Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaskiven estäminen

Vierailija
28.07.2018 |

Tiedän, että paras tapa ehkäisyyn on säännöllinen puhdistus, harjaamalla ja lankaamalla. Mutta entä käytettävät aineet? Hammastahna- tai suuvesivinkkejä?

Pesen ja lankaan hampaat, mutta silti on poistatettava hammaskivi 3 kk välein. Joku kikkakolmonen täytyisi löytää avuksi.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lankaus 2-3 kertaa päivässä, hampaiden pesu kahdesti. Syö ruokaa, jota pitää pureskella. Missä puhdistat hampaasi kolmen kuukauden välein? Taidat asua muualla kuin Suomessa.

No ei yksikään hammaslääkäri suosittele lankausta kolmea kertaa päivässä. Tuolla ei saa muuta aikaan kuin ikenien vetäytymistä. Muutenkin kannattaa ennemmin käyttää silikonista valmistettua hammasväliharjaa, niin ei tule niitä langoituksen mahdollisia ienvaurioita.

Vierailija
22/33 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömiset vaikuttaa, jos mussuttaa paljon karkkia ja sellaista herkkua niin luonnollisesti hampaat kerää enemmän töhnää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin ihmisten sylki voi olla koostumukseltaan sellaista, mikä tekee hammaskiveä, eikä sille vaan voi mitään. Mulla sellainen sylki ja kerran vuodessa käyn suuhygienistillä putsauttamassa hammskivet pois, muuten sähköhammasharja, lanka ja väliharjat käytössä.

Syljen koostumukseen voi todellakin vaikuttaa ruokavaliolla. 

Vierailija
24/33 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dentasticks

Vierailija
25/33 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ruokavaliolla? Ap on kuttuuntunut, olen tosissani nähnyt vaivaa tämän 3 kk, mutta taas tarvittiin täysputsi.

Vierailija
26/33 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ruokavaliolla? Ap on kuttuuntunut, olen tosissani nähnyt vaivaa tämän 3 kk, mutta taas tarvittiin täysputsi.

Mitä vähemmän ruostasi imeytyy mineraaleja (kalsium, magnesium jne.), sitä vähemmän niitä tietenkin on myös syljessäsi. 

Vierailija
27/33 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magnesiumia syön purkista, treeni tuottaa muuten liikaa lihaskramppeja makuuni.

Vierailija
28/33 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö mahdollisimman kirpeitä karkkeja niin karkkien sitruunahappo liuottaa hammaskiveä! Aiheuttaa myös eroosiota ja vihlontaa.

Hammaskivi on bakteerimassaa, joka on sitonut syljestä mineraaleja ja kovettunut. Osa bakteereista sitoo mineraaleja tehokkaammin kuin muut ja joidenkin syljen mineraalipitoisuus on huomattavasti muita korkeampi. Kielenalussylkirauhasen sylki on huomattavasti mineraalipitoisempaa kuin muiden sylkirauhasten. Siksi alaetuhampaat eivät reikiinny, mutta niihin kertyy hammaskiveä enemmän kuin muualle. Ainut järkevä keino vähentää hammaskiven muodostumista on puhdistaa hampaat iltaisin huolellisesti ja välttää välipaloja. Ensin lankaus, sitten harjaus sähköhammasharjalla. Jatkuva hammaskivenpoisto naarmuttaa hammaspintoja, minkä takia hammaskiveä muodostuu aiempaa nopeammin.

Vierailija
29/33 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ultraääni yhtä kova rasitus hampaille kuin koukku?

Vierailija
30/33 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä voi ehkäistä, toisten sylki on vaan mineraalisempaa kuin toisten ja se aiheuttaa hammaskiveä. Minulla on kaveri jolla ei ole koskaan ollut hammaskiveä, on yi 30v. Minä joudun käydä hygienistillä putsauttamassa omani pois kerran vuodessa.

Tämä on minunkin näkemys. Minulle ei tule hammaskiveä, en ole ikinä käynyt puhdistuksessa. Hl arveli syyksi juuri tuon mineraalihomman. Pesen hampaat 2-3 krt päivässä, lankaan kerran päivässä.

Vierailija
31/33 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ultraääni yhtä kova rasitus hampaille kuin koukku?

Riippuu käyttäjästä.

Vierailija
32/33 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaakohan ikä asiaan? Olen saanut aina helposti hammaskiveä, mutta nyt 36v:nä teen uutta ennätystä kiven muodostumisnopeudessa.

Vierailija
33/33 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mitä syö, vaikuttaa todella paljon hampaiden terveyteen ja myös siihen hammaskiven muodostumiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän