Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä osin elämäntapasi on keskimääräistä ekologisempi? Entä epäekologisempi?

Vierailija
29.07.2018 |

Olisi mielenkiintoista kuulla.

Kommentit (608)

Vierailija
21/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kierrätä kovin paljoa. Mutta toisaalta teen lentomatkan ehkä kerran 4-5 vuodessa. Inhoan lentämistä. MInulla ei myöskään ole ajokorttia vaan käytän aina julkisia. Välillä huvittaa, kun saan ekoneuvoja joissan mitättömissä asioissa kavereilta, jotka lentää kerran kuussa jonnekin työmatkalle... No, pitäähän se päteä.

Vierailija
22/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään pääasiassa kasvisruokaa. Lajitellaan jätteet tarkasti. Kierrätän käytöstä poistetut tavarat. Pidän hyvää huolta käyttötavaroista ja korjaan niitä. Remontoidaan ekologisilla materiaaleilla ja käytetään purkuosia hyödyksi. Käytetään kertakäyttöisten asioiden sijaan kestäviä tavaroita. Hankitaan käytettyä. Ei lennetä jatkuvasti ulkomaille. 

Epäekologista on se, että meidän on pakko liikkua paljon autolla, koska asumme kaukana palveluista. Työmatkakulkemista ei ole, koska työt ovat kotona, mutta niin kauan kuin nuorempi lapsi on päiväkodissa, pitää hoitopäivinä kulkea. Sen jälkeen pääsee bussilla. Yhdistetään kaupassakäynnit ja sensellaiset yleensä muihin menoihin. Harrastuksiin kuljetaan mahdollisuuksien mukaan kimppakyydillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan hybridiautolla, mutta olen kompensoinut tämän pienen lipsahduksen omistamalla useamman öljy-yhtiön osakkeita. Muuten en varmaan olekaan ekologinen millään muulla mittarilla, kierrätän tietysti kaiken, mutta se on pientä ja tapahtuu autolla. Työn puolesta olen säästänyt energiaa reilusti enemmän kuin ketjun muut vastaajat kuluttavat elämänsä aikana yhteensä.

Vierailija
24/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajetaan usein kauppaan autolla, vaikka se on lähellä. Matka on kuitenkin sen verran "pitkä" ettei ainakaan yksin jaksa kantaa esim. kahta painavaa kauppakassia. Kaupasta lähtee mukaan yleensä useampikin muovipussi, toisaalta koitan taas alkaa käyttää kestokassia. Vettä ja sähköä kuluu. Söin yhdessä vaiheessa lähes ainoastaan kasvisruokaa, parisuhteessa taas alkanut lihaa kulumaan.

Kierrätetään lähes kaikki muu paitsi biojäte tällä hetkellä. Ei matkustella pahemmin ulkomailla.

Vierailija
25/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologista on, että perheemme ei syö lihaa eikä juurikaan maitotuotteita. Asutaan myös keskimääräistä pienemmässä kerrostaloasunnossa, keskeisellä paikalla. Lajitellaan jätteet. Auto kyllä on, mutta pieni ja eritoten pieniruokainen. Kilometrejä tulee n. 4000-7000 vuodessa, ei mikään ekoteko, mutta taitaa olla keskiverto länsiauton alapuolella. Sähkösopimus on vihreä.

Varmaan suurin yksittäinen hiilijalanjälki tulee vuosittaisesta Suomen vierailusta, mikä tehdään lentokoneella. Tosin ei matkustella juurikaan muuten (ainakaan lentokoneella) joten voi tuokin mennä lähelle suomalaista keskiarvoa (1 Euroopan sisäinen lento per vuosi per pää) Talousjätettä tuntuu syntyvän melko paljon (verrattuna siihen aikaan kun olin nuori aikuinen) En tiedä olisiko tähän jotain helppoa keinoa vaikuttaa (muovikassit ja hedelmäpussit ovat jo "pannassa"). (Tietysti ostamalla vain perusraaka-aineita ja kuivattuja jotka sitten itse käsittelee)

Koiraa ja kahta lasta en suostu myöntämään epäekologisiksi. Vaikka väestöräjähdys on ongelma Aasiassa ja nimenomaan Afrikassa, vastaa jokainen ihminen viime kädessä omasta kulutuksestaan. Lisäksi minulla on toki vastuuni ekologisen elämäntavan opettamisessa lapsilleni. Koiraa ilmankin voisi olla, mutta monen muun harrastuksen hiilijalanjälki on moninkertainen koiran pitämiseen verrattuna. Koiramme ei syö lihaa (jonkin verran kalaa) matkakassi käytettynä hankittu, peti itse tehty kierrätysmateriaalista ja lelut myös. Kerätyt kakat kuormittavat kyllä hieman kaupungin jätehuoltoa.

Vierailija
26/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätetään lähestulkoon kaikki jäte, syödään kasvisruokaa.

Mutta epäekologisuus vie voiton, valitettavasti. Meillä on kolme autoa, joista yksi on katumaasturi, omakotitalossa kaksi uunia ja puulämmitteinen sauna. Matkustelemme paljon, vuoden sisällä jo muutama kaukolento ja Euroopan lennot päälle. Kaksi lasta.

Vierailija
27/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörällä ja julkisilla hoidan liikkumiset. Lajittelen jätteet mahdollisuuksien mukaan. Olen lapseton kasvissyöjä, ylijääneet ruuat pakastan myöhempää käyttöä varten enkä heitä roskiin. Kauppareissuja varten löytyy kestokassi. Vettä en tuhlaile. Seuraavaksi taidan korvata suihkugeelit vanhalla kunnon saippuapalalla niin ei syntyisi turhaa muovijätettä niistä pulloista.. tavarat käytän loppuun ja suosin kierrättämistä. Voisi melkein sanoa että ekologisuus on itseasiassa mukava harrastus kun aina voi kehitellä keinoja tulla paremmaksi siinä :)

Vierailija
28/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimääräistä suomalaista ekologisempi/epäekologisempi? Olen vienyt tämän perkuleen ituhippeilyn niin pitkälle, että täytyy kyllä sanoa etten pitkän pohdiskelun jälkeenkään keksi ainuttakaan keskivertoa epäekologisempaa tekoa. Enintään asioita joissa ollaan tasoissa, johtuen yleensä vaihtoehtojen puuttumisesta. Tai asioita joissa olisin voinut tehdä toisin, kuten se että minulla on yksi lapsi (jota en henkilökohtaisella tasolla tietenkään kadu), mutta sekin on sitä keskivertoa vähemmän.

Vierailija
29/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viedään kaikki muovipakkaukset kierrätykseen, ei osteta jatkuvasti vaatteita. Jos ostetaan, niin kalliita suomessa valmistettuja. Ei osteta usein netistä, sillä toimitus tuottaa kamalat CO2-päästöt. Ollaan myös vähennetty lihansyöntiä ja maitotuotteiden käyttöä.

Epäekologista meidän talossa on taas vanha, öljyä syövä auto. Ei ole rahaa parempaan ja tarvitaan autoa.

Vierailija
30/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen masentunut, enkä tee mitään muuta kuin makaan sohvalla. :( en käy missään tai tee mitään, koska ei ole varaa, enkä osta mitään uutta ikinä. Ehkä käytän sähköä enemmän, kun katson televisiota päivät pitkät?

Vierailija
31/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologista: Kuljen kaikkialle joko jalan tai pyörällä. Pitemmät matkat junalla. Minulla ei ole lapsia, syön vain vähän lihaa ja maitotuotteita, en omista autoa ja käyn ulkomailla todella harvoin. En tupakoi.

Epäekologista: Minulla on kissa ja pidän shoppailusta. Tuotan kamalasti muoviroskaa.

Taidan kaiken kaikkiaan olla aika keskiverto ekologisuudessa.

Vierailija
32/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätän kaiken, suosin käytettyä ja kirppiksiä, vältän mm. muovipussien ostoa, en lennä (koska ei varaa lomamatkoihin 🙄) olen kasvissyöjä ("vastoin omaa tahtoa").

Omistan auton (pärjäisin_ehkä_ilmankin), kestovaippojen sijaan kertiksiä aina käytetty, ei oo varaa ostaa aina kotimaista yms.

Vierailija
33/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ en omista autoa

+ lennän harvoin

+ ostan käytettyjä tavaroita ja vaatteita

+ asun ahtaasti

- en ole kasvissyöjä

- ostan muoviin pakattuja tuotteita

- käytän vettä melko paljon

Vierailija
34/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologista: Ostan kaikki vaatteeni käytettynä, ja pyrin antamaan käyttökelpoiset vaatteeni ja tavarani eteenpäin. En matkusta. Lajittelen osan jätteistäni, ainakin paperit, kartongit ja metallit.

Epäekologista: Minulla on auto, jota käytän liiankin lyhyisiin matkoihin. Biojätteet menee sekajätteen sekaan, koska biojäte jää tyhjentämättä liian usein ja houkuttelee kärpäsiä. Syön lihaa suhteellisen usein, noin 3-4 kertaa viikossa, ja kalaa 1-2 kertaa viikossa.

Vierailija
35/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekologista: Ostan kaikki vaatteeni käytettynä, ja pyrin antamaan käyttökelpoiset vaatteeni ja tavarani eteenpäin. En matkusta. Lajittelen osan jätteistäni, ainakin paperit, kartongit ja metallit.

Epäekologista: Minulla on auto, jota käytän liiankin lyhyisiin matkoihin. Biojätteet menee sekajätteen sekaan, koska biojäte jää tyhjentämättä liian usein ja houkuttelee kärpäsiä. Syön lihaa suhteellisen usein, noin 3-4 kertaa viikossa, ja kalaa 1-2 kertaa viikossa.

Ja lisäksi asun solussa eli minun vuokseni tarvii lämmittää vain noin 15-20 neliötä, eikä lapsia ole eikä tule.

Vierailija
36/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ pieni asunto, n 17m2/hlö

+ kierrätetään mahdollisimman paljon

+ lapset saa lähinnä leluja kirpputorilta

+ molemmat ovat käyttäneet kestovaippoja, toisen kanssa kyllä laiskemmin

+ ruokahävikkimme on aika minimaalista

+ lennämme vähän, kohta emme ollenkaan, yhden kaukomaan lennon olen tehnyt elämässäni

+ voin tarkkailla vedenkulutustamme mittarilla ja se on hyvin maltillista

- syömme lihaa ja maitotuotteita aika paljon, kasvisjuttuja on kyllä lisätty

- meillä on auto, tosin vähäpäästöinen hybridi, mutta sitä tarvitaan nyt kun lapset eivät yksin pyöräile sujuvasti paikasta toiseen

- ostan vaatteet uutena, harva vaate lapsien jäljiltä jää uudelleenkäyttökelpoiseksi, ja ihan henkkamaukalta

Vierailija
37/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologista: En omista autoa, liikun julkisilla, syön kasvisruokaa, lajittelen, ostan pääosin kirppikseltä vaatteeni

Epäekologista: Olen matkustellut lentäen, löträän vettä suihkussa, ostan muovipussin kauppareissulla

Vierailija
38/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätän ja lajittelen ahkerasti ja tarkasti. Vältän turhaa tavaran ja vaatteiden hankkimista ja ostelua. Myöskin ruokaa ostan vain sen verran kuin kuluu. Ruoka on lähi ja luomu. Marjat poimin itse. Ostokäyttäytymisessäni suosin kotimaista. Sijoituksessani myös katson ekologian ja eettisyyden perään. En omista autoa, mutta taloudessamme yksi sellainen kyllä on. Asun kerrostalossa ja pyrin vaikuttamaan taloyhtiöni ekologisesti kestäviin ratkaisuihin yhtiön hallituksessa.

Vähemmän ekologista on sitten matkustelu. Teen ulkomaanmatkoja noin kaksi kertaa vuodessa, usein lentäen. Käyn viikottain ikääntyvien vanhempieni luona 70 km päässä autolla.

Vierailija
39/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä, kuljen julkisilla suurimmaksi osaksi (en omista autoa), ostan lähes kaikki tavarat ja vaatteet kirpputoreilta enkä matkustele ollenkaan lentokoneella. Kierrätän.

Mutta käytän paljon vettä ja sähköä ja ruokavikkiä tulee jonkin verran liikaa.

Vierailija
40/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä, pyöräilen työmatkat, kierrätetään, kulutetaan vastuullisesti (mahdollisuuksien mukaan).

Lapset syövät joskus kanaa, koira syö lihaa, meillä on auto ja teen työmatkoja lentokoneella. Kerran vuodessa myös yleensä lomareissu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi