Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomenruotsi on kuin rallienkkua!

Vierailija
29.07.2018 |

Beckissä Anu Sinisalo esittää oikeuslääkäriä. Hupaisaa kuunnella kun on riikinruotsia puhuvat näyttelijät ja sitten yksi vetää muumiruotsia.

Kuulostaa ihan samalta kuin rallikuskien ja jääkiekkoilijoiden englanti, jota aina haukutaan.
Ei tarvinnut edes katsoa ruutuun kun kuuli puheen. Yhteen ääneen sanottiin miehen kanssa että oho, joku suomalainen. Ja olihan se.

Sinisalohan on käynyt koulunsa ruotsiksi, eli hän puhuu sitä muumiruotsia vieläpä hyvin, mutta hasuun kuuloista se on.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keke Rosbergin poika taas ei muistaakseni osaa suomea juuri ollenkaan, vaikka onkin Suomen kansalainen ja puhuu neljää tai viittä muuta kieltä sujuvasti.

Ehkä Keke ei nähnyt tarpeelliseksi opettaa pojalle suomea kun ei siitä ole hyötyä muualla kuin suomessa. Järkevämpää osata isoja kieliä.

Keke voitti formuloiden maailmanmestaruuden vuonna 1982 ja siihen aikaan formuloita ei oikein pidetty urheiluna Suomessa. Keke koki, että häntä ja hänen saavutuksiaan ei täällä arvostettu ja se aiheutti sen, että hän oli varsinkin urheilutoimittajille/urheilualan ihmisille loukkaantunut. Tavallaan tuo oli yksi syy, ettei opettanut Nicolle suomea. Samoin myös se, että Nicon syntymän ja varhaislapsuuden ajan hän matkusteli tosi paljon.

Nico puhuu äidinkielenään saksaa, sen lisäksi osaa sujuvasti englantia ja ranskaa sekä pärjää myös italiaksi. Kasvanut Monacossa kansainvälisissä ympyröissä. Suomea ei osaa ollenkaan lukuunottamatta joitakin yksittäisiä sanoja.  Keken Jatta-siskokin asui aikoinaan Lontoossa ja muutti sittemmin Nizzaan, taitaa kai vieläkin siellä asua, että ihan lähisukuakaan Nicolla ei Suomessa ole. Jatan lapset tosin osaavat suomea. Isovanhempien luona Nico on kyllä käynyt, mutta ainakin Keken isä on kuollut jo vuosia sitten, isoäitikin on jo 9-kymppinen jos on vielä elossa.

Eikös Kekellä ole toinenkin sisko, muistaakseni nimeltään Seija? Onko tietoa, asuuko hän Suomessa?

Vierailija
42/43 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhun suomenruotsia ja pärjään sillä mainiosti myös esim. Norjassa. Minä puhun siis ruotsia ja minulle puhutaan norjaa ja me ymmärrämme toisiamme. En tiedä, miten te muut puhutte ruotsia, siis ne joille muka Ruotsissakin nauretaan, mutta minulle sanottiin Norjassa, että suomenruotsi on selkeä ja kaunis kieli. Joten suomenruotsin halveksujat, repikääpä siitä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Det va kukku det 😍

suomen "ruotsia" parhaimmillaan 😍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi