"Kuukautisvuotoni" on nyt kestänyt yli 7 vkoa, julkinen terveydenhuolto ei näe minua kiireellisenä tapauksena
On tää nyt aika pers...stä, tai ennemminkin pil...sta. Jos ihminen vuotaisi ulkoisesti verta runsaasti niin olisi ensiapupotilas, mutta kun vuodat verta alapäästä 7 vkoa putkeen niin et ole kiireellinen tapaus ja joudut mahdollisesti odottamaan hoitoa vielä 3 kuukautta.
Maailman paras terveydenhuolto....ehkä joo mutta miten sinne pääsee...
Ikää 48 vuotta ja tosiaan varmaan esivaihdevuosioireita. Vuoto alkoi 8.6. ja melkein koko ajan sitä on ollut todella runsaasti. Kun vuotoa oli kestänyt kolmisen viikkoa niin soitin terveyskeskukseen lääkärille aikaa jonka sain kolmen viikon päähän. Lääkäri sitten laittoi lähetteen naistenklinikalle puolikiireellisenä. Tänään sain kuitenkin tiedon että Naistenklinikalla on vaihdettu kiireettömäksi eli hoitoon pääsen ehkä vasta kolmen kuukauden päästä. Eli pitäisi tässä pahimmillaan vuotaa verta putkeen vielä kolme kuukautta...
Niin joo että mene sitten yksityiselle...taloudellinen tilanne ei sitä mahdollista mitenkään, ja kun meillä on se maailman paras julkinen terveydenhuolto niin minun ei missään tapauksessa tarvitsisi näin toimia.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Nyt ap yksityiselle äkkiä! Ota vaikka lainaa tai kysy apua ystävältä jos ei muuten ole varaa.
Herran tähden sentään ihmiset on outoja. Siis en tiedä aloittajan rahatilanteesta. Mutta yleensä: jos rahaa ei ole niin rahaa ei ole. Silloin ei pääse yksityiselle. Esim jos minulle tulisi jokin ikävä terveysvaiva niin minä en voisi ottaa lainaa päästäkseni yksityiselle, koska minulla ei ikinä - ei ikinä - olisi varaa maksaa sitä lainaa takaisin. Sitten olisin vuosikausia veloissa / velkajärjestelyissä. Kun köyhällä on terveysongelma hänellä ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin vain odottaa ja odottaa kunnes julkinen terveydenhoito EHKÄ auttaa.
Mulla oli samanlaista vaivaa eli kuukautiset eivät meinanneet alkaa ja sitten kun alkoivat, ne eivät loppuneet millään. Pillereillä tehtiin tyhjennysvuoto. Kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin syyksi ja onneksi tyroksiini normalisoi ajan kanssa vuodot.
Vierailija kirjoitti:
Leppis123 kirjoitti:
On tää nyt aika pers...stä, tai ennemminkin pil...sta. Jos ihminen vuotaisi ulkoisesti verta runsaasti niin olisi ensiapupotilas, mutta kun vuodat verta alapäästä 7 vkoa putkeen niin et ole kiireellinen tapaus ja joudut mahdollisesti odottamaan hoitoa vielä 3 kuukautta.
Maailman paras terveydenhuolto....ehkä joo mutta miten sinne pääsee...
Ikää 48 vuotta ja tosiaan varmaan esivaihdevuosioireita. Vuoto alkoi 8.6. ja melkein koko ajan sitä on ollut todella runsaasti. Kun vuotoa oli kestänyt kolmisen viikkoa niin soitin terveyskeskukseen lääkärille aikaa jonka sain kolmen viikon päähän. Lääkäri sitten laittoi lähetteen naistenklinikalle puolikiireellisenä. Tänään sain kuitenkin tiedon että Naistenklinikalla on vaihdettu kiireettömäksi eli hoitoon pääsen ehkä vasta kolmen kuukauden päästä. Eli pitäisi tässä pahimmillaan vuotaa verta putkeen vielä kolme kuukautta...Niin joo että mene sitten yksityiselle...taloudellinen tilanne ei sitä mahdollista mitenkään, ja kun meillä on se maailman paras julkinen terveydenhuolto niin minun ei missään tapauksessa tarvitsisi näin toimia.
Soititko jo Naistenklinikalle ja sanoit olevasi vaikeuksissa vuodon kanssa?
ap
No soitin. Päivystyksestä sen tiedon sainkin että on vaihdettu ei kiireelliseksi. Soitan huomenna vielä ajanvaraukseen ja ensi viikon alussa omahoitajalle aika, katsotaan nyt vielä että mitä se lääkäri siihen lähetteeseen on laittanut. Papaankin pyysin, historiasta löytyy tehty sähkösilmukkahoito johon kontrollit on hoidettu. Edellisestä papasta kolme vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ap yksityiselle äkkiä! Ota vaikka lainaa tai kysy apua ystävältä jos ei muuten ole varaa.
Herran tähden sentään ihmiset on outoja. Siis en tiedä aloittajan rahatilanteesta. Mutta yleensä: jos rahaa ei ole niin rahaa ei ole. Silloin ei pääse yksityiselle. Esim jos minulle tulisi jokin ikävä terveysvaiva niin minä en voisi ottaa lainaa päästäkseni yksityiselle, koska minulla ei ikinä - ei ikinä - olisi varaa maksaa sitä lainaa takaisin. Sitten olisin vuosikausia veloissa / velkajärjestelyissä. Kun köyhällä on terveysongelma hänellä ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin vain odottaa ja odottaa kunnes julkinen terveydenhoito EHKÄ auttaa.
Yksityisellä gynellä käynti ei voi maksaa 200e enempää. Miten tuollaisesta velasta ei selviäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5753 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin varmaan yksityiselle vaikka pikavipillä jos se omasta terveydestä olisi kiinni
Tämä kommentti niin kertoo sen kuinka ihmiset on jo saatu hyväksymään että on ihan ok että joudut hoitoa odottamaan sietämättömän kauan, jos saat sitä ollenkaan.
Jos ei tarjolla ole työterveydenhuoltoa niin sitten vaan pikavipillä yksityiselle :D :D
Hoitoon ei pääse, mikään ei toimi, mutta pääasia että hallitus ei saa SOTEa läpi. Heh.
Joo, en tiedä minkälaista terveydenhuolto uudistuksen jälkeen olisi, tai olisiko sitä edes, mutta on naurettavaa että selvästi rikki olevaan systeemiin ei muka saisi koskea. No, siinähän vuodatte, kärsitte ja kuka mitäkin.
Ei sote mitenkään paranna hoitoonpääsyä
Mistä sinä sen tiedät?
Hyvä, että sait edes vähän nitkutettua asiaa eteenpäin. Normaalisti en näin neuvoisi, mutta kyllä itse ainakin sinun tilanteessasi huijaisin myös vähän ja sanoisin, että nyt on alkanut myös tulla kramppimaisia kipuja ja huimausta tms. Liioittelisin siis oireita, että pääsisin hoitoon. Ja tosiaan alkaisin varuiksi syödä rautaa vahvan C-vitamiinin kanssa. Kyllähän noin runsas vuoto kuluttaa rautavarastoja.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin pysyt tajuissasi ja olet sen verran toimintakykyinen että pystyt omin voimin kävelemään terveyskeskukselle pyytämään aikaa lääkärille niin sinä et meidän julkisen terveydenhoitojärjestelmän mukaan ole kiireellinen tapaus ja joudut jonottamaan 6kk kuten kaikki muutkin.
Ei Suomen järjestelmä ole "maailman paras". Kritiikkiä järjestelmällemme sataa vaikka kuinka paljon. Voi olla jopa "maailman paskin":
http://www.soininvaara.fi/2013/06/30/suomessa-on-oecd-maiden-eriarvoisi…
Tuosta sun alapääveriongelmasta en mitään tiedä, mutta sen olen täällä Suomessa terveysongelmien kanssa jo ajat sitten kantapään kautta kipeästi oppinut, että älä toivo terveyskeskukselta liikoja (melkein mitään), vaan sen sijaan hoida itse itseäsi eli ota asiasta selvää enemmän ja enemmän eli GOOGLAA & GOOGLAA & GOOGLAA.
ap
No näinhän se on ja on ennekin todettu. Olen niitä tyyppejä jotka menee lääkärille vasta kuin "pää on kainalossa"...nyt se sitten on...kirjaimellisesti....alapää :D
Reilu kolme vuotta sitten petti selkä josta pitkien jonottamisten jälkeen saatiin diagnosoitua perinnöllistä juttua, nikaman siirtymää, välilevyn pullistuma jne. Pahimpana aikana pystyin kävelemään korkeintaan 400m. Julkisesta terveydenhuollosta ei juurikaan ollut apua ja terveyskeskuksen fysioterapia oli ihan pihalla. Kuntoutin itseni reilussa kahdessa vuodessa netin avulla...hankin kaiken tiedon vaivoistani ja testasin kaikki mahdolliset "jumppaharjoitukset" ja niksit Youtubesta. Jos olisin jättäytynyt julkisen terveydenhuollon armoille niin en varmasti olisi niin hyvässä kunnossa kuin nyt olen.
Verenvuoto nyt on vaan semmoinen vaiva että joutuu nostaan kädet pystyyn sen edessä...
mene päivystykseen, esitä pyötyvää, ota joku tuttu mukaan joks valehtelee ummet ja lammet että löysi sutt maahan kaatuneena, kivuissasi, tajuttomana, hourit että taju lähtee, huimaa, et voi seisoa pystyssä. Liioittelet veren tuloa, ja ettet voi elää, sano näkö hämärtyy kun verenpaine on matalkalla, jne sydämestä ottaa......jos ei vieläkään tehoa, romahat maahan esität tajutonta. jos huomaavat niin kaadut taas maaha huutaen niin maan ......
Vierailija kirjoitti:
Laitoin tämän jo toiseen ketjuun pari päivää sitten mutta: vinkki kaikille, jos vain mitenkään saatte niin ottakaa kattava vakuutus itsellenne mahdollisimman nuorina ja terveinä. Säästätte lopulta pitkän pennin ja pääsette hoitoon kun sitä tarvitsette. Tässä on ap:lläkin vasrana, että yleistila heikkenee ja hemoglobiini laskee vuodon vain jatkuessa.
Miksi alapeukut? Jokainen järkevä ottaa itselleen vakuutuksen, jolla pääsee yksityiselle heti kun tarvitsee. Vai laitatteko te alapeukuttajat vakuutukseen menevät rahat mieluummin tupakkaan ja siideriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5753 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin varmaan yksityiselle vaikka pikavipillä jos se omasta terveydestä olisi kiinni
Tämä kommentti niin kertoo sen kuinka ihmiset on jo saatu hyväksymään että on ihan ok että joudut hoitoa odottamaan sietämättömän kauan, jos saat sitä ollenkaan.
Jos ei tarjolla ole työterveydenhuoltoa niin sitten vaan pikavipillä yksityiselle :D :D
Niin, pitäisi vain odottaa ja vuotaa kuiviin oman terveyden menettämisen uhalla
Niin, tässä se on suomalaisen terveydenhuollon tulevaisuudenkuva, joka on jo tätä päivää. Jollei sinulla ole varaa yksityiseen terveydenhuoltoon niin siinähän sitten vuodat kuiviin.
SUOMI = USA
Nyt olis ilmaisille ämpäreille käyttöä.
Ap,sinun ikäisenä minulla tuli paljon normaalia runsaanpaa vuotoa viikon verran.Het menin yksityiselle gynekologille,sain hormoonikuurin ja siihen loppui vuodot ja piste.
Sen jälkeen menkat loppui ja siit on aikaa parkymmentä vuotta.
Luulis ,että olisit jo seitsemässä viikossa saanut säästettyä sen runsaan sata-parisataa euroa
Jokunen drinksu ja vinkkupullo ostamatta ja loput säästöt halvemmalla safkalla.
Se on kuule järjestely ja tahtokysymys.Mutta ,jos änkyröi, että pakko saada "julkista terveydenhuoltoa".Jatka samaan malliin .Itseäsi kuisaat.
Soita terveyskeskukseen ja kerro, että et pärjää vuodon kanssa. Yleensä ohjataan tuolloin hemoglobiinin tarkastukseen ja tarvittaessa aloitetaan Terolut kuuri lopettamaan vuoto. Eivät ne terveyskeskuksessa tiedä, että aikasi on siirretty myöhemmäksi tai että vuotosi on jatkunut, jos et ota sinne yhteyttä. Tavallisesti pitkittyvät menkat kestävät alle 4 vko ja siksi vaiva ei ole ”kiireellinen”, jos vointisi tuossa 3 vko kohdalla on hyvä. Tärkeää on gynellä tutkia, miksi vuodat, mutta vuodon ”katkaisu”, voidaan tehdä terolutilla jo aiemmin.
^ luin nopeasti ja olitkin siis lääkärissä 6 vko kohdalla. Ota silti sinne siis uudelleen yhteyttä.
Ota mukaasi se ilmainen "kansainvälinen EU-Kela-kortti" tai siis mikäsenyt onkaan ja matkusta johonkin sivistyneeseen EU-maahan niin saat hoidon heti ja ilmaiseksi. Sitä sitten en tiedä mistä saat rahat matkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ap,sinun ikäisenä minulla tuli paljon normaalia runsaanpaa vuotoa viikon verran.Het menin yksityiselle gynekologille,sain hormoonikuurin ja siihen loppui vuodot ja piste.
Luulis ,että olisit jo seitsemässä viikossa saanut säästettyä sen runsaan sata-parisataa euroa
Jokunen drinksu ja vinkkupullo ostamatta ja loput säästöt halvemmalla safkalla.Se on kuule järjestely ja tahtokysymys.Mutta ,jos änkyröi, että pakko saada "julkista terveydenhuoltoa".Jatka samaan malliin .Itseäsi kuisaat.
Tämä. Jos 7 viikossa ei saa max 200 euroa säästettyä gyneä varten niin asiat ovat tosi huonosti tai rahat menevät turhuuksiin.
Minulla ehti olla n 6 viikkoa TODELLA runsasta vuotoa. Gyne käski menemään sairaalaan ensiapuun ja kirjoitti vahvan keltarauhashormooni kuurin (10 pvää), seuraavalla viikolla tehtiin kaavinta ja jatkoin keltarauhashormoonin syömistä pienemmällä annostuksella. Kaikki taas hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Jokunen drinksu ja vinkkupullo ostamatta ja loput säästöt halvemmalla safkalla.Se on kuule järjestely ja tahtokysymys.Mutta ,jos änkyröi, että pakko saada "julkista terveydenhuoltoa".Jatka samaan malliin .Itseäsi kuisaat.
Ap
Itse asiassa olen himourheilija, en polta tupakkaa ja alkoholia käytän todella harvoin.
Luottotiedot on kunnossa mutta tämän hetkinen taloudellinen tilanteeni on historiallisen tiukka eikä säästöön saa nyt YHTÄÄN eikä pikavipit eikä muutkaan lainat tule kysymykseen, tämän enempää taloudellista tilannettani en näe tarpeelliseksi avata.
Aina kun mahdollista niin ostan ruokaa punalaputettuna, tarjoukset kaikki hyödynnetään viittä eri kauppaketjua käyttäen joihin matkaan jopa neljän kilsan päähän kävellen tai pyörällä, syöty vain 1-2€ kg vihanneksia ja hedelmiä, metsästä kerätään sienet ja marjat, parvekkeella kasvatan salaattia ja kaiken ruoan teen itse. Jos vaatetta tarvitsen niin ostan kirppikseltä 1-2 eurolla. Summasummarum... voitaisiinko jo siirtyä pois näistä rahansäästämis- ja pikavippivaihtoehdoista.
Ei varsinaisesti liity aloitukseen, mutta kerron silti.toisen lapsen synnytylsestä 6kk jälkeen vuosin kuin seula. Autonpenkit kaikki oli veressä tk ensiavussa minua ei uskottu.. olisin voinut vuotaa oikeasti kuiviin ellei äitini olisi patistanut. Ei saa,olla luukulla urhea,jos meinaa hoitoa saada. Valitettavasti
Laitoin tämän jo toiseen ketjuun pari päivää sitten mutta: vinkki kaikille, jos vain mitenkään saatte niin ottakaa kattava vakuutus itsellenne mahdollisimman nuorina ja terveinä. Säästätte lopulta pitkän pennin ja pääsette hoitoon kun sitä tarvitsette. Tässä on ap:lläkin vasrana, että yleistila heikkenee ja hemoglobiini laskee vuodon vain jatkuessa.