Kyllä nuo ampparit on sekopäisiä
Eilen miestä pisti jalkaan. Seisoi grillaamassa kun ilmeisesti oli liikauttanut jalkaansa ja häirinnyt ampparia, ei ollut edes huomannut sitä ennen kuin pisti kipeästi. Vartin päästä isäpuolta käteen, sama homma, täysin puskista tuli se pisto. Pöydällä amppariansaan on mennyt 5 ampparia ( olutta ja astianpesuainetta ). Ihan sekopäisinä lentävät ja hyökkäävät ees taas kun yrittää olla ulkona 😣
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen nähnyt yhden tai kaksi ampiaists tänäkesänä..
Sama. Ilmeisesti Tikkurilan seutu on jäänyt tänä kesänä vähemmälle.
Hoitoalan työntekijänä ajattelin jonkun jo aamuvuoron ratoksi kohdanneen hulvattoman ambulanssimiehen. :)
No on alueita joissa niitä ei ole. Itse nyt olen näköjään täällä äidlläni sellaisessa paikassa jossa amppareita on paljon ja ovat todella aggressiivisia. Eipä paljon huvita istua terassilla kun koko ajan niitä pörrää ympärillä 😡
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalan työntekijänä ajattelin jonkun jo aamuvuoron ratoksi kohdanneen hulvattoman ambulanssimiehen. :)
Joo joo, amppari, tromppari, hemppari. Mene roskiin.
Minuakin pisti mokoma, kun illalla tuulettelin kämppääni. Tuli parvekkeen ovesta ja saman tien pisti reiteen. Mä olen luullut, että niitä pitää jotenkin häiritä esimerkiksi huitomalla että ne pistävät mutta näköjään ei.
Pas kiaiset.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin pisti mokoma, kun illalla tuulettelin kämppääni. Tuli parvekkeen ovesta ja saman tien pisti reiteen. Mä olen luullut, että niitä pitää jotenkin häiritä esimerkiksi huitomalla että ne pistävät mutta näköjään ei.
Pas kiaiset.
No sepä just... kumpikaan meillä ei ollut edes huomannut ampparia ennen kuin pisti eli ei ollut häirinnyt minkä itsekin luulin olevan se laukaiseva tekijä. Oikeasti tosi epämiellyttävää 😓 ap
Oletteko kokeilleet laittaa jotakin ampiaispesän näköisiä nöttösiä roikkumaan niille tienoille missä niitä on? Jotkut sanovat, että se karkoittaisi ampparit muualle.
Vierailija kirjoitti:
Pas kiaiset.
Joo ei tosiaan tarvitse huitoa tai muuten häiritä, ne saattavat pistää ihmistä ihan omaksi huvikseen. Täyttä scheissea ne vähättelyt, että "ei ne mitään tee kunhan et huido niitä!". Joka ikiselle ampiaiselle pystyisi lätkäisemään diagnoosit sekä narsistisesta että antisosiaalisesta persoonallisuushäiriöstä. Täydellinen oppikirjaesimerkki molemmista.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kokeilleet laittaa jotakin ampiaispesän näköisiä nöttösiä roikkumaan niille tienoille missä niitä on? Jotkut sanovat, että se karkoittaisi ampparit muualle.
Ne ilmeisesti tepsivät vain keväisin ennen kuin ampparit ovat aloittaneet pesänrakennuksen. Silloin pesä toimii hämääjänä, jotta ne luulisivat, että joku amppariporukka on jo perustanut kotinsa kyseiseen paikkaan.
En ole nähnyt yhtään ja pidän parvekkeen lasit auki ympäri vuorokauden. Ampparit yleensä pärisee vihaisina jos niillä on pesä lähellä. Kokeilkaa katsoa, tuleeko niitä jostain kohtaa erityisen paljon tai menevätkö ne tiettyyn paikkaan - siellä on pesä. Sen kun poistaa niin ongelma katoaa.
Toisaalta voisitte kokeilla feikkipesän ripustamista tai sitä vesipussikikkaa. Jälkimmäisessä laitetaan läpinäkyvään pieneen pussiin vettä ja se katosta roikkumaan. Veden heijaste sotkee jotenkin ampparin suunnistuskykyjä ja ärsyttää sitä.
Kummallista miten joka syksy on tullut poimittua viinimarjoja, ja ne puskat on täynnä amppareita. Silti ne ei siellä pistä eikä käy päälle?
Suodatinpusseista teimme pesät ja laitoimme pääsiäisenä paikoilleen. Nyt kesälomalla ei ollut ampiaisia! Toimii siis. Myrkytön ja tehokas.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista miten joka syksy on tullut poimittua viinimarjoja, ja ne puskat on täynnä amppareita. Silti ne ei siellä pistä eikä käy päälle?
En nyt muista montako ampiaislajia Suomessa pesii mutta tuli mieleen, että niissäkin voi olla lajikohtaisia eroja. Toiset lunkimpia ja toiset ärhäkämpiä. Lisäksi jos ovat siellä viinimarjapensaissa imeskelleet marjoja, niin ovat saaneet samalla ravinnontarpeensa tyydytettyä eivätkä siksikään ole niin aggressiivisia.
Yhtenä päivänä kurkistin ikkunasta, kun pihalta kuului jotain outoa ääntä. Ampiainen kopsahti kovaäänisesti lasiin mun naaman kohdalla ja putosi ulkona olevalle ikkunalaudalle pökertyneenä. Hyi olkoon, jos lasia ei olisi ollut välissä, se olisi pistänyt mua naamaan.
Kaveria pisti amppari, jonka jälkeen tuli niin allergiseksi että seuraava pistos voi olla kohtalokas ja siksi hänellä on se lääkekynä-mikälie mukana keväästä syksyyn siltä varalta että amppari pistää uudestaan. Yritti käydä jotain altistushoitoa, mutta se ei vissiin oikein toiminut ja siitä tuli huono olo.
Eikö lehdessä ollut äskettäin juttua siitä miten päiväkotilapset olivat olleet retkellä, ja joku heistä astui vahingossa ampiaispesään jolloin sieltä tulleet ampiaiset pistivät kaikkia lapsia, onneksi ensiapuryhmä saatiin paikalle eikä kukaan lapsista tai mukana olleista aikuisista joutunut sairaalaan.
Ampparit voisi tappaa, samoin paarmat. Niistä ei ole mitään hyötyä kenellekään, mehiläisistä sentään on hyötyä koska tekevät duunia eli hunajaa!
Meillä toimii myös suodatinpusseista tehty valepesä. Aiempina vuosina ollut parvekkeella ja kämpässäkin kiusaksi asti amppareita, mutta nyt vain muutama on käynyt hetken ihmettelemässä ja häipynyt. Keväällä laitettiin ja suosittelen kaikille amppareiden vihaajille.
Vähän väliä ampiainen käy taloksi jos ovi tai ikkunat on auki, ei ne muuta tee kun pyörivät katon tuntumassa ja sitten häipyvät samaa tietä kuin tulivatkin. En osaa edes pelätä niitä kun eivät ole koskaan pistäneet. Tavallaan ovat söpöjäkin :)
Pojallamme on paha pistoallergia. Kahdesti jouduttu soittamaan ambulanssi kun on ampiaisen piston saanut. Se on aivan kamalaa katsoa vieressä kun hengitys käy vaivalloiseksi ihan sekunneissa 😢, huulet turpoavat ja iho menee tulipunaiseksi. Epipen auttaa hieman ja tuntuu että lanssilla menee kauheasti aikaa vaikka tulevat minuuteissa. Ihan hirveä paniikki nyt päällä koko perheellä kun nyt pörräilevät hulluna ja tunkevat sisälle.
Tehtiin valepesiä kevääksi ja nyt on vesipusseja ympäri taloa.
Minäkin olen nähnyt yhden tai kaksi ampiaists tänäkesänä..