Olen keskituloinen, enkä jaksa elättää työttömiä, joilla on minua parempi elintaso
Miksi minun, 3100 euroa tienaavan pitää elättää kaikki työttömät, joilla on varaa kaikkeen mihin minullakin? Oma palkkani menee kokonaan pakollisiin laskuihin ja työttömät senkun kantavat laskujaan Kelaan maksettaviksi.
Näistä asioista ei lehdistö kirjoita tarpeeksi. Toivottavasti vaikka tästä jutustani joku älykäs iltapäivälehden toimittaja ottaa juttuvinkin ja pääsen ensi viikon lööppeihin.
Kommentit (150)
Minä tienaan n 8000 ja teen johtajana työaikalain ulkopuolelle kuuluvana järkyttävän pitkää työviikkoa. Kun kuuluu työaikalain ulkopuolelle niin mistään tlitöistä ei makseta eikä niitä saa saldoon. Eli kaiket illat ja viikonloput töitä. Puolet menee veroihin ja sotumaksuihin, eli minulla ei ole mitenkään korkea elintaso kun nettopalkka on pieni.
Tuntuu välillä väärältä että teen yötäivää töitä ja työni hedelmät jaetaan kotona makoileville elämäntapatyöttömille. Edessä onkin muutto ulkomaille piakkoin maahan, jossa verotus 20%.
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Asun pienessä yksiössä, en omista pesukonetta. Elektroniikka on 4-6 vuotta vanhaa, puhelin tosin vain kaksi vuotta vanha markkinoiden halvin malli. En tilaa lehtiä, en käytä julkista liikennettä, ei ole tv-kanavia, ei netflixiä. En omista autoa. Arvokkain omaisuuteni on pari vuotta vanha markettipyörä. En nyt oikein keksi, miksi kadehtisit minua.
Miksi tuo nyt on niin kurjaa? Minulla on samoin, tosin pesukone on, ostettu käytettynä a 100 e. Olen töissä, mutta pihi, mitä sitä ihminen tarvitsee? Ja ainiin, puhelimeni on reilusti vanhempi halvin malli :) Ei materia ole kaikki, luen paljon (en niitä lehtiä), toki lainaan kirjastosta enkä osta omaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä tienaan n 8000 ja teen johtajana työaikalain ulkopuolelle kuuluvana järkyttävän pitkää työviikkoa. Kun kuuluu työaikalain ulkopuolelle niin mistään tlitöistä ei makseta eikä niitä saa saldoon. Eli kaiket illat ja viikonloput töitä. Puolet menee veroihin ja sotumaksuihin, eli minulla ei ole mitenkään korkea elintaso kun nettopalkka on pieni.
Tuntuu välillä väärältä että teen yötäivää töitä ja työni hedelmät jaetaan kotona makoileville elämäntapatyöttömille. Edessä onkin muutto ulkomaille piakkoin maahan, jossa verotus 20%.
Elämäsi kuulostaa todella surkealta, säälin sinua...
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Asun pienessä yksiössä, en omista pesukonetta. Elektroniikka on 4-6 vuotta vanhaa, puhelin tosin vain kaksi vuotta vanha markkinoiden halvin malli. En tilaa lehtiä, en käytä julkista liikennettä, ei ole tv-kanavia, ei netflixiä. En omista autoa. Arvokkain omaisuuteni on pari vuotta vanha markettipyörä. En nyt oikein keksi, miksi kadehtisit minua.
Koska sinulla on enemmän aikaa eikä sellaista voi sallia. Hus siitä pupuhyppykursseille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli. Parin vuoden sisään työttömien tuet on laskettu minimiin ja niitäkin saadakseen on pakko osallistua aktivoivaan toimintaan. Kehityksen suunta on selvä, eikä sitä olla muuttamassa.
Epäilemättä. Ja jos joku vastustaa, voivat viisaat päättäjämme eduskunnassa todeta, että he ovat iltasanomista ja vauvapalstalta lukeneet, että joku työtön on välillä onnellinen ja lisäksi joku työtön sa säästettyä rahaa niin, että osti kaksi litraa mansikoita!
Litra mansikoita on minullekin luksusta. Miksi minä tein töitä sen eteen jos sen vois saada ilmaiseksi?
T: työssäkäyvä
No jää ihmeessä työttömäksi.
Loistavaa neuvo. Ideologisesti työttömille tulee äkkiä nälkä jos kukaan ei anna enää nille rahaa. Aikoisiko työ maistua ennen mansikoita?
Parempi on että ei anneta niille enää mansikkarahaa. Vuokran voi maksa ja ruokaa saa ruokajonosta, kai sitä nyt edes sinne voi vaivaudu jos on nälkä. Jos muuta kaipaa niin menee töihin.Ei vaan koska sinä sitä työttömän osaa niin kadehdit, niin vaihdetaan päittäin; minä tulen sinun paikallesi tekemään töitä, tule sinä minun paikalleni työttömäksi. Kerro sitten oikein yksityiskohtaisesti, kuinka nautit siitä ja saata*an ilmaisista mansikoista.
Ymmärrä se, ettei työttömyytä kadehdita. Sitä ei vaan haluta rahoittaa siinä määrin mitä nykyään työssäkäyvät joutuvat tekemään. Kaksi täysin eri asiaa!
Mutta kerjäläiset kadunkulmissa ja kasvava rikollisuus ois tosi jees?
En oo niin väittäny. Olis vaan tosi jees jos niille jotka vielä viitsii töissä käydä jäis siitä oikeesti jotain itselleenki. Muuta ku työnilo. Seuraavaks tietysti kysyt miten tää asia sit pitäis ratkasta. NO EN TIEDÄ! Mutta sen tiedän ettei motivoi käydä töissä kun juuri mitään ei jää itselle välttämättömien menojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
No sä oot tehnyt aivan järjettömän paskan diilin. En tajua miksi olet tuollaiseen suostunut.
Työskentelen ylempänä toimihenkilönä samalla palkalla ja juu, on ns. kokonaistyöaika, mutta kyllä meillä saldoa silti seurataan ja vapaana pidetään. Sä oot omaa tyhmyyttäsi suostunut johtajaksi keskijohdon palkalla ja paskoilla eduilla.
En oikein usko että noilla lahjoilla paljon ulkomaille lähdetään. Ja ulkomailla kahdesti asuneena voin kertoa, että saattaapi tulla melkoisena yllätyksenä se, miten paljon kaikki muu sitten maksaakaan, kun niitä ei kustanneta veroista. Menet näyttämään kipeää kurkkua lekuriin ja käteen lyödään 450 € lasku ja yskänpastilleista 100 € päälle. JOs sulla on lapsia, niin toki haluat heidät hyvään kouluun. Oho 20 000 € lukuvuosi olikin normitaksa eikä sisällä edes lounasta.
En tajua miten kehtaat valittaa. Olet saanut ilmaisen koulutuksen, terveydenhuollon, opiskeluaikanasi kirjastot (uskon ettet paljoa vapaa-aikanasi lue), tuetut opiskelija-ateriat, infran...Jos sulla on lapsia, he saavat nämä samat. Ja mietit jotain hemmetin 518 € työmarkkinatuen saajaa, kuinka sinä nyt niin hänen mansikkansa maksat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu välillä väärältä että teen yötäivää töitä ja työni hedelmät jaetaan kotona makoileville elämäntapatyöttömille. Edessä onkin muutto ulkomaille piakkoin maahan, jossa verotus 20%.Elämäsi kuulostaa todella surkealta, säälin sinua...
Joo niin se onkin. Sit ei olis jos saisin tuon 8000e mutta nyt siitä ryöstetään puolet elättien suuhun. Se on oikeasti valtion harjoittamaa rosvousta. T. Se johtaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla ainakin mahdollisuus käyttää aikasi niin kuin haluat! Kyllä mäkin mielelläni olisin viettäny viime viikkojen helteet uimarannalla ku kuumassa toimistossa. Eli kun käy töissä pn ehkä vähän (painotan- VÄHÄN) enemmän rahaa, mutta ei sitten ole aikaa käyttää sitä rahaa haluamallaan tavalla.
Käyttää mitä rahaa haluamallaan tavalla???
Maksan työmarkkinatuestani veroa 17,5%, saman kokoisesta ansiotulosta maksaisin vain pienen murto-osan. (Kela ottaa ennakkoa 20% ellei toimita verokorttia eli mahdollisen veronpalautuksen saa aikanaan ja jos juuri silloin sattuu tarvitseman toimeentulotukea, veronpalautus tietenkin sitä vähentää/poistaa. Itse en ole koskaan saanut toimeentulotukea). Selvästi enemmän jäi tosiaan käteen kun oli vähän töitä ja sai soviteltua päivärahaa, sain jopa suurempaa asumistukea kuin kokonaan työttömönä, mitä en ymmärrä alkuunkaan!
Asuntovelkaa on vielä puolet asunnon arvosta eli 30 000€. Taloyhtiö teetti pari vuotta sitten remontteja, joita osaltani maksan normaalin hoitovastikkeen lisäksi. Täällä päin vuokra-asunnot ovat kalliita, joutuisin 30 neliön yksiöstä maksamaan saman kuin nykyisestä kaksiostani kaikkine kuluineen, joten asunnon myynti ei tunnu järkevältä.
Saan kyllä koko ajan vähän säästöön, eihän minulla ole suuria kuluja vaikkapa työssä tarvittavista siisteistä vaatteista ja autokuluja, mutta esim. viime talvena meni yli 600€ silmälaseihin ja sitä ennen halpaan pyykkikoneeseen (taloyhtiön kone hajosi eikä uutta enää tule), pakkokin on siis yrittää säästää, ihan samoin kuin kaikkien muidenkin. Mitään sellaista ylimääräistä rahaa ei kuitenkaan ole, jota voisi käyttää "haluamallaan tavalla" koska kerran on aikaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli. Parin vuoden sisään työttömien tuet on laskettu minimiin ja niitäkin saadakseen on pakko osallistua aktivoivaan toimintaan. Kehityksen suunta on selvä, eikä sitä olla muuttamassa.
Epäilemättä. Ja jos joku vastustaa, voivat viisaat päättäjämme eduskunnassa todeta, että he ovat iltasanomista ja vauvapalstalta lukeneet, että joku työtön on välillä onnellinen ja lisäksi joku työtön sa säästettyä rahaa niin, että osti kaksi litraa mansikoita!
Litra mansikoita on minullekin luksusta. Miksi minä tein töitä sen eteen jos sen vois saada ilmaiseksi?
Loistavaa neuvo. Ideologisesti työttömille tulee äkkiä nälkä jos kukaan ei anna enää nille rahaa. Aikoisiko työ maistua ennen mansikoita?
Parempi on että ei anneta niille enää mansikkarahaa. Vuokran voi maksa ja ruokaa saa ruokajonosta, kai sitä nyt edes sinne voi vaivaudu jos on nälkä. Jos muuta kaipaa niin menee töihin.Ei vaan koska sinä sitä työttömän osaa niin kadehdit, niin vaihdetaan päittäin; minä tulen sinun paikallesi tekemään töitä, tule sinä minun paikalleni työttömäksi. Kerro sitten oikein yksityiskohtaisesti, kuinka nautit siitä ja saata*an ilmaisista mansikoista.
Ymmärrä se, ettei työttömyytä kadehdita. Sitä ei vaan haluta rahoittaa siinä määrin mitä nykyään työssäkäyvät joutuvat tekemään. Kaksi täysin eri asiaa!
Kerrotko lisää tästä rahoittamisesta, selkeästi olet asiaan perehtynyt. Kuinka paljon työttömyyskorvaukset vaikuttavat veroprosenttiisi? Millaisen työttömyysturvan toivoisit itsellesi? Maksatko kassaan, miksi? Kassahan rahoittaa n. 4% korvauksesta, loput tulevat valtiolta, kuten peruspäivärahatkin, summat vain ovat suurempia. Onko sinulla ehdotuksia täystyöllisyyden saavuttamiseksi, jos et halua maksaa? Vai haluatko vain valittaa ja jättää ongelmat muiden ratkaistaviksi? Kieltäydytkö etuuksista, jos niitä joskus tarvitset? Pitääkö sinusta lapsettomien kustantaa perhe-etuudet? Mikä on oikeus ja kohtuus? Milloin kannattaa pitää sormet pois näppäimistöltä? Jään odottamaan vastauksia tässä lomapäivän kuluksi.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sua todella hyvin! Jos meno ei täällä muutu todella moni valitsee ennenpitkää samoin. Sittenhän niitä työpaikkoja vapautuu nykyisille työttömille, silloin myös paljastuu onko heistä oikeasti niin moni halukas ottamaan vastaan töitä ku väitetään. Epäilen että käy niin ettei olekaan ketään tekemään niitä töitä. Paitsi jos silloin viimein lopetetaan tuet ja sillätavoin pakotetaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hyvinvointivaltion säilyttäminen vaatii muutaman promillen lisän rikollisuuteen ja kerjäläisiä (jotka voidaan kyllä virkavallan toimesta siirtää pois) kaduille niin otan tämän vaihtokaupan milloin tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu välillä väärältä että teen yötäivää töitä ja työni hedelmät jaetaan kotona makoileville elämäntapatyöttömille. Edessä onkin muutto ulkomaille piakkoin maahan, jossa verotus 20%.Elämäsi kuulostaa todella surkealta, säälin sinua...
Joo niin se onkin. Sit ei olis jos saisin tuon 8000e mutta nyt siitä ryöstetään puolet elättien suuhun. Se on oikeasti valtion harjoittamaa rosvousta. T. Se johtaja
Sanoit, että työsi hedelmät valuvat muille. Kuinka tuottavaa työsi edes on? Monet johtajat eivät osaa sitä ainoaa hommaansa, organisoida ja johtaa. Palkan taso ei valitettavasti aina kerro työn aktuaalisesta arvosta, vaan siitä, että joillekin nyt vaan maksetaan uskomattomia summia töhöilystä ja muka-tärkeistä hommista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla ainakin mahdollisuus käyttää aikasi niin kuin haluat! Kyllä mäkin mielelläni olisin viettäny viime viikkojen helteet uimarannalla ku kuumassa toimistossa. Eli kun käy töissä pn ehkä vähän (painotan- VÄHÄN) enemmän rahaa, mutta ei sitten ole aikaa käyttää sitä rahaa haluamallaan tavalla.
Käyttää mitä rahaa haluamallaan tavalla???
Maksan työmarkkinatuestani veroa 17,5%, saman kokoisesta ansiotulosta maksaisin vain pienen murto-osan. (Kela ottaa ennakkoa 20% ellei toimita verokorttia eli mahdollisen veronpalautuksen saa aikanaan ja jos juuri silloin sattuu tarvitseman toimeentulotukea, veronpalautus tietenkin sitä vähentää/poistaa. Itse en ole koskaan saanut toimeentulotukea). Selvästi enemmän jäi tosiaan käteen kun oli vähän töitä ja sai soviteltua päivärahaa, sain jopa suurempaa asumistukea kuin kokonaan työttömönä, mitä en ymmärrä alkuunkaan!
Asuntovelkaa on vielä puolet asunnon arvosta eli 30 000€. Taloyhtiö teetti pari vuotta sitten remontteja, joita osaltani maksan normaalin hoitovastikkeen lisäksi. Täällä päin vuokra-asunnot ovat kalliita, joutuisin 30 neliön yksiöstä maksamaan saman kuin nykyisestä kaksiostani kaikkine kuluineen, joten asunnon myynti ei tunnu järkevältä.
Saan kyllä koko ajan vähän säästöön, eihän minulla ole suuria kuluja vaikkapa työssä tarvittavista siisteistä vaatteista ja autokuluja, mutta esim. viime talvena meni yli 600€ silmälaseihin ja sitä ennen halpaan pyykkikoneeseen (taloyhtiön kone hajosi eikä uutta enää tule), pakkokin on siis yrittää säästää, ihan samoin kuin kaikkien muidenkin. Mitään sellaista ylimääräistä rahaa ei kuitenkaan ole, jota voisi käyttää "haluamallaan tavalla" koska kerran on aikaa!
Juu ei varmaan olekaan ylimääräistä rahaa, eikä kuulukaan olla. Enkä niin väittänytkään. Lue uudestaan! Sanoin että työssäkäyvälle ei jää aikaa käyttää niitä pikku hiluja joita palkasta jää.
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan. Mitä tapahtuu, kun poistetaan työttömyyskorvaus ja sosiaaliturvat?
1. Rikollisuus nousee.
2. Kansalaisten ostovoima vähenee ja yritykset kärsivät.
3. Ihmisiä kuolee nälkään.Sivistysvaltio ei toivo minkään noista toteutuvan. Ikävä kyllä nämä seuraukset eivät ole sinun parin prosentin verovähennyksen arvoisia yhteiskunnan kannalta.
Mitä tapahtuu, jos ilmainen raha muutetaan vastikkeelliseksi? Kukin tekisi rahan eteen jotain, hmm, sivistysvaltiossako, ei käy, en suostu, orjatyötä...
Vierailija kirjoitti:
Näiltä peikoilta tuppaa unohtumaan se, että myös se "vastapuoli" maksaa veroja. Työmarkkinatuesta meni viimeksi tarkistaessa se 20%.
Ja 80 % ilmaista rahaa työttömälle, miksi ihmeessä, eikö sen eteen tosiaankaan voisi tehdä jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan. Mitä tapahtuu, kun poistetaan työttömyyskorvaus ja sosiaaliturvat?
1. Rikollisuus nousee.
2. Kansalaisten ostovoima vähenee ja yritykset kärsivät.
3. Ihmisiä kuolee nälkään.Sivistysvaltio ei toivo minkään noista toteutuvan. Ikävä kyllä nämä seuraukset eivät ole sinun parin prosentin verovähennyksen arvoisia yhteiskunnan kannalta.
Mitä tapahtuu, jos ilmainen raha muutetaan vastikkeelliseksi? Kukin tekisi rahan eteen jotain, hmm, sivistysvaltiossako, ei käy, en suostu, orjatyötä...
Miksi kutsutaan työpanoksesta saatavaa vastikkeellista korvausta? Milloin sitä saadaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo niin väittäny. Olis vaan tosi jees jos niille jotka vielä viitsii töissä käydä jäis siitä oikeesti jotain itselleenki. Muuta ku työnilo. Seuraavaks tietysti kysyt miten tää asia sit pitäis ratkasta. NO EN TIEDÄ! Mutta sen tiedän ettei motivoi käydä töissä kun juuri mitään ei jää itselle välttämättömien menojen jälkeen.
Miksi et valita vaikka järjettöman hintaisesta asumisesta? Edulliset asunnot ratkaisisivat kaksi ongelmaa samalla kerralla: Työssäkäyvät saisivat palkkatuloillaan jotain muutakin kuin asunnon ja ruokaa, työttömät samoin ja lisäksi verovarat eivät valuisi tukina asuntosijoittajien taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Olen työssäkäyvä. Muuten samat, paitsi elektroniikka on ainakin 8 vuotta vanhaa ja polkupyörää ei ole. Varastettiin sekin. Kävelen työmatkat, 40 min. Erona se, että elätän itse itseni ja olen siitä ylpeä. En kadehdi.
Minulla ei mene edes laskuihin kaikki, vaikka tienaan työttömänä 830e/kk. Mihin loukkuun olet itsesi säätänyt? Saisin palkallasi säästöön vuodessa 20 000 euroa.
Työttömätkin maksavat veroja päivärahastaan.