Pitääkö/kannattaako lihavuudesta mielestäsi huomauttaa lihavalle?
Tai ylipainoiselle ja missä menee mbi-raja huomauttelulle? Hesarissa käydään kiihkeää keskustelua aiheesta.
Kommentit (99)
Colette kirjoitti:
Aasiassa, etenkin Etelä-Korea ja Japani, siitä huomautetaan perheen toimesta välittömästi. Lännessä huomauttelua pidetään törkeänä eikä sitä näin ollen tehdä. Ihmisten kokoja näissä maanosissa tulkitsemalla päästään itsestäänselvään lopputulokseen. Ovatko suomalaiset valmiita kohtaamaan ko tulosta? Eivät ole.
Aasiassa ei olekaan ihmisoikeuksia. Minulle sopisi samat oikeudet, jolloin lihavien haukkuminen olisi pisara meressä.
Vierailija kirjoitti:
Lännessä meillä ei tosiaan moisista huomautella. Eri asia on, olisiko syytä, tai ainakin asettaa suurempaa painetta yhteisön taholta yksilön terveellisempiin elämäntapoihin.
Japanissa esimerkiksi asia on päin vastoin; lihavuudestaan saa kuulla tuon tuosta:
Japanilaisen kälyni mukaan ei pidä paikkansa, käytöstapoja arvostetaan siellä enemmän, varsinkin vieraita kohtaan. Länsimaalaisen tekemää klikkihu*rausvideota ei ehkä kannata pitää minään lähdemateriaalina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lännessä meillä ei tosiaan moisista huomautella. Eri asia on, olisiko syytä, tai ainakin asettaa suurempaa painetta yhteisön taholta yksilön terveellisempiin elämäntapoihin.
Japanissa esimerkiksi asia on päin vastoin; lihavuudestaan saa kuulla tuon tuosta:
Japanilaisen kälyni mukaan ei pidä paikkansa, käytöstapoja arvostetaan siellä enemmän, varsinkin vieraita kohtaan. Länsimaalaisen tekemää klikkihu*rausvideota ei ehkä kannata pitää minään lähdemateriaalina.
Häpeän kulttuuri estää tehokkaasti lihavuuden leviämisen. Japseissa ei kyllä paljoa läskejä näy. Ruokaankin suhtaudutaan erilaisella pyhyydellä kuin täällä, missä paksukaiset sikailevat tauotta huonolaatuisella mätöllä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo videoiden kaveri muuten on asunut Japanissa jo jonkin aikaa.
Kyllä tottakai pitää, onko sinulla nälkä ?
Kyllä minä läskeille ajattelin alkaa sanomaan takaisin, kun katsovat oikeudekseen huomautella laihuudestani vähän väliä huonona asiana.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pitää huomauttaa. Myös kaljuille, alipainoisille, psoriaatikoille, akneihoisille, amputoiduille, jne pitää huomauttaa asiasta. He eivät vättämättä itse ole tietoisia. On myös tärkeää ilmoittaa heille, että ympäröivät ihmiset ovat huomanneet heidän ominaisuutensa. Ihan yleisiin käytöstapoihin kuuluu.
Ja kyllähän ihmiset huomauttaakin. Kerrotaan vielä lisäksi miten karmean näköinen se akne on. Voi kiitos, itsekin olet ruma. Onneksi samat henkilöt kuitenkin ovat valmiita auttamaan ja kertomaan listan poppakonsteja, jotka on auttaneet kumminkaimaa. Hyvä, sitruunan syöminen päällään seisten varmasti tekee sen mihin länsimainen lääketiede ei ole pystynyt.
Colette kirjoitti:
Aasiassa, etenkin Etelä-Korea ja Japani, siitä huomautetaan perheen toimesta välittömästi. Lännessä huomauttelua pidetään törkeänä eikä sitä näin ollen tehdä. Ihmisten kokoja näissä maanosissa tulkitsemalla päästään itsestäänselvään lopputulokseen. Ovatko suomalaiset valmiita kohtaamaan ko tulosta? Eivät ole.
Aasiassa itsemurhatilastot ovatkin surullista luettavaa. Minulla on omakohtaista kokemusta tuollaisesta huomauttelusta. Lihoin lapsena huomattavasti vakavan sairauden vuoksi. Aikuiset ja lapset huomauttelivat tästä säälimättömästi. Tunsin itseni täysin arvottomaksi. Kiusaamisen perusteena oli ainoastaan painonnousuni. Koska olin lihonnut, olin samalla muuttunut ihmisenä täysin kelpaamattomaksi.
Päästyäni fyysisesti parempaan kuntoon laihduin entisellleni, mutta sairastuin vakavaan masennukseen. Lukioiässä sairastuin lisäksi pahaan syömishäiriöön. Olen taistellut niiden kanssa nyt 15 vuotta. Minulla ei ole enää muuta elämää. Olen yrittänyt tappaa itseni kolmasti. Kaksi kertaa minut on elvytetty sydänpysähdyksestä.
Ylipainoisuudesta huomauttaminen saa aikaan yleensä pelkkää vahinkoa. En voi olla ajattelematta, millaista minunkin elämäni olisi jos asiat olisivat menneet toisin. Tie h e lvettiin on todellisesti päällystetty hyvillä aikomuksilla.
OT mut aika turha verrata aasialaisten kokotaulukoita meihin. Nimittäin satutaan olemaan ruumiinrakenteeltamme aivan erilaisia. Suomalainen nainen normaalisti esim 170cm 65kg ja keskiverto aasialainen 155/45 luokkaa.
Minä huomautan kaikille ihmisille, jotka häiritsevät minua esimerkiksi
- painosta
- iästä
- pituudesta
- vyötärönympäryksestä
- miesten rinnoista
- epäsiisteistä viiksistä tai parroista
- rumista naamoista
- kaameista vaatteista tai ällöttävistä kengistä
- löyhkäävästä tupakanhajusta
- viinankatkusta
- hiestä
- hirvittävästä hajuvedestä
- likaisista hiuksista
- typeristä jutuista
- kiroilusta
Pyöräilen työmatkat, koska minulle ei enää myydä bussilippua.
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Colette kirjoitti:
Aasiassa varmasti huomautetaan myös, jos ihminen ei etene elämässään, vaan keskittyy pelkkään ulkonäköönsä koulutuksensa ja uransa sijaan. Ja tietenkin prostituoituna toimiminen tuo häpeää myös koko perheelle, koko perhe menettää kasvonsa.
Toki ja kilpailu niin koulu- kuin työelämässä on kovempaa kuin missään muualla päin maailmaa. Paineiden luominen on osa kulttuuria. Itse pidän tätä hyvänä asiana. Työelämässä ulkonäöllä on tosin merkitystä aivan eri tavalla kuin meillä päin. Prostituutiosta eri mieltä. Harvemmin KUKAAN kertoo siitä perheelleen. Nyt viittaan Soulissa yksin asuvaan naiseen, en Thaimaan köyhyyteen.
Sanoo hän, jolla ei ole mitään koulutusta, tienaa rahansa prostituutiolla ja viettää aikaansa raivoten nettipalstalla. Et ole kovin varteenotettava henkilö mainostamaan menestymistä.
On sentään lukiotausta,jonka avulla pystyn hakemaan korkeakouluun ensi vuonna. Olen yrittänyt saada itselleni kunnon työn sen sijaan että olisin palannut SD sivuille. Tein tällä viikolla taas yhden trial dayn, en saanut paikkaa. Kyseessä KAHVILA. En pysty keskittymään yhtään. Mutta en aio luovuttaa. Palstailuni on vähentynyt huomattavasti viime vuodesta. Vaikka tilanteeni on NYT tämä, en anna sen lannistaa itseäni sillä muuten en edes yrittäisi.
Harva nainen ilman kunnon työtäkään alentuu prostituutioon.
Hei Colette!
Mä huomaan kyllä muutoksen sussa, mitä aikaisemmin palstalla törmätessämme. Olet mennyt niin paljon parempaan suuntaan. Ja sä menestyt kyllä, omaa reittiäsi niin kuin meistä jokainen. Inspiroit mua tosia paljon. Painin samojen ongelmien kanssa kuin sinäkin. Eniten inspiroi se, että sinä yrität muuttua ja parantua. Mennä kohti parempaa huomista. Etkä luovuta tai lannistu. Toivottavasti pääset hakemaasi koulutukseen. Toivotan sulle todella paljon onnea siihen ja muutenkin elämässä. Älä anna palstalaisten vaikuttaa negatiivisesti.
Miehelläs oli varmaan mennyt jo halut aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ehdottomasti! Vain harva lihava tietää olevansa lihava. Nykyaikana lihavuuteen kuuluu niin paljon glorifiointia ja ulkomuodon tuomia etuisuuksia, että pitäisin suorastaan välttämättömänä saattaa tieto lihavuudesta lihavan itsensä tietoon.
Harva glorifioi oikeasti lihavuutta. Ja jos huomattavan ylipainoinen ihminen ei tiedosta olevansa ylipainoinen, kärsii hän todennäköisesti esim. ahmimishäiriöstä tai ruumiinkuvan ongelmista. Tällöin asiasta huomauttaminen kuuluu lääkärin vastuulle. Te näpäyttelijät ette saa aikaan muuta kuin vahinkoa.
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Colette kirjoitti:
Aasiassa varmasti huomautetaan myös, jos ihminen ei etene elämässään, vaan keskittyy pelkkään ulkonäköönsä koulutuksensa ja uransa sijaan. Ja tietenkin prostituoituna toimiminen tuo häpeää myös koko perheelle, koko perhe menettää kasvonsa.
Toki ja kilpailu niin koulu- kuin työelämässä on kovempaa kuin missään muualla päin maailmaa. Paineiden luominen on osa kulttuuria. Itse pidän tätä hyvänä asiana. Työelämässä ulkonäöllä on tosin merkitystä aivan eri tavalla kuin meillä päin. Prostituutiosta eri mieltä. Harvemmin KUKAAN kertoo siitä perheelleen. Nyt viittaan Soulissa yksin asuvaan naiseen, en Thaimaan köyhyyteen.
Ilmoitatko pälvikaljuisellekin, että hänellä on paljas paikka tukan keskellä? Siihen voisi vaikka hommata hiussiirteen eikä olla laiska nahjus ja muiden silmätikkuna.
Sitten voisi huomauttaa myös lyhyille ihmisille, että he ovat liian lyhyitä. Heidän pitäisi mennä kenkäkauppaan ja hankkia 10 sentin korot, että naama nousisi normaaleiden ihmisten tasolle.
Pisamanaamaiset voisivat levittää naamaansa sentin pakkelit, ettei se alkuperäinen nahka näkyisi ja pilaisi sinun päivääsi.
Oikeastaan voisit liittää tänne palstalle oman kuvasi, jotta kaikki voisivat ottaa mallia ja muuttua täsmälleen sinun kaltaiseksesi.
Luettelemasi asiat eivät ole muutettavissa. Lisäksi pisamat söpöjä,miksi kukaan niitä muuttaisi? Minun kouluttautumattomuus ja toisen lihavuus sen sijaan asioita, joille voi tehdä jotain.
Ei ihminen mahda aina lihavuudellekaan mitään, ainakaan kovin nopeasti. Minulla on ystävä, joka on laihduttanut huomattavan määrän kiloja. Vaikeat sairaudet ja vammautuminen nostivat painoa. Paljon on työtä vielä jäljellä. Ihmiset kuitenkin pilkkaavat ystävääni säälimättömästi. Motivoi kauheasti tuollainen haukkuminen...Mistä esimerkiksi sinä tiedät, kuinka ison työn ylipainoinen on jo tehnyt?
Tuskin on tarpeen paitsi siinä tapauksessa että joku ei ymmärrä olevansa lihava ja tuo tämän esille. Sitten on tämä kehopositiivisuus joka on aivan ryppyreiästä koko juttu. Mukamas pitäis jotkut läskinsä hyväksyä. Miksi hitossa kysyn vaan!?
Colette kirjoitti:
Kaakkois-Aasiassa ihmiset kauhistelivat kun olin lihonut :D "Lihoneena" painoin noin 50kg. Olen 165cm pitkä ja urheilullinen, joten tuossa 50 kilossa oli lihastakin. Vähän hassulta tuntui.
Itseasiassa tiedän useammankin lihavan ihmisen jotka eivät huomaa omaa lihavuuttaan.. Sanovat itseään normaalipainoisiksi ja normaalipainoisia taas anorektikoiksi? Tiedä sitten onko silkkaa sokeutta vai itsetunnon pönkittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä läskeille ajattelin alkaa sanomaan takaisin, kun katsovat oikeudekseen huomautella laihuudestani vähän väliä huonona asiana.
Ajattelit sitten pistää vahingon kiertämään? Hyvää logiikkaa, noinhan ne asiat paranevat.
Ei kuulu. Vai saanko huomauttaa sinulle tyhmyydestäsi, ja odottaa myös, että korjaat tyhmyytesi minua miellyttävälle tasolle?