Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö koulussa enää opeteta kaunokirjallisuutta, edes allekirjoituksen verran?

Vierailija
24.07.2018 |

Jouduin töissäni pyytämään silloin tällöin allekirjoituksia virallisiin asiapapereihin ja olen huomannut viime aikoina että moni nuori aikuinen kirjoittaa allekirjoituksensa tikkukirjaimin. Ja nyt ei todellakaan ole kysymys mistään jälkeenjääneistä vaan ihan reippaista älykkään tuntuista nuorista aikuisista ihmisistä. Tämä tuntuu itsestäni aika hämmentävältä. Vai olenko mielestänne jo aivan kalkkis?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunokirjoitus pitäisi palauttaa opetussuunnitelmaan, se koukeroinen siis. Kehittää aivoja monella tavalla sekä motoriikkaa.

Vierailija
22/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi sitä autocorrectia pitää käyttää, jos ei osaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointsit niille vanhemmille jotka opettavat kyseistä taitoa jälkikasvulleen. Muut voivat sitten palata sinne 1800-luvulle, puumerkkiaikaan.

Vierailija
24/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, tulipa paljon alapeukkuja mielestäni ihan asialliseen aloitukseen. Taidan siis olla vanhanaikainen, niin kuin vähän itsekin epäilin.

Ap

Vierailija
25/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi sitä autocorrectia pitää käyttää, jos ei osaa?

Ja siinä taas yksi täydellinen ihminen kirjoittelee.

Vierailija
26/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhutte tikkukirjaimilla kirjoitetusta allekirjoituksesta, niin onko nimi siis kirjoitettu kokonaan ISOILLA KIRJAIMILLA vai tekstausta muistuttavalla tavalla? Nykyään "kaunokirjoitus" koulussa on tuollaista lähinnä tekstausta muistuttavaa. Nuorilla aikuisilla ei ole enää persoonallista käsialaa eivätkä useimmat edes osaa lukea perinteisellä kaunokirjoituksesta kehittyneellä käsialalla kirjoitettua tekstiä.

Vierailija
27/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin lapsena sitä mieltä että kaunokirjoitus on turhaa, mutta nykyisin käsiala on enemmän kaunoa kuin tekstausta. Hieman säälittää noita nykyisiä, kauno on paljon nopeampaa kirjoittaa

Vierailija
28/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa porukka ei varmaan osaa edes tikkukirjaimia eli allekirjoituksena on puumerkki.

Kun ihmiset sirutetaan, allekirjoitukseksi riittää esim peukalonjälki sen sirun tietojen kanssa.

Vierailija
29/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös nykyaikainen tavaus on käsittämätöntä. Kuuntelin bussissa, kun pikkupoika tavasi jotain: Ph! I! Ph! Ss! A! Ph! O! Ss! Ss!U! Kuulosti avaruuskieleltä.

Kattokaas kun nykyään ei saa enää sanoa: pee ii pee - pip. Äs aa- sa. Pee oo äs - pos. Äs uu - su. Pipsa Possu.

Ehei, se on kuulemma lapsia hämmentävää ja oppimista hidastavaa... Ja kuitenkin heistä mestaritavaajista kasvaa sukupolvi, joka ei osaa edes kaunoa kirjoittaa.

Vierailija
30/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitus ei ole mitään kaunokirjoitusta vaan henkilön itse tekemä merkintä.

Vierailija
31/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei opeteta. Tikkukirjaimin ovat nuoret allekirjoittaneet jo vuosia.

Roskapuhetta. Olen 16-vuotias (syntynyt vuonna 2002), ja vuosina 2009-2011 ainakin opetettiin koulussa kaunokirjoitusta.

Vierailija
32/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei opeteta. Minun 11-vuotiaani kirjoitti viikko sitten nimikirjoituksensa passihakemukseen tikkukirjaimilla:(

Miksi SINÄ et ole opettanut hänelle?

Vierailija
33/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 70-luvun lapsi ja käsialani on ollut aina kehno. Varsinkin nykyään, kun ei juuri käsin tarvitse mitään kirjoittaa, se on varmaan umpisurkeaa.

Allekirjoituksen vetäisy ei kuitenkaan ole mikään ongelma varsinkin, kun se on enemmänkin tyylitelty nimmari kuin varsinaista kaunokirjoitusta.

Vierailija
34/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitus ei ole mitään kaunokirjoitusta vaan henkilön itse tekemä merkintä.

Kyllä perinteinen allekirjoitus lähtee siitä että henkilö on itse kaunokirjoituksella kirjoittanut nimensä ja ajan kuluessa siitä kehittyy oma persoonallinen nimikirjoitus jota muiden on hankala jäljitellä.

Aleksis Kiven Seitsemän veljeksen aikoina oli noita muita merkkejä (ns.puumerkkejä) kun kaikki eivät vielä olleet luku- ja kirjoitustaitoisia.

Vierailija
35/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pitäisikö allekirjoituksen olla kaunokirjoitusta?

- nuori aikuinen

Kyllä pitäisi olla nimenomaa kaunoa, ei tekstausta tai tikkua.

Vierailija
36/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitusta tarvitaan vaikka siinä, kun hakee postista sen Kiinasta tilatun krääsäpaketin ja joutuu vetämään nimmarinsa postin sähköruutuun pyytäessään pakettia postihenkilöltä.

Vierailija
37/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär kirjoitti ajokorttihakemukseen niillä typerillä tyyppikirjaimilla.

Näytti kyllä tyhmältä. Ihan kuin suoraan jostain koulun kirjoitusoppaasta.

Vierailija
38/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten pitää olla allekirjoitus kaunolla, kun siihen pitää useimmiten sitten kirjoittaa viereen kuitenkin nimenselvennys? Minulla ainakin on niin selvä allekirjoitus, että näyttää tyhmältä kaksi lähes samanlaista nimeä päällekkäin. 

Vierailija
39/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole opetettu enää vuosiin kaunoa. Alakoulun opettaja saa opettaa sitä, jos itse haluaa, mutta ei ole enää pakko. Meillä on ollut liuta kokoomuslaisia opetusministerittäriä tässä viime vuosina, ja he ovat keksineet toinen toistaan päättömämpiä uudistuksia. Tämä on yksi niistä. On muuten aiheuttanut melkoista kohua ulkomaillakin.

Kaunokirjoitus on paitsi osa identiteettiä myös erittäin tehokasta hienomotoriikan kehittämistä. Nykyisin harva lapsi tekee käsillään mitään pikkutarkkaa käsityötä tai piirustelua tai lelun korjaamista tarpeeksi eikä niitä koulussakaan pahemmin enää opeteta, joten pikkutarkka käsityöskentely on katoava taito meillä. Pelkkä peukalon viuhuttelu ruudulla ei tätä korvaa.

Toivottavasti saamme tulevaisuudessa esim. ammattitaitoisia hammaslääkäreitä ja kirurgeja ulkomailta. Itse en ainakaan haluaisi paikkauttaa hammastani saati sydäntäni ihmisellä, joka ei hallitse muuta kuin tikkuja eikä osaa kunnolla edes lukea.

Vierailija
40/52 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei opeteta. Tikkukirjaimin ovat nuoret allekirjoittaneet jo vuosia.

Roskapuhetta. Olen 16-vuotias (syntynyt vuonna 2002), ja vuosina 2009-2011 ainakin opetettiin koulussa kaunokirjoitusta.

Hopöhöpö. Se mitä teille opetettiin lähenteli tekstausta. Te ette enää osaa yhdistellä kirjaimia. Teille on opetettu nostamaan kynä sanojen sisällä. Ette osaa kirjoittaa sanaa yhdellä kynän painalluksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä