Varaton kuolinpesä, auton myynti ja ajoneuvovero
Isäni kuoli ja olen ainoa pesän osakas. Kuolinpesä on perukirjassa velkainen. Eräs tuttava haluaisi ostaa isältä jääneen auton. Täytyykö hänen tai minun maksaa maksamattomat ajoneuvoverot?
Kommentit (74)
Ap on jo ottanut kuolinpesän vastaan yksin itselleen ja siis ottanut myös velat kontolleen. Eli ap on maksaja nyt isänsä veloille. Velat periytyy jos ottaa kuolinpesän vastaan. Perunkirjakin oli tehty.
Ap otti omaisuuden ja silloin otti velatkin.
Vierailija kirjoitti:
Isäni kuoli ja olen ainoa pesän osakas. Kuolinpesä on perukirjassa velkainen. Eräs tuttava haluaisi ostaa isältä jääneen auton. Täytyykö hänen tai minun maksaa maksamattomat ajoneuvoverot?
Tässä maassa ei edes kuolema vapauta veronmaksuvelvollisuudesta.
Kyllä velat periytyy, jos ottaa perinnön (jotain kiinteää omaisuutta tai varallisuutta) vastaan.
Jos kuolinpesä on ylivelkainen, eli sen varat ovat pienemmät kuin velat, on kysyttävä, kuka velat maksaa. Pääsääntöisesti velat eivät periydy. Perillisten velkavastuu rajoittuukin yleensä vain jäämistöomaisuuden arvoon.
Velkojille annetaan suoritukset aina ensin, ennen perintöosuuksien, erityistestamenttien ja muiden jäämistöetuuksien täyttämistä. Edellä sanotusta huolimatta oikeudessamme on kuitenkin pari tyyppitilannetta, joissa kuolinpesän osakas saattaakin joutua vastuuseen pesän velasta.
Vaikka kuolinpesä olisi kuinka ylivelkainen, ei sen osakas siis pääsääntöisesti joudu vastuuseen veloista. Tästä on kuitenkin poikkeuksia. Jos henkilö, jonka hoitoon pesä on siirtynyt, laiminlyö perunkirjoituksen toimittamisen kolmen kuukauden kuluessa kuolemantapauksesta, voi hän joutua henkilökohtaiseen velkavastuuseen pesän veloista. Näin käy myös osakkaalle, joka vannoo vääräksi tietämänsä perukirjan totuusvalalla oikeaksi ja valhe vaarantaa velkojien oikeutta. Myös väärän tiedon kertominen tai omaisuuden salailu perunkirjoituksessa voi aiheuttaa osakkaalle henkilökohtaisen velkavastuun pesän veloista.
Henkilökohtainen velkavastuu kumoutuu, jos osakas kykenee osoittamaan, ettei hän ole menettelyllään vaarantanut velkojien oikeutta maksun saantiin. Vapautuakseen henkilökohtaisesta velkavastuusta osakkaan tulee siis osoittaa kuolinpesästä varat velan maksuun. Henkilökohtainen velkavastuu ei siten yleensä tule kyseeseen, jos jäämistövarat riittävät velan maksuun.
On korostettava, että kuolinpesän osakkaille voidaan kuitenkin langettaa henkilökohtainen velkavastuu sellaisesta velasta, jonka he ovat tehneet kuolinpesän lukuun. Esimerkiksi kuolinilmoituksen kulut veloitetaan siltä osakkaalta, joka ilmoituksen jätti tai kaikilta osakkailta, jos he olivat yhteisesti sopineet kuolinilmoituksen julkaisemisesta.
Kuolinpesän velat ja vainajalta jääneet velat on siis erotettava toisistaan. Kuolinpesän velkaan lasketaan hautajaisten pitämisestä, perunkirjoituksen toimittamisesta, pesänselvityksestä ja kuolinpesän yhteishallinnosta aiheutuneet kulut sekä mahdollinen pesänselvittäjän ja/tai pesänjakajan palkkio. Kuolinpesän velat maksetaan aina ennen perinnönjakoa.
Jos on tiedossa, että kuolinpesä on hyvin velkainen, kannattaa harkita pesänselvittäjän hakemista vainajan viimeisen kotipaikan käräjäoikeudelta. Tämä siksi, että pesänselvittäjä neuvottelee ja pyrkiii sopimaan velkojen maksusta velkojien kanssa. Toisaalta pesänselvittäjälläkin on oikeus palkkioon tehtävästään, ja tämä palkkio tulee maksaa jo ennen perinnönjakoa ns. pesänselvityskuluina.
Älä iske käsiäsi paskaan vaikka se onkin isäsi perintö.
Perukirjassa auton arvo on määritelty 150. Kelle minä nyt toimitan tuon satasen jonka autosta sain?
Vierailija kirjoitti:
Perukirjassa auton arvo on määritelty 150. Kelle minä nyt toimitan tuon satasen jonka autosta sain?
Niin miten onnistuit myymään auton joka ei ole sinun nimissäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuolinpesän ainoa osakas.
Vierailija kirjoitti:
¨
Provolta vaikuttaa koko homma, mutta kuolinpesän, eli isäsi pankkitilillehän se kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te kuvittelette, että kuolinpesän nimissä oleva auto on vaikea myydä?
Myytiin äidin kuolinpesän nimissä ollut auto 2/2018. Kuolinpesän osakas allekirjoitti ilmoitusosan, auton ostaja antoi rahat kouraan ja lähti autolla ajamaan. Otti auton sitten omiin nimiinsä. Ei se sen vaikeampaa ole. Samoin tehtiin isoisän kuolinpesän nimissä olevalle autolle - kuolinpesän osakas allekirjoitti ilmoitusosan, ostaja antoi rahat ja rekisteröi auton omiin nimiinsä. Katsastuskonttorilla ei kysellä perukirjoja, kun kuolinpesän auto rekisteröidään uuden omistajan nimiin. Toki meillä oli velattomat kuolinpesät eli meidän ei onneksi tarvinnut selvitellä, että kelle velkojista rahat tungetaan.
Kuolinpesä saa rahaa auton myynnistä, jolla voi maksaa kaikki erääntyneet autoverot, muussa tapauksessa ne siirtyvät auton ostajalle, eikä hän voi siirtää autoa omiin nimiin eli on este kaupan teolle.
Kannattaa tarkistaa myös auton liinennevakuutus, onko se este auton myynnille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
¨
Provolta vaikuttaa koko homma, mutta kuolinpesän, eli isäsi pankkitilillehän se kuuluu.
Tili lopetettiin aikoja sitten tarpeettomana tietenkin. Vienkö satasen ensimmäiselle perintäfirmalle, joka perukirjassa mainitaan vai säilytänkö siihen asti kunnes joku tulee kyselemään?
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesä saa rahaa auton myynnistä, jolla voi maksaa kaikki erääntyneet autoverot, muussa tapauksessa ne siirtyvät auton ostajalle, eikä hän voi siirtää autoa omiin nimiin eli on este kaupan teolle.
Kannattaa tarkistaa myös auton liinennevakuutus, onko se este auton myynnille.
Miten liikennevakuutus voi olla este myynnille?
Vierailija kirjoitti:
Maksat sillä ajoneuvoveron. Uudellen rekisteröinti/katsastus ei onnistu, ennen kuin kaikki ajoneuvoverot on maksettu. Samoin poliisi voi tyssätä ajon ja ottaa kilvet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy Trafilta
Googlen kautta kysyin. Ei löytynyt vastausta.
Siis kysyit Googlen katta Trafilta eikä siellä tiedetty?
Jos kuolinpesä on velkainen, niin et kai ole mennyt ilmoittamaan, että otat perinnön eli velat vastaan?
Jollakin taas tosi vanhaa tietoa. Ei velat periydy jos hoitaa perunkirjoituksen ja lähettää perukirjan kopion velkojille. Eikä velkaisesta pesästä kukaan mitään perintöä saa.
Verojen maksun voi sopia ostajan kanssa. Tässä tapauksessa ostajan oikeastaan pitää ne maksaa, koska velkaisesta pesästä ei saa siihen rahaa ottaa. Se loukkaisi muiden velkojien oikeuksia. Ap on hölmö jos maksaa verot omasta pussista, koska hän ei niitä takaisin saa ja siinä myös tekee väärin velkaisen pesän kanssa. Auton kauppakirjaan merkintä verojen maksusta ja sen verran vähennystä auton hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat sillä ajoneuvoveron. Uudellen rekisteröinti/katsastus ei onnistu, ennen kuin kaikki ajoneuvoverot on maksettu. Samoin poliisi voi tyssätä ajon ja ottaa kilvet.
Ok. Eli perintäfirmat eivät varmaan ole tuon satasen perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
¨
Provolta vaikuttaa koko homma, mutta kuolinpesän, eli isäsi pankkitilillehän se kuuluu.Tili lopetettiin aikoja sitten tarpeettomana tietenkin. Vienkö satasen ensimmäiselle perintäfirmalle, joka perukirjassa mainitaan vai säilytänkö siihen asti kunnes joku tulee kyselemään?
Eli siis provo.
Milläpä nyt esität velkojille, että kuolinpesä on varaton, jos sinulla ei ole näyttää pesän tiliotetta.
Myin isän auton heti perunkirjoituksen jälkeen. Soitto trafille, katsastuskonttorilla joku juttu ja se oli siinä. Kaikki onnistui päivässä.
Auton myynnistä tuleva raha tulee tietenkin kuolinpesälle. Ei aloittaja edes pysty myymään autoa yksinään, sillä sen omistaa kuolinpesä siihen saakka, että pesä jaetaan.
Yksinkertaisinta olisi myydä auto ja huomioida hinnassa maksamaton vero, jonka ostaja sitten maksaisi.