Suomalaista köyhäilyä on huonokuntoinen kesämökki kodin ylijäämä tavaroilla
"Meidän kahvinkeitin on vähän hidas. Tuotiin se kotoa kun ostettiin uus"
"Meillä on saunassa hiusten hoitoainetta. Tuotiinnse kotoa kun ei sopinut mulle"
Keksitkö lisää?
Kommentit (257)
Meillä on mökillä ihan erilainen sisustus kuin kaupungissa. Koti on uudessa kerrostalossa, mökki on satavuotias hirsitalo.
Mökillä on talon vanhaa perua sivustavedettävä sohva, klahvipiironki, ruokapöytä penkkeineen, astiakaappi, kirjakaappi ja kerrossängyt.
80-luvulta siellä on korituolit ja -pöytä. Yksi nojatuoli on uudishankinta ja makuuhuoneeseen parivuode.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo rojun kuskaus mökille on huono tspa ja sota-ajan jäämiä, siitä pitäisi jokaisen luopua.
Voisitko kertoa edes yhden hyvän syyn, miksi siitä pitäisi luopua? Ja "se on niin noloa" ei ole hyvä syy.
Ei ole minusta järkevää viedä mökille säilöön tavaraa jota ei halua sen toimimattomuuden tms takia käyttää kotonakaan. Ei se ainakaan mökkeilyn nautintoa lisää jos vaikka paistinpannu on niin kulunut että siihen tarttuu kaikki kiinni. Tuollaisille tavaroille on asianmukaiset kierrätyspaikkansa.
Toki kukin tyylillään.
Tuo on kärjistämistä. Moni varmasti vie mökille sellaista tavaraa, joka on aivan käyttökelpoista, mutta jonka tilalle kotiin halutaan jo uudempaa/erilaista.
Mutta lomanviettoon se ”käyttökelpoinen” kelpaa! Jessus! ”En åidä tästä enää, vienpä mökille ja latselen sitä sitten lomani!”
Logiikka se on tuokin.Kaikki eivät tarvitse koko ajan ympärilleen sitä uusinta ja parasta. Mökillä oleilussa oleellista voi olla ihan muut asiat. Silloin se käyttökelpoinen on oikein hyvä. Ja rahaa säästyy.
.. ja rahaa säästyy. Se on se köyhäilyn ydin. Ei haluta panostaa pätkääkään mökkiin. Ehkä jotkut orvokit voi ostaa ovenpieleen ja niitä sitten puhutaankin. Oli niin ihana torimyyjä ja paikallisia orvokkeja jne..
Siihen mökkiin kuule panostetaan yllättävän paljon kiinteistöveron, jätemaksun ja matkakulujen ym. muodossa, perintöverosta ja lainhuudatuksista puhumattakaan (jos mökki peritty).
Mistä sulle on muodostunut käsitys että mökin ylläpito maksaa 0 euroa? Huomaa kyllä ettet itse mökkiä omista.
Jätemaksut on varmaan sun rahoissa iso lovi? Meidän mökillä se on 5,92 euroa per tyhjennys.
Kiinteistövero? Meillä 228 euroa per vuos
Toki ne estää sen, ettei sulla ole rahaa ostaa sitä satasen Ikea-ruokailusarjaa, uusia pyyhkeitä ja parempaa vessapaperia :)
Sä varmaan unohdit tuosta kätevästi ja tarkoituksellisesti sähkön/veden/kaasun ja matkakulut mökille (auto, polttoaineet, auton ylläpito tai veneen kulut jos mökki saaressa). Mulla ei ole enää mökkiä koska en nähnyt syytä pitää pääomia asiassa joka on valtaosan vuotta tyhjillään ja jonka kunnossapitoon menee rahaa. Sen sijaan ostin Etelä-Ranskasta loma-asunnon jota vuokraan kun en ole itse paikalla. Vuokrat kattavat asunnon kaikki kulut sekä omat matkakuluni paikan päälle, eikä asunnossa todellakaan ole mitään Ikean tavaraa.
No ei ne pakolliset vuosikulut ole kuin ehkä 500€/vuosi, sen saa kuitattua kun vuokraa mökkinsä yhdeksi viikoksi kesäällä. Jos ei itse tarvi kesällä vaan vuokraa mökkiään, niin sillä tienaa ihan kivasti ja kuolettelee jopa hankintakulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo rojun kuskaus mökille on huono tspa ja sota-ajan jäämiä, siitä pitäisi jokaisen luopua.
Voisitko kertoa edes yhden hyvän syyn, miksi siitä pitäisi luopua? Ja "se on niin noloa" ei ole hyvä syy.
Ei ole minusta järkevää viedä mökille säilöön tavaraa jota ei halua sen toimimattomuuden tms takia käyttää kotonakaan. Ei se ainakaan mökkeilyn nautintoa lisää jos vaikka paistinpannu on niin kulunut että siihen tarttuu kaikki kiinni. Tuollaisille tavaroille on asianmukaiset kierrätyspaikkansa.
Toki kukin tyylillään.
Tuo on kärjistämistä. Moni varmasti vie mökille sellaista tavaraa, joka on aivan käyttökelpoista, mutta jonka tilalle kotiin halutaan jo uudempaa/erilaista.
Mutta lomanviettoon se ”käyttökelpoinen” kelpaa! Jessus! ”En åidä tästä enää, vienpä mökille ja latselen sitä sitten lomani!”
Logiikka se on tuokin.Kaikki eivät tarvitse koko ajan ympärilleen sitä uusinta ja parasta. Mökillä oleilussa oleellista voi olla ihan muut asiat. Silloin se käyttökelpoinen on oikein hyvä. Ja rahaa säästyy.
.. ja rahaa säästyy. Se on se köyhäilyn ydin. Ei haluta panostaa pätkääkään mökkiin. Ehkä jotkut orvokit voi ostaa ovenpieleen ja niitä sitten puhutaankin. Oli niin ihana torimyyjä ja paikallisia orvokkeja jne..
Ei se rahan säästyminen ole se perimmäinen asia, vaan se, että sitä rahaa kun kertyy monista vastaavista jutusta, niin silloin voi aikanaan panostaa johonkin tärkeään. Tai laittaa rahat säästöön yllättävien menojen varalle.
Kaikki eivät halua elää viimeisimpien sisustustrendien mukaan laittaen jokaisen tulevan euron oman elinympäristön täydellistämistämiseen. Se kun tuntuu olevan monella ikuisuusprojekti, jossa ostetut tavarat/asiat tuovat onnea vain sen hetken kun niiden uutuudenviehätys säilyy. Joillekin onni on muissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavan mökillä oli vanha plyysinen kulmasohva, kuviollinen.
Toinen ällötystapa on viedä kulahtaneet ja rikkinäiset vaatteet mökille. Niitä sitten pidetään monta kesää ekä varmaan edes pestä sinä aikana.
Olet oikeassa, me suomalaiset emme pese vaatteita.
AP rauhoittui heti kun kaupoissa sai taas alkaa myydä alkoholia. Yhteensattumako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki kukin tyylillään.
Siihen mökkiin kuule panostetaan yllättävän paljon kiinteistöveron, jätemaksun ja matkakulujen ym. muodossa, perintöverosta ja lainhuudatuksista puhumattakaan (jos mökki peritty).
Mistä sulle on muodostunut käsitys että mökin ylläpito maksaa 0 euroa? Huomaa kyllä ettet itse mökkiä omista.
Jätemaksut on varmaan sun rahoissa iso lovi? Meidän mökillä se on 5,92 euroa per tyhjennys.
Toki ne estää sen, ettei sulla ole rahaa ostaa sitä satasen Ikea-ruokailusarjaa, uusia pyyhkeitä ja parempaa vessapaperia :)
Sä varmaan unohdit tuosta kätevästi ja tarkoituksellisesti sähkön/veden/kaasun ja matkakulut mökille (auto, polttoaineet, auton ylläpito tai veneen kulut jos mökki saaressa). Mulla ei ole enää mökkiä koska en nähnyt syytä pitää pääomia asiassa joka on valtaosan vuotta tyhjillään ja jonka kunnossapitoon menee rahaa. Sen sijaan ostin Etelä-Ranskasta loma-asunnon jota vuokraan kun en ole itse paikalla. Vuokrat kattavat asunnon kaikki kulut sekä omat matkakuluni paikan päälle, eikä asunnossa todellakaan ole mitään Ikean tavaraa.
Niin, matka Ranskaanhan ei maksa mitään
Voihan tuo aloittajan lausuma pitääkin paikkansa, ei sitä kuitenkaan voi yleistää.
Meillä on kesäpaikkaan panostettu huomattavasti enemmän ajallisesti ja taloudellisesti kuin kotiin. Tänne ei todellakaan mitään vanhaa krääsää tuoda. Ja vanhat kamat viedään kierrätykseen, vaikka mökki onkin saaressa.
Mun vanhemmat kuljetti omien vanhempiensa vanhat huonekalut vuokrapakulla Espoosta Kajaanin mökille. Säästöä sekin :)
Siellä voi sitten istua aidolla 60-luvun sohvalla, Bonanza-tuoleilla Bonanza-pöydän ääressä.
Mökkiä ei lämmitetä talvella joten ne ottaa hyvin kosteutta .. ja vähän haisee
Kun perin tuo mökin, taidan polttaa sen tai antaa ilmaiseksi. En rupea niitä romuja eteenpäin viemään!
Vierailija kirjoitti:
AP rauhoittui heti kun kaupoissa sai taas alkaa myydä alkoholia. Yhteensattumako?
hei. oon tällä välillä kirjoittanut jo viis kommenttia, kun olet ollut aamu-ummetuksella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki kukin tyylillään.
Luitko viestiä ollenkaan? Matkakulut katetaan vuokrilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tämä jonkin verran paikkaansa pitää. Ostettiin keväällä mökki irtaimistoineen. Siivouksen jälkeen jäljelle ei jäänyt oikeastaan yhtään mitään mitä oltaisiin haluttu säästää kaiken ollessa eriparia ja kulunutta. Huteria 90-l lastulevyisiä halpakalusteita, rispaantuneita räsymattoja yms. Mm. ”patjat” oli tehty asettamalla kerroksittain vanhoja täkkejä ja makuupusseja päällekkäin. Lakanat odottivat valmiina seuraavaa nukkujaa, ja näyttivät siltä, että niissä oli nukuttu muutama kesä pesemättä niitä kunnolla. Seinällä odottivat naulassa ilmeisesti nämä ns mökkivaatteet, jotka eivät olleet raikkaimmasta päästä nekään.
Itselleni on tärkeää siisteys ja puhtaus sekä kaunis sisustus, myös mökillä. Mökkivaatteitakaan en ole koskaan harrastanut, käytän samoja mitä kotonakin oleillessa ja ne viedään kotiin pestäväksi, jahka saadaan mökille pulsaattori ja pesu onnistuu siellä.
No juuei varmaan kukaan kiinteistöä ostaessaan sitä vanhaa romua siellä omaan käyttöön ota. Lakanat ja patjat, hyi...
1980-luvulla juppipellet selostivat että mökki (johon Keski-Eurooppalaisilla ei edes ole mahdollisuutta) on jäänne suomalaisten metsäläisyydestä ja tulee vaihtumaan johonkin ranskalaiseen kahvilassa istuskeluun.
Mun mielestä on ainakin ihanaa kun vanhempieni mökillä - vanhassa mummolassani - on ne lapsuuden tutut astiat, lakanat, verhot ja huonekalut. Jopa mattoja. Ennen on tehty laatua, mikään ei ole rikkinäistä tai likaista, värit korkeintaan kulahtaneet. Olen kiitollinen, että vaikka vanhempani ovat halunneet uutta omaan kotiinsa, eivät ole hävittäneet kaikkea vanhaa, vaan ne tavarat palvelee nyt mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki kukin tyylillään.
Luitko viestiä ollenkaan? Matkakulut katetaan vuokrilla.
Miksei sitä mökkiä voinut laittaa vuokralle?
ohis
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat kuljetti omien vanhempiensa vanhat huonekalut vuokrapakulla Espoosta Kajaanin mökille. Säästöä sekin :)
Siellä voi sitten istua aidolla 60-luvun sohvalla, Bonanza-tuoleilla Bonanza-pöydän ääressä.
Mökkiä ei lämmitetä talvella joten ne ottaa hyvin kosteutta .. ja vähän haisee
Kun perin tuo mökin, taidan polttaa sen tai antaa ilmaiseksi. En rupea niitä romuja eteenpäin viemään!
Hyvä juttu. Mä myin meen porukoiden mökin kymppitonnilla. Se meni heti.
Mun äiti kuoli ajat sitten ja isä pääsi hoivakotiin helmikuussa. Isällä on dementia eikä oo muistanut mökkiä vuosikausiin.
Uus omistaja ajoi jätelavan pihaan ja tyhjensi kämpän. Juhannuksena ne kamat tais palaa rannassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hei. oon tällä välillä kirjoittanut jo viis kommenttia, kun olet ollut aamu-ummetuksella
Nousuhumalassa unohtuu näköjään isot kirjaimetkin. Rai rai rai vaan!
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on ainakin ihanaa kun vanhempieni mökillä - vanhassa mummolassani - on ne lapsuuden tutut astiat, lakanat, verhot ja huonekalut. Jopa mattoja. Ennen on tehty laatua, mikään ei ole rikkinäistä tai likaista, värit korkeintaan kulahtaneet. Olen kiitollinen, että vaikka vanhempani ovat halunneet uutta omaan kotiinsa, eivät ole hävittäneet kaikkea vanhaa, vaan ne tavarat palvelee nyt mökillä.
Olet kiitollinen, että mummosi on siinä vanhassa keltaisessa lakanassa ja virttyneessä verhossa. Sairaus sekin. Onko muita ongelmia, esim läheisriippuvuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nousuhumalassa unohtuu näköjään isot kirjaimetkin. Rai rai rai vaan!
Tiedän tuo rai rai -sanaa käyttävät ihmiset ja heidän älykkyytensä. Ei mainittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kiitollinen, että mummosi on siinä vanhassa keltaisessa lakanassa ja virttyneessä verhossa. Sairaus sekin. Onko muita ongelmia, esim läheisriippuvuutta?
Eikö sinulla ole ketään läheistä, jonka kanssa voisit puhua ongelmistasi? Pahoinvointisi on surullista luettavaa. Miksi yrität laittaa omien ongelmiesi syyksi muut ihmiset?
Koirataloutena ärsyttää. Viimesyksynä olin ostnut metsästysluvan keskisuomeen ja jostain lähiseudulta piti saada mökki vuokrattua. Koira on hyvätapainen metsästyskoira, joka ei edes joutuisi olemaan mökillä yksin, vaan se on etupäässä metsällä tai sitten jonku kanssa mökillä. Suurin osa mökiään vuokraavista kieltää heti suoraan lemmitkit tai sitten siellä on mainita että neuvoteltava tapauskohtaisesti. Omistajat ehdottivat että veisin koiran hoitoon... no ei se nyt oiken ole tarkoituksen mukaista kun kyseessä on metsästyskoira, jonka kanssa sinne mökille ollaan tulossa. Tai sitten ehdotettiin että koira voisi nukkua autossa tai mökillä olevassa vajassa... Hieman huono vaihtoehto lokakuussa lyhytkarviaselle koiralle.
Sitten kun vihdon löytyi mökki jonne koiran saa ottaa mukaan, niin sehän haisee homeelta niin että mukana olleita petivaatteista ja muitakin vaatteita sai pestä useita kertoja desifiointipesulla että haju lieveni sen verran että kehtaa pistää puhtaiden kaappiin.
Mökkien vuokrahinnathan ovat ihan älyttömiä samoin myyntihintapyynnit ja kauppa on ihan jumissa.