Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS Lihansyönti ei vähene. Kuka sitä lihaa vielä syö, ja vieläpä yhtä paljon kuin ennen?

Vierailija
24.07.2018 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005767102.html

Koko kasvissyöntibuumi on kuulemma keksitty. Itse ainakaan en lihaa syö, mutta nähtävästi joku jossain vetää minunkin edestä...

Kommentit (336)

Vierailija
201/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä on vain liikaa.

kuten lihantuotantoakin.

Lihantuotantoahan on helppo vähentää kun antaa luonnon itse huolehtia syntyvyyden säännöstelystä ihmisten kohdalla. Eikä pyrkiä väkisin lisääntymään keinoja kaihtamatta.

Siis meinaat ettei saa antaa hedelmöityshoitoja? Se on kuules aika pieni osuus mitä tulee väestön räjähtämiseen. Mitään luonnon syntyvyyden säännöstelyä ei ole.

Sekin on liikaa.

Sittenhän maapallon kannalta paras keino on valistaa ihmisiä ympäristöasioista, kuten liikakansoituksesta ja liiallisesta lihan kulutuksesta. Jos noin syvästi välität maapallosta, et tee yhtään lasta, mutta et myöskään syö sitä pihviä. :)

Vierailija
202/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka sekä nyhtökaurat ja sirkatkin on myös kokeiluja jo sille kun lihaakaan enään niin riitä ja lähinnä enään eliitin ruokaa hinnaltaan? Keinomaidot sekä myös kananmunat ja proteeni keinotekoisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse saan niin palon lihaa ruoka-avusta 3 kertaa viikossa että pakko syödä melkein pelkästään naudan ja kananlihaa, sianlihat nakkaan roskiin tai  serkkupojalle

Vierailija
204/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos heinäsirkkoja saisi ostaa k kaupasta niin ostaisin niitä kyllä ja paistaisin, kilohinta saisi olla max 5 e

Vierailija
205/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset ei suostu oikein kasviksia syömään vaikka totutettu on pikkuisesta saakka... ne inhoaa kaikkia mifuja/härkiksiä/yms tofuja, samoin kuten couscousia, villiriisiä, linssejä... aivan käsittämätöntä. Vaikka olen oikeasti linssejä/papuja/soijaa tarjoillut jo noin vuoden vanhalle ja säännöllisesti, niin siinä n. 3-5v iässä tuli ihan täydellinen stoppi. 

Ihan niin kuin niissä asuisi sisällä joku keski-iän ylittänyt heteromies, joka kertoisi mikä kuuluu ruokavalioon ja mikä ei. Makkaraa, lihaa, perunaa, korkeintaan porkkanaa... Huoaah... Edes koulu ei ole saanut oppimaan uusia asioita, vaan siellä ne kavereiden (tyttöjä kuten meidänkin lapset) aina suunnittelee miten ne saa salaa roudattua salaatit jäteastiaan.

Ite en ole kyllä koskaan syönyt linssejä, tofuja ja soijaa, vaikkenb lihaa syökään. Ei ihme jos ei kiinnosta, kun tollasta paskaa tyrkytät. Tee ihan normaalia kotiruokaa ilman lihaa, tai kalaruokia.

Ei se mitään rakettitiedettä ole,. makaronilaatikko, pinaattiletut, hernekeitto, kaikki on kasvisruokaa ja yleensä lasten suosikkiruokia.

Sekaruoka, josta vain lihan jättää pois, ei ole välttämättä "tasapainoista kasvisruokaa". Hassun oletuksen teet siitä, mitä heille tarjoan tällä hetkellä - vai ajattelitko, että roskikselle teen? 

Omasta mielestä pavut ja linssit, vihreät pavut ovat varsin hyvää ja hyvän makuista ruokaa. Ei mitään vikaa. 

Lapset kyllä syövät makaronilaatikkoa - mutta se on LIHAmakaronilaatikkoa. Pelkkää makaronia maidolla ja kananmunalla he eivät halua. Tai makaronia kasvisliemellä. He syövät hernekeittoa - mutta makkaran kanssa. Pinaattilätyt nyt kelpaavat. Muita "kasvisruokia" on meillä monet ns luonnostaan lihattomat ruoat, kuten vaikka puuro, lätyt pannukakku jne, mutta itse en laske niitä kasvisruoiksi. 

Hernekeittoon makkaraa? Kaikkea sitä kuulee kun vanhaksi elää. 

Niinpä, rasvaista luullista lihaa se kaipaa. Sianpotka on paras.

Paras hernekeitto hernekeittona, ei vaadi lihaa makua pilaamaan.

Mistähän sä sen maun siihen saat ilman lihaa?

Minkälainen on muuten sun perunakeitto?

Ihan kuule niistäö herneistä, sipulista, pippureista, liemikuutiosta ja raastan sekaan myös porkkaa.

Nams nams.

En tiedä mitä tarkotat perunakeitolla, perunavelliä olen kyllä tehnyt. Useimpiin keittoihin tulee perunaa, mutta en mä esim.kalakeittoa perunakeitoksi kutsu. 

Käytät siis hernekeittoon liemikuutioita oikean lihan sijaan??

Ja sanot vielä, että "nams nams"??  :D:D:D

Niin, saatan laittaa kasvisliemikuution, ihan vegaanisen sinne, vaikken ole vegaani.

Onko tämä sulle suurikin ongelma,. toki voin tehdä ilman kuutiotakin, laitan vaan suolaa tilalle, yhtä hyvää tulee. Nams nams. 

ps. Varo ettei lennä kärpänen suuhun kun sitä noin korvasta korvaan auot. ;)

Sillähän ei ole merkitystä, onko se liha- vai kasviskuutio.  Merkitystä on sillä, että käytät teollista valmistetta aidon ruuan sijaan. 

Vierailija
206/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruoka sekä nyhtökaurat ja sirkatkin on myös kokeiluja jo sille kun lihaakaan enään niin riitä ja lähinnä enään eliitin ruokaa hinnaltaan? Keinomaidot sekä myös kananmunat ja proteeni keinotekoisesti.

Kasvisruoka ei ole keinotekoista, harvemmin yliprosessoituakaan. Esim. proteiinia on pavuissa ja linssejä ihan luonnostaan.

Ps. Sirkat eivät ole kasvisruokaa.

Vierailija
207/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset ei suostu oikein kasviksia syömään vaikka totutettu on pikkuisesta saakka... ne inhoaa kaikkia mifuja/härkiksiä/yms tofuja, samoin kuten couscousia, villiriisiä, linssejä... aivan käsittämätöntä. Vaikka olen oikeasti linssejä/papuja/soijaa tarjoillut jo noin vuoden vanhalle ja säännöllisesti, niin siinä n. 3-5v iässä tuli ihan täydellinen stoppi. 

Ihan niin kuin niissä asuisi sisällä joku keski-iän ylittänyt heteromies, joka kertoisi mikä kuuluu ruokavalioon ja mikä ei. Makkaraa, lihaa, perunaa, korkeintaan porkkanaa... Huoaah... Edes koulu ei ole saanut oppimaan uusia asioita, vaan siellä ne kavereiden (tyttöjä kuten meidänkin lapset) aina suunnittelee miten ne saa salaa roudattua salaatit jäteastiaan.

Ite en ole kyllä koskaan syönyt linssejä, tofuja ja soijaa, vaikkenb lihaa syökään. Ei ihme jos ei kiinnosta, kun tollasta paskaa tyrkytät. Tee ihan normaalia kotiruokaa ilman lihaa, tai kalaruokia.

Ei se mitään rakettitiedettä ole,. makaronilaatikko, pinaattiletut, hernekeitto, kaikki on kasvisruokaa ja yleensä lasten suosikkiruokia.

Sekaruoka, josta vain lihan jättää pois, ei ole välttämättä "tasapainoista kasvisruokaa". Hassun oletuksen teet siitä, mitä heille tarjoan tällä hetkellä - vai ajattelitko, että roskikselle teen? 

Omasta mielestä pavut ja linssit, vihreät pavut ovat varsin hyvää ja hyvän makuista ruokaa. Ei mitään vikaa. 

Lapset kyllä syövät makaronilaatikkoa - mutta se on LIHAmakaronilaatikkoa. Pelkkää makaronia maidolla ja kananmunalla he eivät halua. Tai makaronia kasvisliemellä. He syövät hernekeittoa - mutta makkaran kanssa. Pinaattilätyt nyt kelpaavat. Muita "kasvisruokia" on meillä monet ns luonnostaan lihattomat ruoat, kuten vaikka puuro, lätyt pannukakku jne, mutta itse en laske niitä kasvisruoiksi. 

Ihan kuule niistäö herneistä, sipulista, pippureista, liemikuutiosta ja raastan sekaan myös porkkaa.

Nams nams.

En tiedä mitä tarkotat perunakeitolla, perunavelliä olen kyllä tehnyt. Useimpiin keittoihin tulee perunaa, mutta en mä esim.kalakeittoa perunakeitoksi kutsu. 

Niin, saatan laittaa kasvisliemikuution, ihan vegaanisen sinne, vaikken ole vegaani.

Onko tämä sulle suurikin ongelma,. toki voin tehdä ilman kuutiotakin, laitan vaan suolaa tilalle, yhtä hyvää tulee. Nams nams. 

Sillähän ei ole merkitystä, onko se liha- vai kasviskuutio.  Merkitystä on sillä, että käytät teollista valmistetta aidon ruuan sijaan. 

Voihan kasvisliemen tehdä itsekin! Harva kuitenkaan tekee lihaliemenkään itse.

Vierailija
208/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedän lihaa aivan helvetisti, joka päivä. Grilliruoan, pizzan, hampparin muodossa... Mutta älkää huoliko, kuntoilen ja olen normaalipainoinen!

Vierailija
209/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin syön lihaa.

Et kai vaan luule että lehtijutut kasvisruuasta tms tai jonkun nyhtökauran -yökkk- olemassaolo vaikuttaisi siihen mitä syön?

Vierailija
210/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nams nams.

Voihan kasvisliemen tehdä itsekin! Harva kuitenkaan tekee lihaliemenkään itse.

Kuutioista tuo puhui, ne ei ole itsetehtyjä.

Vierailija
211/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanin unelma on, että lihaa ei syödä. Lehmistä, kanoista ja sioista tulee uhanalaisia kun niitä ei tarvita mihinkään ja niiden etenkin lehmän ylläpito maksaa, tilat kuolee kun vai isot kannattavat. Samoin myös luomu häviää, kun ei ole paskaa pelloille johon vege sanoo, että käytetään ihmisten paskaa ja saadaan kaikki virukset, bakteerit, hormoonit ja lääkkeet imeytettyä kasveihin. Mites kissat ja koirat, mitä niille syötetään kun niiden ruoansulatusjärjestelmä ei ole tarkoitettu kasviksille etenkin kissoilla.

Tiesitkö että lehmät, kanat ja siat, eikä kissat ja koirat ole alunperin tällaisia kuin millaisiksi ne ihminen on jalostanut? Pärjäsivät luonnossa villieläiminä, eivät olleet näin sairaita. Tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta voisimme kantaa vastuun lopettamalla hulluuden ja pitämällä niistä hyvää huolta niin kauan kuin elävät. Esimerkiksi lehmien määrä maapallolla on hurja, mutta vähenisi nopeasti jos niiden keinotekoinen siementäminen lopetettaisiin kuin seinään. Mutta sehän ei käy päinsä massikeisareille.

Pakko siitosta. Ootko käynyt Suomessa yhdelläkään maatilalla? Viikin lehmiä ei nyt tähän hätään lasketa. Täällä kyllä etenkin lihapuolella sonnit pääse noisemaanlehmien selkiin.

Eihän meillä täällä Suomessa~ Lehmän täytyy synnyttää jotta se tuottaa maitoa, ja maitoa tuottamaton lehmä päätyy teuraaksi. Siemennys tehdään nimenomaan keinotekoisesti ja väkisin, ei luonnollisesti miten lehmälle sopii, jotta tuotanto jatkuu tasaisesti.

Av on tunnettu näistä "maatilallisista" ja heidän tuttavistaan, jotka tietävät että heillä päin kaikki tehdään esimerkillisesti ja luonnollisesti ilman eläinten kärsimystä. Kannustaisin heitä tulemaan esiin julkisuudessa ja näyttämään mallia. Sehän olisi hyvää mainosta, eikö?

Lehmä poikii, ei synnytä. Eikä ole raskaana, vaan tiineenä.

Tuli aivan mieleen legendaarinen lehmän lapsi -keskustelu :-)

Vierailija
212/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ääliöt luulevat, että lihansyönti on henkilökohtainen valinta.

No ei se ole.

Maapallo ei kestä enää lihantuotantoa , ja jossain vaiheessa lähiaikoina saavutamme ilmastonmuutoksessa pisteen, josta ei ole enää takaisinpääsyä. Lapsillamme ei ole jossain vaiheessa enää maapalloa millä elää.

Kiitos siitä kuuluu lihantuottajille, ja teille kaikille, jotka sitä lihaa ostatte.

Lisäksi, verotuloilla maksetaan sitten lihansyöjien syöpähoidot ja sydäntaudit terveydenhuollossa.

Puhumattakaan siitä, mitä kärsimystä lihantuotanto ja maidontuotanto aiheuttavat eläville eläimille.

Ihminen ei tarvitse eläinperäisiä tuotteita pysyäkseen terveenä.

Pääosin kasvipohjaisella ruokavaliolla elävät kansat maapallon "sinisillä alueilla" elävät pisimmän ja terveimmän elämän.

Ja heidän ruokavalionsa koostuu 75~85% HYVISTÄ hiilihydraateista.

Lihassa on paljon yhdisteitä, jotka tekevät tuhojaan elimistössä, aiheuttavat dna vaurioita ja oksidatiivisen stressin.

Naurettavaa, että länsimaissa syödään 3~4 x päivässä eläinperäisiä tuotteita, päivittäin teollista moskaa, sokeria ja lisäaineita, ja sitten ihmetellään miksi sairastutaan.

Joku kuvittelee ,että banaani lihottaa, mutta sitten nauttii hyvillä mielin kanafilettä.

Ehkä fitness hörhöjen kannattaisi ymmärtää, että kiinteät, näkyvät lihakset ei ole sama asia kuin terveys.

Voit olla vaikka kuinka kiinteän näköinen ulospäin, mutta sisältä kuolemassa, kun joka aterialla pitää vetäää se 20~30g proteiinia.

Joka alkaa jossain vaiheessa aiheuttaa ongelmia munuaisille, sydän~ja verenkiertoelimistölle ja muillekin elimille kun kyseessä on eläinproteiini.

Vaikka söisit pelkkää täysjyväriisiä ja parsakaalia 2000 kalorin edestä, saisit riittävästi täysipainoista proteiinia pysyäksesi terveenä.

Vierailija
213/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen fitness-pelle enkä syö lihaa enkä maitotuotteita! Aika moni muukin fitness-pelle on nämä jättänyt ruokavaliostaan pois.

Vierailija
214/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen fitness-pelle enkä syö lihaa enkä maitotuotteita! Aika moni muukin fitness-pelle on nämä jättänyt ruokavaliostaan pois.

No sehän on sitten vain hyvä asia. Luultavasti palaudut nopeammin kuin lihanpalvojat. Ja suonet kiittää.

Vierailija
215/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siis ihmisten ei kuulu syödä lihaa joka päivä, koska leijonakaan ei syö? jotain tasoa hei!!

silti sanotaan, että kissan kuuluu syödä joka päivä lihaa. eiköhän leijona ole vähän lähempänä kissaa kuin ihmistä?

Ei kissankaan tartte syödä joka päivä, mutta niin vaan ihminen sille tunkee joka päivä ruokaa, niin sanottiin, kannattaa opetella lukemaan. 

Kyllä se niin on, että jos ihminen joka ei ole edes karnivori, syö päivittäin lihaa joka aterialla, on aika luonnotonta, koska edes karnivorit ei tarvitse lihaa päivittäin, vaan sulattelevat aina muutaman päivän. Mahtaa olla lihaa joka päivä syövän ihmisen suolisto hyväkuntonen, sulamatonta lihaa siellä metri tolkulla vuodesta toiseen. Ai että. 

Kyllä. Ruumiinavauksissa ja dissektioissa aina paljastuu kilotolkulla sulamatonta lihaa :D

Tuollaisen väitteen esittäjä voisi ihan suoliston anatomiaan ja fysiologiaan suhteuttaen kertoa, mihin se liha piiloutuu. Sen verran autan, että umpilisäkkeestä saattaa jotain sattumia löytyä, mutta siihen ei paljon mahdu.

Vierailija
216/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanin unelma on, että lihaa ei syödä. Lehmistä, kanoista ja sioista tulee uhanalaisia kun niitä ei tarvita mihinkään ja niiden etenkin lehmän ylläpito maksaa, tilat kuolee kun vai isot kannattavat. Samoin myös luomu häviää, kun ei ole paskaa pelloille johon vege sanoo, että käytetään ihmisten paskaa ja saadaan kaikki virukset, bakteerit, hormoonit ja lääkkeet imeytettyä kasveihin. Mites kissat ja koirat, mitä niille syötetään kun niiden ruoansulatusjärjestelmä ei ole tarkoitettu kasviksille etenkin kissoilla.

Tiesitkö että lehmät, kanat ja siat, eikä kissat ja koirat ole alunperin tällaisia kuin millaisiksi ne ihminen on jalostanut? Pärjäsivät luonnossa villieläiminä, eivät olleet näin sairaita. Tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta voisimme kantaa vastuun lopettamalla hulluuden ja pitämällä niistä hyvää huolta niin kauan kuin elävät. Esimerkiksi lehmien määrä maapallolla on hurja, mutta vähenisi nopeasti jos niiden keinotekoinen siementäminen lopetettaisiin kuin seinään. Mutta sehän ei käy päinsä massikeisareille.

Pakko siitosta. Ootko käynyt Suomessa yhdelläkään maatilalla? Viikin lehmiä ei nyt tähän hätään lasketa. Täällä kyllä etenkin lihapuolella sonnit pääse noisemaanlehmien selkiin.

Eihän meillä täällä Suomessa~ Lehmän täytyy synnyttää jotta se tuottaa maitoa, ja maitoa tuottamaton lehmä päätyy teuraaksi. Siemennys tehdään nimenomaan keinotekoisesti ja väkisin, ei luonnollisesti miten lehmälle sopii, jotta tuotanto jatkuu tasaisesti.

Av on tunnettu näistä "maatilallisista" ja heidän tuttavistaan, jotka tietävät että heillä päin kaikki tehdään esimerkillisesti ja luonnollisesti ilman eläinten kärsimystä. Kannustaisin heitä tulemaan esiin julkisuudessa ja näyttämään mallia. Sehän olisi hyvää mainosta, eikö?

Lehmä poikii, ei synnytä. Eikä ole raskaana, vaan tiineenä.

Tuli aivan mieleen legendaarinen lehmän lapsi -keskustelu :-)

Siis voihan lehmän jälkeläinen olla tyttökin. On epäasiallista puhua poikimisesta. Ja ”tiineenä” ei ole myöskään kovin asiallinen ilmaisu.

Vierailija
217/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joka päivä lounasravintolassa liharuoka. Mielelläni söisin jotain muutakin.

Vierailija
218/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin syön sitä yhtä paljon kuin ennenkin. Ja niin syö kissanikin. Liha on hyvää. Ja on ihan erilainen tunne syödä jaloa lehmää, joka on elänyt ja kärsinyt puolestani, kuin jotain tylsää vihannesta. Ateistit eivät voi tätä ehtoollissymboliikkaa ymmärtää.

Vierailija
219/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään lihaa. Nautaa, possua, vasikkaa, broileria. Ja paljon kasviksia.

Tänään syötiin kaalilaatikkoa missä oli 400g jauhelihaa / 6 annosta. Huomenna rosmariinipossua jota riittää vielä seuraavallekin päivälle. Sitten varmaan kalaa välillä ja kesäkeittoa.

Vierailija
220/336 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihansyöjät ovat eettisesti juntteja ihmisiä. 

Montakos lihansyöjää tunnet?

Ketju on lukittu.