IS: 2500 euroa tienaava Minna on perheenäiti, joka elää kädestä suuhun: näihin kaikki raha menee
Me Naiset: Vaikka nelikymppiset Minna ja Aapo ovat keskituloisia, heillä ei jää arjen kulujen jälkeen säästöön penniäkään.
Pohjanmaalla asuva Minna on keskituloinen toimistotyöntekijä, joka tekee satunnaista myyntityötä saadakseen lisätuloja. Hänen miehensä Aapo paiskii vuorotyötä elintarviketeollisuuden yrityksessä. Minnan ja Aapon perheeseen kuuluvat lisäksi 5- ja 7-vuotiaat tyttäret.
Minnan bruttotulot ovat 2 500 euroa kuussa. Palkasta jää verojen jälkeen käteen vajaat 1 800 euroa. Aapon tulot ovat epäsäännölliset vuorotyön takia, mutta verojen jälkeen noin 3 000 euron palkasta jää yleensä noin 2 000 euroa. Lisäksi Minna ja Aapo saavat kahdesta lapsesta lapsilisät.
Yhteensä pariskunnalla jää verojen jälkeen käteen siis noin 3 800 euroa. Vaikka summa voi kuulostaa suurelta, Minna ja Aapo joutuvat elämään kädestä suuhun.
– Suomessa ei ole mukavaa olla työssäkäyvä keskituloinen, jolla on asuntolaina, kaksi lasta ja kaksi autoa. Moni luulee, että koska perheessämme molemmat vanhemmat käyvät töissä, meillä olisi rahaa. Todellisuus on toinen: elämme kädestä suuhun joka kuukausi, eikä säästöön jää penniäkään, Minna kertoo.
Näin Minna ja Aapo kertovat kuluttavansa rahaa kuukaudessa:
Asuntolaina ja vastike: 900 euroa
Autolaina 220 euroa
Kulutusluottolainat: 234 euroa
Vakuutukset: n. 200–400 euroa
Kahden auton bensat ja dieselit: 200 euroa
Minnalla on perussairaus, lääkkeisiin menee noin 65 euroa kuussa, flunssa-aikana jopa 100 euroa. Kelan korvauskatto on ylittynyt monesti.
Päiväkotimaksu: 434 euroa
Laskut: 1000 euroa: laajakaista, DNA tv, puhelinlaskut, sähkölaskut, muut laskut
Ruoka: n. 600–1000 euroa kuukaudessa. Käyvät ostoksilla pääasiassa Lidlissä.
Kiinteiden menojen jälkeen Minnalle jää palkastaan 150 euroa. Se hupenee nopeasti laskuihin ja lasten vaatteisiin. Koska säästöjä pahan päivän varalle ei juuri ole, pienet yllättävät menot voivat saada talouden sekaisin. Kun Minnalle tuli tapaturmainen vamma jalkaan, lääkärikuluihin meni yllättäen rahaa.
Jatkuva rahanpuute ajaa Minnan perheen käyttämään luottoa, joka maksetaan kesälomarahoista. Välillä Minna haaveilee, että päiväkotimaksu olisi pienempi tai hänellä ei olisi perussairautta. Silloin rahaa voisi jäädä esimerkiksi uusiin vaatteisiin, kampaajaan tai matkustamiseen.
– Harmittaa, kun lapset eivät pääse mihinkään. Toivon, että nyt syksyllä koulun alkaessa olisi varaa viedä heidät kampaajalle, omasta kampaaja-ajasta en uskalla edes haaveilla.
Kommentit (484)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee kuussa laskuja...sähkölasku, mutta tuleekohan parin kuun välein, joku 40e menee siihen. Puhelimeen + nettiin menee 30e/kk. Vakuutuksiin n. 100e/kk.
Mitä laskuja voi tulla JOKA KUU tonnin edestä???
T: yhden lapsen yh
Ihmisillä on erilaisia tilanteita.
Tuolla jutun naisella tulee ainakin sairaudesta aiheutuvia kuluja.
Ja sairastaminen on kallista lystiä.
Hänen sairauttaan tai kuluja en tiedä, mutta omat lääkekuluni krooniseen sairauteeni ovat kohtuullisen korkeat.
Lääkekulukatto täyttyy aina vuoden ensimmäisellä apteekkireissulla ja ne lääkkeet joita kela ei korvaa ja joita ei lasketa siihen kattoon ovat yli 100 €/kk.
Lisäksi olen joutunut palkkaamaan siivoojan sairauteni takia. Invalidiliiton kautta saan ko palvelun edullisesti, mutta silti se maksaa lähes 100 €/kk.
Lisäksi tulee sairaala- ja fysioterapiamaksut.Meillä on Suomessa hienosti lääkekulu- ja muita sairauskulukattoja. Ja kun niitä kattoja kerryttää moneen eri paikkaan niin potilaalle kertyy aika paljon maksettavaa.
Ja sitten on niitä tilanteita, että tämä ja tuo ei kerrytä mitään kattoa vaan pitää maksaa kokonaan omasta pussista.
Omalla kohdalla erilaisia "kattoja" pitää maksaa yli 1000 € vuodessa. Plus ne kattojen ulkopuolelle jäävät sairaudesta aiheutuvat kulut, joita maksan yli 2000 € vuodessa.
.
Tämän takia kannattaa ottaa se sairauskuluvakuutus jo sille syntymättömälle lapselle ja pitää voimassa koko iän. Ei tule tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MINÄ olen ihan oikea ihminen. En keksitty hahmo Iltalehdestä. Ja voin tässä kertoa, että minä ja päiväkoti-ikäinen lapseni syömme n.100€/kk. Eikä tarvitse edes erityisesti nipistää.
Tämän saan tapahtumaan ihan perusruokaa valmistamalla ja käymällä Lidlissä.
Viikon ostokset ovat yleensä:
Avokadoja pussillinen
Kurkku
Kirsikkatomaatteja
Sipulia
N.1kg perunaa
Jotain juureksia
Ruisleipää
Vaaleaa paahtoleipää lapselle
Paketti tai kaksi jauhelihaa (ja jos -30% niin osta pari pakkaseen )
Paketti kanasuikaleita
Leikettä leivänpäälle
Tuorejuusto/ valmiiksi viipaloitu juusto (iso kokonainen juusto ehtii mennä kovaksi ennen kuin me sen syömme, vaikka kilohinta olisi halvempi)
Litran tölkki jugurttia
Kreillaista jugurttia
Muroja
Mysliä
Litra tai kaksi maitoa
Pari tölkkiä kermaa
Kissanruokaa (kerran kuussa)
Kissanhiekkaa (kerran kuussa)
Vessapaperia (kerran kuussa)Kaikki mausteet löytyy jo kotoa. Niitä täytän tarpeen mukaan. Joskus ostan jotain 0,80€ sipsi/karkkipussin .
En koe tinkiväni mistään. Ruoka on hyvää ja meillä on sitä aina. Olen ostanut varoiksi sitä lämpimässä säilyvää maitoa ja esipaistettuja patonkeja, puuroa yms. kaappiin. Jos huomaankin jonain iltana tai aamuna, että apua täällä ei olekaan mitään mistä taikoa aamupalaa.
Lapsi syö päiväkodissa lounaan ja välipalan. Kotona syömme yhdessä yhden lämpimän aterian klo 17.30 ja iltapalan. Harvoin ehdin tse syömään aamiaista, juon yleensä kupin kuumaa. Lapsi syö muroja/ leipää ja juo kaakaota tai vettä.
Hinta per kauppareissu tulee 25-30€. Joskus menee toki enemmän, kun ostan vaikka kukkasia tai pesuaineita.
Tuhlaan matkustamiseen ja lapsen vaatteisiin (H&M ja Lindex, Ellos). Kausivaatteet ostan etukäteen kirppiksiltä tai viime vuonna sain kaikki talvivermeet todella halvalla Ellokselta. Itselläni samat vaatteet jo monta vuotta, ostan alesta, kun löydän jotain kivaa.
Tienaan n. 1200 € kuussa, asunto on oma ja velaton.
Tästä mä todella, todella haluaisin nähdä viikon ruokalistan.
Muroja ja mysliä ostetaan viikottain, mutta maitoa ostetaan litra. Kerrottin , että lapsi syö aamulla ja illalla muroja tai kaakaota, mutta tuosta riittää viikoksi 1,4 dl maitoa per päivä.
Muutenkin todella omituinen lista, jossa kasviksia on todella vähän, hedelmiä ei avocadoja lukuunottamatta ole lainkaan. Koska vanhemman lounaskustannuksia ei ole mainittu, oletan, että hän ottaa töihin eväät. Oletan että paketti jauhelihaa on 400 g ja kanasuikaleita se ehkä 250 g. Listasta puuttuu kaikki järkevät proteinit kasvisruokaan, joten perheessä ei ilmeisesti tehdä kasvisruokaa. "jotain juureksia" joo, syntyyhän niistä esim. kasvissosekeittoa iso kattilallinen, mutta noista aineksista 7 päivällistä monipuolisesti kuulostaa aika mahdottomalta tehtävältä.
Miten tuosta listasta syntyy täysipainoinen viikon ruokalista, jossa lapsi syö kotona 7 x aamiaisen, 2 x lounaan, 2 x välipalan, 7 x päivällisen ja 7 x iltapalan ja vanhemman koko viikon ruokailu on tuon listan varassa.
Oli ärsytys provo tai kirjoittaja pitää muita yhtä päässeinä kun hän itse on eli luulee että uppoaa.
Vierailija kirjoitti:
MINÄ olen ihan oikea ihminen. En keksitty hahmo Iltalehdestä. Ja voin tässä kertoa, että minä ja päiväkoti-ikäinen lapseni syömme n.100€/kk. Eikä tarvitse edes erityisesti nipistää.
Avokadoja pussillinen
Kurkku
Kirsikkatomaatteja
Sipulia
N.1kg perunaa
Jotain juureksia
Ruisleipää
Paketti kanasuikaleita
Leikettä leivänpäälle
Tuorejuusto/ valmiiksi viipaloitu juusto (iso kokonainen juusto ehtii mennä kovaksi ennen kuin me sen syömme, vaikka kilohinta olisi halvempi)
Litran tölkki jugurttia
Kreillaista jugurttia
Muroja
Mysliä
Litra tai kaksi maitoa
Pari tölkkiä kermaa
Vessapaperia (kerran kuussa)Kaikki mausteet löytyy jo kotoa. Niitä täytän tarpeen mukaan. Joskus ostan jotain 0,80€ sipsi/karkkipussin .
En koe tinkiväni mistään. Ruoka on hyvää ja meillä on sitä aina. Olen ostanut varoiksi sitä lämpimässä säilyvää maitoa ja esipaistettuja patonkeja, puuroa yms. kaappiin. Jos huomaankin jonain iltana tai aamuna, että apua täällä ei olekaan mitään mistä taikoa aamupalaa.
Lapsi syö päiväkodissa lounaan ja välipalan. Kotona syömme yhdessä yhden lämpimän aterian klo 17.30 ja iltapalan. Harvoin ehdin tse syömään aamiaista, juon yleensä kupin kuumaa. Lapsi syö muroja/ leipää ja juo kaakaota tai vettä.
Hinta per kauppareissu tulee 25-30€. Joskus menee toki enemmän, kun ostan vaikka kukkasia tai pesuaineita.
Tuhlaan matkustamiseen ja lapsen vaatteisiin (H&M ja Lindex, Ellos). Kausivaatteet ostan etukäteen kirppiksiltä tai viime vuonna sain kaikki talvivermeet todella halvalla Ellokselta. Itselläni samat vaatteet jo monta vuotta, ostan alesta, kun löydän jotain kivaa.
Joo kyllä mullekin tuo riittäisi jos asuisin yksin tai pienen lapsen kanssa, mutta kun asun miehen ja kahden kasvavan pojan kanssa, niin eipä riitä kilo perunoita eikä pari jauhelihapakettia viikoksi, eikä pari litraa maitoa. Mies juo aamulla jo lähes litran maitoa aamupuuron kanssa, ja pojat juo kaakaota jne. Minä syön jugurttia joka päivä, ja mulla ei litran purkki riitä kuin kolmeksi päiväksi, ja kun jugurttia syö muutkin kuin minä, niin kyllä niitä maitotuotteita menee aika paljon viikossa. Ja meidän perheessä kyllä mene tonni markettiin joka kuukausi, vaikka yrittäisin ostaa halpaakin ruokaa, aina pitää ostaa jotain muutakin kuin ruokaa, kissanruuat, hiekat, vessapaperit, hammastahnat, pesuaineet jne.
En nyt tajua miten niin ei saa rahojaan riittämään. Suu säkkiä myöten. Minä olen eläkkeellä oleva YH tulot ( yksi kouluikäinen lapsi ) kaikkineen pyöristettynä 1730e kuussa asumistukineen. Asumiseen ja laskuihin menee kuukaudesta riippuen, noin 690-730+ terveyskulut joita minulla on joka kuulle noin 100-150e:lla. Syödään hyvin, käyn salilla, kotona on kaikkea mitä tarvitaan. Liikutaan kävellen, pyörällä ja bussilla. Kirjastosta haetaan kirjoja ja lapselle juuri etsitään sopivaa harrastusta. Vaatteet ostetaan uusina. Jää säästöönkin. Mietin juuri uskaltaisiko lapsi lentokoneeseen jos käytäisiin vaikka briteissä ensi kesänä. Miten ihmiset oikein elää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokadoja pussillinen
Kurkku
Kirsikkatomaatteja
Sipulia
N.1kg perunaa
Jotain juureksia
Ruisleipää
Paketti kanasuikaleita
Leikettä leivänpäälle
Litran tölkki jugurttia
Kreillaista jugurttia
Muroja
Mysliä
Litra tai kaksi maitoa
Pari tölkkiä kermaa
Muroja ja mysliä ostetaan viikottain, mutta maitoa ostetaan litra. Kerrottin , että lapsi syö aamulla ja illalla muroja tai kaakaota, mutta tuosta riittää viikoksi 1,4 dl maitoa per päivä.
Muutenkin todella omituinen lista, jossa kasviksia on todella vähän, hedelmiä ei avocadoja lukuunottamatta ole lainkaan. Koska vanhemman lounaskustannuksia ei ole mainittu, oletan, että hän ottaa töihin eväät. Oletan että paketti jauhelihaa on 400 g ja kanasuikaleita se ehkä 250 g. Listasta puuttuu kaikki järkevät proteinit kasvisruokaan, joten perheessä ei ilmeisesti tehdä kasvisruokaa. "jotain juureksia" joo, syntyyhän niistä esim. kasvissosekeittoa iso kattilallinen, mutta noista aineksista 7 päivällistä monipuolisesti kuulostaa aika mahdottomalta tehtävältä.
Miten tuosta listasta syntyy täysipainoinen viikon ruokalista, jossa lapsi syö kotona 7 x aamiaisen, 2 x lounaan, 2 x välipalan, 7 x päivällisen ja 7 x iltapalan ja vanhemman koko viikon ruokailu on tuon listan varassa.
Ei riitä. Eikä listan ruuat maksa 25e
Miten paljon kissanruokaa ostat kerralla jos ostat vain kerran kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee kuussa laskuja...sähkölasku, mutta tuleekohan parin kuun välein, joku 40e menee siihen. Puhelimeen + nettiin menee 30e/kk. Vakuutuksiin n. 100e/kk.
Mitä laskuja voi tulla JOKA KUU tonnin edestä???
T: yhden lapsen yh
Ihmisillä on erilaisia tilanteita.
Tuolla jutun naisella tulee ainakin sairaudesta aiheutuvia kuluja.
Ja sairastaminen on kallista lystiä.
Hänen sairauttaan tai kuluja en tiedä, mutta omat lääkekuluni krooniseen sairauteeni ovat kohtuullisen korkeat.
Lääkekulukatto täyttyy aina vuoden ensimmäisellä apteekkireissulla ja ne lääkkeet joita kela ei korvaa ja joita ei lasketa siihen kattoon ovat yli 100 €/kk.
Lisäksi olen joutunut palkkaamaan siivoojan sairauteni takia. Invalidiliiton kautta saan ko palvelun edullisesti, mutta silti se maksaa lähes 100 €/kk.
Lisäksi tulee sairaala- ja fysioterapiamaksut.Meillä on Suomessa hienosti lääkekulu- ja muita sairauskulukattoja. Ja kun niitä kattoja kerryttää moneen eri paikkaan niin potilaalle kertyy aika paljon maksettavaa.
Ja sitten on niitä tilanteita, että tämä ja tuo ei kerrytä mitään kattoa vaan pitää maksaa kokonaan omasta pussista.
Omalla kohdalla erilaisia "kattoja" pitää maksaa yli 1000 € vuodessa. Plus ne kattojen ulkopuolelle jäävät sairaudesta aiheutuvat kulut, joita maksan yli 2000 € vuodessa.
.Tämän takia kannattaa ottaa se sairauskuluvakuutus jo sille syntymättömälle lapselle ja pitää voimassa koko iän. Ei tule tuollaisia.
Me otettiin lapsille sairauskuluvakuutukset 90-luvun puolivälissä. Ne oli vielä sellaiset, että vakuutus olisi päättynyt vasta 65-vuotiaana, nykyäänhän ne lapsivakuutukset päättyy joskus 20-30-vuotiaana. Mutta mitäpä meidän vakuutusyhtiö teki pari vuotta sitten? Laittoi tiedotteet, että vakuutuksen jatkumisen ehtona on terveysselvitys, muuten vakuutusmaksu olisi noussut taivaisiin. Lapsilla oli ollut sairauksia, joten uusiin vakuutuksiin olisi tullut niiden osalta rajoituksia. Tehtiin mitä voitiin eli lopetettiin Jos-vakuutusyhtiöstä kaikki vakuutukset. Tuo sinun ohjeesi on siis huono.
Vierailija kirjoitti:
En nyt tajua miten niin ei saa rahojaan riittämään. Suu säkkiä myöten. Minä olen eläkkeellä oleva YH tulot ( yksi kouluikäinen lapsi ) kaikkineen pyöristettynä 1730e kuussa asumistukineen. Asumiseen ja laskuihin menee kuukaudesta riippuen, noin 690-730+ terveyskulut joita minulla on joka kuulle noin 100-150e:lla. Syödään hyvin, käyn salilla, kotona on kaikkea mitä tarvitaan. Liikutaan kävellen, pyörällä ja bussilla. Kirjastosta haetaan kirjoja ja lapselle juuri etsitään sopivaa harrastusta. Vaatteet ostetaan uusina. Jää säästöönkin. Mietin juuri uskaltaisiko lapsi lentokoneeseen jos käytäisiin vaikka briteissä ensi kesänä. Miten ihmiset oikein elää?
Kyllä ne menot vaan on erilaiset kun on mies ja kasvavia poikia perheessä. Lenkkareitakin saa pojille ostaa nykyään kahdet vuodessa. Ruokaa menee ihan eri määrä kuin jos laskisin sen mukaan mitä itse syön vaikka olen iso ihminen.
Olen tuo 100€/kk ja naurattaa oikeasti tämä kiihkoaminen, lastensuojeluilmoituskin vedetty mukaan.
Eihän tuo ollut mikään absoluuttinen totuus viikoittaisesta , tyhmäkin sen tajuaa. Totta kai ostan joskus riisiä, couscousia, jopa ranskalaisia! Siitäkö täällä halutaan nyt tehdä lasu ja haukkua minut lyttyyn? Hahahha.
Totta kai ostan, kuten mainitsin, välillä mausteita. Silloin ”budjettini” toki ylittyy eurolla tai kahdella.
Tässä vaikka viime parin päivän ruokamme (lapsi lomalla päiväkodista).
Aamupala :
Minä teetä, leipä ja päälliset, jugurttia ja mysliä.
Lapsi kaakaota, leipä ja päälliset, kuorittu omena, vettä.
Lounas puistossa:
Minä salaatti, jossa keitettyjä munia, tomaatti, kurkku, purkkimaissi, chilitonnikala (Pirkka), salaatti ja kastike.
Lapsi kaksi munariisipasteijaa, smoothie, vettä , banaani.
Päivällinen :
Riisiä ja kanaa kermakastikkeessa.
Välipala:
Smoothie ja vettä
Iltapala: muroja ja lasi vettä. Minulle leipä ja kuppi teetä.
Seuraavana päivänä söimme lounaaksi eilisen kanan jämät ja päivälliseksi tein espanjalaisen munakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä noista vakuutuksista, ihan mahdolliset. Vanhempi ok talo on satasia vuodessa vaikka miten kilpailutat, nostat omavastuuta ja lasket irtaimiston korvaussummaa.. pankki vaatii vakuutuksen jos talo ei vielä ole oma.
Täyskaskon pitäminen on järjettömän hintaista, ja sitä taas vaatii autolaina, vaikka kottero itse ei niin kummoinen ole. (Siksi onkin hyvä ostaa käteisellä vanhempi romu, mutta ei siihenkään kertasummaan ole kaikilla varaa).
Me pärjättäisi yhdellä autolla jos vaan toinen kävisi töissä. Ilman autoa jos maattaisiin molemmat kotona. Ei vaan ole muuta vaihtoehtoa.
Tämä ei ole kuitenkaan mahdollista tämän esimerkin perheelle koska he asuvat osakkeessa johon on halvat vakuutukset.
Miten osakkeessa asutaan? Sen ymmärtäisin jos asuisivat osakehuoneistossa tai huoneistossa johon osakkeiden omistaminen antaa mahdollisuuden asua. Mutta nämäpä asuvat osakkeessa!
Noihin ilmoitettuihin laskuihin ei voi mennä tonnia kuussa.
Dna tv 38,90€/kk
Kolme puhelinta rajattomalla netillä 75€/kk
Sähkölasku vaikka reilusti yläkanttiin 250€/kk
Mitä ne muut laskut voi olla että niihin menee 600€/kk?
Vakuutukset ja päivähoitomaksut oli jyvitetty jo muualle. Samoin autot ja bensat sekä asuntolainat.
Luulin että täällä taas haukutaan jotain yksinhuoltajaäitiä jonka pitää 1800 euron käteen jäävillä tuloilla ruokkia neljä lasta tai jotain sellaista, mutta tämähän olikin ihan oikeasti aivan järjetön artikkeli. :D Taitaa olla taloustaidot hukassa tuolla perheellä. Onkohan tämä jotain mielipiteenmuokkausta, että näihin "suomalaisista köyhistä" kertoviin artikkeleihin valitaan aina joku mukaköyhä elämänhallintaongelmainen, jolla tuskin tulot riittäisi vaikka tienaisi kymppitonnin kuussa? Sitten voidaan taas kauhistella, että ei meillä täällä Suomessa mitään oikeita köyhiä olekaan, vaan tällaisia ihme vinkujia. Odottelen edelleen jotain oikeaa asiallista artikkelia oikean köyhän elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat aina yhtä hauskaa luettavaa. Kommenttien perusteella meillä on fiksu ja vauras kansa, talousneroja pullollaan.
Siitä huolimatta kotitalouksien keskimääräinen velka on €60 000, velkaantumisaste huitelee jo lähellä 130%. Neljänneksellä kansasta on säästöjä vähemmän kuin €1400. Silti jokaisen taloudenpito ja luvut ovat aina parempia kuin näiden esimerkkitapauksien.
Olisipa kiva nähdä kommentoijien tulot ja menot ihan oikeasti ja tehdä laskelmat. Luulen, että täällä nyt aika moni huijaa itseään ja muita.
Juu jotenkin kummasti täällä aina on jotenkin juuri ne ihmiset vastaamassa, joilla on tulot tai kulutus keskitasosta poikkeavat. Minulle pisti tästä ketjusta silmään me kommentit ruokakuluists joissa kauhisteltiin perheen ruokalulija ja annettiin esimerkkejä joiden mukaan yksi aikuinen kuluttaa n. 100€/kk ruokaan ja lasten osuudeksi jäi vain joku alle satanen per naama. Ruokakulujaham on äkkiseltään vaikea vertailla eri perheiden kesken koska se riippuu niin paljon perheen jäsenten lukumäärästä ja lasten iästä. Vertaa esim. lasten ruokalulut kun ovat 5 ja 7 ja kun ovat 15 ja 17. Eli kahden lapsen ruokskulut voivat olla hyvinkin erilaiset riippuen lasten iästä.
Olen saanut sellaisen käsityksen että yksi aikuinen käyttää ruokakuluihin n. 200€ ja sekään on aika maltillista kulutusta ilman mitään pröystäilyä. Lisäksi muistan mun yhdessä ketjussa joku mainitsi kuinka naurettavaa on sanoa että lapsen ruokakuluihin riittäisi 100€/kk.
Ihmettelen vaan että nämä aikuiset jotka kattavat omat ruokalulunsa alle 200€ eivät siis ikinä maksa työpaikkalounaista mitään vaan ottavat aina jotkut 50 snt eväät mukaan?
Aika jännää myöskin kuinka esim. ruokakuluista voi saada niin eri käsityksen eri ketjuista. Oli pakko mennä katsomaan erästä aikaisempaa ketjua jossa keskityttiin nimenomaan ruokakuluihin ja ihmiset ilmoittivat omat kulunsa ja myös sen mikä oli mielestään liikaa ja mikä kohtuullista. Siellä oli ihan erilaisia lukemia kun tässä ketjussa. Esim. moni nelihenkinen perhe ilmoitti kulukseen 800€ eikä sitä kauhisteltu suurena. Myöskin yleisin ilmoitettu summa oli n. 200€ per aikuinen ja tällöinkin oli kyseessä henkilö joka sanoi katsovansa tarkkaan mitä ostaa ja yrittävänsä pitää ruokalulut kohtuullisena.
Koska tämän ketjun tarkoituksena oli paheksua perheen liikakulutusta oliko tähän ketjuun eksynyt juuri ne jeesustelijat jotka pitävät yli 200€ aikuisen ruokaluluja poikkeuksellisen suurena vaikka yleisen keskiarvon mukaan näin ei ole ja oma lukunsa on sitten ne jotka ruokkivat lapsen 60€ per kuukausi ja teinin huimalla 100€/kk. Kyllä täällä on varsinaiset talousnero Martat taas liikkeellä...
Tulee mieleen myöskin se yksi ketju jossa oli ”köyhän perheen viikon ruokavinkit” ja lähes joka päivään oli ängetty lettuja ja pannareita. Olisi voinut tämä neuvokas neuvoja laittaa myös kuukauden muille päiville ruokavinkit mutta niin että pannari on kielletty....Hyvä kommentti. Just tätä ajoin takaa. Katselinpa keskivertoperheen ruokakuluja asiantuntijan mukaan:
”Nelihenkisen, kahden aikuisen ja kahden lapsen perheen kuukausittaisiksi ruokakuluiksi on laskettu noin 850–1050 euroa: isompi summa perheelle, jossa on isompia lapsia. Pelkästään kotiruoan osuus on noin 600–800 euroa.”
https://www.is.fi/perhe/art-2000001034358.html
Tämän keskustelun idea tuntuisi monella olevan vain esimerkki perheen paheksuminen ja oman kruunun kirkataminen. Tätä kun lukee, niin kellään ei pitäisi olla asiaa esimerkiksi ruokajonoon, sillä niin vähin eväin pärjätään.
Taisi esimerkkiperheen ruokakuluihin kuulua myös paperit, pesuaineet, siivoustarvikkeet jne. Vai oliko eritelty erikseen. Niistäkin tulee yllättävän isoja kuluja.
Eivätköhän asiantuntijoiden luvut ole niin sanotusti ihannelukuja. Jutussakin lukee, että summaan on kaikille perheenjäsenille laskettu ulkonä syömisiä ja vielä kahvittelut päälle. Tuskin kotiruoaksikaan on ajateltu HK:n Sinistä. Lisäksi tuo 1050€ on laskettu perheelle, jossa on isompia lapsia. Minna antaa luvun 1000€ perheessä, jossa lapset syövät yli puolet aterioista päiväkodissa ja joiden kulutus on muutenkin vielä pieni. Perheet säästävät jo siinä, että voivat ostaa isompia pakkauksia, joissa kilohinta on pienempi. Jos kerran toimeentulossa on haasteita, niin ruoassa on helppo säästää. Kuitenkin ainekset, joiden ympärille ateriat koostetaan (riisi, peruna, pasta, linssit) ovat todella edullisia. Alkoholi ja herkut nostavat viikottaisen ruokakorin hintaa helposti kymmeniä euroja.
Oletko koskaan katsonut kilohintoja eri tuotteilla. Läheskään aina isompi pakkaus ei tarkoita edullisempaa yksikköhintaa, vaan on jopa päin vastoin, pienemmät pakkaukset suhteessakin halvempia. Toki näitä pienempiä voi ostaa useampia, mutta jostain syystä olen huomannut että kaupassa monet olettavat sen isomman pakkauksen olevan halvempi ja siksi ottavat sen.
Paras hinnoitteluvirhe minkä minä olen tehnyt on, että hinnoittelin väsyneenä tuotteen 2,5 €/kpl ja 10 euroa/3 kpl. Tuote oli sellainen että normisti meni vain yksittäiskappaleina, mutta tämän "tarjouksen" aikana valtaosa osti tuon kolme kappaletta kympillä. Ei tämä ehtinyt olla kuin päivän kun hoksattiin ja korjattiin, mutta yhtään asiakasvalitustakaan ei tullut.
Mitähän nämä tuotteet ovat? Olut on tällainen, mutta mikä muu? Katson aina kilohintaa tuotteesta. Esim. viime viikolla juustotiskillä pisti silmään 3,09€/300g vs. 3,98€/1kg. Minusta hinnoitteluvirheet eivät nyt kuulu tähän, koska ne tosiaan ovat virheellisiä.
Minä olen löytänyt pienempiä pakkauksia halvemmalla yksikköhinnoilla ainakin leivistä, lihasta, makkaroista, juustoista, säilykkeistä, jauhoista, kermoista ja muista maitotuotteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussahan on puhtaasti kyse siitä, että perheen rahat eivät riitä valittuun elintasoon. Tässä ei ole mitään muuta.
Ja höpön höpön. Jossain elintasovalintavirastossako törkkäsivät sormensa, että otamme tämän paketin, kiitos. Ei todellakaan. Jokainen meistä elää elämäänsä ja aika harvalla on kovin paljon hajua missä olemme kahden tai viiden vuoden päästä. Niin paljon johtuu asioista, joihin emme voi itse vaikuttaa: oma ja läheisten terveys, kuolema, taloustianne maailmalla ja meillä, teknologia. Yks kaks täystyöllistetty ammattilainen huomaakin olevansa työtön, koska koneet ovat alkaneet tehdä hänen työtään tai Venäjä päätettiin pistää boikottiin koska hyökkäsi toiseen maahan.
Vähän myötätuntoa ja ajattelua ennen kuin tänne kirjoitatte ajattelematonta packaa.
No omasta kuolemasta ei kannata itse hirveästi stressiä ottaa. Ja tuosta syystä ettemme tiedä mitä tapahtuu pitääkin olla varautunut tuleviin tapahtumiin ja olla valmis tekemään radikaaleja päätöksiäkin tarvittaessa. Eli laskea nopeastikin elintasoa tuloja vastaavalle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan saanut palkkaa yli kahden tonnin, mutta onko muka oikeasti niin, että siitä menee 700e veroihin??
Onko veroprosentti yläkantissa??
Silloinhan hän saa palautuksista takaisin.Ja 3000e palkastako menee tonni??
Eihän nyt kirkollisverot sentään satasia ole? Niin kuin joku sanoi.Valaiskaa mua jos olen väärässä.
Kyllä nuo brutto-nettosummat ihan oikean suuntaisia oli, onnistuu ilman kirkollisveroakin jos asuu kalliin kunnallisveron alueella. Kannattaa tutustua progressiivisen verotuksen käsitteeseen...
Ajatteleppa että 5000 euron palkasta lähtee kaksi tonnia veroihin!
Ansiosidonnainen tuolla palkalla on 1500. Eikö olekin hullua?Niitä jotka tienaa viisi tonnia kuussa on erittäin vähän. Niitä on paljon jotka tienaavat sen kolme tonnia bruttona, jos toinen saa sen suurinpiirtein samasta työpanoksesta nettona, niin ei pitäisi olla valittamista. Minä en ainakaan valittaisi. Minä saan parin tonnin brutosta 1500 käteen, enkä valita yhtään, vaikka töitä teen senkin rahan eteen.
5000€/kk on ainakin minun kuplassa ihan normaali, ja elän normi DI/ekonomi kuplassa PK seudulla. Minusta tuntuu että monet ihmiset ei ole millään tavoin ottanut etukäteen selvää paljonko missäkin ammatissa tienaa ennen kun menee opiskelemaan.
Ei tuo ole kummoinen palkka verojen jälkeen, jos oikeasti käteen jää vain 3 tonnia. Saman saa käteen pienemmälläkin palkalla progressiivisuudesta johtuen.
Se kolme tonnia on kuitenkin suurelle osalle suomalaisia jo bruttona täysin saavuttamaton palkka. Puolet suomalaisista saa vähemmän kuin kolme tonnia bruttona palkkaa, joten kyllä nettona kolme tonnia on helvetin hyvä palkka ja herroiksi sillä elää.
Ei elä. Minulla nettotulot (palkka+pääomatulot) keskimäärin noin 3700 euroa kuussa. Ihan normi arkea tällä rahalla eletään, eikä tosiaankaan herroiksi elellä. Kyllä kaikki menot on harkittava. Ei uutta autoa ole vara joka vuosi uusia tms.
Alkuperäinen juttu on tyhmä kaikkine epämääräisine laskuineen, mutta totuus on, että keskiluokkainen elämä erityisesti pääkaupunkiseudulla on kallista. Meillä kolme teini-ikäista lasta ja olen jo useamman vuoden seurannut menoja. 2800 - 3200 € on ihan peruskuukauden meno ilman suurempia juhlia. Mukana toki asuntolainan lyhennys. Jos vielä haluaa tehdä lomilla muutakin kuin maata kotona, menot kasvavat huomattavasti. Lisäksi tuossa ei ole mukana vaatteita, joita on pakko hankkia kuluneiden tilalle, jos työskentelee siistissä toimistotyössä ja kaapissa ei ole ylimääräisiä. Kirppareilta saa paljon, mutta ei kaikkea.
Mielestämme kuitenkin elämämme säästeliäästi: ostamme vähän ja silloinkin käytettynä, ei ole kalliita harrastuksia, mies tekee etätyötä ja minä kuljen työmatkat pyörällä/kävellen. En käy kampaajalla, ei ole ripsiä eikä kynsihuoltoja.
Lainanlyhennys 1200 €
Asuminen (sis kotivakuutus) 250 €
Ruoka 500 - 900e
Puhelin 70 €
Kulkeminen 170 € (liikutaan paljon pyörällä, yksi iso perheauto, sisperusvakuutus, vero, bensa, korjaukset:.)
Lapset 380 e (jkaikki lapsista tulevat menot, huom! kaksi vanhinta maksaa suurimman osan jo itse)
Kauneus ja terveys n 60 € (lääkkeet, hygieniatuotteet, lääkäri jne.)
Huvi ja harrastukset 100 e (sis koira ja miehen maksullinen harrastus)
Koti 25 e /kk (perusparannus ja kuluneiden tuotteiden uusiminen)
Muut 30 e (sekalaisia menoja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en muuten ymmärrä näitä "omakotitalossa on niin kallista", "voi olla iso sähkölasku" jne selityksiä. On ihan itsestään selvää, että tuolla alueella asuvan ei ole pakko käyttää noin paljoa rahaa kokonaisuuteen "asuminen ja muut laskut ja vakuutukset" - lääkeetkin oli jo laskettu erikseen, eli eivät ole muissa laskuissa. Jos todella menee sähköön, kiinteistöveroon, omakotitalon kuluihin ymym noin paljon rahaa, niin sitten on juurikin tehty niitä taloudenhallinnan kannalta todella tyhmiä ratkaisuja, eli liian kallis asumismuoto jne. Helsingissä voi oikeasti olla hemmetinmoinen haaste löytää edullinen perheasunto, Pohjanmaalla ei.
No jos aikoo asua siellä missä työtkin on, eikä päinvastoin, saa siitä rivarista maksaa 200 tuhatta ja omakotitalosta 350 tuhatta
Niin, seillä helsingissä tai vaikka Tampereellakin. Ei Pohjanmaalla, jossa nuo asuvat. Mikähän tässä nyt on hankala käsittää?
En kyllä tajua tätä keskustelua sen enempää kuin alkuperäistä juttuakaan. Ihme volinaa siitä, kuinka kyllä se nyt täytyy ymmärtää, että Helsingissä asuminen/urheilevien teinien ruokkiminen/kalliit krooniset sairaudet on kalliita. Juujuu niin on, mutta kun jutun mukaan oikeastaan mikään noista ei jutun perhettä koske! Lääkkeisiin menee rahaa kyllä, mutta niiden lisäksi sitä menee aivan hummia summia johonkin tolkuttomaan.
Ja ei, keskituloinen ei Suomessa voi elää mitään luksuselämää. Miksi pitäisi voida? Ei se ole mikään ihmisoikeus. Tuolla rahalla eläisi jo aivan kohtuullista mukavaa elämää ja säästäisi tuon tyyppinen perhe tuolla alueella, jos vain yhtään osaisi.