Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaista köyhäilyä on huonokuntoinen kesämökki kodin ylijäämä tavaroilla

Vierailija
29.07.2018 |

"Meidän kahvinkeitin on vähän hidas. Tuotiin se kotoa kun ostettiin uus"

"Meillä on saunassa hiusten hoitoainetta. Tuotiinnse kotoa kun ei sopinut mulle"

Keksitkö lisää?

Kommentit (257)

Vierailija
121/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain rosvoa nyt harmittaa kun ei ole mökiltä löytynytkään varastettavaksi upouutta :D

Vierailija
122/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole kesämökkiä eikä autoa. Ei ole varaa niihin.

Näinhän se oikeasti monilla menee. Kesämökki on kallis hankinta, jos se pitää itse maksaa. Eikä mökkiä ole järkeä hankkia ellei ole autoa käytössä, jolla sinne pääsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesämökkikö köyhäilyä? Meidän suvussa ei ole ollut kenelläkään rahaa hankkia omaa mökkiä. Eipä ole minullakaan. Miellän köyhäilyn joksikin ihan muuksi kuin kesämökin ylläpitämiseksi.

Torilla niitä myydään kymppitonnilla. Osta jos huvittaa. Voit vaikka viedä vanhat huonekalut sinne!

Onhan se aika köyhää henkisestikin jutata jollain mökillä lomaansa. Minä ainakin vietän lomani ennemmin matkaillen, viden lapseni huvipuistoihin, museoihin, eläintarhoihin. En todellakaan jaksaisi jumittaa yhdessä mörskässä koko lomaa. 

Vierailija
124/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesämökin ei kuulu olla se ykköskoti,vaan MÖKKI. Kaiken ei tartte olla vimpan päälle,siinähän se viehätys onkin.

Vierailija
125/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesämökkikö köyhäilyä? Meidän suvussa ei ole ollut kenelläkään rahaa hankkia omaa mökkiä. Eipä ole minullakaan. Miellän köyhäilyn joksikin ihan muuksi kuin kesämökin ylläpitämiseksi.

Torilla niitä myydään kymppitonnilla. Osta jos huvittaa. Voit vaikka viedä vanhat huonekalut sinne!

Onhan se aika köyhää henkisestikin jutata jollain mökillä lomaansa. Minä ainakin vietän lomani ennemmin matkaillen, viden lapseni huvipuistoihin, museoihin, eläintarhoihin. En todellakaan jaksaisi jumittaa yhdessä mörskässä koko lomaa. 

Niin ja mökiltä ei pääse mihinkään rientoihin? Koko kesäloma ollaan oltu mökillä ja kyllä me ainakin ollaan löydetty kaikkea aktiviteettja sekä on nähty muitakin eläimiä kun noita joutsenia jotka niin hienosti tuossa järvessä uiskentelevat samalla kun me nautimme terassilla aamupalaa. Niin aamupalaa tosiaan kun täällä mökillä nukuttaa niin hyvin ja voi nauttia kiireettömyydestä. Ihanaa tämä on, mutta kohta tämä valitettavasti loppuu kun kiireinen arki koittaa.

Vierailija
126/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja mökiltä ei pääse mihinkään rientoihin? Koko kesäloma ollaan oltu mökillä ja kyllä me ainakin ollaan löydetty kaikkea aktiviteettja sekä on nähty muitakin eläimiä kun noita joutsenia jotka niin hienosti tuossa järvessä uiskentelevat samalla kun me nautimme terassilla aamupalaa. Niin aamupalaa tosiaan kun täällä mökillä nukuttaa niin hyvin ja voi nauttia kiireettömyydestä. Ihanaa tämä on, mutta kohta tämä valitettavasti loppuu kun kiireinen arki koittaa.

Sillä mökin hinnalla reissaa maailmaa kivasti vaikka olisikin vain sellainen kymppitonnin mörskä. 

Vierailija
127/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole ekologista ja fiksua käyttää vanhat romut pois? Ideaaliko se on, että juostaan kaupasta ostamaan uutta, jos vanhakin toimii? En voi käsittää, kuinka nuorempi polvi pitää itseään jotenkin ympäristöystävällisenä ja monet äänestääkin ympäristöpositiivisia puolueita, mutta samalla kerskakuluttavat verrattuna vanhoihin ihmisiin. Mikäs sen ekologisempaa on kuin pitää 40 vuotta sitten tehtyjä sohvia, mummun räsymattoja ja tyytyä vähän vaatimattomampaan?

Vierailija
128/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä näillä köyhäilijöillä on kuitenkin mukava omaisuus ja rahavarat.

Mistähän syystä?

Toisin kun nykyään, monet heittävät hyvää tavaraa roksikseen ja ostetaan uutta ja sitten eletään kädestä suuhun ja valitetaan kun rahat ei riitä.

Vierailija
129/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vanhempieni rakentama kesämökkikiinteistö. Rakennettu 70-luvun alussa. Äidilläni oli vähän tuota vikaa, että kun kotiin ostettiin vaikka uusi teflonpannu, vanha huonoksi mennyt tuotiin mökille. Ihmettelin aina, eikö sähköttömälle ja kantoveden varassa olevalle pienelle mökille, jonne tiskivesi piti lämmittää joko saunassa tai kaasuliedellä kattilassa, kannattaisi ennemmin ostaa helposti puhdistettavia paistinpannuja.

Kun mökki siirtyi minulle, säilytin kaiken sellaisen vanhan ja nostalgisen, joka toimii ja on nättiä ja minulle rakasta. Huonokuntoiset ja turhat nakkasin menemään. Uudet kamppeet on sellaisia, jotka sopivat vanhojen kanssa mutta ovat hyviä käyttää ja helppoja huoltaa.

Remontoitu on paljon ja sitä puuhaa riittää aina, mutta mökissä haluan ehdottomasti säilyttää 70-luvun tunnelman. Valkoinen maali on kielletty :D

Edelleen mökissä on kaasugrilli, lisäksi on kaasujääkaappi. Valot ja TV toimivat aurinkosähköllä, sillä saa myös läppärit, tabletit ja kännykät ladattua.

Ulkohuussi on edelleen ja tulee väkisin olemaan vastaisuudessakin, tosin seuraavan huussiremontin yhteydessä joskus hamassa tulevaisuudessa sinne tulee kompostoiva käymälä.

Vierailija
130/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Pääasia että sinua vitu**aa.

Vierailija
131/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Ehkä minun vanhemmat oli tuollaisia 80-90-luvulla. Se johtui silloin rahasta. Yrittivät saada säästöönkin jotain, etenkin lamavuosina. Minun ystäväpiirissäni kesämökit on yleisesti sisustettu uusilla tavaroilla. Ikäluokka n. 35-40 v. Meidän mökillä on kylläkin kaikkea vanhaa, koska haluan, ettei 80-luvun hirsimökki ole liian moderni. Ostin kunnon talonpoikaissohvan ja käytetyt räsymatot. Meillä ei tule juokseva vesi sisälle, joten emalimaljat ja arabian kannut on käsien pesua varten. Ei me mitään vanhoja shampoita sinne kuitenkaan viedä. Pihakalusteet on uudet, samoin iso taulu-TV, mikro, liesi, vene. Mökkiin saa rahaa uppoamaan vaikka kuinka paljon.

Vierailija
132/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo rojun kuskaus mökille on huono tspa ja sota-ajan jäämiä, siitä pitäisi jokaisen luopua.

Voisitko kertoa edes yhden hyvän syyn, miksi siitä pitäisi luopua? Ja "se on niin noloa" ei ole hyvä syy. 

Ei ole minusta järkevää viedä mökille säilöön tavaraa jota ei halua sen toimimattomuuden tms takia käyttää kotonakaan. Ei se ainakaan mökkeilyn nautintoa lisää jos vaikka paistinpannu on niin kulunut että siihen tarttuu kaikki kiinni. Tuollaisille tavaroille on asianmukaiset kierrätyspaikkansa.

Toki kukin tyylillään.

No jos on tarvetta kahvinkeittimelle, eli ennestään on vain yksi  niin mökillekö se uusi pitäisi ostaa, ja kotona käyttää sitä vanhaa ja hiukan huonompaa, mutta yhä käyttökelpoista. Minusta tietenkin niin että siellä missä on enemmän käyttöä niin sinne se parempi/ uudempi, ja missä vähempi käyttö niin sillä hiukan kuluneemmalla ja huonommalla pärjännee. Kun mökin keitin hajoaa niin vanha kierrätykseen, uus taas kotia ja kotoa se vanha taas mökille.

Vierailija
133/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehheh...mökiltä kun ei pääse mihinkään?

Meillä lentokentälle on 40km, meudän mökin ranta ulottuu Saimaaseen ja purjeveneellä pääståån mökkiovelta suoraan aikapitkälle eli kaikki mitä mainitsit onnistuu kyllä mökilläkin.

Vierailija
134/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo rojun kuskaus mökille on huono tspa ja sota-ajan jäämiä, siitä pitäisi jokaisen luopua.

Kierrätys on fiksua.

Fiksua olisi myös huolehtia mökin toimivuudesta ja viihtyisyydestä. Kodin kapineet voi kierrättää kaupungissa ja hankkia mökille toimivaa, viihtyisää, vaikka sitten samasta kierrätyskeskuksesta. Ahtauteen ei kannata raahata isoja sohvia ja nojatuoleja.

Ihmiset sokeutuvat roinilleen. Sisustusammattilaisten apua on saatavana.

Vierailija
135/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä mökin hinnalla reissaa maailmaa kivasti vaikka olisikin vain sellainen kymppitonnin mörskä. 

Minä sain mökistä neljäsosan perintönä, puolet lahjana ja lopusta ostin siskoni ulos. Hinta 7500 plus pakolliset kulut.

Ei ole mitenkään estänyt reissaamasta maailmalla. Tänä vuonna olen käynyt ulkomailla neljästi ja käyn vielä syksyn mittaan ainakin kahdesti.

Onpahan aina paikka, johon voi mennä vapaa-aikaansa ja lomiaan viettämään - silloin kun ei reissaa muualla. Ja ihan ilman eri kustannuksia.

Ei mökin omistaminen tarkoita sitä, että muualla ei voisi käydä ja kaikki lomat ollaan aina ja ikuisesti vain siellä mökillä.

Vierailija
136/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierrätys on fiksua.

Fiksua olisi myös huolehtia mökin toimivuudesta ja viihtyisyydestä. Kodin kapineet voi kierrättää kaupungissa ja hankkia mökille toimivaa, viihtyisää, vaikka sitten samasta kierrätyskeskuksesta. Ahtauteen ei kannata raahata isoja sohvia ja nojatuoleja.

Ja sisustusammattilainen maalaisi hirsiseinät ja kaikki kalusteet valkoisella, laittaisi tuikkukippoja hyllyille ja ostaisi meriaiheisia tyynyjä, torkkupeittoja ja puisia koristemajakoita ja -lokkeja hyllyt täyteen.

Ihanaa.

Vierailija
137/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vietiin isoisäni äidin jäämistö mökille, osa niistä isoisän isän tekemiä puukalusteita, jotka tulee kestämään mua pidempään. Ne sopivat mökille ja ovat siellä turvassa. Itse en pidä tätä köyhäilynä :D

Vierailija
138/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mökki maksoi 58 000€, ja oli halvimmasta päästä. Mökki on järven rannalla Itä-Suomessa. Siitä on lainaa maksettavana vielä 8 vuotta. Meidän perhe myös matkustelee. Yleensä käydään kahdesti vuodessa ulkomailla, mikä ei ole ekologista, mutta tuo elämyksiä. Ei olla mitään reppureissaajia. Olin itse lukion jälkeen puoli vuotta reppureissulla, mm. viidessä Aasian maassa tuli käytyä. Jos nykypäivänä lähtisin esim. Intiaan, en missään tapauksessa pienellä säästöbudjetilla tekisi niin. Kunnon kallis hotelli ja ruokaa vain hyvässä ravintolassa. Kyllä riitti kokemus 5 päivää kestäneestä kuumeesta, ripulista ja kuumuudesta. Makasin ilmastoimattomassa hotellihuoneessa. Sairaalassa sanottiin vain, että olen syönyt pilaantunutta ruokaa ja mitään ei voi tehdä. Nesteytyksen jälkeen lähettivät taas kurjaan, likaiseen hotelliin makaamaan. Minua myös ärsytti siinä reppureissaamisessa, että jokaisessa uudessa paikassa ensimmäisenä etsittiin majoitusta, sitten yleensä paikkaa, missä voi pestä pyykkiä. Helteessä hikoillessa se oli tyyliin yksi päivä ja yhdet vaatteet 3-5 päivän välein oli pakko päästä pyykille.

Vierailija
139/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, mikä ongelma teistä on, jos joku haluaa pitää vanhaa. Luuletteko, ettei niillä ihmisillä olisi varaa uusia sinne Ikean kalusteita, jos haluaisivat? Sehän se tyylikkyyden huippu onkin heittää vanhaa menemään ja ostaa Ikeaa tilalle? Harvalla kuitenkaan on varaa laatukalusteisiin.

Esimerkiksi mun vanhempien mökki ei TODELLAKAAN ole mikään kymppitonnin mörskä. Isolla järvellä, Etelä-Suomessa, lyhyt matka joka paikkaan. Mökki itsessään vähän outdated 80-luvun Honkarakenteen perusmökki. Ei sisävessaa, hirsikin sen verran ohutta, ettei mene talviasuttavasta. Sisustus on, mitä on. Vanhemmat viihtyy ja sehän se pääasia on. Isä kieltää ostamasta uutta sohvaa, koska nykyinen on kuulemma paras sohva makoiluun, jota heillä on. Ei ole rahasta pulaa. Voisi samantein uusia pelkästään käyttötilillä olevilla rahoilla koko mökin ja rakentaa sen vessankin. Mutta tontti on huikea, sellaisille paikoille ei uusia mökkejä saa tai sitten tontti on tuhottoman kallis. Monet kalliit mökit rakennetaan johonkin kaislan keskelle "lapsiystävälliselle rannalle" (=mutapohja, sinilevää kesällä). Vanhat mökit on parhaimmilla tonteilla, isoilla järvillä, lähellä kaupunkeja, ei vaivaa sinilevät isolla selällä, on hyvät kovapohjaiset rannat, pääsee veneilemään isollakin veneellä jne.  Loppujen lopuksi mökki on paikka, jossa ihminen saa elää mökkeillen. Ei se ole mikään edustuspaikka ja mökin arvon ja myytävyyden suurin tekijä on sijainti. Turhaan vähättelette toisten kiinteistöjä. Jokainen taaplaa tyylillään. Mökki ei ole köyhyyden merkki, ei edes köyhäilyn. Köyhäilyä ei ole upottaa joka vuosi rahaa kakkoskiinteistöön.

Vierailija
140/257 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierrätys on fiksua.

Ja sisustusammattilainen maalaisi hirsiseinät ja kaikki kalusteet valkoisella, laittaisi tuikkukippoja hyllyille ja ostaisi meriaiheisia tyynyjä, torkkupeittoja ja puisia koristemajakoita ja -lokkeja hyllyt täyteen.

Ihanaa.

Huomaa ettei sinulla ole kokemusta sisustusammattilaisen käytöstä.

Ja juu juu sinä osaat varmasti sisustaa ilman ammattilaisia😊