Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokavalio pistettiin uusiksi, ostettiin trampoliini mutta lapsi vain lihoo entisestänän

Vierailija
25.07.2018 |

Stressaan jo valmiiksi syksyä ja kouluterkkarin kommentteja. Että voi voi, taas on Sonjalle tullut tuota painoa. .
Olemme siis kevään ja kesän aikana yrittäneet hilata lapsen painoa alas puhumatta laihduttamisesta , ostimme trampoliinin ja muutimme ruokavaliota mm. Lisäämällä kasviksia. Ei auta! Maha pömpöttää entistä pahemmin ja kaksoiisleuka muuttuu kohta kolmoisleuaksi :(
Tyttö on siis 10v ja 146/52.

Kommentit (214)

Vierailija
141/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kerätä massaa ennen pituuskasvua, eli en huolestuisi noilla luvuilla.

Vierailija
142/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika lääkärille, ravitsemus kuntoon asiantuntijan kanssa, yhteistä liikuntaa ja lapselle oma personal trainer jos ei muuten liiku. Teette lapsellenne palveluksen mitä nopeammin toimitte!

Suosittelen Bull Mentulaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painoin tuon verran parikymppisenä enkä ollut liian laiha. Pituus 167cm.

Minä olin parikymppisenä tuon painoinen myös, sentin sinua pitempi, ja ihan selvästi lihava. Laihdutusyritykset johtivat valitettavasti entistä pahempaan lihomiseen, kun keho yritti kerätä puuttumaan jääneitä ravintoaineita. Olen lihava edelleen. 

Vierailija
144/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin painoin suunnilleen ton pituisena ja ikäisenä noin paljon. En ymmärtänyt vielä silloin laihdutuksen saloja. Äiti syötti mulle aikuisten annoksia ja vihasin liikuntaa. Eli tarkastakaa ne annoskoot ja ettei napostele omillaan.

Vierailija
145/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää astman osallisuus. Astmaattinen lapsi ei liiku mielellään ja oireet voivat jäädä täysin pimentoonkin. Liikkumaan pakottaminen on tällaisessa tapauksessa suoranaista rääkkäämistä, jolta lapsi sitten suojautuu viimekädessä väittämällä jalkaa tai selkää kipeäksi kuten joku kertoi koulukaverinsa tehneen. 

Vierailija
146/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvupyrähdyksen varaan en laskisi. Jos ruokaillutottumukset ja elintavat eivät muutu, lihoo teini rajusti pituuskasvun loppumisen jälkeen. Tytöthän kasvat usein lopulliseen pituuteensa jo alakoulun aikana.

Jos tyttö syö salaa on siihen löydettävä syy.  Ja tuo syy selviää parhaiten psykologilla tai psykiatrilla.

Ai oikein usein? Onko täällä montakin naista jotka ovat nyt aikuisena saman mittaisia kuin kuudennella luokalla? En minä ainakaan, ainakin 15cm pidempi. Enkä tunne kyllä ketään muutakaan joka olisi noin nuorena pituuskasvun lopettanut.

Vierailija
147/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hurja paino kymmenvuotiaalle :(

Ei se kasvisten lisääminen mitään auta, jos muu ruokavalio on ennallaan. Kyllä tuossa nyt tarvitaan lääkäriä ja selkeät ohjeet syömiselle. 

Toimi jo tänään!

Hurja oli pituuskin. Mä olin tuon mittainen 13-vuotiaana. Puberteetti alkamassa kohta, kasvupyrähdys ohentaa tyttelin.

Vanhemman asennetta ihmettelen, tyhmäkö olet vai hanurista?

Vierailija
148/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

14-vuotias poikani painaa saman verran  - ja on 175 cm pitkä...

Täällä samanpainoinen, 16v, 177cm, urheilullinen poika...

Niin? Mitä järkeä tulla kertomaan tänne omien lapsiensa mittoja, kun ne ei liity asiaan mitenkään? Ja onko se jotenkin hienoa, jos sitä painoa on mahdollisimman vähän?

No jopas sulla kolahti pahasti.. paljonko sun lapsesi painaa? 70kg, 11v?

Vierailija
149/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

14-vuotias poikani painaa saman verran  - ja on 175 cm pitkä...

Täällä samanpainoinen, 16v, 177cm, urheilullinen poika...

Vai että urheilullinen :D

Laji lienee mäkihyppy? Lihaksia tuossa ei voi olla juuri nimeksikään. 

Täällä ihan oikeasti urheilevan 16-vuotiaan pojan äiti, pituus suunnilleen saman verran ja painoa n. 65 kg. 

Nämä meidän vertailut eivät tietenkään muuta sitä tilannetta, että ap:n lapsi on ylilihava ja jotain tarttis tehdä nopeasti. 

Piip -testistä 13min. Rautaa ei nouse paljon, mutta jalkapallo-keskikenttäpelaajalle se nyt ei niin olennaista olekkaan.

Vierailija
150/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AnnaLapsienOllaLapsia kirjoitti:

"Tyttö on siis 10v ja 146/52."

Painoindeksi on 24,4. Normaali paino.

Painoindeksi 24,39, joka voidaan tulkita huomattavaksi ylipainoksi.

https://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri-lapsille-ja-nuoril…

Vierailija
151/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ex-malli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, onko tuo sitten lihava? Ei kuulosta paljolta.

Paino sopisi 170-senttiselle aikuiselle miehelle, ei pikkutytölle, jolla ei edes murrosikä ja sen tuoma kaunis rasvavarastojen lisääntyminen ole alkanut.

52-kiloinen ja 170-senttinen aikuinen MIES? Tuohan olisi vakavasti alipainoinen. :o

Yritin juuri miettiä, minkä pituinen aikuinen mies painaisi tuon verran, ehkä tosi hoikka 160cm?

Vierailija
152/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ex-malli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paino sopisi 170-senttiselle aikuiselle miehelle, ei pikkutytölle, jolla ei edes murrosikä ja sen tuoma kaunis rasvavarastojen lisääntyminen ole alkanut.

52-kiloinen ja 170-senttinen aikuinen MIES? Tuohan olisi vakavasti alipainoinen. :o

Yritin juuri miettiä, minkä pituinen aikuinen mies painaisi tuon verran, ehkä tosi hoikka 160cm?

Sellainen mies, jolla ei ole paljon rasvaa. Painoindeksi ei toimi juurikin urheilijoilla, joilla on tavallista pienempi rastaprosentti. Esim. Alisa Vainio otti kaksi mitalia juoksusta Suomen mestaruuskisoissa. Viimeisen päälle hyväkuntoinen ja terveellisesti elävä nainen. Paino on 43 kg ja pituus 163 cm. 19-vuotiaalle tämä on indeksin mukaan alipaino.

Vierailija
153/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvupyrähdyksen varaan en laskisi. Jos ruokaillutottumukset ja elintavat eivät muutu, lihoo teini rajusti pituuskasvun loppumisen jälkeen. Tytöthän kasvat usein lopulliseen pituuteensa jo alakoulun aikana.

Jos tyttö syö salaa on siihen löydettävä syy.  Ja tuo syy selviää parhaiten psykologilla tai psykiatrilla.

Ai oikein usein? Onko täällä montakin naista jotka ovat nyt aikuisena saman mittaisia kuin kuudennella luokalla? En minä ainakaan, ainakin 15cm pidempi. Enkä tunne kyllä ketään muutakaan joka olisi noin nuorena pituuskasvun lopettanut.

No itse olen samanpituinen ja -painoinen kuin 11-vuotiaana. 162 cm/55 kg.

Vierailija
154/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ex-malli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen mies, jolla ei ole paljon rasvaa. Painoindeksi ei toimi juurikin urheilijoilla, joilla on tavallista pienempi rastaprosentti. Esim. Alisa Vainio otti kaksi mitalia juoksusta Suomen mestaruuskisoissa. Viimeisen päälle hyväkuntoinen ja terveellisesti elävä nainen. Paino on 43 kg ja pituus 163 cm. 19-vuotiaalle tämä on indeksin mukaan alipaino.

Ei ole paljon rasvaa, eikä myöskään lihaksia. Mäkihyppääjät painavat tuon verran. Ihan sairaan näköinen on noin laiha mies.

Vierailija
155/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin kymmenenvuotiaana 165 cm pitkä

Ja ny 52-vuotiaana edelleen saman pituinen.

Ja tiedän aika monta, jotka ovat kasvaneet aikuismittaansa ala-asteella. Niin omassa ikäluokassa olevia kuin tyttärienikin ikäisissä.

Aika monet tytöt kehittyvät ala-asteen viimeisinä vuosina, kuukautisetkin alkavat monella tuolloin (10 - 12-vuotiaina).

Vierailija
156/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kiksejä nämä ihmiset saavat kirjoittamalla tänne tosi ilkeästi? Monien ns. asiantuntemus on fittness-buumin asiantuntemusta.

Minä en antaisi ensimmäistäkään ohjetta kasvavan lapsen laihdutukseen. Se on ihan ammattilaisten hommaa. Siksipä en äitinä myöskään kysyisi vauvapalstalta ohjeita.

Tosiasia on, että lastenkin lihavuus on lisääntynyt. Se ei ilkeimmällä korjaannu.

Vierailija
157/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa selvittää astman osallisuus. Astmaattinen lapsi ei liiku mielellään ja oireet voivat jäädä täysin pimentoonkin. Liikkumaan pakottaminen on tällaisessa tapauksessa suoranaista rääkkäämistä, jolta lapsi sitten suojautuu viimekädessä väittämällä jalkaa tai selkää kipeäksi kuten joku kertoi koulukaverinsa tehneen. 

TÄMÄ ! Suorastaan suututtaa, kun  meille saarnataan lapsemme ylipainosta  mutta kun  liikkuminen tekee kipeää keuhkoissa, yskän ja hengenahdistusta,   kohtaus näyttää laukevan nimenomaan rajusta liikkumisesta. Rauhallinen uiminen ok, mutta trampalla pomppiminen  tai hippa kavereiden kanssa.. ei.

Ja astmalääkkeet myös nostavat painoa, luulisi terveysalalla toimivien tietävän tämän !

Meidän tyttö siis 9 vuotta, 138  cm/ 48 kg,

Vierailija
158/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ottaisi rajuja keinoja käyttöön ja pistäisi tytön älyluuria pois. Olen varma, että osa ylipainosta selittyy tällä.

Myös kaikki maksulliset tv-kanavat pois. Kyllä liikunta alkaa maistumaan, kun vaihtoehtona on Vain elämää uusinnat.

Vierailija
159/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on joku oletus, että (lapsen) lihavuus johtuu herkuista ja roskaruoasta.

Minä olin aina hieman pullea lapsi, vaikka meillä oli karkkipäivä, jolloin sai pienen kipollisen karkkia. En ostanut todellakaan koulumatkoilla herkkua. Paino tuli ihan kotiruoasta, jota söin liikaa. Meillä oli viikonloppuisin tapa, että aamupalan jälkeen seuraava ateria saattoi olla päivällinen myöhään illalla, jolloin oli odottanut nälissään jo tunteja. Vanhemmat tekivät paljon herkkuruokia ja niitä sitten syötiin koko päivän edestä, lisäksi ne karkit lauantaisin ruoan päälle. Näin opin, että ruoallakin pitää herkutella ja ahtaa itsensä kerralla ähkyyn saakka. Nämä viikonloput taisivat tehdä sen, etten viikollakaan oppinut syömään vain nälkäni verran.

Muistan tukevana lapsena syöneeni kaikkea hyvää liikaa. Kaksi isoa lautasellista mysliä välipalaksi, liikaa voileipiä, liikaa arkiruokaa... Eivätkä vanhemmat tietenkään tällaisia "terveellisiä" ruokia rajoittaneet. Minulla on myös hoikka sisko, joka pysyi hoikkana samalla ruoalla, sillä hän vain osaa lopettaa sen syömisen aiemmin.

Lapselle on varmaan vaikea sanoa, että yksi voileipä riittää. Siksi ruoista kannattaa tehdä kevyitä ja täyttäviä kokonaan. Salaatin lisäys kylkeen ei auta, jos sen lisäksi syö aikuisen annoksen jotain suomalaista perusruokaa. Lisäksi on pakko miettiä, mitä se lapsi syö yksinään esim. koulusta tullessaan. Itse saatoin tosiaan syödä vaikkapa kolmekin lautasellista riisimuroja, koska olivat niin hyviä...

Tähän näläntunteen hallitsemiseen saattaa vielä liittyä monia asioita, kuten suolistobakteerit, stressi, ahdistuminen, tylsyys jne jne.

Nyt ei puhuta "hieman pulleasta" lapsesta vaan todella lihavasta lapsesta. 

Jos teillä on ollut riisimuroja, niin se on roskaruokaa. Ei roskaruuan käsite ole vain jotkut hampurilaiset ja ranskikset. Ylipäänsä täysin raffinoitu, ravintoköyhä ruoka on sitä. 

No ei tuo aloittajan lapsi nyt vielä mikään todella lihava ole.

Minäkin olin kotiruoalla lihoneita lapsia, mutta varmaan sinusta lihasoppa, paistettu kala ja pottumuusi, ruisleipä ovatkin täysin raffinoitua ja ravintoköyhää. Samaa siihen aikaan söi hoikemmat luokkakaveritkin.

Vierailija
160/214 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi, joka on aina tottunut syömään liikaa, saattaa myös saada "vieroitusoireita" ruoasta. Saattaa olla kauhea näläntunne, vaikka olisi syönyt ihan normaalia ruokaa, mutta vain vähemmän kuin ennen. Etenkin jos sokerin ja rasvan määrä vähenee, voi seurauksena olla päänsärkyä. Se aiheuttaa usein sen että repsahdetaan vanhoihin tapoihin ja syödään entiseen malliin, jopa enemmän. Terveelliset tavat pitää huolella juurruttaa.

Pähkinät eivät ole painoa pudottavan lapsen ruokaa. Niitä saa syödä todella vähän, jotta kalorit pysyvät kohtuullisena. Yhdessä pähkinäpussissa saattaakin sitten olla lähemmäs 1000kcal jos sen kokonaan vetää (etenkin suolatut pähkinät koukuttavat pahasti...). Mieluummin niin että vähennettäisiin rasvaisista jutuista, jotta täyttävää voisi syödä enemmän. Silloin ei tule näläntunnetta ja salaattiakin saa ahtaa huolella ihan siihen rajaan asti ettei enempää mene.

Ei.

Rasva ei lihota. Pähkinöt vie nälön. Rasva ja proteiini vie nälän. Salaatti ei vie, vaikka terveellistä onkin.

Olisi ihanaa kun tämä rasvakammo ja kaloriajattelu loppuisi ja keskityttäisi opettelemaan se lihomisen fysiologia. Rasvavajaus saa kropan varastoimaan rasvaa. Sokeri ja hiilari saa kropan varastoimaan rasvaa.

Viljat pois, sokeri pois, siitä voi aloittaa. Helppoa.

Ei se ole helppoa. Ruoka kun on muutakin kuin nälän poistamista. Kysymys on myös siitä, mikä maistuu hyvältä. Monelle lihavalle ei ole mitenkään vaikea jatkaa syömistä vielä sen jälkeen kun ei enää ole nälkä.

Ja joo, eipä toiminut minulla viljat pois, sokerit pois -systeemi. Kolme kuukautta kokeilin laihtumatta. Koko ajan teki mieli syödä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän