Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan partio

Vierailija
28.07.2018 |

https://yle.fi/uutiset/3-10326776

Tämäkö on sitä nykyajan partiota? Eletään ilmastointilaitteiden, tuulettmien ja muiden seassa, täysin organisoidulla "retkellä"?

Minä olin ihan ala-asteikäisestä aina aikuiseksi asti partiossa mutta siloin sentään kun mentiin johonkin niin siellä joutui olemaan luonnossa. Vedet piti itse kantaa parin kilometrin päästä, ruoka tehdä nuotiolla, talvisin hoitaa lämmitys puilla ja nekin piti itse pilkkoa ja jopa osallistua puiden kaatamiseen.

Lopetin sen silloin juuri siksi että niistä rupesi tulemaan enemmän jotain kouluretkiin verrattavia "leirejä".

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vanhemmista ei edes lapsiaan päästäisi oikeaan partioon. Kynsi voi katketa siellä.

Vierailija
2/14 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä partio on edelleen pääosin oikeaa retkeilyä, sitä tosin tehdään oman lippukunnan kesken. Suurleirit ovat organisoituja, koska suurien lapsimassojen leireily ei muuten onnistuisi eikä luonto kestäisi sitä.

Oma poikani on säännöllisesti pienellä porukalla jossain päin suomea metsässä, nukkuvat laavuissa tai taivasalla, tekevät ruuan nuotiolla, patikoivat ja kantavat talousveden mukanaan. Samanlaisia retkiä vetävät säännöllisesti myös vetämälleen ryhmälle (jossa lapset n. 10v). Ihan peruspartiota, jota tehdään joka lippukunnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkö on sitä nykyajan partiota? Eletään ilmastointilaitteiden, tuulettmien ja muiden seassa, täysin organisoidulla "retkellä"?

Minä olin ihan ala-asteikäisestä aina aikuiseksi asti partiossa mutta siloin sentään kun mentiin johonkin niin siellä joutui olemaan luonnossa. Vedet piti itse kantaa parin kilometrin päästä, ruoka tehdä nuotiolla, talvisin hoitaa lämmitys puilla ja nekin piti itse pilkkoa ja jopa osallistua puiden kaatamiseen.

Lopetin sen silloin juuri siksi että niistä rupesi tulemaan enemmän jotain kouluretkiin verrattavia "leirejä".

Luulisi sun entisenä partiolaisena tajuavan, että suurleirit ovat eri juttu ja niitä on vain kerran kesässä tai harvemmin.

Vierailija
4/14 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi sun entisenä partiolaisena tajuavan, että suurleirit ovat eri juttu ja niitä on vain kerran kesässä tai harvemmin.

Tuollaiset ei kuulu partioon.

Partion ideana on oppia elämään luonnossa ja hankkimaan sieltä syötävä.

Kyllä niitä on muitakin pilipali touhua partioilla. Milloin on Keskuspuistossa haahuilua ja milloin on leikitään sisätiloissa.

En ole koskaan pitänyt että missään harrastuksessa yritetään saada jäseniä ja sen takia muutetaan systeemiä että jäseniä ei menetetä. Kun systeemi pitäisi olla että tehdään asiaa X tavalla Y ja ne jotka siitä pitävät niin tulevat ja pysyvät ja muut ei tule.

Vierailija
5/14 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä partio on edelleen pääosin oikeaa retkeilyä, sitä tosin tehdään oman lippukunnan kesken. Suurleirit ovat organisoituja, koska suurien lapsimassojen leireily ei muuten onnistuisi eikä luonto kestäisi sitä.

Oma poikani on säännöllisesti pienellä porukalla jossain päin suomea metsässä, nukkuvat laavuissa tai taivasalla, tekevät ruuan nuotiolla, patikoivat ja kantavat talousveden mukanaan. Samanlaisia retkiä vetävät säännöllisesti myös vetämälleen ryhmälle (jossa lapset n. 10v). Ihan peruspartiota, jota tehdään joka lippukunnassa.

Äärettömän harvinaista tuo nykyään on.

Joku autolla meneminen metsän viereen ei ole mikään partioretki. Sitten on vielä ruoat ja juomat valmiina ja nukutaan siinä yö teltassa.

Vierailija
6/14 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vanhemmista ei edes lapsiaan päästäisi oikeaan partioon. Kynsi voi katketa siellä.

Ei nykyään armeijassakaan saa olla niin kuin armeijassa pitäisi olla. Se että ei pääse suihkuun on melkein ihmisoikeusloukkaus.

Vierailija
7/14 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Partion tehtävänä on kasvattaa johtajia.

Näin partiota markkinoitiin ainakin vielä muutama vuosi sitten. Ja kyllähän niitä pikkupomottajia partio sitten kiinnostikin.

Vierailija
8/14 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös vuosi sitten japanin reissulle annettiin 12 vuotiaille mukaan ihan kortsutkin.

Vierailija
9/14 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku autolla meneminen metsän viereen ei ole mikään partioretki. Sitten on vielä ruoat ja juomat valmiina ja nukutaan siinä yö teltassa.

Oletko itse partiotoiminnassa mukana (tai onko lapsesi) vai mistä saat tietosi, että tuo olisi nykyään äärimmäisen harvinaista?

Noin ylipäätään jokainen, jonka mielestä nykypäivän partiotoiminta ei ole tarpeeksi partiomaista, voinee itse mennä mukaan järjestämään parempaa.

Vierailija
10/14 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös vuosi sitten japanin reissulle annettiin 12 vuotiaille mukaan ihan kortsutkin.

Jamboreelle lähtijät olivat vähintään 14-vuotiaita. 

Vierailija
11/14 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jamboreelle lähtijät olivat vähintään 14-vuotiaita. 

Joiden ei todellakaan pitäisi olla nussimassa ketään.

Vierailija
12/14 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse partiotoiminnassa mukana (tai onko lapsesi) vai mistä saat tietosi, että tuo olisi nykyään äärimmäisen harvinaista?

Noin ylipäätään jokainen, jonka mielestä nykypäivän partiotoiminta ei ole tarpeeksi partiomaista, voinee itse mennä mukaan järjestämään parempaa.

Minun lapseni on ja samoin kaksi sukulaistani (aikuista).

Ei siellä itse pysty mitään vaikuttamaan. Kokemusta on.

Vierailija
13/14 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Partion tehtävänä on kasvattaa johtajia.

Näin partiota markkinoitiin ainakin vielä muutama vuosi sitten. Ja kyllähän niitä pikkupomottajia partio sitten kiinnostikin.

Maailman surkein pomo koulutus.

Vierailija
14/14 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin Karelia-leirille vuonna 1979. Kyllä sielläkin meno oli varsin ohjattua ja järjestelmällistä. Ei monen tuhannen osanottajan leiristä tule muuten mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän