APUA VESIROKKO AIKUISELLE?????
Olen kaupassa töissä ja pieni lapsi antoi minulle kassalla setelin, jolla maksoi jäätelönsä. Lapsella oli kasvoissa noin viisi vesirokolta näyttävää näppylää. Olen itse 22 vuotias ja sairastanut pienenä erittäin lievänä vesirokon ja minulla oli vain pari näppylää. Kuinka todennäköisesti rokko iskee nyt minuunkin kerta olen sen lievänä sairastanut???
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös maitorupea, raavittuja hyttysen puremia joku ihottuma ei välttämättä vesirokko.Eikä se tule toista kertaa tietääkseni jos on sen sairastanut vaikka olisi kuin lievänä.
Hope so
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös maitorupea, raavittuja hyttysen puremia joku ihottuma ei välttämättä vesirokko.Eikä se tule toista kertaa tietääkseni jos on sen sairastanut vaikka olisi kuin lievänä.
Kyllä vesirokon voi sairastaa uudestaankin. En tosin tiedä kuinka yleistä se on.
No mut voiko tarttuu noin helposti?? Niinku setelistä // Ap
Ei ole väliä, olivatko oireesi lapsena sairastaessasi lievät vai ei. Normaalitapauksessa immuunijärjestelmäsi tunnistaa vanhan tutun vesirokkovoruksen ja tuhoaa sen ennen taudin puhkeamista. Joillakin ihmisillä on heikentynyt immuniteetti, silloin vesirokko voi tulla uudestaan. Tuhkarokko voi pyyhkiä ihmisen ”immunogisen muistin” puhtaaksi, eli kaikki normaalisti kerran sairastettavat taudit voivat tulla uudestaan. Jos et ole sairastanut tuhkarokkoa vesirokkosi jälkeen ja sinulla ei ole todettu heikentynyttä immuunipuolustusta, voit olla huoletta.
Miehelleni tarttui vesirokko kun lapsemme sairastivat sen. Tauti tuli kuitenkin tosi lievänä: muutamat vesikellot ja lämpöä. Oli kyllä sairastanut sen lapsena. Lääkäri, jonne menivät, oikein kavahti ja sanoi itse sairastaneensa sen myös kaksi kertaa, eikä kuulemma halunnut kolmatta tartuntaa.
Minuun ei tarttunut koska olin sairastanut vesirokon tosi rajuna kaksikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Peace!! Kertokaa mulle vastauksia, että sainko tartunnan vai en? Vaikka järjenjuoksuni ei ihan toimikkaan // ap
Hyvin todennäköisesti et saanut tartuntaa, mutta täysin 100% varmaa se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole väliä, olivatko oireesi lapsena sairastaessasi lievät vai ei. Normaalitapauksessa immuunijärjestelmäsi tunnistaa vanhan tutun vesirokkovoruksen ja tuhoaa sen ennen taudin puhkeamista. Joillakin ihmisillä on heikentynyt immuniteetti, silloin vesirokko voi tulla uudestaan. Tuhkarokko voi pyyhkiä ihmisen ”immunogisen muistin” puhtaaksi, eli kaikki normaalisti kerran sairastettavat taudit voivat tulla uudestaan. Jos et ole sairastanut tuhkarokkoa vesirokkosi jälkeen ja sinulla ei ole todettu heikentynyttä immuunipuolustusta, voit olla huoletta.
Kiitos! Toivottavasti olet oikeassa. //ap
Hmm en usko että sairastut uudelleen vaikka ootkin saanu pienenä sen lievänä
Epätodennäköistä mutta mahdollista