Kaupan yöaukiolojen haittapuoli: työntekijöitten pää ja kroppa ei kestä
Yövuorot lisääntyivät kaupassa ja majoituksessa, mutta viikon putkille on tulossa stoppi. Uusi työaikalaki rajoittaisi yövuorojen määrää. Yövuorot sekoittavat vatsan ja lisäävät rintasyöpäriskiä.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Aina ei kyllä ymmärrä kokoomuksen aivoituksia.
Tehokkainta ja kaupalle tuottoisintahan olisi pitää kaupat auki esim. 4 tuntia vuorokaudessa. Mahdollisimman paljon porukkaa sisään mahdollisimman nopeasti, ja saman tien toisesta päästä ulos.
Kokoomukseen ei pääse jos matikan arvosana oli yli 6.
Vierailija kirjoitti:
Maailma muuttuu, hitaasti ja varmasti. Maailmalla kaikki suurkaupungit on auki 247.
Tulevaisuudessa pyhät on vain nimiä, muu toiminta ihan normaalia.
Eikä näillä "kyseisillä" aloilla ole pakko. Mennään 50v taaksepäin niin sairaalaan joka oli auki yöllä piti ajaa satoja kilsoja.
Että muuttunu ne on neki aikanaan.
Ihmiset joutuu vieläkin ajamaan päivystykseen pitkiä matkoja.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siellä kaupassa edes ole ketään öisin.
Muutama ihmisarka syrjäytynyt käy hakemassa pakastepizzansa.
Ihmetyttää notta ihanko oikeasti liiketaloudellisin perustein on kannattavaa toimintaa. Mutta isot ketjut pystyvät tietysti katsomaan vähän pidempäänkin, että lähteekö homma vetämään.
Jep, kaupoissa ei yöllä käy paljon kukaan, mutta ovet oltava auki ja sitten kun menee aamulla kauppaan, niin on valtavat kassajonot, kun ei ole henkilökuntaa, kun ovat istuneet siellä yöllä tyhjän panttina.
Vierailija kirjoitti:
Maailma muuttuu, hitaasti ja varmasti. Maailmalla kaikki suurkaupungit on auki 247.
Tulevaisuudessa pyhät on vain nimiä, muu toiminta ihan normaalia.
Eikä näillä "kyseisillä" aloilla ole pakko. Mennään 50v taaksepäin niin sairaalaan joka oli auki yöllä piti ajaa satoja kilsoja.
Että muuttunu ne on neki aikanaan.
Mutta Suomessa ei ole yhteensäkään suurkaupungillista asukkaita, eli voisimme olla kiinni aina?
Vierailija kirjoitti:
Eihän siellä kaupassa edes ole ketään öisin.
Muutama ihmisarka syrjäytynyt käy hakemassa pakastepizzansa.
Ihmetyttää notta ihanko oikeasti liiketaloudellisin perustein on kannattavaa toimintaa. Mutta isot ketjut pystyvät tietysti katsomaan vähän pidempäänkin, että lähteekö homma vetämään.
Kaaren Prismassa ja keskustan Sokoksen S-marketissa on aina jonoksi asti jengiä, oli kellonaika mikä tahansa. Ensimmäisessä myös hyllytetään öisin, joten siellä on siis ihan aina ennenkin ollut ihmisiä öisin töissä.
(Mainitsemani kaupat siis Helsingissä, ei tarvi itkeä valtakunnallisen palstan nimissä.)
Minä nauttisin jos saisin tehdä pelkkää yövuoroa.
Kyllä, yhden ihmisen hiljaisena kapinana, en koskaan asioi kaupoissa klo 18 jälkeen. Tein vuorotöitä 23 vuotta, mutta terveyteni vaati uudelleen kouluttautumista. Nyt minulla on illat ja yöt sekä viikonloput vapaat. Ja toivoisin samaa mahdollisuutta kaikille ihmisille, ettei tarvitsisi tehdä epäinhimillisinä aikoina töitä.
Suurin osa ihmisistä varmasti mielellään viettäisi illat ja viikonloput perheensä, harrastusten ja kavereiden kanssa, eikä töissä
Mut sairaanhoitajien pitää teipata juoppojen päitä öisin?
Poliisien selvittää perheriitoja?
Eipä oo noikaan sen parempia syitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei..
mut poliisit, palomiehet, lääkäri jne joutuu valvomaan?Kyseiset alat ovat sellaisia, että on pikku pakko pyörittää toimintaa ympäri vuorokauden.
Kauppojen sensijaan ei tarvitse olla. Itse muistan lapsuudestani ajan, kun kaupat menivät iltaisin kiinni klo 18 ja lauantaisin klo12 tai 13. Kaikki saivat ruokansa ja lumppunsa hankittua, vaikka ei ruokakauppa ollutkaan auki 24/7.
Sama juttu juhlapyhinä, kaupat menivät jouluaattona kiinni klo 12 ja juhannusaattoina klo18.Ihan älytön tällainen 24/7 yhteiskunta. Ei enää erota arkea pyhästä, eikä päivää yöstä
Sinähän voit ihan vapaasti jatkaa kaupassa käyntiä lapsuutesi aukioloaikojen mukaan ja pitää pyhät niin pyhinä kuin ikinä kykenet.
Kyllä, yhden ihmisen hiljaisena kapinana, en koskaan asioi kaupoissa klo 18 jälkeen. Tein vuorotöitä 23 vuotta, mutta terveyteni vaati uudelleen kouluttautumista. Nyt minulla on illat ja yöt sekä viikonloput vapaat. Ja toivoisin samaa mahdollisuutta kaikille ihmisille, ettei tarvitsisi tehdä epäinhimillisinä aikoina töitä.
Suurin osa ihmisistä varmasti mielellään viettäisi illat ja viikonloput perheensä, harrastusten ja kavereiden kanssa, eikä töissä.
Näin luonnollisena yökukkujana olen onnellinen, että voin työskennellä öisin ja iltaisin. 8-16 elämä on minulle raskasta. Toivotko myös minulle mahdollisuutta työskennellä minulle inhimillisinä aikoina?
Joo no mites sitte lehdenjakajat? Alotuspalkka 8,90e + yölisä 0,75e ja 6 yötä putkeen ja kaks vapaata säässä ku säässä jatkuvaa liikkumista ja silti huonompi palkka ku kaupan kassal ohhoijaa.
Asun muualla Euroopassa ja täällä isommat kaupat ovat auki elokuussa 24 h/vrk. En ole kuullut kenenkään valittavan asiasta. Ja kaupunki on kuitenkin pieni.
Jos kauppaan menit 8 vuotta sitten töihin, et voinut tietää alkaneeksi samaan kuin poliisi, lääkäri, palokunta, tai sairaanhoitaja!!!
Anteeksi, kun en mainitse nyt kaikkia vuorotyöalojen työntekijöitä.
'
He, jotka kunnioitettavaan vuorotyöhön (jota en koskaan voisi itse tehdä) hakeutuivat tiesivät, mikä eteen.
Se on ammatin valintakysymys. Toinen tykkää yötöistä ja toinen päivätöistä. Pääasia että kaikilla on kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska PAM ei ole saanut ajettua järkeviä työaikasääntöjä alalle. Vai kuinka moni poliisi/hoitaja tekee vuoroja 00-08 ja 14-22 saman vuokauden aikana? Lepoaika kun kaupan alalla on 7 tuntia. Mara-alalla varmaan vielä vähemmän. Ja tätä em työtä voi olla 9 päivää putkeen jonka jälkeen voi olla yksi vapaa. Siinähän sitä palautuu....
MaRa alalla 10-12h lepoaika.
Vierailija kirjoitti:
Jos kauppaan menit 8 vuotta sitten töihin, et voinut tietää alkaneeksi samaan kuin poliisi, lääkäri, palokunta, tai sairaanhoitaja!!!
Anteeksi, kun en mainitse nyt kaikkia vuorotyöalojen työntekijöitä.
'
He, jotka kunnioitettavaan vuorotyöhön (jota en koskaan voisi itse tehdä) hakeutuivat tiesivät, mikä eteen.
Totta tämäkin. Mutta kapitalistisessa yhteiskunnassa on myös kauppojen aukioloa vapautettu, kuten pitääkin.
Jonkun pitää ne kipurahat muutoksesta aina maksaa.
Tässä kohtaa se olet sinä.
Sinkkumies
En ole kaupassa töissä enkä hoitaja vaikka aina niin useasti luullaan koska olen nuori nainen ja työaikani ovat omituiset. En ymmärrä miksi näitä kahta ammattiryhmää aina säälitään, ei kenenkään ole ihan oikeasti pakko tehdä yötöitä tai vuoro töitä, aina voi ihan itse valita sen ammatin mihin kouluttaudut ja mitä teet. Tämä voi myös tulla yllätyksenä mutta jotkut saattaa ihan mielellään tehdä niitä yövuoroja, itse ainakin nautin niistä ja harmittaa että enään niitä ei ole meillä.
Vierailija kirjoitti:
Asun muualla Euroopassa ja täällä isommat kaupat ovat auki elokuussa 24 h/vrk. En ole kuullut kenenkään valittavan asiasta. Ja kaupunki on kuitenkin pieni.
Ohis, mutta miksi pitää sanoa asuvansa "Euroopassa " eikä vain sanoa sitä maata? Nyt ei tiedä puhutko Espanjasta vai Sloveniasta.
No ei varmaan jossain Perä-Pohjankurkun K-marketissa käykkään asiakkaita öisin mutta kyllä Helsingissä riittää asiakkaita kellon ympäri. En todellakaan ymmärrä tätä ihmisten hysteeristä kauhistelua 24h-kaupoista, miksi se muka on niin hirveää? Kyllähän jo kautta aikain ovat ABC-huoltsikatkin olleet auki kellon ympäri vaikka kyljessä on myös kauppa. Monella muullakin alalla tehdään kolmivuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei..
mut poliisit, palomiehet, lääkäri jne joutuu valvomaan?Kyseiset alat ovat sellaisia, että on pikku pakko pyörittää toimintaa ympäri vuorokauden.
Kauppojen sensijaan ei tarvitse olla. Itse muistan lapsuudestani ajan, kun kaupat menivät iltaisin kiinni klo 18 ja lauantaisin klo12 tai 13. Kaikki saivat ruokansa ja lumppunsa hankittua, vaikka ei ruokakauppa ollutkaan auki 24/7.
Sama juttu juhlapyhinä, kaupat menivät jouluaattona kiinni klo 12 ja juhannusaattoina klo18.Ihan älytön tällainen 24/7 yhteiskunta. Ei enää erota arkea pyhästä, eikä päivää yöstä
Sinähän voit ihan vapaasti jatkaa kaupassa käyntiä lapsuutesi aukioloaikojen mukaan ja pitää pyhät niin pyhinä kuin ikinä kykenet.
Suurin osa ihmisistä varmasti mielellään viettäisi illat ja viikonloput perheensä, harrastusten ja kavereiden kanssa, eikä töissä.
Hieno kapina.
Sehän ketään liikuta, mutta itse teen samoin: en käy koskaan sunnuntaisin kaupassa, en liiemmin klo 18 jälkeen.
Hyvin pärjättiin ennenkin ilman älyvapaita aukioloaikoja!
Jos ei ollut maitoa, oltiin sitten ilman.
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa menevät kiinni klo 20.00, ei myydä tupakkatuotteita lainkaan, sunnuntait suljettuja. Unkarissa klo 20.00, sunnuntaisin aiemmin. Ruotsissa klo 22 tai 23, alkon myynti alkaa puolilta päivin ja la&su kiinni. Ainoa "eurooppalainen" jossa samat aukiolot kuin täällä on Viro. Sillähän voi sit brassailla.....
Aina ei kyllä ymmärrä kokoomuksen aivoituksia.
Tehokkainta ja kaupalle tuottoisintahan olisi pitää kaupat auki esim. 4 tuntia vuorokaudessa. Mahdollisimman paljon porukkaa sisään mahdollisimman nopeasti, ja saman tien toisesta päästä ulos.