Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko opintolainaa sinulla on jäljellä?

Veloissa
29.07.2018 |

Minulla on 18000e ja en uskalla ottaa enää.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko on perheitä joissa lapset potkitaan pois 18 täytettyä?

Vierailija
22/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

15000. Kuoleentuvat asunnon vaihdossa pienempään ensi vuonna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan päälle 8000€. Lyhennykset lähtevät juoksemaan kohta...

Vierailija
24/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, siis mulla työtön ja mt-ongelmainen äiti joka halusi muuttaa pienempään asuntoon, kun täysi-ikäistyin. Luulen, että ihan vaan tukien takia, kun lapsilisää ja muuta ei enää tullut. Tukea ei paljon saanut, kun itsekin eli jollain työkyvyttömyysrahalla. Jossain kohtaa lakkasi vastaamasta puheluihin, fb:stä olen nähnyt että elossa näkyy olevan yhä.

Olen ihan perkeleeeen kateellinen kaikille jotka saivat elää kotikotona edes parikymppiseksi. Itse yritin lähinnä pysyä hengissä koko opiskeluajan, suoriutua opinnoista kunnialla ja käyttää kaiken liikenevän ajan verkostoitumiseen ja hanttihommiin. Elämiseen meni törkeästi rahaa, kun apua ei tullut edes vähää isoihin hankintoihin tai takuuvuokraan.

Vierailija
25/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 8000.

Vierailija
26/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelisen tonnia, enempää en ottanut.

Vierailija
27/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään koska en nostanut opintolainaa. Olen DI.

Asuin opiskeluajan opiskelija-asuntosäätiön asunnoissa . Ensin kolmen hengen solussa ja sitten kun tapasin poikaystävän samasta opinahjosta niin muutettiin pieneen kaksioon.

Elämiseen riitti opintotuki, asumistukien sekä kesälomatöistä kertyneet säästöt. Välill valvoin tenttejä kesken lukuvuoden yliopistolla ja siitä sai lisärahaa.

Miten teille kertyy opintolainaa? Elättejä keveästi ylsityisen vuokra-asunnoissa ja huvittelette , haluaisin oikeasti tietää.

Vierailija
28/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, siis mulla työtön ja mt-ongelmainen äiti joka halusi muuttaa pienempään asuntoon, kun täysi-ikäistyin. Luulen, että ihan vaan tukien takia, kun lapsilisää ja muuta ei enää tullut. Tukea ei paljon saanut, kun itsekin eli jollain työkyvyttömyysrahalla. Jossain kohtaa lakkasi vastaamasta puheluihin, fb:stä olen nähnyt että elossa näkyy olevan yhä.

Olen ihan perkeleeeen kateellinen kaikille jotka saivat elää kotikotona edes parikymppiseksi. Itse yritin lähinnä pysyä hengissä koko opiskeluajan, suoriutua opinnoista kunnialla ja käyttää kaiken liikenevän ajan verkostoitumiseen ja hanttihommiin. Elämiseen meni törkeästi rahaa, kun apua ei tullut edes vähää isoihin hankintoihin tai takuuvuokraan.

Niin ja siis oli jo lukioaikana hyvin välinpitämätön. Haki sossusta sentään rahaa kirjoihin, kun olin alaikäinen. Itse ostin vihkoja, laskimet, vaatteet, bussikortit kesätyörahoilla. Ja nykyään ei enää olla näköjään edes puheväleissä, kun ei vastaa. Viimeksi yritin 2015 kysyä, että miten hurisee.

Vierailija
29/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli n. 16000 euroa korkoineen. Sitten sain kaikki anteeksi kun jätin pankkiin 3 kuukaudeksi maksamatta jolloin kela otti haltuun lainan + korot. Sieltä tuli sitten selvityspyyntö miten toimitaan ja paljonko haluan maksaa kuukaudessa vai haenko koko lainalle anteeksiantoa. Kirjoitin yhden a4 paperin missä kerroin itsestäni ym. lisänä 2 liitettä. Kesti 4 kuukautta ja sitten tuli päätös missä sanottiin koko lainan korkoineen maksetuksi sekä ettei luottotietoihini tule mitään merkintää.

Vierailija
30/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin opiskeluajan opiskelija-asuntosäätiön asunnoissa . Ensin kolmen hengen solussa ja sitten kun tapasin poikaystävän samasta opinahjosta niin muutettiin pieneen kaksioon.

Elämiseen riitti opintotuki, asumistukien sekä kesälomatöistä kertyneet säästöt. Välill valvoin tenttejä kesken lukuvuoden yliopistolla ja siitä sai lisärahaa.

Miten teille kertyy opintolainaa? Elättejä keveästi ylsityisen vuokra-asunnoissa ja huvittelette , haluaisin oikeasti tietää.

Piti maksaa vanhempien vuokraa. Ei ollut sitä elättäjää siinä rinnalla.

Vierailija
31/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Äiti potki pihalle ollessani 18 - lukiokustannukset taivaalliset, mm. kirjojen maksu opintotuesta, yliopistossa oli paljon halvempaa

- En saanut asuntolapaikkaa tai solua, sitä tarjottiin vasta viimeisenä vuonna. Asunto oli tilanteesta johtuen pakko saada nopeasti, ja nopein oli yksityisen vuokranantajan 650/kk. Kaupungille kamalat jonot, lopulta sain 630/kk luukun, pienemmän vielä...

- Kaikki takuuvuokrat ja isommat hankinnat oli maksettava itse - esim. huonekalut, sillä en saanut mitään mukaan. Ensimmäisen vuoden ajan kämpässä olikin vain sänky ja pöytä, ja ostelin kaikkea pikkuhiljaa.

- Säästin koko ajan pahan päivän varalle, ja tästä rahasta maksoin mm. 2 kesää kun en löytänyt palkallista kesätyötä

Vierailija
32/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 250 jäljellä. Hain joja vuosi, mutta en nostanut kuitenkaan kuin kaiken kaikkiaan alle 2000€. Sitkuttelin. Nostin äärimmäisessä hädässä (joka ei ollut juominen vaan luottotietojen ylläpitäminen laskujen kasaantuessa ja todella tyhjät hyllyt)

Vierailija
33/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En huvitellut, mutta asuin vuokrayksiössä. Ei ollut muita tulonlähteitä, ei saanut mitään opintojen oheen mahtuvaa työtä, eikä vanhemmat kustanteet elämistäni. 10 000 kertyi velkaa.

Vierailija
34/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 36tmk. Maksettu aikoja sitten. Silloin pidettiin hyvänä asiana ottaa laina. Inflaatio syö. Ei syönyt ja tuli pahin lama.

Mutta vaikka kävin töissä, ei silloin olisi mitenkään elänyt pienillä tuilla. 80-luvun loppu

Vierailija
35/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vähän vajaa 10 000 lainaa, nyt jäljellä pari tonnia. Otin lainaa, koska töitä ei ollut ja jotenkin oli selvittävä elämisen kuluista.

Vierailija
36/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sitä noin 2000 e jäljellä. Nostin lainaa vain viimeisessä hädässä eikä sitä ollut nostettunakaan kuin vajaa 3000 e. Kai tuon lopun voisi maksaa kerrallakin pois, mutta korko on niin olematon tällä hetkellä, etten ole jaksanut tehdä mitään asialle.

Vierailija
37/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin opiskelit? Asumistuki tuli yleisen asumistuen piiriin vasta vuosi tai kaksi sitten. Sitä ennen se oli niin pieni ettei sillä plus opintorahalla kukaan elänyt ja maksanut vuokraa. Ei vaikka olisi käynyt töissä

Vierailija
38/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000 euroa, millään en olisi halunnut ottaa, mutta en myöskään halunnut pyytää enempää apua vanhemmiltani. Menivät pitkälti auton huoltoihin. (Avopuoliso oli työtön, kaikki koulutustaan vastaavat paikat vaativat omaa autoa. Lopulta pääsi töihin, eikä tarvinnut sen jälkeen nostaa lainaa.)

Vierailija
39/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mä oon nyt 20 ja vähän pelottaa myös lainan määrä. Opiskelen yliopistossa ja jouduin myös muuttamaan pois kotoa, kun vanhemmat erosi ja kumpikin vanhempi oli ehkä vähän vastahakoinen ottamaan mua mukaan. Vuokra 600€ kuussa eli lainaa pakko ottaa, 250€ opintoraha ei mitenkään riitä. Oon ettinyt hulluna töitä ja tänä kesänä sain elokuulle asti kesätöitä mutta pakko saada joku osa-aikanen työ etten joudu nostamaan koko ajan lainaa. Sitä tulee yli 6000 euroa vuodessa jos nostaa kaikki ja opintoja edessä vielä ehkä 5 vuotta... Vanhemmat tooosi pienituloisia, vaikka auttavat minkä voivat.

Lääkis ei oo mikään helpoin koulu ja pakko panostaa myös opiskeluihin. Nyt lainaa ei vielä yhtään. Mitään vinkkejä, miten minimoida laina?

Vierailija
40/78 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin opiskelit? Asumistuki tuli yleisen asumistuen piiriin vasta vuosi tai kaksi sitten. Sitä ennen se oli niin pieni ettei sillä plus opintorahalla kukaan elänyt ja maksanut vuokraa. Ei vaikka olisi käynyt töissä

Tuet ei nytkään pysy asuntojen hintakehityksen perässä mitenkään. Pk-seudulla mahdoton tilanne, 650 euron yksiö on halpa.