Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: 2500 euroa tienaava Minna on perheenäiti, joka elää kädestä suuhun: näihin kaikki raha menee

Vierailija
27.07.2018 |

Me Naiset: Vaikka nelikymppiset Minna ja Aapo ovat keskituloisia, heillä ei jää arjen kulujen jälkeen säästöön penniäkään.
Pohjanmaalla asuva Minna on keskituloinen toimistotyöntekijä, joka tekee satunnaista myyntityötä saadakseen lisätuloja. Hänen miehensä Aapo paiskii vuorotyötä elintarviketeollisuuden yrityksessä. Minnan ja Aapon perheeseen kuuluvat lisäksi 5- ja 7-vuotiaat tyttäret.

Minnan bruttotulot ovat 2 500 euroa kuussa. Palkasta jää verojen jälkeen käteen vajaat 1 800 euroa. Aapon tulot ovat epäsäännölliset vuorotyön takia, mutta verojen jälkeen noin 3 000 euron palkasta jää yleensä noin 2 000 euroa. Lisäksi Minna ja Aapo saavat kahdesta lapsesta lapsilisät.

Yhteensä pariskunnalla jää verojen jälkeen käteen siis noin 3 800 euroa. Vaikka summa voi kuulostaa suurelta, Minna ja Aapo joutuvat elämään kädestä suuhun.

– Suomessa ei ole mukavaa olla työssäkäyvä keskituloinen, jolla on asuntolaina, kaksi lasta ja kaksi autoa. Moni luulee, että koska perheessämme molemmat vanhemmat käyvät töissä, meillä olisi rahaa. Todellisuus on toinen: elämme kädestä suuhun joka kuukausi, eikä säästöön jää penniäkään, Minna kertoo.

Näin Minna ja Aapo kertovat kuluttavansa rahaa kuukaudessa:

Asuntolaina ja vastike: 900 euroa

Autolaina 220 euroa

Kulutusluottolainat: 234 euroa

Vakuutukset: n. 200–400 euroa

Kahden auton bensat ja dieselit: 200 euroa

Minnalla on perussairaus, lääkkeisiin menee noin 65 euroa kuussa, flunssa-aikana jopa 100 euroa. Kelan korvauskatto on ylittynyt monesti.

Päiväkotimaksu: 434 euroa

Laskut: 1000 euroa: laajakaista, DNA tv, puhelinlaskut, sähkölaskut, muut laskut

Ruoka: n. 600–1000 euroa kuukaudessa. Käyvät ostoksilla pääasiassa Lidlissä.

Kiinteiden menojen jälkeen Minnalle jää palkastaan 150 euroa. Se hupenee nopeasti laskuihin ja lasten vaatteisiin. Koska säästöjä pahan päivän varalle ei juuri ole, pienet yllättävät menot voivat saada talouden sekaisin. Kun Minnalle tuli tapaturmainen vamma jalkaan, lääkärikuluihin meni yllättäen rahaa.

Jatkuva rahanpuute ajaa Minnan perheen käyttämään luottoa, joka maksetaan kesälomarahoista. Välillä Minna haaveilee, että päiväkotimaksu olisi pienempi tai hänellä ei olisi perussairautta. Silloin rahaa voisi jäädä esimerkiksi uusiin vaatteisiin, kampaajaan tai matkustamiseen.

– Harmittaa, kun lapset eivät pääse mihinkään. Toivon, että nyt syksyllä koulun alkaessa olisi varaa viedä heidät kampaajalle, omasta kampaaja-ajasta en uskalla edes haaveilla.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000005771909.html

Kommentit (484)

Vierailija
441/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jengi oikeasti noin köyhää, että  400 euroa kk/ruokakauppaan ja sitä pidetään hyveenä. Meillä toi menee helposti viikossa, normaalisti viikonloppuruuat voivat olla n. 200 euroa kauppakäynti. Tosin meidän ei tarvitse laskeskella otammeko pirkkaa vai rainbowta vaan voimme valita mitä haluamme. Kyseessä on siis 2 aikuista ja kaksi teiniä.

Tosin jos pitää sentinvenytystä hyveenä niin mikä ettei

Ei köyhää, vaan juurikin varakasta kun rahat ei valu sinne kauppaan ;)

Vierailija
442/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan saanut palkkaa yli kahden tonnin, mutta onko muka oikeasti niin, että siitä menee 700e veroihin??

Onko veroprosentti yläkantissa??

Silloinhan hän saa palautuksista takaisin.

Ja 3000e palkastako menee tonni??

Eihän nyt kirkollisverot sentään satasia ole? Niin kuin joku sanoi.

Valaiskaa mua jos olen väärässä.

En jaksanut selata, onko joku tähän vastannut. Itsellä palkka 3500 ja käteen jää 2600. En kuulu kirkkoon ja kunnassani on kuntavero aika Suomen keskiarvoa. Juuri tarkistin kesällä, veroprosenttia. Ja aika kohdillaan on, eli maksan veroa juuri sopivasti

Minä saan bruttona noin 1800 euroa enemmän, käteen minulla jää 600 euroa enemmän, Kunta on yksi Suomen vähiten verottavista ja en kuulu kirkkoon. Reiluako? No enpä tiedä.

Uskotko että teet töitä 1800 euron edestä enemmän kuin tuo toinen tyyppi joka saa 3500€/br? Minä en usko, sulla on vaan parempi tuuri että sun työpanoksesta maksetaan enemmän. Eli joo, ihan reilua että et saa sitä koko 1800 euroa itsellesi. Moni tekee varmasti parin tonnin brutolla enemmänkin töitä kuin sinä. Jos minä saisin noin huikean kuukausipalkan kuin sinä niin maksaisin kyllä iloisena veroni, koska itsellekin jäisi ruhtinaallisesti, reilu kaksinkerttaisesti mitä nyt, ja minä olen sentään esimiehenä melko haasteellisessa paikassa.

Ja  mitä tällä kateellisella avautumisella on tekemistä veron kanssa? Ainakin minusta on kohtuutonta että yli 50% palkanlisäyksestä ryöstetään pois.

Mun mielestä on väärin että sellaiset ihmiset jotka ei tee edes henkisesti tai fyysisesti vaativaa työtä, itkevät kun menee veroja. Verot kun menee köyhältäkin joka raataa ihan yhtä paljon.

Kuitenkin loppupeleissä se että kun jää normaalin elämisen jälkeen ylimääräistä rahaa säästöön ja huvitteluun, se on luksusta, se että onko sitä hömpöttelyrahaa tonni vai kaksi on ihan se ja sama, mutta se että onko siihen peruselämiseen tonni vai tonniviisisataa, se on ratkaisevaa elämässä. Jos ei tarvi kaupassa miettiä ruuan hintaa ja voi matkustaa vaikka ulkomaille joka vuosi ilman että syö kaurapuuroa kuukausikaupalla, voi olla palkkaansa ja veroihinsa tyytyväinen.

No mitä nämä tälläiset mainitsemasi työt ovat?

Jaa henkisesti ja fyysisesti ei niin vaativat työt joista saa isoa palkkaa? No esim. kaikenlaiset päälliköt ja johtajat jotka teettävät oikeat työt alaisillaan ja itse lähinnä käyvät istuksimassa palavereissa juomassa kahvia ja syömässä viineriä ja puhumassa paskaa kavereiden kanssa.

Toivottavasti tämä on trolli? Toivottavasti.

Tarkoitat että päällikkötason toimija joka on 24/7 vastuussa toiminnasta ja voidaan sanoa irti vaikka samana päivänä ellei homma suju, ei tee henkisesti raskasta hommaa.

Jos tosiaan olet noin tyhmä kuin annat ymmärtää, olet surkean työsi ja huonon palkkasi todellakin ansainnut.

Meillä on vain toimitusjohtaja jolla ei ole työaikaa ja sekään ei tarkoita sitä että hän olisi saatavilla aina tai toimistollaan, ja päälliköt kyllä lähtevät usein aikaisin töistä kun käyttävät liukumia. Ne joilla on työ josta voidaan irtisanoa koska vaan on siinä mielessä myös eriarvoisessa asemassa että heidän sopimuksessaan on aina ns. kultainen kädenpuristus, eli ei ole mitään hätää pitkään aikaan jos potkut saat. Ei tarvi miettiä millä ensikuun vuokran maksat kuten jollain siivoojalla joka jää odottelemaan päätöstä työttömyyskorvauksesta.

Toimitusjohtajakaan ei ole vapaa-aikanaan eli 24/7 vastuussa toiminnasta, häntä tuuraa päälliköt silloin kun hän on lomalla tai "työmatkoilla" tapailemassa "kontakteja" joista saattaa olla jotain hyötyä tai sitten ei, useimmiten ei. mutta hieno matka oli ja siitä on kiva kertoilla palaverissa alaisille.

Tälläkin palstalla on monet, monet kerrat ollut ketjuja ihmisistä jotka tienaa 4000-5000€ br palkkaa vaikka eivät töissä tee juuri mitään.

Tämä tosiaan selvitti asian, sinulla ei ole mitään hajua mistä puhut eikö omaa työpistettäsi laajempaa käsitystä suuresta kuvasta.

Kuten jo sanoin, olet surkean duunisi ja palkkasi ansainnut.

Joo, se on kyllä totta että kyllä me "pikkupomot" mietitään joskus mitä ne isot pomot oikein tekee palkkansa eteen. Olishan se kiva tietää ihan konkreettisesti. Esim. kirurgin työn tietää helposti, ja hän on palkkansa ansainnut, leikkaa tuntikausia ihmisen sisällyksiä ja pelastaa henkiä.

Kirurgin palkasta en osaa sanoa onko kohdillaan. Mutta ennen kun hän pääsee sinne leikkaamaan sisuksia, niin aika moni ihminen siihen on myötävaikuttanut omalla työllään. Kirurgin työ voi mennä hukkaan, jos leikkaussalin hygienia ei olekaan kunnossa, tai hän ei pääse edes työpaikalleen, jos lumen auraaja jättää kadut auraamatta yms. Ja joku sen sairaalan on joskus rakentanut ja leikkaussalin suunnitellut :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jengi oikeasti noin köyhää, että  400 euroa kk/ruokakauppaan ja sitä pidetään hyveenä. Meillä toi menee helposti viikossa, normaalisti viikonloppuruuat voivat olla n. 200 euroa kauppakäynti. Tosin meidän ei tarvitse laskeskella otammeko pirkkaa vai rainbowta vaan voimme valita mitä haluamme. Kyseessä on siis 2 aikuista ja kaksi teiniä.

Tämä Minna valittaa ja kadehtii maksutonta päivähoitoa, eikä ole lainkaan kiitollinen siitä mitä hän omilla rahoillaan saa! Hän asuu ja syö hyvin, hänellä on vakuutukset jos joka asiaan, hyvät autot, elektroniikkaa ja viihdettä vapaa-ajalle jne. Mutta kun mikään ei riitä. Pitäisi saada se ilmainen päivähoito, koska sillä rahalla pääsisi kampaajalle, saisi kenties siivouspalvelun tai paremmat vaatteet, koska rahat menivätkin jo kivoihin sisustusratkaisuihin ja tonnin astiastoon... Sellaisen kuvan tästä saa. 

Kaikkea ei voi saada yhtäaikaa, tietyntasoinen huoneisto vaatii samantasoiset huonekalut ja tekstiilit, kodinkoneet ja viihde-elektroniikan. Jos suurin osa rahoista menee jo asumiseen, syömiseen ja autoihin yms. niin pitää tinkiä muusta. Tai ostaa velaksi niinn että on sitten tonnin laksuja kuussa, eikä pääse kampaajallekaan. 

Vierailija
444/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhää?  Ei, emme me ole köyhiä vaan tulojen ja varallisuuden määrässä  mitattuna ylempää keskiluokkaa. Osingot tulevat Keskosta ja käymme Lidlissä sekä hyödynnämme S-kaupan -60% tarjoukset koska turhasta maksaminen nyt vaan on tyhmää. Ruokavalio on kasvispainotteinen ja terveellinen.

Vierailija
445/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule lues huvikses vaikka miten WB toimii aamupalan suhteen. Ei käytä koskaan yli 3.17 usd aamupalaan. Ja väitätkö että kaverilla ei olisi varaa syödä vaikka satasen aamupala joka päivä. Se vaan on tyhmää maksaa kallis hinta samasta tuotteesta. Hinta-laatusuhde pitää olla kunnossa. Toisaalta jotku näköjään pitää "hyveenä" tuota typerää tuhlausta ja tyhjästä maksamista.

Mä laitan paremmaksi. Laskin juuri että vakioaamupalani hinta on euron paikkeilla.

Vierailija
446/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kädestä suuhun elämistä se on, kun rahat riittää vaikka mihin vaikkei sitä säästöön saakaan?

Vierailija
447/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluaisin tietää, että mitä nuo mystiset laskut ovat. Veikkaisin, että on osteltu osamaksulla jota nyt maksetaan pois. Minulla menee puhelimeen 30 €/kk, vakuutukseen 180 €/v, vesi ja sähkö 20 €/kk, eikä oikein muita kuluja ole. Vaatteita, kosmetiikkaa tai mitään ylimääräistä ei todellakaan ole varaa ostaa, puhelin on vanha jolla vain yritän pärjätä, läppärin olen ostanut korottomalla osamaksulla viisi vuotta sitten ja suurin menoerä on lääkkeet ja opiskelumatkat. Sehän se vasta hauskaa on, kun lääkeisiin menee juuri sen verran rahaa, ettei lääkekatto ylity. Viime vuonna jäin neljän euron päähän. Toimeentulotukeen en ole oikeutettu, koska olen aikoinaan saanut perinnöksi melkolailla arvottoman metsäläntin. En voi sukulaisuussuhteiden ylläpidon vuoksi myydä sitä maana, eikä myytävää puuta ole vuosiin. Ei ole ollut varaa edes istuttaa taimia. Huolimatta siitä, että olen epäsäännöllistä keikkatyötä tekevä opiskelija, jonka tulot on yleensä 650 €/kk, onnistun saamaan joka kuukausi edes jotain säästöön.

Minulla lääkekatto on ylittynyt monena vuonna, tänä vuonna jäänee sen alle. Itsekin olen saanut kommentteja, että onhan se kiva, kun lääkekatto ylittyy ja sen jälkeen saa lääkkeet liki ilmaiseksi. En ihan ymmärrä tuota, sillä vaikka lääkekatto ylittyy, lääkkeisiin menee silti enemmän rahaa kuin silloin, jos summa jää rajan alle.

Vierailija
448/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan saanut palkkaa yli kahden tonnin, mutta onko muka oikeasti niin, että siitä menee 700e veroihin??

Onko veroprosentti yläkantissa??

Silloinhan hän saa palautuksista takaisin.

Ja 3000e palkastako menee tonni??

Eihän nyt kirkollisverot sentään satasia ole? Niin kuin joku sanoi.

Valaiskaa mua jos olen väärässä.

En jaksanut selata, onko joku tähän vastannut. Itsellä palkka 3500 ja käteen jää 2600. En kuulu kirkkoon ja kunnassani on kuntavero aika Suomen keskiarvoa. Juuri tarkistin kesällä, veroprosenttia. Ja aika kohdillaan on, eli maksan veroa juuri sopivasti

Minä saan bruttona noin 1800 euroa enemmän, käteen minulla jää 600 euroa enemmän, Kunta on yksi Suomen vähiten verottavista ja en kuulu kirkkoon. Reiluako? No enpä tiedä.

Uskotko että teet töitä 1800 euron edestä enemmän kuin tuo toinen tyyppi joka saa 3500€/br? Minä en usko, sulla on vaan parempi tuuri että sun työpanoksesta maksetaan enemmän. Eli joo, ihan reilua että et saa sitä koko 1800 euroa itsellesi. Moni tekee varmasti parin tonnin brutolla enemmänkin töitä kuin sinä. Jos minä saisin noin huikean kuukausipalkan kuin sinä niin maksaisin kyllä iloisena veroni, koska itsellekin jäisi ruhtinaallisesti, reilu kaksinkerttaisesti mitä nyt, ja minä olen sentään esimiehenä melko haasteellisessa paikassa.

Ja  mitä tällä kateellisella avautumisella on tekemistä veron kanssa? Ainakin minusta on kohtuutonta että yli 50% palkanlisäyksestä ryöstetään pois.

Mun mielestä on väärin että sellaiset ihmiset jotka ei tee edes henkisesti tai fyysisesti vaativaa työtä, itkevät kun menee veroja. Verot kun menee köyhältäkin joka raataa ihan yhtä paljon.

Kuitenkin loppupeleissä se että kun jää normaalin elämisen jälkeen ylimääräistä rahaa säästöön ja huvitteluun, se on luksusta, se että onko sitä hömpöttelyrahaa tonni vai kaksi on ihan se ja sama, mutta se että onko siihen peruselämiseen tonni vai tonniviisisataa, se on ratkaisevaa elämässä. Jos ei tarvi kaupassa miettiä ruuan hintaa ja voi matkustaa vaikka ulkomaille joka vuosi ilman että syö kaurapuuroa kuukausikaupalla, voi olla palkkaansa ja veroihinsa tyytyväinen.

No mitä nämä tälläiset mainitsemasi työt ovat?

Jaa henkisesti ja fyysisesti ei niin vaativat työt joista saa isoa palkkaa? No esim. kaikenlaiset päälliköt ja johtajat jotka teettävät oikeat työt alaisillaan ja itse lähinnä käyvät istuksimassa palavereissa juomassa kahvia ja syömässä viineriä ja puhumassa paskaa kavereiden kanssa.

Toivottavasti tämä on trolli? Toivottavasti.

Tarkoitat että päällikkötason toimija joka on 24/7 vastuussa toiminnasta ja voidaan sanoa irti vaikka samana päivänä ellei homma suju, ei tee henkisesti raskasta hommaa.

Jos tosiaan olet noin tyhmä kuin annat ymmärtää, olet surkean työsi ja huonon palkkasi todellakin ansainnut.

Meillä on vain toimitusjohtaja jolla ei ole työaikaa ja sekään ei tarkoita sitä että hän olisi saatavilla aina tai toimistollaan, ja päälliköt kyllä lähtevät usein aikaisin töistä kun käyttävät liukumia. Ne joilla on työ josta voidaan irtisanoa koska vaan on siinä mielessä myös eriarvoisessa asemassa että heidän sopimuksessaan on aina ns. kultainen kädenpuristus, eli ei ole mitään hätää pitkään aikaan jos potkut saat. Ei tarvi miettiä millä ensikuun vuokran maksat kuten jollain siivoojalla joka jää odottelemaan päätöstä työttömyyskorvauksesta.

Toimitusjohtajakaan ei ole vapaa-aikanaan eli 24/7 vastuussa toiminnasta, häntä tuuraa päälliköt silloin kun hän on lomalla tai "työmatkoilla" tapailemassa "kontakteja" joista saattaa olla jotain hyötyä tai sitten ei, useimmiten ei. mutta hieno matka oli ja siitä on kiva kertoilla palaverissa alaisille.

Tälläkin palstalla on monet, monet kerrat ollut ketjuja ihmisistä jotka tienaa 4000-5000€ br palkkaa vaikka eivät töissä tee juuri mitään.

Tämä tosiaan selvitti asian, sinulla ei ole mitään hajua mistä puhut eikö omaa työpistettäsi laajempaa käsitystä suuresta kuvasta.

Kuten jo sanoin, olet surkean duunisi ja palkkasi ansainnut.

Joo, se on kyllä totta että kyllä me "pikkupomot" mietitään joskus mitä ne isot pomot oikein tekee palkkansa eteen. Olishan se kiva tietää ihan konkreettisesti. Esim. kirurgin työn tietää helposti, ja hän on palkkansa ansainnut, leikkaa tuntikausia ihmisen sisällyksiä ja pelastaa henkiä.

Kirurgin palkasta en osaa sanoa onko kohdillaan. Mutta ennen kun hän pääsee sinne leikkaamaan sisuksia, niin aika moni ihminen siihen on myötävaikuttanut omalla työllään. Kirurgin työ voi mennä hukkaan, jos leikkaussalin hygienia ei olekaan kunnossa, tai hän ei pääse edes työpaikalleen, jos lumen auraaja jättää kadut auraamatta yms. Ja joku sen sairaalan on joskus rakentanut ja leikkaussalin suunnitellut :) 

Niin että duunarille sama palkka kuin kirurgille?

Hohhoijaa..

Vierailija
449/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluaisin tietää, että mitä nuo mystiset laskut ovat. Veikkaisin, että on osteltu osamaksulla jota nyt maksetaan pois. Minulla menee puhelimeen 30 €/kk, vakuutukseen 180 €/v, vesi ja sähkö 20 €/kk, eikä oikein muita kuluja ole. Vaatteita, kosmetiikkaa tai mitään ylimääräistä ei todellakaan ole varaa ostaa, puhelin on vanha jolla vain yritän pärjätä, läppärin olen ostanut korottomalla osamaksulla viisi vuotta sitten ja suurin menoerä on lääkkeet ja opiskelumatkat. Sehän se vasta hauskaa on, kun lääkeisiin menee juuri sen verran rahaa, ettei lääkekatto ylity. Viime vuonna jäin neljän euron päähän. Toimeentulotukeen en ole oikeutettu, koska olen aikoinaan saanut perinnöksi melkolailla arvottoman metsäläntin. En voi sukulaisuussuhteiden ylläpidon vuoksi myydä sitä maana, eikä myytävää puuta ole vuosiin. Ei ole ollut varaa edes istuttaa taimia. Huolimatta siitä, että olen epäsäännöllistä keikkatyötä tekevä opiskelija, jonka tulot on yleensä 650 €/kk, onnistun saamaan joka kuukausi edes jotain säästöön.

Olet muuten väärässä siinä, ettet ole oikeutettu (perus)toimeentulotukeen. Tästä löytyy periaatepäätös. Metsänomistus ei saa tukeen vaikuttaa. Toivotan onnea ja pidän peukut pystyssä, jos haet toimeentulotukea. Tietysti joku juntti-KELA voi tehdä kielteisen päätöksen, mutta se on laiton.

Vierailija
450/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan 3800 vähän perheelle.

Mihin ne lapsisilät tuosta jäivät? Eikös palkat olleet nettona 1800 + 2000 = 3800?

Mutta joo, minäkin ihmettelen mystisiä "laskuja". Ja mikä hitto on että pitää ottaa kulutusluottoa, eikö voi odottaa että saa säästettyä siihen mitä himoitsee ostaa? Aika hyvin myös syövät. Normaalisti ei alle kouluikäisen lapsen ruokaan mene niin paljon kuin mitä aikuisella, eli voi laskea että aikuiset syövät vähintään kahdellasadalla eurolla kuussä kumpikin. Tai ehkä summassa on mukana paljon olutta, siideriä ja tupakkaa?

Ai, kun pannuhuoneesta kuuluu tammikuussa poks ja kämppä kylmenee, sä rupeat säästämään uutta kattilaa 5-7k € asennettuna? Voi tulla kylmä siinä odotellessa.

Vierailija
451/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee myös tonni laskuihin mutta se sisältääkin juuri noita erikseen mainittuja auto, vakuutukset, netit, puhelimet, bensa, bussiliput. Itseasiassa tonni ei ihan riitä aina. En mäkään ymmärrä tuota tonni muihin laskuihin mutta silti 3800€ netto on tosi vähän perheelle. Ehkä pärjää juuri ja juuri jos on todella alhaiset asuinkulut.

Itseasiassa ruokaan esim. meidän perheessä menee 300€ per aikuinen ja n. 200€ per lapsi eli ei tuo tonni neljälle ole mikään hulppea summaً, joskin halvemmallakin voi pärjätä jos kovin vaatimattomasti haluaa syödä.

Meillä esim:

Asuminen 1500€

Ruoka, hygienia ja taloustarvikkeet 1300€

Laskut 1000€ (netti, puhelin, auto, vakuutus, bensa, bussiliput, pieni kulutusluotto huonekaluihin 100€

Ja lisäksi tietenkin vaihteleva summa kuussa vaatteet, kengät, jotkut vapaa-ajan vietot, matkustelu, kuuden hengen perheelle. 5500€ menee sileäksi eikä edes pröystäillä.

Tuossa Minnan jutussa oli hämäävä juuri tuo tonni laskuihin jota ei oltu eritelty ja kuitenkin erikseen oli mainittu niitä laskuja kuten autolasku eli tuo tonni oli jotain ei eriteltyjä laskuja.

Mutta siinä mielessä olen tuon yllä olevan kanssa samas mieltä että ei 3800€ netto ole paljon vaan melko vähän varsinkin jos perheessä on useampi lapsi. Minnan perheessä 2 pientä lasta, no jaa ehkä siihen nähden jotkut kulut olivat isoja kuten tonni ruokaan mutta meillä esim. 6 henkinen perhe ja lapset isompia ja tuollainen 3800€ olisi todella vähän meille. Meidän kulurakenne on kutakuinkin samanlainen kun ylläolevallaveli laskuihin n. tonni mutta ne eivät ole mitään epämääräisiä laskuja vaan pystyn ne kyllä tasan tarkkaan erottelemaan. (Tuo tonni sisältää autolaskun, vakuutukset, netti ja puhelinlaskut viidelle, bensat, bussiliput) kaikki välttämättömiä. Turhina laskuina voinee joku pitää pesukoneen maksuerää 70€ mutta meille kyllä oli tärkeää saada heti kone rikkoontuneen tilalle eikä säästössä ollut 700€ pesutornia varten. Huvittavaa kun täällä niin paheksutaan sitä osamaksulla ostoa. Meilläkin menee kyllä kaikki mitä tulee sillä enemmän tai vähemmän menee sitten joka kuukausi niihin vaatteisiin taikenkiin tai lääkekuluihin. Jonkun verran saamme säästettyä lomia varten mutta pienehköjä summia vain. Alle 5000€ netolla eläisimme todella köyhää elämää. Asumiseen menee n 1300€ joka ei ole edes iso summa tämän kokoiselle perheelle ja ruokaan ja muihin pakollisiin marketti tavaroihin n. 1200€/kk. Viiden ihmisen normikulutus vaan maksaa, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Vierailija
452/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

@454, ei osamaksut sinänsä ole paha asia (tosin silloin tavarasta maksaa useimmiten paljon kalliimman hinnan), mutta ennemmin kannattaa miettiä, onko tuote todella niin tarpeellinen, että se on pakko saada juuri nyt. Osamaksu voi tuntua halvalta, mutta pian ollaan maksuloukussa, kun osamaksutuotteita kertyy ja maksetaan kaikesta ylimääräistä hyvässä lykyssä satoja euroja. Kaikkea ei tarvitse saada heti, jollei tosiaan kyse ole rikkoontuneen tavaran korvaamisesta.

Vierailija
453/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AI niin. Ja ilmeisesti kuuluvat kirkkoon, nettopalkat viittaisivat siihen. Ei kannattaisi, jos on tiukkaa.

Liiton jäseniäkin varmaankin myös. Pelkkä kassa riittää.

Ohiksena tähän, että itse pienipalkkaisena olen tällä hetkellä hyvin kiitollinen liittoon kuulumisestani. Liiton kautta tulee vapaa-ajan tapaturmavakuutus, joka kattaa telomani käden hoito- ja lääkekuluja noin 10 000 euroon asti. Talous olisi melko sekaisin tällä hetkellä, jos pitäisi omasta pussista nuo maksella.

Ja ei tarvi jälkiviisastella, että kassaan kuuluvalla voi olla oma vakuutus tms. Keskittämällä saa isot alennukset eli liiton kautta tuleva vakuutus on takuuvarmasti halvmpi kuin yksityisesti maksettu. 

Nuo vapaa-ajan tapaturmavakuutukset eivät yleensäkään ole hirvittävän hintasia. Oletko maksanut paljonko maksat liittoon jäsenmaksuja versus paljonko tuo vakuutus muuten maksaisi? varsinkin nuo prosenttipohjaisesti jäsenmaksut ottavat liitot ovat ryöstöhintaisia. Minä juuri katsoin että oma vapaa-ajan vakuutus ensimmäisessä laskurissa oli vuodessa 100 euroa, ja uskon että halvempiakin löytyy.  Eli työttömyyskassa ja vapaa-ajan vakuutus yhteensä 187€ vuodessa. Aika monen liiton jäsenmaksut paljon enemmän jopa pienipalkkaisilla aloilla.

Ryöstöhintaisia?! Normipalkalla kassan maksu on 25-40€ kuussa minkä saa verotuksessa takaisin. Sillä hinnalla lakimiespalvelut, palkkaneuvonta, vakuutuksia, etuja. Ja sen ansiosidonnaisen. Halpaa kuin saippua.

No onhan tuo halvimmillaankin melkein tuplasti kalliimpaa kuin hoitaa itse.  Minä laskin huvikseni Pamin jäsenmaksun ja minulla se olisi 83 euroa kuussa. Eli 2,5 kuun jäsenmaksuilla olen jo kuitannut oman tapaturmavakuutusmaksun JA kassamaksun.  Loput 9,5 kk onkin sitten pelkkää säästöä.

Jos liiton maksusi olisi tuonsuuruinen niin tienaat 5600€/kk. Eikö siitä voikin jo vähän maksaa? Ansiosidonnainenkin on varsin suuri noilla tuloilla.

Sehän on se ja sama maksaako vai ei koska veroista vähennetään joka tapauksessa. Mutta Suomessa ei ymmärretä liittojen arvoa koska jokainen on niin kuolematon että ei tule koskaan tarvitsemaan sairauspäivärahaa, työttömyysturvaa tai muita palveluita.

Vierailija
454/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa se salaperäinen 1000 euroa "laskuihin" onkin ulosottoon menevä osuus?

Tai miehen exälleen maksamia elareita?

Ei vain kehdata sanoa sitä ääneen.

Paljonko normipalkkaisella miehellä menee kuussa esim 2 lapsen elareihin?

Vierailija
455/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

@454, ei osamaksut sinänsä ole paha asia (tosin silloin tavarasta maksaa useimmiten paljon kalliimman hinnan), mutta ennemmin kannattaa miettiä, onko tuote todella niin tarpeellinen, että se on pakko saada juuri nyt. Osamaksu voi tuntua halvalta, mutta pian ollaan maksuloukussa, kun osamaksutuotteita kertyy ja maksetaan kaikesta ylimääräistä hyvässä lykyssä satoja euroja. Kaikkea ei tarvitse saada heti, jollei tosiaan kyse ole rikkoontuneen tavaran korvaamisesta.

Osamaksulla maksaessa voi käydä niinkin, että tulevina kuukausina tulee paljon ylimääräisiä menoja vaikka sairastamisen muodossa. Jos tulot tippuu Kelan sairauspäivärahalle, niin se osamaksukin voi olla liikaa.

Vierailija
456/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan noi erittelemättämät laskut 1000€ ja vakuutuslaskujen suuruus hieman ihmetyttää. Onkohan käynyt niin että laskee sen kuun mukaan vakutuksiin menevät, jossa vakuutusmaksut tulevat maksuun ja vain huomaamattaan törsää sen verran enemmän muissa kuissa?

Vierailija
457/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, meillä vuokra korkeampi kuin noiden asuntomenot ja myös kaksi lasta. Ja PALJON vähemmän jää käteen kuussa. Lapsilla on vakuutukset, autoja yksi. Silti vietämme ihan mukavaa elämää, en itse esimerkiksi tarvitse rakennekynsiä ja hiukset leikkaa kaveri sen pari kertaa vuodessa. Sitä eletään tulojen mukaan! En voi sietää tuommoista valitusta. Itsellä myös perussairaus mihin lääkitys.

Vierailija
458/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noita ihmisiä hävetä yhtään. Noinkin typerää porukkaa ja kehtaa vielä myöntää sen lehdessä. Toivottavasti edes nimet oli muutettu.

Vierailija
459/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee myös tonni laskuihin mutta se sisältääkin juuri noita erikseen mainittuja auto, vakuutukset, netit, puhelimet, bensa, bussiliput. Itseasiassa tonni ei ihan riitä aina. En mäkään ymmärrä tuota tonni muihin laskuihin mutta silti 3800€ netto on tosi vähän perheelle. Ehkä pärjää juuri ja juuri jos on todella alhaiset asuinkulut.

Itseasiassa ruokaan esim. meidän perheessä menee 300€ per aikuinen ja n. 200€ per lapsi eli ei tuo tonni neljälle ole mikään hulppea summaً, joskin halvemmallakin voi pärjätä jos kovin vaatimattomasti haluaa syödä.

Meillä esim:

Asuminen 1500€

Laskut 1000€ (netti, puhelin, auto, vakuutus, bensa, bussiliput, pieni kulutusluotto huonekaluihin 100€

Ja lisäksi tietenkin vaihteleva summa kuussa vaatteet, kengät, jotkut vapaa-ajan vietot, matkustelu, kuuden hengen perheelle. 5500€ menee sileäksi eikä edes pröystäillä.

Tuossa Minnan jutussa oli hämäävä juuri tuo tonni laskuihin jota ei oltu eritelty ja kuitenkin erikseen oli mainittu niitä laskuja kuten autolasku eli tuo tonni oli jotain ei eriteltyjä laskuja.

Mutta siinä mielessä olen tuon yllä olevan kanssa samas mieltä että ei 3800€ netto ole paljon vaan melko vähän varsinkin jos perheessä on useampi lapsi. Minnan perheessä 2 pientä lasta, no jaa ehkä siihen nähden jotkut kulut olivat isoja kuten tonni ruokaan mutta meillä esim. 6 henkinen perhe ja lapset isompia ja tuollainen 3800€ olisi todella vähän meille. Meidän kulurakenne on kutakuinkin samanlainen kun ylläolevallaveli laskuihin n. tonni mutta ne eivät ole mitään epämääräisiä laskuja vaan pystyn ne kyllä tasan tarkkaan erottelemaan. (Tuo tonni sisältää autolaskun, vakuutukset, netti ja puhelinlaskut viidelle, bensat, bussiliput) kaikki välttämättömiä. Turhina laskuina voinee joku pitää pesukoneen maksuerää 70€ mutta meille kyllä oli tärkeää saada heti kone rikkoontuneen tilalle eikä säästössä ollut 700€ pesutornia varten. Huvittavaa kun täällä niin paheksutaan sitä osamaksulla ostoa. Meilläkin menee kyllä kaikki mitä tulee sillä enemmän tai vähemmän menee sitten joka kuukausi niihin vaatteisiin taikenkiin tai lääkekuluihin. Jonkun verran saamme säästettyä lomia varten mutta pienehköjä summia vain. Alle 5000€ netolla eläisimme todella köyhää elämää. Asumiseen menee n 1300€ joka ei ole edes iso summa tämän kokoiselle perheelle ja ruokaan ja muihin pakollisiin marketti tavaroihin n. 1200€/kk. Viiden ihmisen normikulutus vaan maksaa, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Minusta on kyllä aika pelottavaa jos perheellisellä ei ole edes 700 euroa säästössä. Pesutornit ja koneet voi hajota milloin vain (lapsiperheessä niiden kulutus on suurta), ne on ihan kulutustavaraa ja joutuu välillä uusimaan. Mitä jos teille tulee vaikka yllättäviä sairaalakuluja, älä vaan sano että pikavipillä sitten...

Muuten kyllä ihan järkevää rahankäyttöä teillä, etenkin jos pesutorni on ainoa osari. Mutta teinä kyllä yrittäisin säästää edes muutaman satasen yllätysmenoja varten.

Vierailija
460/484 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä esim:

Asuminen 1500€

Minusta on kyllä aika pelottavaa jos perheellisellä ei ole edes 700 euroa säästössä. Pesutornit ja koneet voi hajota milloin vain (lapsiperheessä niiden kulutus on suurta), ne on ihan kulutustavaraa ja joutuu välillä uusimaan. Mitä jos teille tulee vaikka yllättäviä sairaalakuluja, älä vaan sano että pikavipillä sitten...

Muuten kyllä ihan järkevää rahankäyttöä teillä, etenkin jos pesutorni on ainoa osari. Mutta teinä kyllä yrittäisin säästää edes muutaman satasen yllätysmenoja varten.

Tulitko ajatelleeksi, että ehkä säästöt oli huvennut johonkin toiseen yllättävään rahareikään ennen kuin pesutorni hajosi? Eihän elämä mene aina niin, että ikävät yllätykset tulee yksitellen, vaan niitä voi tulla useampi putkeenja sitten ollaan kusessa.