Vapaana pidetty amerikanbulldoggi raateli Vasi-koiran kuoliaaksi
Kävelylenkki Vantaan Asolassa sujui aluksi kuin minä tahansa iltana. Koirat olivat asianmukaisesti kytkettyinä, ja reitti kulki omakotitaloalueella sijaitsevaa rauhallista katua pitkin.
Aivan yhtäkkiä eräästä pihasta juoksi kadulle vapaana ollut amerikanbulldoggi.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807232201089367_u0.shtml
Jutu on julkaistu tänään, joka viikkoko näitä tappajakoiria pääsee irti ja lainsääntöä ei muka tarvitse muuttaa?
Ei täsllaista voi sallia normaalia osana arkea, että joka viikko lähtee joltain koiralta henki pois hyökkäyksessä. Lakia täytyy muuttaa.
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Miksi koirat saavat purra useita ihmisiä vapaasti eikä asiaan puututa?
Tämä koskee myös niitä pienten koirien omistajia. Mikä etuoikeus teillä on jättää koiranne kouluttamatta ja samaan aikaan huudatte isojen koirien omistajille että pitäkää koiranne kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä koskee myös niitä pienten koirien omistajia. Mikä etuoikeus teillä on jättää koiranne kouluttamatta ja samaan aikaan huudatte isojen koirien omistajille että pitäkää koiranne kurissa.
Kaikki koirat tulee kouluttaa. Silti irti päästessään isompi koira on paljon potentiaalisempi riski aiheuttamaan vakavaa vahinkoa kuin pieni. Ihmeellistä puolustelua.
Vierailija kirjoitti:
Nokun ei se meidän koira tee kellekkään mitään pahaa ja meillä tottelee käskyjä ja tämä oli varmasti kaltoin kohdeltu tai muutoin vain päästänsä viallinen. Meidän sessu kulkee vierellä ilman hihnaa oikein kiltisti.
Joo, chicuahuat on paljon ilkeämpiä ja niitä pitäisi pelätä paljon enemmän kuin kilttejä nannykoiria. Niin ja saksanpaimenkoirat myös, koska ne on jalostettu palvelukoiriksi, eli ovat taipuvaisia hyökkäämään, toisin kuin kiltit taistelukoirat, joita ei ole ikinä jalostettu mihinkään, tai jos onkin jalostettu, niin ovat nykyään sellaisia poikkeuskoiria ettei niillä enää ole mitään taipumuksia. Ainakaan ei mitään huonoja. Joku yksittäinen omistaja vain on ollut hiukan huono kasvattaja, kun ei ole osannut kasvattaa sitä ihanaa kilttiä koiraa, jolla ei ole mitään taipumuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nokun ei se meidän koira tee kellekkään mitään pahaa ja meillä tottelee käskyjä ja tämä oli varmasti kaltoin kohdeltu tai muutoin vain päästänsä viallinen. Meidän sessu kulkee vierellä ilman hihnaa oikein kiltisti.
Joo, chicuahuat on paljon ilkeämpiä ja niitä pitäisi pelätä paljon enemmän kuin kilttejä nannykoiria. Niin ja saksanpaimenkoirat myös, koska ne on jalostettu palvelukoiriksi, eli ovat taipuvaisia hyökkäämään, toisin kuin kiltit taistelukoirat, joita ei ole ikinä jalostettu mihinkään, tai jos onkin jalostettu, niin ovat nykyään sellaisia poikkeuskoiria ettei niillä enää ole mitään taipumuksia. Ainakaan ei mitään huonoja. Joku yksittäinen omistaja vain on ollut hiukan huono kasvattaja, kun ei ole osannut kasvattaa sitä ihanaa kilttiä koiraa, jolla ei ole mitään taipumuksia.
.
Veljen naapurin chihuahua juoksi pyöräilyä opettelevan tyttärensä perään. Oli tyttökin kauhuissaan. Ei ollut tästäkään tapauksesta pitkä aika. Miten omistaja reagoi? Nainen vain huusi ovelta "No ihan kiltti se on!". Aikuinen voi vielä pärjätä chihualle mutta pienelle lapselle sekin voi olla paha, vaikkei henki lähtisi. Itse olin tuolloin paikalla koirani kanssa ja sanoin että pitäisi koiransa kiinni, vaikka on pieni. Niin pidän itsekin oman kääkkätyttöni kiinni. Chihuahuat ja kääpiöpinserit yms. pienet koirat on koiria, ei leluja! Niillekän on tarpeensa ja rajansa.
Minulla on ollut staffordshirenbullterrierejä n. 30 v. Ihastuin rotuun jo lapsena kun tuttavaperheessä oli staffi. Siihen aikaan ei ollut puhetta rodun historiasta, koira oli vaan sopivan pieni, helppohoitoinen ja hyväpäinen, tavallinen koira. Staffien historiahan on samantyyppinen kuin esim. Bostoninterrierin, (presidentti Niinistöllä on tällainen, nimeltään Lennu) eli risteytettiin bulldog ja terrieri koiratappelua varten. Kun tappelut myöhemmin kiellettiin, rotuja jalostettiin seurakoiriksi ja staffit rekisteröitiin viralliseksi roduksi englannissa joskus 30- luvulla.
Staffin suosio on kasvanut koko ajan, vanhimmat kasvattajat kertovat että kysyntä on kovaa. Monet erehtyvät hankkimaan halvemmalla pentutehtailijoilta tai venäjältä, jolloin koiran jalostuksesta ei ole mitään dokumenttia ja siinä voi olla käytännössä mitä vaan. Kokeneimmat rodun kasvattajat valikoivat tarkkaan jalostukseen käytettävät yksilöt, jolloin koiran terveys ja luonne ovat tärkeimpiä kriteereitä. Peruskoulutuksella näistä tulee ihan tavallisia hyväkäytöksisiä perhekoiria, jotka voi huoletta viedä koirapuistoon ja ihmisten ilmoille.
Jokuhan aina eri koiraroduissa viehättää eri ihmisiä, minulla staffit on lähellä sydäntä niiden kompaktin koon, helppohoitoisen turkin ja ylenpalttisen ihmisrakkauden takia. Olisi mielenkiintoista tietää miksi Niinistö hankki juuri Bostoninterrierin? Oliko tarkoitus herättää pelkoa kun Lennu tuijotti nälkäisesti lahjakinkkua salamavalojen loisteessa? Lennun hymy taisi olla se tärkein, joka hurmasi ympäri maailmaa.
KOIRAVERO TAKAISIN!
Vähenee nuo WT-koiratkin samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut koira mutta alkanut itsekin tuntea inhoa koiria kohtaan. Esimerkiksi tuntuu tyhmältä palata jalkakäytävällä takaisin ja kiertää toista reittiä vain sen vuoksi että koira omistajineen tulee vastaan; en ole näin aikaisemmin tehnyt koska oletuksena ollut että koiran omistajan pitää hallita hihnassa oleva koiransa mutta oletukseni on väärä. Hihnassa ollut koira on yhtäkkiä varoittamatta ohittaessani heidät kiskaissut ja pyrkinyt hyökkäämään päälleni, iholle saakka ei päässyt kun omistaja tempaisi koiran hihnasta takaisin. Usein näiden koirien omistajat harrastuksiin kuuluu alkoholijuomien nauttiminen eivätkä he jaksa pitää koiraansa silmällä ulkoillessaan joten pääsevät hyökkimään ihmisten kimppuun.
Tästä syystä olen alkanut aristelemaan suuria koiria. Kerran vastaani tuli keskikokoinen/suurehko koira irrallaan, omistaja perässään, olivat menossa kotiinsa eivätkä huomanneet että rapussa oli muita ihmisiä. Koira tuli luokseni ja ensin säikähdin mutta sitten koira nuolaisi kättäni ja oli todella ystävällisen oloinen joten tilanne meni ohi ja minulle jäi positiivinen kuva kohtaamisestamme vaikka koira irti olikin. Aggressiivisia koiria jotka hyökkivät ihmisiä kohti en voi sietää.
Helsingin tähtitornin mäellä on mukava käydä kun idiootit pitävät koiriansa irti. Ei mene idiooteille jakeluun, että se ei ole mikään koirapuisto.
Kannattaa vinkata poliisille kellonajat ja viikonpäivät, sehän kuulostaa hyvältä sakkorysältä!
Mä luulen, että sen Helsingin keskustassa ab:taan vapaana ulkoiluttavan, saattaa löytää juuri tuolta...
Oikeasti chihut tappavat kaikkea liikkuvaa, mutta erityisesti amstaffeja, pittbulleja ja kanariandoggeja, kärpäsiä sekä tietysti pikkuvauvoja. Siitä vain ei suomenruotsalainen vihervasemmistomedia hiisku sanaakaan. Siksi meillä ”tappaja” (hah)- koirarotujen omistajilla on niii-n paha mieli. Mehän just omistetaan suloisin mussuihanulliamerikanbulli mitä maailma tarjoaa. Minun bulli esimerkiksi tappaa vain jotain kaksi tai korkeintaan kolme koiraa vuodessa, ja lähipäiväkodin eskarit se jo melkein kokonaan jättää rauhaan. Minä näet olen kouluttanut sen.71
Just näin yhdellä tuollaisen "muskelikoiran" pennun. Se oli tosi suloinen. Samaa ei voi sanoa omistajasta.
Voimarodut pitäisi kieltää. Ei ole yhtään järkevää syytä, miksi sellaisia pitäisi tuolla kaduilla kulkea. Toisten ihmisten (ja koirien) turvallisuuden kustannuksella ei voi mitä tahansa tappokonetta omistaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti chihut tappavat kaikkea liikkuvaa, mutta erityisesti amstaffeja, pittbulleja ja kanariandoggeja, kärpäsiä sekä tietysti pikkuvauvoja. Siitä vain ei suomenruotsalainen vihervasemmistomedia hiisku sanaakaan. Siksi meillä ”tappaja” (hah)- koirarotujen omistajilla on niii-n paha mieli. Mehän just omistetaan suloisin mussuihanulliamerikanbulli mitä maailma tarjoaa. Minun bulli esimerkiksi tappaa vain jotain kaksi tai korkeintaan kolme koiraa vuodessa, ja lähipäiväkodin eskarit se jo melkein kokonaan jättää rauhaan. Minä näet olen kouluttanut sen.71
Kaikista luonnevikaisin koira, jonka oon kohdannut, on chihuahua. Sama koskee niitä muita söpöjä rotujakin. Samaiset koirien omistajat ovat herkkänahkaisia kun heidän pikku prinssejä/prinsessoja käsketään olla purematta, räksyttämättä tai murisematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista luonnevikaisin koira, jonka oon kohdannut, on chihuahua. Sama koskee niitä muita söpöjä rotujakin. Samaiset koirien omistajat ovat herkkänahkaisia kun heidän pikku prinssejä/prinsessoja käsketään olla purematta, räksyttämättä tai murisematta.
No voi hitsin pimpulat, mä oon näköjään hirvee rasisti teidän pikku prinssejä ja prinsessoja kohtaan.
Eipä saanut omistaja juuri mitään tuomiota, koirakin säilyi hengissä. Uhri menehtyi, ja koiran omistaja menetti elämänilonsa. Oikeisvaltio?
Kauhea tapaus tämä, muistan hyvin. Se paskiainen pitää Asolassa sitä munanjatkettaan vielä, olen kuullut tyypin ylpeilleenkin tappajakoirallaan
Porvoossa tapahtui samantapainen, myös koiran ulkoiluttajalle puremisvamman aiheuttanut tapaus. Sen oikeudenkäynnissä syytetty "... Helenius halusi osoittaa oikeudelle, että 55-kiloinen amerikanbulldoggi on ”maailman kiltein koira”."
Kyllähän tuo rotu on omistajaperheelle mukava ja ongelmaton, mutta osa niistä on muille koirille mitä vaarallisin. Wikipediasta löytyy tietoa: "Amerikanbulldoggi on helposti koulutettava, mutta koirakohtaisia eroja esiintyy erityisesti tarkasteltaessa eri linjoja. Koira-aggressiivisuutta periytyy rotuun sekoitettujen rotujen kautta ...
Rodun kasvattaminen Tanskassa on monien muiden koirarotujen ohella ollut kiellettyä vuodesta 2010. " Lähteet: Wikipedian artikkeli "Amerikanbulldoggi", Iltasanomat 15.8.2018
Tulipa paha mieli tätä lukiessa :(
Järkyttävä päätös lenkille.
Meillä päin tätä rotua näkee lähinnä elämänkoululaisilla , jotka pitävät koiraa kaupan pihassakin pitkän narun päässä. Kittaavat samalla kaljaa.
Koirasusien kasvatus on jo Suomessa kielletty (kauppa tosin pyörii siitä huolimatta). Koska tämä rotu saadaan kiellettyä?!
Pääkaupunkiseudulla monilla päihteidenkäyttäjillä on koiria. Tyypillinen taistelukoirien omistaja liikkuu jossain epämääräisissä armeijakauppojen kuteissa.