"Kuukautisvuotoni" on nyt kestänyt yli 7 vkoa, julkinen terveydenhuolto ei näe minua kiireellisenä tapauksena
On tää nyt aika pers...stä, tai ennemminkin pil...sta. Jos ihminen vuotaisi ulkoisesti verta runsaasti niin olisi ensiapupotilas, mutta kun vuodat verta alapäästä 7 vkoa putkeen niin et ole kiireellinen tapaus ja joudut mahdollisesti odottamaan hoitoa vielä 3 kuukautta.
Maailman paras terveydenhuolto....ehkä joo mutta miten sinne pääsee...
Ikää 48 vuotta ja tosiaan varmaan esivaihdevuosioireita. Vuoto alkoi 8.6. ja melkein koko ajan sitä on ollut todella runsaasti. Kun vuotoa oli kestänyt kolmisen viikkoa niin soitin terveyskeskukseen lääkärille aikaa jonka sain kolmen viikon päähän. Lääkäri sitten laittoi lähetteen naistenklinikalle puolikiireellisenä. Tänään sain kuitenkin tiedon että Naistenklinikalla on vaihdettu kiireettömäksi eli hoitoon pääsen ehkä vasta kolmen kuukauden päästä. Eli pitäisi tässä pahimmillaan vuotaa verta putkeen vielä kolme kuukautta...
Niin joo että mene sitten yksityiselle...taloudellinen tilanne ei sitä mahdollista mitenkään, ja kun meillä on se maailman paras julkinen terveydenhuolto niin minun ei missään tapauksessa tarvitsisi näin toimia.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
suoraan vaan ensiapuun, etkä soittele minnekkään hoitajille enää. Menet uudestaan ja uudestaan, liioittelet vointiasi, sano ettet kestä tolplillasi ja tarvitset sairasloman heti, ja että hemoglobiini on otettava heti ja pulssi,ja sydänfilmi,ja sano on huono heikko vointi ,epäilet hb romahtanut.
Tämä on niin totta. Hoitajat eivät usko ennen kuin makaa suu vaahdossa lattialla. Se saa apua kuka huutaa ja valittaa koviten.
Ap:lle on nyt kaikkein tärkeintä se, että pääsee julkiselle, viis omasta terveydentilasta, vaikka kuiviin vuotaisi. Jokainen normaali nainen olisi jo mennyt ajat sitten gynekologille. Mitäs sitten, kun pääset sinne himoitsemaasi terveyskeskukseen ja sut vastaanottaa nuori muutaman vuoden opiskellut kesähessukandi, miespuolinen sellainen. Poikaparalla ei ole mitään käsitystä vaivoistasi, lykkää sut nopeasti johonkin jonoon jollekin klinikalle.
Järki käteen nainen, näinkö vähän välität terveydestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle on nyt kaikkein tärkeintä se, että pääsee julkiselle, viis omasta terveydentilasta, vaikka kuiviin vuotaisi. Jokainen normaali nainen olisi jo mennyt ajat sitten gynekologille. Mitäs sitten, kun pääset sinne himoitsemaasi terveyskeskukseen ja sut vastaanottaa nuori muutaman vuoden opiskellut kesähessukandi, miespuolinen sellainen. Poikaparalla ei ole mitään käsitystä vaivoistasi, lykkää sut nopeasti johonkin jonoon jollekin klinikalle.
Järki käteen nainen, näinkö vähän välität terveydestäsi.
Terveyskeskuksessa saa itse valita lääkärin jonka vastaanotolle haluaa. Valitsin naispuolisen, ja ei en ole lesbo.
ap
Tapaukset ovat erilaisia, mutta kerronpa omani:
Olin 37-vuotias, kun itselläni alkoi ihan yllättäen runsas vuoto, joka ei päättynyt millään. Odottelin aikani rauhassa, mutta kuukauden kuluttua menin yksityiselle gynekologille, joka lähetti minut kaavintaan yliopistosairaalaan saman tien. Lisäksi sain vielä estrogeenikuurin.
Minun tapaukseni sattui keskitalvella, joten "kärsittävänä" oli vain se päättymätön vuotaminen. Ap:n asemassa en jaksaisi näillä helteillä odotella yhtään pidempään vaan menisin sinne yksityislääkärille heti. Vaikka sitten lainaisin rahat, jos ei omassa lompakossa olisi euroakaan.
Ap ei pysty lainaa rahaa koska laina pitää maksaa takaisin ja hänellä ei ole tuloja siihen menoon. Hänen mukaan hän venyttelee jo joka penni niin pitkälle kuin vaan ikinä mahdollista.
Ap, jos olisin sinä liioittelisin oireet just sopivasti että niiten on pakko tehdä ainakin alustava tutkimus. Googlaamalla löydät varmasti jotain sopivan epämääräistä mikä kuitenkin voi viitata johonkin vakavaan ja akuuttiin.
KUN ON NYT EDELLEEN VAAN JATKUNUT, NIIN MENE ESIM. PÄIVYSTYKSEEN UUDELLEEN JA VAADI HOITOA!
Vierailija kirjoitti:
niinpä niin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap,sinun ikäisenä minulla tuli paljon normaalia runsaanpaa vuotoa viikon verran.Het menin yksityiselle gynekologille,sain hormoonikuurin ja siihen loppui vuodot ja piste.
Sen jälkeen menkat loppui ja siit on aikaa parkymmentä vuotta.
Luulis ,että olisit jo seitsemässä viikossa saanut säästettyä sen runsaan sata-parisataa euroa
Jokunen drinksu ja vinkkupullo ostamatta ja loput säästöt halvemmalla safkalla.Se on kuule järjestely ja tahtokysymys.Mutta ,jos änkyröi, että pakko saada "julkista terveydenhuoltoa".Jatka samaan malliin .Itseäsi kuisaat.
Ap
Itse asiassa olen himourheilija, en polta tupakkaa ja alkoholia käytän todella harvoin.
Luottotiedot on kunnossa mutta tämän hetkinen taloudellinen tilanteeni on historiallisen tiukka eikä säästöön saa nyt YHTÄÄN eikä pikavipit eikä muutkaan lainat tule kysymykseen, tämän enempää taloudellista tilannettani en näe tarpeelliseksi avata.
Aina kun mahdollista niin ostan ruokaa punalaputettuna, tarjoukset kaikki hyödynnetään viittä eri kauppaketjua käyttäen joihin matkaan jopa neljän kilsan päähän kävellen tai pyörällä, syöty vain 1-2€ kg vihanneksia ja hedelmiä, metsästä kerätään sienet ja marjat, parvekkeella kasvatan salaattia ja kaiken ruoan teen itse. Jos vaatetta tarvitsen niin ostan kirppikseltä 1-2 eurolla. Summasummarum... voitaisiinko jo siirtyä pois näistä rahansäästämis- ja pikavippivaihtoehdoista.
No jos et voi 200e lainaa mistään ottaa etkä apua ystäviltä/suvulta pyytää apua niin vuoda sitten kuiviin. Oma on valintasi.
Kuvittelet siis että jokaisella on läheisiä, jotka voivat antaa rahaa 200+ ja että lainaaja kykenee maksamaan takaisin.
Ihmettelen todella suuresti, jos apllä ei ole ystäviä ja sukulaisia, jotka voisivat antaa hänelle 200 lainaksi. Vaikka 4 hlöä ×50 euroa. Takaisin voisi varmasti maksaa erissä. Jos kaikki ystävät/sukulaiset ovat niin persaukisia, ettei 50e löydy, niin oikeasti ihmettelen.
Helvetin ärsyttäviä nämä jankkaajat jotka kuvittelevat, että kaikilla on samat mahdollisuudet kuin itsellä. Mielestäni ap on jo tarpeeksi selväksi tehnyt rahatilanteensa ja kyse oli nyt tuon terveydenhuollon toimimattomuudesta. Ei se todellakaan saisi olla niin,, että kun on tuollainenkin vaiva mikä ap:lla on, niin joutuu odottamaan monta kuukautta hoitoa. Ja kuka sen takaa, että jos pikavipillä tai muilla lainoilla tuon maksaisi, niin ei tulisi uutta akuuttia vaivaa ja taas pitäisi kerjätä sukulaisilta. Kyllä hoitoon pitäisi köyhänkin päästä silloin kun tarvetta on.
Minäkin voisin tässä vaikka lahjoittaa ap:lle lääkärikäynnin verran rahaa, mutta ei se silti pitäisi olla niin, että köyhä ei pääse lääkäriin kun sitä tarvitsee ja että täällä jotkut joutuvat elämään lahjoitusten varassa.
Vierailija kirjoitti:
Oletusarvoisesti nämä jutut kuuluu hoitaa yksityisellä eikä kuormittaa julkista sektoria.
Oletusarvoisesti sä voisit hankkia yksityiseltä vaikka lobotomian.
Mulla alkoi olla parin viikon mittaisia. Loppui, kun lopetin lähes jokailtainen punkkulasillisen nauttimisen.
Pyydä nyt edes verikokeeseen, että tarkistetaan onko raudan puutetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suoraan vaan ensiapuun, etkä soittele minnekkään hoitajille enää. Menet uudestaan ja uudestaan, liioittelet vointiasi, sano ettet kestä tolplillasi ja tarvitset sairasloman heti, ja että hemoglobiini on otettava heti ja pulssi,ja sydänfilmi,ja sano on huono heikko vointi ,epäilet hb romahtanut.
Tämä on niin totta. Hoitajat eivät usko ennen kuin makaa suu vaahdossa lattialla. Se saa apua kuka huutaa ja valittaa koviten.
Totta. Ja siksi ap:n pitää mennä ja valittaa vähän ylimääräistäkin eikä kiltisti odottaa. Sano, että pyörryit ja et saa kunnolla syötyä, päätä särkee ja näkökenttä hämärtää ja vatsaan sattuu
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi olla parin viikon mittaisia. Loppui, kun lopetin lähes jokailtainen punkkulasillisen nauttimisen.
Pyydä nyt edes verikokeeseen, että tarkistetaan onko raudan puutetta
Verikoelähetteitä voi saada soittamallakin. Mutta PÄIVYSTYKSEEN VAAN JA VAATIMAAN, vaatimalla saa paremmin hoitoa.
Neuvoloissa on on gynekologisia hoitajia, eikä maksa mitään.
Vaihdevuosien alla voi olla tuollaista. Mulla oli runsas vuoto. Lääkäri otti kohtunäytteen. Eli pipellenäytteen ja sitten hän antoi tablettien, jolla vuoto loppui.
Kyse oli jostain kypsymishöiriöstä, kun vaihdevuodet oli lähellä.
Jos satut syömään jotain luontaistuotteita,esin kalaöljykapseleita ym ym,lopeta välittömästi .Jotkut pässinpäät syövät niitä ja vuotavat ja vuotavat (erinihmisille vaikuttaa eri tavalla) ja tilaa aika netin kautta gynkologilta maanataiksi.Tekee tutkimukset ja saat lääkekuurin ja homma on hanskassa alle viikon.
Tai sitten kärsit ja valitat kaikille tätä maailmaa ,joka on täynnä sinulle epäoikeudenmukaisia asioita.Siinähän kitiset.
Kohta taivaallakin möllöttää verikuu empatiasta ap:ta kohtaan. :)
Mahtava idea :D :D :D
ap