Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokavalio pistettiin uusiksi, ostettiin trampoliini mutta lapsi vain lihoo entisestänän

Vierailija
25.07.2018 |

Stressaan jo valmiiksi syksyä ja kouluterkkarin kommentteja. Että voi voi, taas on Sonjalle tullut tuota painoa. .
Olemme siis kevään ja kesän aikana yrittäneet hilata lapsen painoa alas puhumatta laihduttamisesta , ostimme trampoliinin ja muutimme ruokavaliota mm. Lisäämällä kasviksia. Ei auta! Maha pömpöttää entistä pahemmin ja kaksoiisleuka muuttuu kohta kolmoisleuaksi :(
Tyttö on siis 10v ja 146/52.

Kommentit (214)

Vierailija
181/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia vastauksia. Minulla on viidennelle luokalle menevä poika, joka oli aiemmin hyvinkin hoikka. Tänä kesänä yhtäkkiä tajusin, että hänelle on tullut roikkuva maha. Kaivoin juuri esiin talvella mitatut pituuden ja painon ja katsoin lasten painoindeksin, ylipainoinen on. Terveydenhoitajalta ei tullut mitään kommenttia mittausten yhteydessä. Olen pitänyt ruokailussa sen linjan, että joka päivä syödään jotain ns. hyvää jälkiruoaksi. Käytännössä määrä on ollut pieni ja se on aiheuttanut sen, että lapseni eivät ole ostaneet koulun kioskilta, kaupasta tms. karkkia, koska sitä on ollut kotonakin. Mutta nyt on ollut pakko pienentää määriä, ne ovat salakavalasti kasvaneet vuosien myötä. Ensin huomasin pojan isoveljen lihoneen ja nyt lihoi sitten nuorempikin. Kannan kyllä vastuuni, mutta nyt vasta olen senkin tajunnut, millaisia tuomisia hyvää tarkoittavilla mummoilla on: kummallekin pojalle oma supermättösipsipussi, markkinoilta jätti-isot tikkarit... koska täytyyhän sitä itseään hemmotella! No, tämä natsiäiti nyt sitten jakaa noita herkkusäkkejä pieniin annoksiin. Kokonaan en haluaisi herkkuja poistaa, koska sitten tulee tämä ilmiö, että mennään salaa kavereiden kanssa kauppaan. Mutta ymmärrän kyllä ylipainoisten lasten äitien tuskan. Ei lapsia ole aina lihotettu käyttämällä joka viikko mäkkärissä ja hankkimalla karkkia vapaasti syötäväksi. Vähän nyt harmittaa katsoa lomalla ulkona lapsia, joilla on toinen käsi koko ajan sipsipussissa tai limsapullon ympärillä ja ovat hoikkia. Omillani onkin vain vesipullo :(

Vierailija
182/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

syökää vähemmän ja useammin, jos vanhemmat on ok kunnossa ei ole heillekään mitään väliä. menkää vaeltamaan tai menkää kaukaisemmalle rannalle retkelle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta alkaa murrosikä ja varmaan silloin laihtuu.

Mun siskon lapsi oli hieman pullukka 10-vuotiaana. Mun sisko sitten sanoi sillä, että pitää alkaa laihduttamaan kun "oot tuollainen pallomaha". Oli kuulema ollut aika hiljainen kauan aikaa. Automatkatkin istui vain ihan hiljaa ja katseli jalkojaan. Noh, nyt 12-vuotias ja on kyllä laihassa kunnossa.

jaa, pitäisköhän tuosta olla hyvällä mielellä jos eivät ole katsoneet tarkasti että miten se laihtuminen on tapahtunut ja miten on syönyt ja käynyt vessassa.

Vierailija
184/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta alkaa murrosikä ja varmaan silloin laihtuu.

Mun siskon lapsi oli hieman pullukka 10-vuotiaana. Mun sisko sitten sanoi sillä, että pitää alkaa laihduttamaan kun "oot tuollainen pallomaha". Oli kuulema ollut aika hiljainen kauan aikaa. Automatkatkin istui vain ihan hiljaa ja katseli jalkojaan. Noh, nyt 12-vuotias ja on kyllä laihassa kunnossa.

Laihassa kunnossa ja eliniäkseen traumatisoitunut ruleva syömishäiriöinen.

Että paskas meni tuokin keissi. Vai luuletko, että nyt in asiat paremmin kun on laiha?

Vierailija
185/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvupyrähdyksen varaan en laskisi. Jos ruokaillutottumukset ja elintavat eivät muutu, lihoo teini rajusti pituuskasvun loppumisen jälkeen. Tytöthän kasvat usein lopulliseen pituuteensa jo alakoulun aikana.

Jos tyttö syö salaa on siihen löydettävä syy.  Ja tuo syy selviää parhaiten psykologilla tai psykiatrilla.

Ai oikein usein? Onko täällä montakin naista jotka ovat nyt aikuisena saman mittaisia kuin kuudennella luokalla? En minä ainakaan, ainakin 15cm pidempi. Enkä tunne kyllä ketään muutakaan joka olisi noin nuorena pituuskasvun lopettanut.

No eipä ala-asteen jälkeen kasvanut pituutta. Kuukautiset alkoi kymmenvuotiaana.

Minulla taas alkoi 13v jolloin olin 161cm. Nykyään 40v ja 167cm. Kymmenvuotiaana taisin olla ihan kääpiö.

Vierailija
186/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhä siis liikaa kaloreita ja liian vähän kulutusta.

Tuon ikäisen pitäisi liikkua (harrastaa tai hyötyliikkua, ihan sama) 2-3 tuntia päivässä vähintään. Tuleeko se täyteen?

Kaupungissa nyt ei juuri liikkua pysty ilman että siitä pitää maksaa itsensä kipeäksi.

🤣 Mitä? Kas kun lapseni (kuten myös minä) liikumme ihan päivittäin ilman että maksan itseäni kipeäksi. Esim. Eilen käveltiin uimarannalle, uitiin, käveltiin takaisin. 4h meni. Päivittäinen koiran lenkitys x 4, juoksulenkit, metsäretket, kiipeily puihin, kävellen _kaikkialle_ (kaupat, kirjasto, museot jne.) pl. monien kilometrien matka, silloin julkisilla. Ulkona potkitaan palloa, hypätään narua, pelataan hippaa. Mikä näissä maksaa? Helsingin keskustan liepeillä asutaan.

Vierailija
187/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa neuvoa, koska olin itsekin lihava lapsi ja nyt painonhallinnan kanssa kamppaileva aikuinen. Pyytäkää lääkäriltä apua, mutta älkää lapsen kuullen. En muista lapsuudestani mitään nöyryyttävämpää kuin ne hetket lääkärillä tai terkkarilla, jossa minä istun kuin joku koe-eläin parrasvaloissa ja minusta keskustellaan "ohitseni" ja kauhistellaan, kuinka lihava olenkaan.

On hyvin todennäköistä, että lapsi syö salaa, ehkä jopa varastaa kaupasta herkkuja jos ei saa rahaa. Sitä pakkomielteistä sokerin mättämistä on mahdotonta selittää sellaiselle, jolla ei ole ongelmaa ruoan kanssa. Kun lapsi aistii, että herkuttelu ollaan kieltämässä, tulee vastustamaton tarve syödä herkkuja "varastoon" siltä varalta, ettei niitä saa enää ikinä.

Itsekin entisenä lihavana lapsena olen eri mieltä: on täysin mahdollista painaa aloittajan lapsen verran ihan vain ruokaa syömällä. Ainakin jos on niin hyvät tarjoilut kuin aloittaja kuvaa perheessään olevan. Ei edes lapsille kaikille juuri sokeri ole se ykkösasia. Minäkin lihoin ihan vain ruoalla. Annoskoko on se avainsana.

No tätä juuri olen nyt ahdistuksissani miettinyt. Olen siis se, joka nyt heräsi 11-v. poikansa ylipainoon, joka on ihan vaivihkaa tullut. Aina ehdotetaan, että lapsi syö salaa, käy kaupassa tms., mutta kun siis tiedän, että lapseni ei omia rahojaan karkkiin käytä, eikä kaapista katoa mitään. Meillä on siis nuo jälkiruoat, joita pyrin vähentämään, mutta ei nekään mitään mielettömiä ole jos vertaa siihen, mitä hyvin moni muu näyttää napostelevan. Meillä ei siis juuri napostellakaan, syödään ruoka-aikana. Lapsi ei ikinä kärtä lisää jälkiruokaa tms., ei tunnu sillä tavalla kiinnostavan. Ja lisäksi toinen vakioehdotus on, että lapsi on masentunut, kohta alkaa viiltelemään suurin piirtein, en ihan rehellisesti näe poikani kohdalla merkkejä tällaisesta. Jotenkin se lihominen tuntuu meillä olevan aika "arkista", ei mitään draamaa, joten koetan nyt karsia vähän herkkuja, vähän pienentää annoskokoa (tämäkin pelottaa, kun juuri kirjoitettiin siitä, miten annokset eivät saa olla liian pieniä!) ja liikkua pojan kanssa enemmän, eikä auta kuin katsoa miten käy :( 

Vierailija
188/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen pentu "pihaleikissään" sai lahden toiselta puolen pennun näyttämään pulskan masunsa;

- On siis tällätty ties mitä masuun kotipöydässä,

Parin viikon päästä ilmeisesti rajiseva sokeri ja muu on laitettu kortille, ja lahden toisen puolen onkin muuttunut biafralasieksi mamin ihanteiden mukaan. (mies kuitenkin harmittelee ettei niitä oikein löydy mutta pentu yrittää syyttää niistäkin naapuria),

Sitten lahden tuolta puolen tullut pentu saa toisen pienemmän lapsen itkemään yrittäessään samaa tähän. Muunkin, törkeän suun soiton yhteydessä..

Vierailija
189/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvupyrähdyksen varaan en laskisi. Jos ruokaillutottumukset ja elintavat eivät muutu, lihoo teini rajusti pituuskasvun loppumisen jälkeen. Tytöthän kasvat usein lopulliseen pituuteensa jo alakoulun aikana.

Jos tyttö syö salaa on siihen löydettävä syy.  Ja tuo syy selviää parhaiten psykologilla tai psykiatrilla.

Ai oikein usein? Onko täällä montakin naista jotka ovat nyt aikuisena saman mittaisia kuin kuudennella luokalla? En minä ainakaan, ainakin 15cm pidempi. Enkä tunne kyllä ketään muutakaan joka olisi noin nuorena pituuskasvun lopettanut.

No eipä ala-asteen jälkeen kasvanut pituutta. Kuukautiset alkoi kymmenvuotiaana.

Sama täällä.

kuinka näitä ihmisiä jotka kasvoi lopulliseen pituuteensa ALA-ASTEELLA on niin paljon??? asun helsingissä ja tunnen kaksi tyttöä jotka lopettivat kasvunsa 7-luokan lopussa, ja kaikki muut 35 rinnakkaisluokat mukaanlukien kasvoi vielä 9-luokallakin??? näkyi ihan selvästi luokkakuvissakin

Vierailija
190/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo yllä ehti sanomaan, että kasvavan lapsen ruokavalioon ei todellakaan kannata tehdä mitään dramaattisia muutoksia omin päin, vaan ammattilaisen kanssa. Kasvuiässä oleva lapsi tarvitsee sitä maitoa ja hiilareitakin. 

Itselleni pisti silmään ruoassa se, että vaikka ruokarytmi näytti olevan ihan ok, näiden lisäksi oli tarjolla koko ajan naposteltavaa. Kun se ruokarytmi ja annoskoko on kunnossa, ei ole tarvetta enää ylimääräiselle naposteltavalle, ainakaan päivittäin. 

Meillä esikoinen on pyöristynyt kevään aikana. Olemme ruvenneet seuraamaan syömistä ja rajoittamaan hienovaraisesti määrää. Ruokaa saa kerralla riittävästi, mutta jos ei ole nälkä, sitä ei kyllä santsakaan. Tai ahneuksissa ylensyödä. Itse usko, että kasvupyrähdys tasaa painon, mutta olemme silti rajoittaneet mm. herkkujen määrää. On ihan ok syödä helteellä jäätelöä, mutta ei välttämättä neljää annosta. Sipsi- ja karkkipussit ovat meidän vanhempien valvonnassa, ja niitä annostellaan pieniä annoksia kerrallaan. Eikä tosiaan edes joka viikko. 

Vierailija
191/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä olette päästäneet lapsen tuohon kuntoon? Eli kotona ollaan vuosien ajan syötetty herkkuja niin että lapsesta on tullut ruokariippuvainen. Suututtaa niin tuollaiset vanhemmat.

Minusta tehtiin kotona ruokariippuvainen ja nyt aikuisena painan lähes sata kiloa. Mikään konsti ei ole saanut minua laihtumaan. Ruoanhimo on liian kova. Ja kaikki tämä lähti liikkeelle lapsuudesta, jossa ruokaa käytettiin lohdutuksena. Kotona riideltiin usein, äiti lohdutti ruoalla.

"ruokariippuvainen"....

Vierailija
192/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostimme trampoliinin liikunan lisäämiseksi, pyöräilee kavereiden kanssa aika paljon mutta koska kaverit asuvat samassa taloyhtiössä/samalla kadulla matka pyytämään ei ole pitkä. Ja monesti jämähtävät rinkiin johonkin hiekkalaatikon reunalle pelaamaan kännyköillä... Olemme koettaneet pitää huolen, ettei saa rahaa ja pääse käymään kaupalla omin päin, mutta ikävä kyllä kavereilla on jollain aina rahaa ja epäilen että käyvät salapäin karkkostoksilla :( Kavereilla vain käynyt parempi onni geenilotossa , eivätkä näytä keräävän  lisäkiloja yhtään mikä saattaa selittää sen, etteivät muiden vanhemmat ota stressiä salaherkuttelusta vaikka epäilisivätkin jotain.

Joku taisi kysyä syömisistämme.  No esim. tänään meillä oli lounaalla salaattia ( kanaa, fetaa, salaatinlehtiä, paprikaa, kurkkua,) ja lämpimiä voileipiä (ruisleipää, tonnikalaa , juustoraastetta), päivälliseksi valmistuu kesäkurpitsalasangea ja iltapalaksi on varmaan kaurapuuroa mehukeitolla.  Naposteltavana pöydällä pähkinöitä ja viinirypäleitä, janoon löytyy kannullinen  vesimelonilla maustettua vettä sekä rasvatonta maitoa mutta olemme opettaneet, ettei maito ole janojuoma.

Eilen oli elokuva-ilta ja tein kattilassa popcorneja joissa vain suolaa mausteena  .  Varsinainen karkkipäivä on lauantaina ja silloin saa valita  sipsipussin/karkkipussin sekä pikkupullon limsaa. 

Mies on hoikka, lähes laiha ja minä normaalipainossa niukin naukin ( olen 166 cm pitkä ja 68 kg on juuri ja juuri normaalinpaino pituiselleni), nuorempi lapsi ( poika 6v) isäänsä tullut kuikelo.

Ap

Aika tuhdit eväät: Lämpimät voileivät + lasagne. Niissä molemmissa todella paljon kaloreita (juustoa & hiilareita). Pähkinät sisältävät niin paljon energiaa, että ne pois kokonaan. Ylipäätään naposteltavat pöydiltä pois. Porkkana on hyvä välipala. Sipsejä en ostaisi ollenkaan. Karkeista löytyy myös sokerittomia vaihtoehtoja karkkipäivään. Nämä pussit ovat myös mukavan pieniä, eivät mitään jättisäkkejä.

Kalorit on helppo laskea esim. Yazio sovelluksen avulla. Vaatii muutaman päivän totuttelua, mutta sen avulla todella näkee miten paljon kaloreita esim. yksi pala ruisleipää muutamalla juustoviipaleella sisältää. KO. sovellus myös kertoo iän, painon ja pituuden huomioiden ottaen päivän kaloritarpeen.

Tsemppiä Teidän perheelle!

Vierailija
193/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tukevalta tytöltä. Omani oli 10-vuotiaana 144 cm pitkä ja painoi 28 kg. 

Normaalia monipuolista kotiruokaa söi. Maito ei ollut ruokajuomana. Herkkuja äärimmäisen harvoin, ja sekin jätskiä tai suklaata. 

Jos paino-ongelmia tuossa iässä, hakisin kyllä vanhempana ammattiapua, jotta ruokailutottumukset paranisivat. Kyse nyt kuitenkin on lapsen terveydestä.

Vierailija
194/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ex-malli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, onko tuo sitten lihava? Ei kuulosta paljolta.

Paino sopisi 170-senttiselle aikuiselle miehelle, ei pikkutytölle, jolla ei edes murrosikä ja sen tuoma kaunis rasvavarastojen lisääntyminen ole alkanut.

Kyllä 170 senttinen mies olisi tuolla painolla lihakseton, alipainoinen ruipelo.

No 180 senttisen miehen bmi 19-25 on 62-81 kg. Eli 10 senttiä lyhempi painaa vähemmän.

Vierailija
195/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä oletkin se äiti, joka kirjoitti olevansa ihmeissään nykylasten jatkuvasta karkinsyönnistä. Ymmärrän sinua hyvin ja pahoittelen, sitä se näyttää olevan.

Lisää vaan liikuntaa lapselle (jokin uusi harrastus?) ja kaikki ylimääräinen herkuttelu pois. Puhu tästä myös kavereiden vanhemmille.

Vierailija
196/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

14-vuotias poikani painaa saman verran  - ja on 175 cm pitkä...

Aika rääpäle.

Vierailija
197/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä.

kuinka näitä ihmisiä jotka kasvoi lopulliseen pituuteensa ALA-ASTEELLA on niin paljon??? asun helsingissä ja tunnen kaksi tyttöä jotka lopettivat kasvunsa 7-luokan lopussa, ja kaikki muut 35 rinnakkaisluokat mukaanlukien kasvoi vielä 9-luokallakin??? näkyi ihan selvästi luokkakuvissakin

Koska se on naisilla yleistä, siksi. Minä kasvoin vasta yläasteella ja olinkin melko lailla ainoa ja senkin näkee selvästi luokkakuvissa.

”Kasvupyrähdyksen huippu ajoittuu keskimäärin 12 vuoden ikään”

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Vierailija
198/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhanen?

Vie kiireesti osaavaan lääkäriin ja vaadi kokeet, joilla selvitetään tytön terveyden tila. Ja pyydä lähete ravintoneuvojalle, joka tekee lapselle henkiläkohtaisen ruokalistan joka päivälle grammoineen. Sitten punnitset ruuat ja pidät tarkkaa päiväkirjaa kaikesta. Tällä todistat lääkäreille yhden osan hoidosta.

Kiirehtisin, älälä täällä kysele ammattitaidottomilta oman lapsesi tilaa. Lapsi kärsii itsekin tilanteesta. Kaikki lihominen ei ole läskistä. Moni sairaus tuottaa turvotustakin.

Vierailija
199/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on todella pahasta herkkuhimosta, niin auttaisikohan, jos vaikka välipalana ja päivällisen jälkiruokana saisi jotain ”hyvää”. Jotain kohtuullisen terveellistä, mutta veisi makeanhimoa.

Vierailija
200/214 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä.

Koska se on naisilla yleistä, siksi. Minä kasvoin vasta yläasteella ja olinkin melko lailla ainoa ja senkin näkee selvästi luokkakuvissa.

”Kasvupyrähdyksen huippu ajoittuu keskimäärin 12 vuoden ikään”

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Kasvupyrähdyksen HUIPPU ei tarkoita sitä, että kasvu loppuu kokonaan. Minullakin on paljon ystäviä ala-asteelta asti, eikä kukaan meistä jäänyt niin lyhyeksi kuin esim. kuudennella luokalla oltiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi