Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaana pidetty amerikanbulldoggi raateli Vasi-koiran kuoliaaksi

Vierailija
24.07.2018 |

Kävelylenkki Vantaan Asolassa sujui aluksi kuin minä tahansa iltana. Koirat olivat asianmukaisesti kytkettyinä, ja reitti kulki omakotitaloalueella sijaitsevaa rauhallista katua pitkin.

Aivan yhtäkkiä eräästä pihasta juoksi kadulle vapaana ollut amerikanbulldoggi.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807232201089367_u0.shtml

Jutu on julkaistu tänään, joka viikkoko näitä tappajakoiria pääsee irti ja lainsääntöä ei muka tarvitse muuttaa?
Ei täsllaista voi sallia normaalia osana arkea, että joka viikko lähtee joltain koiralta henki pois hyökkäyksessä. Lakia täytyy muuttaa.

Kommentit (179)

Vierailija
141/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiralla pitää olla pitkä pinna ja sietää lapsen retuutus? No, valintaperustehan se on sekin. Meillä sen sijaan opetetaan lasta, miten eläinten kanssa ollaan.

Oikeesti, aika moni rotu on "innostunut ja aktiivinen".

Vierailija
142/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirien määrä lisääntyy koko ajan. Kai jossain vaiheessa huippu tulee vastaan? Mutta vääränlaisia koiria väärissä käsissä jä väärissä ympäristöissä. Ja osa koirista on päästään sekaisin jo syntyessään. Selvää että erilaiset tapaturmat ja onnettomuudet tulevat myös lisääntymään.

Jokaisen lemmikkikoiranomistajan tulisi suorittaa koiransa kanssa pakollinen luonnetesti. Ja toimenpiteet sitten tuloksen mukaan. Rupeais kiinnostaa koulutus ja rotuvalinnat. Ja lemmikkikoirilta (uroksilta) pallit pois.

Luonnetesti ei itseasiassa ole hyvä idea, koska luonnetesti nykyisessä muodossaan ei sovellu kaikille roduille. Luonnetestin pitäisi olla täysin erilainen, jos siihen meinattaisiin laittaa jokainen koira. Sitten pitäisi vielä ottaa huomioon vanhukset, vammaiset jne. joiden koiria ei voi normitesteihin viedä. Ratkaisut eivät missään nimessä ole yksinkertaisia, mutta sellainen 1000 -sivun koiralaki monimutkaisine ja kaikenhuomioonottavine yksityiskohtineen on ihan hyvä ratkaisu.

+ taistelukoirarotujen kieltäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ymmärtää lukemansa miten haluaa 🤔 en sitä kyllä tarkoittanut että lapset koiraa kaltoin kohtelevat, meillä kasvatetaan myös lapset hyvin😉 lapsiperheessä nyt vaan luonnollisesti on vauhtia enemmän.

Vierailija
144/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ok, että koiralla on lapsiin lyhyt pinna, kunhan se vain varoittaa ja tekee sen tervepäisen koiran tavoin ja poistuu paikalta. Itse asiassa ihan hyvä, että lapsetkin näkevät, mitä heidän touhunsa aiheuttaa. 

Tuleeko niistä liian pitkäpinnaisista koirista näitä "ei se ole koskaan ennen..." "kuis se nyt noin..." -tapauksia?

Vierailija
145/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksanpaimenkoira on suosittu vanhempien lähiöjuoppojen keskuudessa. Tiedän pari tapausta joissa koira hyökkii ohikulkijoita ja pyöräilijöitä kohti. Muutama vuosi sitten juopporemmi vuoronperään ulkoilutti koiraa joka puri ohikulkijoita, en tiedä mitä kyseiselle koiralle tai omistajalle kuuluu, ovatko hengissä vielä mutta uusia tullut tilalle. Nuoremmat ja narkit suosivat rottwailereita ja vastaavia tai taistelukoirarotuja; antavat katu-uskottavuutta ja tarkoitus pitää velanperijät kaukana.

Vierailija
146/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmeseen koira tarvitsee korkeaa kivunsietokykyä??!? Ja kiva kun mainitsit vielä erikseen, että kun TOINEN koira haastaa. heh. Kyllä tekstisi kertoo kaiken oleellisen. Pidä piskisi poissa muiden koirien ilmoilta.

Vierailija
147/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen terveysasemalla töissä. Kesän aikana olen hoitanut toistakymmentä koiranpureman uhria. Nämä ovat niitä pienempiä tapauksia, mitkä eivät iltapäivälehtien sivuille päädy. Eli ihan tuntemattomien ihmisten kimppuun on koirat hyökänneet ja purreet. Osa koirista ollut kytkettyinä, suurin osa ei. 

Koirainhoni vaan kasvaa päivä päivältä suuremmaksi, valitettavasti. 

Toivottavasti tekivät ilmoitukset koirista. Pitäisi myös kertoa julkisuuteen pienemmistä tapauksista. Koiravero pitäisi palauttaa.

Vierailija
148/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihmeseen koira tarvitsee korkeaa kivunsietokykyä??!? Ja kiva kun mainitsit vielä erikseen, että kun TOINEN koira haastaa. heh. Kyllä tekstisi kertoo kaiken oleellisen. Pidä piskisi poissa muiden koirien ilmoilta.

Tässäpä yksi ongelma. Minun koirani pelkää ja reagoi. Ja tuollainen haastamisia etsivä koira + omistaja tulkitsee sen haastamisena, kun tosiasiassa koira pyytää toisia pysymään loitolla eikä tulemaan tappelemaan. 

Vierailija
149/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan ok, että koiralla on lapsiin lyhyt pinna, kunhan se vain varoittaa ja tekee sen tervepäisen koiran tavoin ja poistuu paikalta. Itse asiassa ihan hyvä, että lapsetkin näkevät, mitä heidän touhunsa aiheuttaa. 

Tuleeko niistä liian pitkäpinnaisista koirista näitä "ei se ole koskaan ennen..." "kuis se nyt noin..." -tapauksia?

Itse koen täysin eri tavalla. Koiralla täytyy olla stressinsietokykyä. Niin monesti on tullut tilanteita missä koira näykkäisee jos lapsi/aikuinen astuu vahingossa karvojen päälle, luimuilee ahdistuneena nurkassa tai ärisee suljettujen ovien takana.

Mutta en tarkoita että amstaffi on ainoa-oikea-rotu.. on paljon itselle mieluisia rotuja, joissa samoja ominaisuuksia kun amstaffissa.

Näissä keskusteluissa on kuitenkin turha tuoda eriävää näkemystä esiin. Ihmiset, jotka eivät rotua tunne (silti kaiken tietävät) vetää totaali lynkkauslinjaa.. joten pääasia et itse tunnen rodun ja koirani, lopettaen keskustelun seuraamisen tähän😊

Vierailija
150/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu85 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse koen täysin eri tavalla. Koiralla täytyy olla stressinsietokykyä. Niin monesti on tullut tilanteita missä koira näykkäisee jos lapsi/aikuinen astuu vahingossa karvojen päälle, luimuilee ahdistuneena nurkassa tai ärisee suljettujen ovien takana.

Mutta en tarkoita että amstaffi on ainoa-oikea-rotu.. on paljon itselle mieluisia rotuja, joissa samoja ominaisuuksia kun amstaffissa.

Näissä keskusteluissa on kuitenkin turha tuoda eriävää näkemystä esiin. Ihmiset, jotka eivät rotua tunne (silti kaiken tietävät) vetää totaali lynkkauslinjaa.. joten pääasia et itse tunnen rodun ja koirani, lopettaen keskustelun seuraamisen tähän😊

Et sitten näe mitään välimaastoa ylenpalttisen sietämisen ja näykkimisen tai suljettuna ärisemisen kanssa? Suurin osa koirista tekee valenäykkäyksen tai ärähdyksen ja siirtyy tai ainoastaan siirtyy.

Vierailija
151/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut koira mutta alkanut itsekin tuntea inhoa koiria kohtaan. Esimerkiksi tuntuu tyhmältä palata jalkakäytävällä takaisin ja kiertää toista reittiä vain sen vuoksi että koira omistajineen tulee vastaan; en ole näin aikaisemmin tehnyt koska oletuksena ollut että koiran omistajan pitää hallita hihnassa oleva koiransa mutta oletukseni on väärä. Hihnassa ollut koira on yhtäkkiä varoittamatta ohittaessani heidät kiskaissut ja pyrkinyt hyökkäämään päälleni, iholle saakka ei päässyt kun omistaja tempaisi koiran hihnasta takaisin. Usein näiden koirien omistajat harrastuksiin kuuluu alkoholijuomien nauttiminen eivätkä he jaksa pitää koiraansa silmällä ulkoillessaan joten pääsevät hyökkimään ihmisten kimppuun.

Tästä syystä olen alkanut aristelemaan suuria koiria. Kerran vastaani tuli keskikokoinen/suurehko koira irrallaan, omistaja perässään, olivat menossa kotiinsa eivätkä huomanneet että rapussa oli muita ihmisiä. Koira tuli luokseni ja ensin säikähdin mutta sitten koira nuolaisi kättäni ja oli todella ystävällisen oloinen joten tilanne meni ohi ja minulle jäi positiivinen kuva kohtaamisestamme vaikka koira irti olikin. Aggressiivisia koiria jotka hyökkivät ihmisiä kohti en voi sietää.

Vierailija
152/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu85 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että edes perheen koiralla on paineensietokykyä. Emäntä veti herneet nekkuseen jo ensimmäisistä kommenteista ja päätti poistua areenalta.

Vierailija
153/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokun ei se meidän koira tee kellekkään mitään pahaa ja meillä tottelee käskyjä ja tämä oli varmasti kaltoin kohdeltu tai muutoin vain päästänsä viallinen. Meidän sessu kulkee vierellä ilman hihnaa oikein kiltisti.

Vierailija
154/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirien määrä lisääntyy koko ajan. Kai jossain vaiheessa huippu tulee vastaan? Mutta vääränlaisia koiria väärissä käsissä jä väärissä ympäristöissä. Ja osa koirista on päästään sekaisin jo syntyessään. Selvää että erilaiset tapaturmat ja onnettomuudet tulevat myös lisääntymään.

Jokaisen lemmikkikoiranomistajan tulisi suorittaa koiransa kanssa pakollinen luonnetesti. Ja toimenpiteet sitten tuloksen mukaan. Rupeais kiinnostaa koulutus ja rotuvalinnat. Ja lemmikkikoirilta (uroksilta) pallit pois.

Luonnetesti ei itseasiassa ole hyvä idea, koska luonnetesti nykyisessä muodossaan ei sovellu kaikille roduille. Luonnetestin pitäisi olla täysin erilainen, jos siihen meinattaisiin laittaa jokainen koira. Sitten pitäisi vielä ottaa huomioon vanhukset, vammaiset jne. joiden koiria ei voi normitesteihin viedä. Ratkaisut eivät missään nimessä ole yksinkertaisia, mutta sellainen 1000 -sivun koiralaki monimutkaisine ja kaikenhuomioonottavine yksityiskohtineen on ihan hyvä ratkaisu.

+ taistelukoirarotujen kieltäminen.

No joo totta. Kiva koirakansalainen voisi edes olla pakollinen kurssi ja testi kaikille lemmikkikoirille.

Vierailija
155/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut koira mutta alkanut itsekin tuntea inhoa koiria kohtaan. Esimerkiksi tuntuu tyhmältä palata jalkakäytävällä takaisin ja kiertää toista reittiä vain sen vuoksi että koira omistajineen tulee vastaan; en ole näin aikaisemmin tehnyt koska oletuksena ollut että koiran omistajan pitää hallita hihnassa oleva koiransa mutta oletukseni on väärä. Hihnassa ollut koira on yhtäkkiä varoittamatta ohittaessani heidät kiskaissut ja pyrkinyt hyökkäämään päälleni, iholle saakka ei päässyt kun omistaja tempaisi koiran hihnasta takaisin. Usein näiden koirien omistajat harrastuksiin kuuluu alkoholijuomien nauttiminen eivätkä he jaksa pitää koiraansa silmällä ulkoillessaan joten pääsevät hyökkimään ihmisten kimppuun.

Tästä syystä olen alkanut aristelemaan suuria koiria. Kerran vastaani tuli keskikokoinen/suurehko koira irrallaan, omistaja perässään, olivat menossa kotiinsa eivätkä huomanneet että rapussa oli muita ihmisiä. Koira tuli luokseni ja ensin säikähdin mutta sitten koira nuolaisi kättäni ja oli todella ystävällisen oloinen joten tilanne meni ohi ja minulle jäi positiivinen kuva kohtaamisestamme vaikka koira irti olikin. Aggressiivisia koiria jotka hyökkivät ihmisiä kohti en voi sietää.

Helsingin tähtitornin mäellä on mukava käydä kun idiootit pitävät koiriansa irti. Ei mene idiooteille jakeluun, että se ei ole mikään koirapuisto.

Vierailija
156/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva - hyökkäyksiä tapahtuu harva se päivä, mutta mitään ei tehdä näiden estämiseksi. Saakohan pitbull tappaa ihmisen eikä vieläkään tapahdu mitään? Miksi sitten aseella tappamisesta saa vankilaa, mutta jos koira tekee samoin, niin se ei ole niin vakavaa vaikka lopputulema sama olisikin? Käsittämätöntä. Nämä ovat kamalia aseita nämä koirat. Ja turha sanoa vääristä käsistä, näille ei ole mitään oikeita käsiä. Varmaan kiva elää tuollaisen koiran kanssa, jonka kanssa saa aina olla varuillaan. Tai niin, eihän nämä omistajat ole.

Suomessa on bullmastiffi ja huskymix tappaneet ihmisen. Lisäksi malinois repi käden irti taluttajaltaan. Yksikään pitbull tai amstaffi ei ole Suomessa tappanut ketään.

Pitbullit ja amstaffit ovat tappaneet ja tappavat koiria Suomessa. Lopettakaa nyt jumalauta näiden rotujen paapominen!! On se nyt s**tana kun ei uskalla enää oman koiran kanssa käydä kohta ulkona ollenkaan!!!! V*TTU!!!!

Mutta eivät ihmisiä valopää! Tiedän myös tapauksen missä pitbullia purtiin pahasti. Ei tehnyt se pitbull mitään. Vaan toinen koira kävi vaan päälle. Eivät nekään kaikki edes tappele, siis pitbullit.

Tuliko uutinen? Oman kääpiöpinserin kimppuun kävi tutun pomeranian. Kyseinen koira saa murista, räksyttää ja tulla kimppuun ilman syytä. Sitä koiraa kohdellaan kuin jotakin pikku prinssiä eikä tuttua kiinnosta koiransa kouluttaminen. Koira kävi jopa kaverini rotikan kimppuun. Henkidet vammat siitä vähintään jäi molemmille koirille. Kierrän kaukaa nämä mamin pikku prinssit ja prinsessat jos koittavat tulla iholle.

Juuri näin! Kun se on ihan "oikeutettua toimia noin, kun se on niin pienikin ja eihän se pahaa tarkoita, kun leikkii vaan". Jouluksi nämä prinssit vielä puetaan johonkin söpöön pukuun, kravattikin kaulaan. Ja pienissä olkalaukuissakin heitä kanniskellaan.

Meidän edesmenneellä ja erittäin fiksulla collieuroksella oli mainio tapa ottaa nätisti, täysin kivuttomasti ja ihan ystävällisesti ilman aggressiota tms. näitä pikkuprinssejä siististi etuhampailla niskavilloista kiinni ja siirtää sievästi sivuun, yleensä ojaan tai johonkin puskaan :D Johan nousi älämölö, kun prinssien omistajat saivat hämmästykseltään rintansa rottingille ja itsensä raivokkaasti huutamaan. Kysyin, että kai minunkin koira sitten saa hyppiä sun rinnuksille, iskeä hampaansa nilkkaasi ja näykkiä sua mennen tullen?

Tässäkin tapauksessa erikoisinta oli että tuttuni sai kilarit, kun koirani puolusti itseään. Yleensä se saa kilarit isompien koirien käytöksesta, jopa naapurin amstaffin pennusta, joka on omistajalla ollut hyvin hallinnassa eikä päästä koiraansa vieraiden koirien lähettyville. Kun tuo tutun naapurin amstaffi haukkui aidatulla pihalla ohikulkijat niin oli tullut muutamalta naapurilta (ja tuttu mukaan lukien) kuinka naapurit pelkää sitä. Johtunee varmaan dobberimaisesta ulkonäöstä minkälaisia kääpiöpinserit ovat, siinä varmaan oli syyt tutun kilareihin koska se pikku prinssi niin säikähti. Juuri jotkut wnb-Paris Hiltonit ottaa nuita pommeja ja chihuja itselleen.

Vierailija
157/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin tähtitornin mäellä on mukava käydä kun idiootit pitävät koiriansa irti. Ei mene idiooteille jakeluun, että se ei ole mikään koirapuisto.

Kannattaa vinkata poliisille kellonajat ja viikonpäivät, sehän kuulostaa hyvältä sakkorysältä!

Vierailija
158/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, täällä kans tampereella näkee näitä taistelukoiria VAIN ja nimenomaan joko täysnarkkareilla tai sitten sellaisilla silikoni-,tatuointi-, reivi-salimimmeillä ja jätkillä. Eli kyllä se vaan niin on, että tietyntyyppiset ihmiset näitä hankkii. Elämämkoulu on tavalla tai toisella vahva.

Tiedän myös tuttavia tai entisiä naapureita, joilla pitbull ja toisella amerikanbulldogi. Toinen jolla pitbull on 23v ankkahuulet +silarit ja heiluu ''julkkiksien kanssa'' helsingin yössä moottoripyöräkamujen kera. Toisella taas tuo amerikanbulldog, ja nainen on aivan hasardi tapaus. +40 vee, sossut vieneet lapset, käyttää aineita ja sekaisin kuin seinäkello. Hänen koiransa hyökkäsi vapaana kaverini koiran kimppuun. Aivan puskista. Kaverini koira ei selvinnyt, mutta tuo naapuri ei joutunut ikinä vastuuseen teoistaan. Poliisia ei nämä jutut kiinnosta, kaikki maailman ilmoitukset tehty jo moneen kertaan.Tuo kyseinen koira on myös purrut ihmistä tuossa pihassa.

Vierailija
159/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, täällä kans tampereella näkee näitä taistelukoiria VAIN ja nimenomaan joko täysnarkkareilla tai sitten sellaisilla silikoni-,tatuointi-, reivi-salimimmeillä ja jätkillä. Eli kyllä se vaan niin on, että tietyntyyppiset ihmiset näitä hankkii. Elämämkoulu on tavalla tai toisella vahva.

Tiedän myös tuttavia tai entisiä naapureita, joilla pitbull ja toisella amerikanbulldogi. Toinen jolla pitbull on 23v ankkahuulet +silarit ja heiluu ''julkkiksien kanssa'' helsingin yössä moottoripyöräkamujen kera. Toisella taas tuo amerikanbulldog, ja nainen on aivan hasardi tapaus. +40 vee, sossut vieneet lapset, käyttää aineita ja sekaisin kuin seinäkello. Hänen koiransa hyökkäsi vapaana kaverini koiran kimppuun. Aivan puskista. Kaverini koira ei selvinnyt, mutta tuo naapuri ei joutunut ikinä vastuuseen teoistaan. Poliisia ei nämä jutut kiinnosta, kaikki maailman ilmoitukset tehty jo moneen kertaan.Tuo kyseinen koira on myös purrut ihmistä tuossa pihassa.

Chihuja ja pommeja ottaa sitten wnb-Paris Hiltonit, Tuksu mukaan lukien. Itse oon lihaksikas nainen, käynyt lukion ja töissä vartijana mutta eipä meillä ole isoa koiraa tai "tappajakoiraa". Tykkään kyllä saksanpaimenkoirista, dobermanneista, rottweilereista, amstaffeista ja pitbulleista mutta päädyinkin kääpiöpinseriin, koska sopii hyvin niille, jotka tykkää palveluskoirien luonteesta. Haluan aktiivisen rodun joten kääpiöpinseri on sellainen joka sopii siis tarpeisiini. Jaksaa juoksuttaa emäntäänsä tai isäntäänsä 10 kilometriäkin ja kaiken lisäksi oon nykyään kaupunkilainen, niin aivan mahdotonta olisi kulkea ison koiran kanssa täällä. Omassa perheessäni on ollut yksi saksanpaimenkoira, kolme dobermannia ja nyt neljäs dobermanni eivätkä vanhempani ole mitään mainitsemastasi ryhmästä vaan molemma amk-koulutettuja. Eipä meiltä siis mitään elämänkoulutaustaa löydy.

Vierailija
160/179 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitä se auttaa että aina hoetaan näiden tapausten jälkeen kuinka ” vika on omistajissa eikä koirassa”, se kun ei auta enää noita uhreja eikä tulevia.

Koiranpidon ajokortti nyt käyttöön näiden vaaralliseksi luokiteltavien rotujen osalta ainakin tai pakollinen kuonokopan käyttö yleisille paikoille olisi vähintä mitä voi vaatia. Jos muualla tähän pystytään niin kyllä täällä sääntö-Suomessakin aivan varmasti jos vaan päättäjillä olisi halua.

Heti koira pois tuolta tyypiltä tavalla tai toisella. Täytyy olla todella sairas että vielä kehtaa jatkaa muina miehinä koiran omistajana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi