada ihan luonnosta.
En ole nähnyt yhtään avocadopuuta luonnossa.
Miksi on muka niin hienoa ja fiksua suosia ulkomaista? Onko se tuotteen hieno nimi? Ja monesti kalliimpi hinta?
Fiksumpaa olisi suosia suomalaista, monestakin syystä.
Itse leivottu sämpylä kotimaisesta viljasta ja sille lisukkeet (hyvä levite, kurkku, tomaatti salaatti, joku leikkele esim.) olisi ollut maukkaampi ja terveellisempi vaihtoehto kuin joku riisisushi.
Ja myös ihan eri kuin ulkomainen *takevei* ruoka.
Miksi ihmiset kuvittelevat etteivät lapset syö sushia? Meidän 3-vuotias ainakin mättää sitä ihan innolla ne harvat kerrat kun on varaa moiseen luksukseen. Toisaalta tuo tykkää myös oliiveista ja sinihomejuustosta, joiden ei kummankaan kai pitäisi olla ns. lapsille maistuvia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset kuvittelevat etteivät lapset syö sushia? Meidän 3-vuotias ainakin mättää sitä ihan innolla ne harvat kerrat kun on varaa moiseen luksukseen. Toisaalta tuo tykkää myös oliiveista ja sinihomejuustosta, joiden ei kummankaan kai pitäisi olla ns. lapsille maistuvia ruokia.
Jos ei ole ennen syönyt ja muutenkin on tuommoinen nirsoilukulttuuriin kotonaan tottunut, niin kyllä sushi voi lapsellekin olla kauhistus.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, eikö kukaan muu pidä kalakeiton tekemistä työläänä? Ihan vaan jo perunoiden kuoriminen vie aikansa. Sitten kaikki kasvikset. Lanttukin on ihan pirullista saada palasiksi, ainakin meidän veitsillä.. Ja kala ei kauaa säily kaapissa, pitää varata aika ruaan tekemiseen etukäteen. En väitäkään, että ruuan tekeminen olisi välttämättä vaikeaa, mutta se on työlästä ja hankalaa. Yleensä ravintolassa jos syö niin sitä tuppaa ottamaan sellaisen annoksen mistä varmastyi pitää, koska ruoka on sitten se minkä on tilannut. Siksi mun ei tuu ravintolassa kokeiltua eri ruokia kovin avoimesti. En nyt sentään niin rikas ole että uuden ruuan viitsisin siksi tilata. Ja toki syön erikoisemmatkin jos niitäannokseen sisältyy. Mutta lapsi en ekana veis ravintolaan uusia maistelemaan.
Laitatko kalakeittoon lanttua? Peruna, sipuli ja porkkanat kyllä riittävät, lanttu🤔
En koe, mutta en teekään tuota työtä kuin sinä. Kuorin ja pilkon perunat ja sipulin sekä kalan (lohi). Mitään vihanneksia en laita kalakeittoon (muihinkin keittoihin käytän valmista keittojuurespakkausta, se on niin paljon kätevämpää). Kalakeiton teen vesipohjaan jossa keittyy ensin vain perunat ja sipuli. (Olen niin hajamielinen ruuanlaittaja ja säädän yleensä ruuan kypsyessä pyykkejä/tiskejä jne, ettei minun parane keittää pitkään mitään maitopohjaista.) Myöhemmin mukaan kalanpalat. Loppuvaiheessa lisään maitoa ja voita tai sulatejuustoa. Ja mausteet mielen mukaan. Tässä vaiheessa ehtii kattamaan pöydän ja siivoamaan valmistusvälineet ja sitten ruoka onkin jo valmis.
Teen mieluiten joka kerta vähän erilaista kuin aina tarkkaan samaa. Itse pidän eniten maito+voi-liemestä ja runsaasta tillistä, lapset pitävät enemmän sulatejuuston mausta. Yksi helpoimmista ruuista ja maistuu niin itselle kuin kouluikäisille lapsilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä ärsyttäisi, että olette varanneet hienot sämpylät ja metvurstit, grillimakkarat (oikein Camping) ja valmis italiansalaatit ja sitten vieraat lähtisivät nenä nyrpistelleen hakemaan Stockan herkusta kylmäsavusiikaa ja äyriäissalaattia?
Minusta taas ap. tapauksessa äidin kauppaan meno oli ihan ymmärrettävää, muuten lapset olisivat olleet nälissään viikonlopun.
Ap. kertoo vieraiden tulleen jo perjantaina ja olivat viikonlopun ja kertoi tarjoilun olleen sushia, uuniohrapuuroa, granaattiomenoita, salaattia ja ruisleipää.
Kyllä tarjoilu on ollut kovin niukkaa ja vähäkalorista kasvaville lapsille. Ei ihme, jos vieras kävi ostamassa ruokaa lisää.No tuota.. en tosiaan luetellut tähän koko viikonlopun ruokalistaa, tässä oli muutamia esimerkkejä siitä. Uunipuuro on meillä niinikään viikonloppuherkku, joka valmistuu itsessään yöllä uunissa. Tarjosin toki vaihtoehtona myös kaurapuuroa, ruisleipää, turkkilaista jugurttia, hedelmiä ja itsetehtyä granolaa. Muroja meillä ei tosiaan ollut. Leivän päälle oli parman kinkkua, juustoa ja kasviksia. -ap
Hyvät ruuat olet tarjonnut, ei nyt vaan mennyt maku yksiin vieraiden kanssa. Minustakin kylässä syödään sitä, mitä tarjotaan. Turhaan muuten puolustat täällä enää ruokiasi. Palstan henki on se, että kun jonkun todetaan olevan väärässä, haukkuminen alkaa, eikä viestien sävy enää muutu. Mitäs tarjosit "kaikin puolin huonoa ruokaa".... 🙄 (mun mielestä ihan hyvää ja normaalia, terveellistäkin)
Palstan henki tuntuu olevan se, että kun ap aloituksessaan haukkuu lyttyyn vieraansa, niin turha odottaa hyvää palautetta.
Haukkuminen ja alentava sävy ei pelasta kenenkään kirjoitusta, vaikka tarjottavat olisivatkin olleet hyviä.