Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko opintolainaa sinulla on jäljellä?

Veloissa
29.07.2018 |

Minulla on 18000e ja en uskalla ottaa enää.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

9000 on nyt. Mietin just ottavani viel pari tonnia. Opintoja on vuoden verran jäljellä. Olen kyllä jo töissä ja ihan kivalla palkallakin, mutta mietin, että opintolaina on niin halpaa rahaa, että kannattaa maksaa esim. asuntolainaa tai luottokorttivelkaa pienemmäksi. 

Vierailija
62/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa tämän keskustelun jälkeen: tsemppiä, kaikki pienituloisten perheiden korkeakoulu-opiskelijat. Etenkin te, joilla ei ole ollut mahdollisuutta asua vanhempien luona. Olette uskomattomia, selviytyjiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu bilesoluista puheenollen itse asuin sellaisessa 2 kuukautta mutta olin jatkuvasti niin väsynyt siitä metelistä yöllä, että menin yksiöön asumaan vaikka kalliiksi tulikin. En tosin joutunut ottamaan paljoa lainaa, kun pystyin olemaan osa-aikatöissä.

En tajua miten nuo bilettäjät elävät, millä rahalla. Tai siis, ottavat lainaa ja maksavat sitten niitä bilelainojaan takaisin hamaan loppuun asti.

Vierailija
64/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli n. 16000 euroa korkoineen. Sitten sain kaikki anteeksi kun jätin pankkiin 3 kuukaudeksi maksamatta jolloin kela otti haltuun lainan + korot. Sieltä tuli sitten selvityspyyntö miten toimitaan ja paljonko haluan maksaa kuukaudessa vai haenko koko lainalle anteeksiantoa. Kirjoitin yhden a4 paperin missä kerroin itsestäni ym. lisänä 2 liitettä. Kesti 4 kuukautta ja sitten tuli päätös missä sanottiin koko lainan korkoineen maksetuksi sekä ettei luottotietoihini tule mitään merkintää.

Miksi alapeukkuja vain? Kaikilla on ihan samat säännöt siinä opintolainan anteeksi saamisessa. Ihmiset eivät tajua käyttää sitä hyväkseen vaan maksavat.

Vierailija
65/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu bilesoluista puheenollen itse asuin sellaisessa 2 kuukautta mutta olin jatkuvasti niin väsynyt siitä metelistä yöllä, että menin yksiöön asumaan vaikka kalliiksi tulikin. En tosin joutunut ottamaan paljoa lainaa, kun pystyin olemaan osa-aikatöissä.

En tajua miten nuo bilettäjät elävät, millä rahalla. Tai siis, ottavat lainaa ja maksavat sitten niitä bilelainojaan takaisin hamaan loppuun asti.

Juu olen kyllä tyytyväinen siihen että itse en bilettämiseen rahoja laittanut. Vaikka otin paljon lainaa ja elin leveästi, kaikki ekstra oli jotain kehittävämpää kuin viina. Sisustin vuokrakämppää, säästin käydäkseni työväenopiston kursseilla silloin kun meni paremmin esim. töiden takia. Joskus tilasin kirjoja joita ei kirjastosta saanut. Bilereissuja ärsyttäisi maksaa pois, mutta lainanmaksu on jopa ihan siedettävää kun muistelee kuinka kehittävää opiskelijaelämä oikeastaan olikaan. Olin kyllä vähän nörtti ja rakastin opiskelua yli kaiken, edelleen lämpimät muistot.

- 50

Vierailija
66/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän haluan kommentoida, että todellakin pystyi elämään opintotuella (470e/kk netto, siihen kuului opintoraha + opiskelijan asumistuki). Opiskelin 5 vuotta yliopistossa 2013-2018 ja asuin koko ajan kimppakämpässä, jolloin minun osuuteni kaikista asumismenoista oli noin 400e (vuokra 700-760e/2 + sähkö + vesi + netti). En nostanut lainaa ollenkaan, vaan hyvinä kesinä olin kesätöissä ja muina kesinä opiskelin ja nostin kesäopintotukea. Lähes joka kuukausi sain jopa useita kymppejä laitettua säästöön. Tein itse ruoat ja söin paljon marjoja, porukat ei antanut niinkään rahaa, vaan sain aina pakkaseen marjoja.

Opintotuella pärjää kyllä hyvin, jos vaan haluaa! Poikkeuksena tietenkin he, joilla on vaikeampi tilanne (heti 18w muutto kotoa, vaikea perhe yms).

Vierailija
67/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

14k lainaa yhteensä. Meikäläinen biletti opiskeluaikana paljon ja käytännössä vikat vuodet nostin lainaa ja hain stipendejä. En tehnyt kovin paljoa kesätöitä, mutta laskutin yrityksen kautta joistakin projekteista.

Opintolainahan on ilmaista rahaa! En ymmärrä miksi sitä tulisi hävetä tai esittää olevansa ahkera opiskeluaikana. Opiskelu oli huikeaa ja jos maksukykyä on myöhemmin, niin lainan nostaminen mahdollistaa rennon opiskelijaelämän, mitä muistella myöhemmin.

Vierailija
68/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa tämän keskustelun jälkeen: tsemppiä, kaikki pienituloisten perheiden korkeakoulu-opiskelijat. Etenkin te, joilla ei ole ollut mahdollisuutta asua vanhempien luona. Olette uskomattomia, selviytyjiä.

Olet ihana!

Vierailija
69/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naattii naattii kirjoitti:

14k lainaa yhteensä. Meikäläinen biletti opiskeluaikana paljon ja käytännössä vikat vuodet nostin lainaa ja hain stipendejä. En tehnyt kovin paljoa kesätöitä, mutta laskutin yrityksen kautta joistakin projekteista.

Opintolainahan on ilmaista rahaa! En ymmärrä miksi sitä tulisi hävetä tai esittää olevansa ahkera opiskeluaikana. Opiskelu oli huikeaa ja jos maksukykyä on myöhemmin, niin lainan nostaminen mahdollistaa rennon opiskelijaelämän, mitä muistella myöhemmin.

Sinun ei tarvitse maksaa opintolainaa takaisin niin kuin meidän muiden?

Vierailija
70/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime aikoina valmistuneet; kuinka suuria kuukausieriä maksatte takaisin? Töitä ei ole luvassa ja pelottaa alkaa maksamaan lainaa takaisin pienistä tuloista.

Vierailija
71/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut lainaa, asuin soluasunnossa, tein kesätöitä, en saanut apua vanhemmilta. 5 vuotta yliopistossa. Täysin mahdollista jos vain haluaa.

Vierailija
72/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kaikille opiskelijoille ja teille, jotka olette maksamassa lainoja pois.

Vierailija
73/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime aikoina valmistuneet; kuinka suuria kuukausieriä maksatte takaisin? Töitä ei ole luvassa ja pelottaa alkaa maksamaan lainaa takaisin pienistä tuloista.

Nyt työttömänä maksan vain 60 e /kk. Eihän tässä ole järkeä, eikä laina lyhene ollenkaan, mutta enempään en pysty.

Vierailija
74/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisteri18 kirjoitti:

Tähän haluan kommentoida, että todellakin pystyi elämään opintotuella (470e/kk netto, siihen kuului opintoraha + opiskelijan asumistuki). Opiskelin 5 vuotta yliopistossa 2013-2018 ja asuin koko ajan kimppakämpässä, jolloin minun osuuteni kaikista asumismenoista oli noin 400e (vuokra 700-760e/2 + sähkö + vesi + netti). En nostanut lainaa ollenkaan, vaan hyvinä kesinä olin kesätöissä ja muina kesinä opiskelin ja nostin kesäopintotukea. Lähes joka kuukausi sain jopa useita kymppejä laitettua säästöön. Tein itse ruoat ja söin paljon marjoja, porukat ei antanut niinkään rahaa, vaan sain aina pakkaseen marjoja.

Opintotuella pärjää kyllä hyvin, jos vaan haluaa! Poikkeuksena tietenkin he, joilla on vaikeampi tilanne (heti 18w muutto kotoa, vaikea perhe yms).

Ennen 2014 aloittaneet. Nyt aloittavat saavat 250 euroa opintorahaa, jonka lisäksi voi ottaa 650 euroa lainaa sekä asumistukea. Yliopistokaupungeissa vuokrat voivat olla kalliita jopa soluissa. Helsingissä soluhuoneetkin voi olla 300-400 euroa... Tuollaiseen saa max. 200 euroa yleistä asumistukea, eli jos ei halua opintolainaa ottaa, koko kuukauden rahavaranto on 550 euroa.

Vierailija
75/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, ajattelin siis korkojen näkökulmasta! Ei tässä elämässä ilman lainaa selviä ja tuo opintolaina on pieni osa koko elämän budjettia.

Vierailija
76/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksnelainatpitääjuoda kirjoitti:

Nostin n. 14000e, sijoitin, 4v opiskeluiden jälkeen 21% tuotto ja velka kerralla pois...

Mistä sait 21% tuoton?

Edes riskirahastot ei tarjoa tollaista odotusta.

Vierailija
77/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksnelainatpitääjuoda kirjoitti:

Nostin n. 14000e, sijoitin, 4v opiskeluiden jälkeen 21% tuotto ja velka kerralla pois...

Mistä sait 21% tuoton?

Edes riskirahastot ei tarjoa tollaista odotusta.

Kun AV:lla ollaan niin tottakai taitavalla ja aktiivisella treidauksella....tai ehkä hän sijoitti nigerialaiseen kultaan tai vastaavaa...

Vierailija
78/78 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jonkin verran