Omistusasuminen on kallista
Omistusasumista kannattavat vain ne, jotka uskovat tyhjänpäiväisiä hokemia säästöistä. Matematiikka ei tue väitteitä. Pitää laskea mukaan kaikki kulut kummassakin asumismuodossa.
Vuokralla on vain yksi vakiokulu. Ja korkeintaan pieni vesi/sähkömaksu päälle. Tämän jälkeen on palkasta jää iso summa käteen rahaa, jonka voi sijoittaa 7 % vuosituottoisiin osakkeisiin. Googlatkaa aiheesta, niin huomaatte, että pelkästään maltillisilla arvioilla vuokralainen on rikkaampi vielä 25 vuoden päästä.
Omistusasunnossa sen sijaan on pankin velkaorjuus. Lainan lyhennys ja korot pitää maksaa vuosikymmeniä. Jää vähemmän sijoitettavaa rahaa osakkeisiin, eli korkoa korolle ilmiötä ei pääse syntymään. Jos asunto on rakennemuutosalueelle, asunnon arvo romahtaa. Kulut, joita idiootit eivät ymmärrä huomioida:
- putkiremontit (kympppitonneja)
- kattoremontit (kymppitonneja)
- talon maalaus
- tapetit, lattiat, listat
- pihan huolto ja siivous
- lumen auraus ja hiekotus
- polttoaineet laitteille
- huoltotyöt sisällä (sähköt yms)
- kodinkoneitten huolto ja hankinta
- jätemaksut
- kiinteistövero (omistusasujakin on siis de facto vuokralla omalle kunnalle)
- viemäriverkkoon liittymismaksut
* Jos tekee nämä kulut omana työnä, sillekin pitää laittaa hinta, esim. 10€/h. Ammattimies ottaa aina 30-50€/h vähintään sama mitä kotityötä teettää.
Kaikista näistä syntyy joka satojen ja jopa tuhansien eurojen suuruiset lisämaksut, joita vuokralla asujalla ei ole! Tämän säästyneen rahasumman vuokralainen voi sijoittaa osakkeisiin ja tekee sillä taas 7 % tuottoa. On päivänselvää, että omistusasuminen on myös pitkällä juoksulla kalliimpaa.
Tässä ei oteta huomioon sitä, että asunto vaatii jatkuvaa kunnostusta, jotta arvo pysyy samana. Jos asuntoa ei huolla joka vuosi, sen arvo laskee, paitsi jos on erittäin onnekas.
Muut riskit:
- kahden asunnon loukku
- korkojen nousu (lainaan maksettavaa kymppitonneja lisää)
- velkaorjuus
- home
- asunnon hinna romahdus
Jos omistusasuminen kuitenkin olisi edullisempi vaihtoehto esim 40-50 vuoden aikajänteellä, ei siinä ole mitään järkeä, koska ihminen ehtii kuolla vanhuuteen.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunnossa eläjät eivät viitsi laskea oman työn hintaa. Ihan kuin itse huoltaminen ja remppaaminen olisi ilmaista. Jos teetät jollakin, se tekee 20€/h vähintään. Oman vapaa-ajan vaihtaminen työntekoon on maksu, vaikka denialistit sitä kieltäisivät.
Esim. Lumen auraukset ja hiekotukset itse. 1 krt viikossa eli 4 krt kuussa. Vuodessa 4 lumista kuukautta. Yht. 16 aurauskertaa. Yksi kerta 1h. Yhteensä 16 työtuntia * 20€/h = 320€ vuodessa pelkkään auraukseen.
Esim. Ruohon leikkuu. Kahden viikon välein. Kolme kesäkuukautta. Yhteensä 6 leikkausta. Tunteja 6. 20€ tuntipalkalla kesän leikkuut yht. 120€. Päälle toki bensat ja ruohonleikkurin hinta (satoja euroja) ja huolto.
Edim Rikkaruohojen nyppiminen pihalta pari kertaa vuodessa --> siitä muutama kymppi, jos teettäisit sen 4h-yhdistyksellä.
Esim Puutalon maalaus itse 3-5 vuoden välein. Pari-kolme 8h työpäivää. 24 työtuntia * 20€/h = 480 €.
Kaikki pikkuiset huoltotyöt yms. --> laske 20€/h tuntipalkalla. 10 vuodessa tulee ihan kiva summa.
Denialisteilla omistustalo pysyy pystyssä ilman että itse huoltavat sitä ollenkaan (tai mies tekee kaikki oikesti työt joten itse ei laske työtunteja).
Kuulehan.
Jännästi nyt sinä (olet selvästi ap) koko ajan vertaat omistuasujan osalta omakotitaloa ja vuokralla asujan osalta asunto-osaketta.
Jos vuokralla asuja on vuokralla omakotitalossa, hän joutuu kyllä aivan korkeimman omakätisesti myös kitkemään rikkaruohot ja hiekottamaan yms. itse.
Eli hänkin joko maksaa vieraalle puutarhanhoidosta ja aurauksista tai tekee itse, 20 eukkia per tunti.
Ei tuollaisia vuokranantaja hommaa omakotitalon vuokranneelle!
Jos taas molemmat - sekä omistusasuja että vuokralla olija - asuvat asunto-osakeyhtiössä, erilliskuluja ei vastikkeen lisäksi todennäköisesti ole.
12/15
No mä en ole ihan samaa mieltä.. mutta jokaisella on omat uskomuksensa.
Ruuhkasuomessa okt. 1800m2 tontilla (vantaa).
- Lainanlyhennys 800e/kk vastaavan vuokrat pyörii 1300-1600e/kk. ja vuokratalossa on samat ylläpitokustannuksetkin kuin omassa (sähköt, vedet vakuutukset tietty poislukien kiinteistöverot) Ja tuon lainanlyhennyksen ja vuokran erotuksella remppaa taloa joka vuosi hulppeasti halutessaan...
- mitä korkoihin tulee, lainaa jäljellä n. 100k korkojen osuus on pyöriin n. 30e/kk eli ei tuo ole juuri mitään.
-maksuaikaa 25 vuotta, jäljellä 11 vuotta, ja sen jälkeen ei tarvitse maksaa kuin ylläpitokustannukset ja mahdolliset rempat.. vuokralla asuja maksaa edelleen...
- jos tiukkapaikka tulee, puolet tontista voi myydä.. mitä olen alueen tonttihintoja katsellut, niin tuosta puolikkaasta n. 900m2 tontista pystyy pyytämään sen 100k ehkä vähän ylikin... Ollaan me puiolivakavissamme mietitty, että jos vaikka myiskin puolet tontista ja ostais kivan kesämökin entisiltä kotiseuduilta... Talomme ostohinta oli aikanaan 210 000e ja ollaan tätä rempattu tollasella 20 000-25 000e vuosien aikana, eli se niistä rempoista.
Kun jäädään eläkkeelle, myydään koko roska ja muutetaan jonnekkin lämpimään. Ei tarvitse kärvistellä pienen eläkkeen turvin sitten. (osakesäästöjäkin on) Ja jos itselleen tai kumppanille jotain tapahtuu, niin jäähän tosta sitten hyvä pesämuna muksulle, kun kerta sillan allakaan ei voi asua, niin miksei sitten omaa maksa samalla.. Ja täältä ruuhkasuomesta ei tulla ennen eläkettä minnekkään muuanne muuttamaan.
Mutta onneksi jokainen voi oman asumismuotonsa itse valita ja sen mukaan sitten elää ja olla. Mutta silti väitän että omistusauminen ainakin MEIDÄN kohdalla tulee pitkässä juoksussa siltikkin halvemmaksi ja meidän elämäntapaamme sopivin, ja siinä on sitten sitä pääomaa eläkkeellä nauttia elämästä.
Ja muuten,, jos katselee vaikka perheasunnoksi vuokrattavia kerrostalo kämppiäkin, haarukassa 70-80m2 niin alle tonnilla et kyllä saa mitään. taitaa lähteä melkein 1300e ylöspäin.. ja kerrostaloon meitä maalta kotoisin olevia ei saa kirveelläkään.
Mikäs tässä omassa ollessa.. sauna ja uima-allas pihalla... oma on oma!
Omistusasumalla välttyy 1 500 €:n vuokralta.
Asunnon arvo saattaa nousta 800 € kuussa.
Tuosta tulee minun laskujen mukaan jo 2 300 €/kk plussaa verrattuna vuokra-asumiseen. Toki asuntolainan kulut ja vastike vie jotain kymppejä tai satasen kuussa, mutta omistusasuminen jää plussalle yli kaksi tonnia kuussa. :)
Ap, mitäpä luulet, jos vuokraluukkusi talossa tehdään iso remppa ja asuntosi omistaja joutuu maksamaan rahoitusvastiketta, miten sun vuokrasi käy?
Muutenkin kandee huomata, että vuokrat nousee koko ajan.
Todennäköisesti sillä samalla summalla maksaisit pois omaa asuntoa, eli ei, mitään säästöä et saavuta asumalla vuokralla, mutta et myöskään kartuta omaa varallisuuttasi, ainoastaan vuokranantajan.
Vrt. se, että näillä asuntolainojen koroilla (jotka on pysyneet tällä tasolla jo ainakin parikymmentä vuotta) melkein koko lainanhoitopotti menee sulla oman pääoman kartuttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunnossa eläjät eivät viitsi laskea oman työn hintaa. Ihan kuin itse huoltaminen ja remppaaminen olisi ilmaista. Jos teetät jollakin, se tekee 20€/h vähintään. Oman vapaa-ajan vaihtaminen työntekoon on maksu, vaikka denialistit sitä kieltäisivät.
Esim. Lumen auraukset ja hiekotukset itse. 1 krt viikossa eli 4 krt kuussa. Vuodessa 4 lumista kuukautta. Yht. 16 aurauskertaa. Yksi kerta 1h. Yhteensä 16 työtuntia * 20€/h = 320€ vuodessa pelkkään auraukseen.
Esim. Ruohon leikkuu. Kahden viikon välein. Kolme kesäkuukautta. Yhteensä 6 leikkausta. Tunteja 6. 20€ tuntipalkalla kesän leikkuut yht. 120€. Päälle toki bensat ja ruohonleikkurin hinta (satoja euroja) ja huolto.
Edim Rikkaruohojen nyppiminen pihalta pari kertaa vuodessa --> siitä muutama kymppi, jos teettäisit sen 4h-yhdistyksellä.
Esim Puutalon maalaus itse 3-5 vuoden välein. Pari-kolme 8h työpäivää. 24 työtuntia * 20€/h = 480 €.
Kaikki pikkuiset huoltotyöt yms. --> laske 20€/h tuntipalkalla. 10 vuodessa tulee ihan kiva summa.
Denialisteilla omistustalo pysyy pystyssä ilman että itse huoltavat sitä ollenkaan (tai mies tekee kaikki oikesti työt joten itse ei laske työtunteja).
Taas pettämätöntä av-mammalogiikkaa.
Jos teen omia lumitöitä, niin pitääkö minun siis maksaa 20 euroa tunti itselleni? Eikö samantien tonni per tunti, jolloin olisi muhkea lisätulo.
Vierailija kirjoitti:
Ei mä en kestä!!!
Ei sitten tullut mieleen että tuo puuhastelu voi olla mukavaa, en olisi ikinä muuttanut omakotitaloon, jos en puuhastelusta pitäisi tai se olisi jollain asteella pakkopullaa!!! Ainakin itse pidän siitä ihan julmetusti. Ei ole talvella edes lumien kolaaminen harmittanut, hyvää hyötyliikuntaa raikkaassa kelissä. Kaikki eivät ole kerrostalo ihmisiä. Itse suorastaan KUOLISIN tylsyyteen. Mikään ei ole tylsempää kuin tuhlata aikaa sohvalla tuhlaten aikaa katsomalla täysin turhapäiväisiä ohjelmia.
Varsinkin kesällä puutarhahommat ovat mahtavia. Pidän omaa "ryytimaata" eli kasvattelen paljon kaikkea ruokapöytään, keittelen myös oman pihan antimista mehut ja hillot ensi talvelle. Ihanaa ihanaa!!!
Pidän myös remppaamisesta. on ihana suunnitella ja nähdä oman käden jäljen tulos.
Mutta ei varmasti sovi sulle tämä asumismuoto!
Vierailija kirjoitti:
Sori, unohdin laittaa linkin laskuriin, jota tuossa käytin.
52 800 syntyy siis 7 prosentin tuotolla, jos joka kk panee pottiin lisää rahaa satasen, plus tuotot.
http://www.omistajavaurastu.com/korkoa-korolle-laskuri
12/15
Lapsikulta, 7% korkoa korolle saa vain saduissa.
Vierailija kirjoitti:
Miten helkkarissa saa lumen (koneelliseen) auraukseen menemään tunnin:O Taitaa olla iso tontti:D Meillä 3000m2 josta aurattavaa tietä 60m. Traktorilla toiseen suuntaan 15sek ja toiseen suuntaan 15sek. Eli puolessa minuutissa on homma hoidettu:D
Rikkaruohoja nypin alkukesästä, se on todella terapeuttista ja halvempaa kuin psykoterapiassa käyminen. Siihen lasken itseltäni 0€/h. Hiekoitukset yms, muutaman sekunnin hommia tuossa 50m2 autopaikalla:)
Ruoho on leikattu 2x, leikattavaa pihaa n 50m2.
Eipä tuossa tuntipalkoille vielä pääseXD
2
Köyhät asuu vuokralla, ja niin on hyvä. Me, oikeat ihmiset, joilla on rahaa, asumme omistusasunnossa. Niin on luonnonlaki. Ei sekoitu köyhälistö oikeiden ihmisten joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, unohdin laittaa linkin laskuriin, jota tuossa käytin.
52 800 syntyy siis 7 prosentin tuotolla, jos joka kk panee pottiin lisää rahaa satasen, plus tuotot.
http://www.omistajavaurastu.com/korkoa-korolle-laskuri
12/15
Lapsikulta, 7% korkoa korolle saa vain saduissa.
"Hankenille tehdyn väitöstutkimuksen mukaan Helsingin pörssin keskimääräinen vuosituotto on ollut 18,7 prosenttia. Luku kattaa koko pörssin toimintahistorian vuodesta 1912 aina vuoteen 2007 asti."
Ristus, eläkää miten elätte kunhan se elämä on mieluista, ei kauhean hääppöiseltä kuulosta jos koko elämän pitää murehtia rahasta ja tuotosta.