Paljonko opintolainaa sinulla on jäljellä?
Kommentit (78)
Itse selvisin lainataakasta vain siten että minulla oli työssäkäyvä puoliso.
Hirveitä summia! Lääkiksen ja oikiksen vielä ymmärrän, taitaa olla niin vaativia kouluja opinnoiltaan mutta kaikki muut oman ja muiden kokemusten mukaan onnistuu työn teko opintojen ohessa jos vain saa osa-aikaisen työpaikan ja tuloja sitä kautta. Itse en ole nostanut opintolainaa ikinä vaan ollut töissä (ja suoritettuna insinööri amk, di, ja ktm).
6000 euroa jouduin ottamaan lainaa, muuten riitti opintotuki, asumislisä ja töistä saadut rahat. Toisaalta turhaa lainaa ehkä, en tiedä, jälkilaskelma mielenrauhan takia tekemättä :'D Mutta lähinnä kävin töissä maksaakseni oman auton jolla kulkea sinne töihin. Sain kuitenkin arvokasta työkokemusta ja sitä kautta sittemmin vakituisen työpaikankin. Nyt enää 900 euroa lainaa maksamatta.
Mulla oli opintolainaa 15000€ vuonna 2007. En koskaan valmistunut ja maksoin viimeisen erän 2015.
Kiva kuulla, että osa on jo saanut maksettua velat. Toivoa on.
Vierailija kirjoitti:
Hirveitä summia! Lääkiksen ja oikiksen vielä ymmärrän, taitaa olla niin vaativia kouluja opinnoiltaan mutta kaikki muut oman ja muiden kokemusten mukaan onnistuu työn teko opintojen ohessa jos vain saa osa-aikaisen työpaikan ja tuloja sitä kautta. Itse en ole nostanut opintolainaa ikinä vaan ollut töissä (ja suoritettuna insinööri amk, di, ja ktm).
Kaikilla opiskelupaikkakunnilla ei ole mahdollisuutta osa-aikaisiin töihin, koska töitä ei ole tarjolla. Kaikki ei asu jossain Helsingissä.
Lisäksi esimerkiksi mielenterveysongelmaisilla (joita korkeakouluissa on suuri määrä) ei usein riitä kapasiteettia tekemään töitä koulun ohessa, vaan jo koulusta selviäminen on tarpeeksi suuri haaste. Eikä tarvitse olla edes oikiksessa.
N. 3000 e. enää. Alkujaan 60 000mk. Ollut pitkään työttömänä.
Lyhentänyt vuodesta 1996. Yliopisto-opinnot kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään koska en nostanut opintolainaa. Olen DI.
Asuin opiskeluajan opiskelija-asuntosäätiön asunnoissa . Ensin kolmen hengen solussa ja sitten kun tapasin poikaystävän samasta opinahjosta niin muutettiin pieneen kaksioon.Elämiseen riitti opintotuki, asumistukien sekä kesälomatöistä kertyneet säästöt. Välill valvoin tenttejä kesken lukuvuoden yliopistolla ja siitä sai lisärahaa.
Miten teille kertyy opintolainaa? Elättejä keveästi ylsityisen vuokra-asunnoissa ja huvittelette , haluaisin oikeasti tietää.
Milloin opiskelit? Asumistuki tuli yleisen asumistuen piiriin vasta vuosi tai kaksi sitten. Sitä ennen se oli niin pieni ettei sillä plus opintorahalla kukaan elänyt ja maksanut vuokraa. Ei vaikka olisi käynyt töissä
Kyllä meidän lapset ovat eläneet pelkällä opintorahalla ja asumistuella jo vuosia.
Enää 8000 jäljellä, alun perin 3 vuotta sitten sitä oli joku 22000. Se on kyllä totta, että asuin mukavasti, yksin, ja kun kerran otin lainaa niin en kursaillut. Plus pk-seudun hinnat. Työllistyin heti hyvään duuniin, kun oli vähän jo opiskeluaikana luotuja suhteita.
En halunnut ottaa lainasta liikaa stressiä ja panostin opiskeluihin. Tosi riskaabelia ja en tekisi toiste, minulla kävi tosi hyvä tuuri. Toisaalta opinnot veivät aika paljon voimavaroja, ja jos olisin vielä ressannut siitä että onko rahaa ostaa ruokaa, niin olisin ehkä menettänyt mielenterveyteni jo ennen valmistumista. Että sinänsä kaikki meni hyvin. Vanhemmat myös minun kohdalla melko pienituloisia, tukivat aina välillä vähän. Kannustivat oikein ottamaan lainaa ja nauttimaan opiskeluajoista.... En suosittele kyllä kenellekään, ellei halua pelata upporikasta ja rutiköyhää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teille kertyy opintolainaa? Elättejä keveästi ylsityisen vuokra-asunnoissa ja huvittelette , haluaisin oikeasti tietää.
En huvitellut, mutta asuin vuokrayksiössä. Ei ollut muita tulonlähteitä, ei saanut mitään opintojen oheen mahtuvaa työtä, eikä vanhemmat kustanteet elämistäni. 10 000 kertyi velkaa.
En todellakaan huvitellut. Kaverit juo joka viikonloppu. Itsellä pakolais vanhemmat, joten ne muutti takaisin sodan jälkeen. Itsellä ei ole kyseiseen maahan mitään linkkejä, joten asun Suomessa. Ei vanhempia, ei avustusta. Vuokran maksan itse ja teen töitä ohella. Sattunut kaikkea ja joutunut nostaa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli vähän vajaa 10 000 lainaa, nyt jäljellä pari tonnia. Otin lainaa, koska töitä ei ollut ja jotenkin oli selvittävä elämisen kuluista.
Lisätään tähän vielä se, että valmistuin työttömäksi. Jouduin lykkäämään lainan takaisinmaksun aloitusta vuodella ja silloin ei hirveästi naurattanut. Onneksi kuitenkin sain töitä myöhemmin ja nyt olen tilanteessa, että voisin maksaa tuon lopun vaikka samantien pois. Pienen koron takia en kuitenkaan ole sitä vielä tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Enää 8000 jäljellä, alun perin 3 vuotta sitten sitä oli joku 22000. Se on kyllä totta, että asuin mukavasti, yksin, ja kun kerran otin lainaa niin en kursaillut. Plus pk-seudun hinnat. Työllistyin heti hyvään duuniin, kun oli vähän jo opiskeluaikana luotuja suhteita.
En halunnut ottaa lainasta liikaa stressiä ja panostin opiskeluihin. Tosi riskaabelia ja en tekisi toiste, minulla kävi tosi hyvä tuuri. Toisaalta opinnot veivät aika paljon voimavaroja, ja jos olisin vielä ressannut siitä että onko rahaa ostaa ruokaa, niin olisin ehkä menettänyt mielenterveyteni jo ennen valmistumista. Että sinänsä kaikki meni hyvin. Vanhemmat myös minun kohdalla melko pienituloisia, tukivat aina välillä vähän. Kannustivat oikein ottamaan lainaa ja nauttimaan opiskeluajoista.... En suosittele kyllä kenellekään, ellei halua pelata upporikasta ja rutiköyhää.
Jos opiskelee alalle jolla työllistyy hyvin tai on mahdollista saada töitä tuolla tavalla suhteiden kautta, niin en tiedä miksi se laina olisi niin huono juttu. Kunhan ei nyt opiskele mitään taidealaa, jossa töitä ei ole. Hyvin olet saanut maksettua, toki siihen varmaan vaikuttaa että pidit samaa tasoa kuin opiskeluaikoina, eli ei liikaa tuhlailua? Lainankaan kanssa rahamäärä ei ole hääppöinen etenkään pk-seudulla
Nostin n. 14000e, sijoitin, 4v opiskeluiden jälkeen 21% tuotto ja velka kerralla pois...
53: Siinä mielessä lainan ottaminen on järkevää, että jaksaa pitää itsestään huolta eikä näänny niin, että opinnot menee penkin alle tai ei jaksa tehdä töitä työllistymisen eteen.
8400e. Eka erä lähti juuri tässä kuussa maksuun. Yliopistossa opiskelin.
Opiskelu voi olla sen verran rankkaa, että mieluummin asuu yksiössä kuin jossain bilesolussa. Jaksaa ehkä paremmin, voi ottaa osa-aikatyön yms. Kyllä lainasta aina selviää, minullakin oli 26t laina aikanaan ja 10 vuodessa sain maksettua pois.
19 000 jäljellä, nostin jotain 25 000 ja lyhennellyt sitä pikkuhiljaa aina jos on ollut tonni tai pari ylimääräistä. Varsinaiset lyhennykset alkoi vasta, enkä aio maksaa ylimääräisiä lyhennyksiä vaikka voisin. Lyhennän mieluummin asuntolainaa, jossa korot on aika paljon isommat.
22 000 velkaa. Enkä ole vielä valmistunut ja opintotukikuukaudet loppu. Pitäisi pystyä opiskelemaan intensiivisesti noin puolitoista vuotta, jotta saisin kaikki harjoittelut yms tehtyä, niitä ei voi tenttiä tai tehdä etänä. Minulla on krooninen sairaus joka haittaa opiskeluja ja elämää. Vähän pelottaa että tässä käy niin etten valmistu ollenkaan, koskaan, taloudellisten syiden vuoksi. Vanhempani eivät ole auttaneet minua.
Reilu 11 000 jäljellä. Nykyisillä tuloilla ja maksuerillä kestää vielä n. 14 vuotta maksaa pois. Jee.