HS Lihansyönti ei vähene. Kuka sitä lihaa vielä syö, ja vieläpä yhtä paljon kuin ennen?
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005767102.html
Koko kasvissyöntibuumi on kuulemma keksitty. Itse ainakaan en lihaa syö, mutta nähtävästi joku jossain vetää minunkin edestä...
Kommentit (336)
Ei ihmisen onneksi tartte mitään härkistä, soijaa, tofua ja nyhtökauraa (mitä näitä nyt on) mussuttaa, vaikkei lihaa söisi.
Kummallisia käsityksiä ihmisillä.
Kyllä lihan syöntiä on moni vähentänyt, vaikkei kasvissyöjä olekaan. Mutta sitä vain tuotetaan edelleen kuin viimeistä päivää, jätteeksi menee suuriosa.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä ihmiset ovat huomanneet, ettei nyhtökaura, tofu tai härkis tirise grillissä yhtään niin kivasti kuin possun kasleri.
Kyllä kala on parasta ja potut foliossa (grillissä).
Lihaa en syö enkä näitä mainitsemiasi tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aika selkeä käsitys siitä kuka sitä lihaa - ja muita eläinperäisiä tuotteita - vielä syö, ja vieläpä yhtä paljon kuin ennen. Omassa suvussani on selvä sukupolvien jako: Isovanhemmat ovat jo sen verran vanhoja etteivät oikein tajuakkaan että voisivat oppia vanhoista tottumuksista pois tai että heidän tarvitsisi tehdä mitään maapallon hyväksi. Eivät vaikka kärsivät kukin useammasta kansantaudista, joita voisivat ruokavaliollaan näinkin myöhään hillitä. (sydän- ja verisuonitaudit, diabetes, syöpäsairaudet, muistisairaudet, tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet) Heille kasvis- ja vegaaniruoka ovat jotain tuntematonta ja pelottavaa, kun ei ole tietoa mistä sitä tietoa edes lähtisi etsimään.
Vanhempieni sukupolvi seuraa enimmäkseen samoissa jalanjäljissä niin ruokatottumuksineen kuin sairauksineen, suurimmalla osalla puhkesi diabetes ennen keski-ikää. Ainoa poikkeus on enoni, joka syö kasvispainotteisesti ja harrastaa liikuntaa, hänellä ei ole sairauksia.
Sitten tulee minun sukupolveni. Minä, sisarukseni ja suurinosa serkuistani olemme kaikki avoimia kasvissyönnille ja vegaaniruoalle, ja se näkyy lautasella eikä vain puheissa. Lähestymme kovaa vauhtia ikää jolloin suvussamme tyypillisesti alkaa esiintymään ns. perinnöllisiä sairauksia, mutta ainakin tällä hetkellä näyttää lupaavalta. Ainoa poikkeus on serkkuni, joka nauttii lihaa tavallista suurempia määriä. Hän on kärsinyt teinistä asti ylipainosta ja hänellä todettiin juuri syöpä.Uskon että ajan myötä kun vanhemmat tapoihinsa pinttyneet sukupolvet siirtyvät ajasta ikuisuuteen, moni asia tulee muuttumaan. Kasvisruokavaliosta voi hyvin tulla vielä uusi normaali, mutta se vaatii aikaa.
Ryhdy satukirjailijaksi. Voisi sopia sinulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä ihmiset ovat huomanneet, ettei nyhtökaura, tofu tai härkis tirise grillissä yhtään niin kivasti kuin possun kasleri.
Nyhtökaura, tofu ja härkis voivat sellaisenaan olla aika vaikea grillata, kun niitä ei ole grilliin tarkoitettu, mutta onneksi grillissä tirisee kesällä ihanat kasvikset ja vegaaniset tuotteet, kuten Tofurkyn BBQ suikaleita vartaissa ja kielbasa original makkaraa, ja hampparin väliin Hälsans Kökin burger kasvispihvi. 😋
Kasvisten grillaaminen on kätevää, niitä voi käyttää vartaassa tavallaan pehmusteina pitämään ruoka paikoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aika selkeä käsitys siitä kuka sitä lihaa - ja muita eläinperäisiä tuotteita - vielä syö, ja vieläpä yhtä paljon kuin ennen. Omassa suvussani on selvä sukupolvien jako: Isovanhemmat ovat jo sen verran vanhoja etteivät oikein tajuakkaan että voisivat oppia vanhoista tottumuksista pois tai että heidän tarvitsisi tehdä mitään maapallon hyväksi. Eivät vaikka kärsivät kukin useammasta kansantaudista, joita voisivat ruokavaliollaan näinkin myöhään hillitä. (sydän- ja verisuonitaudit, diabetes, syöpäsairaudet, muistisairaudet, tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet) Heille kasvis- ja vegaaniruoka ovat jotain tuntematonta ja pelottavaa, kun ei ole tietoa mistä sitä tietoa edes lähtisi etsimään.
Vanhempieni sukupolvi seuraa enimmäkseen samoissa jalanjäljissä niin ruokatottumuksineen kuin sairauksineen, suurimmalla osalla puhkesi diabetes ennen keski-ikää. Ainoa poikkeus on enoni, joka syö kasvispainotteisesti ja harrastaa liikuntaa, hänellä ei ole sairauksia.
Sitten tulee minun sukupolveni. Minä, sisarukseni ja suurinosa serkuistani olemme kaikki avoimia kasvissyönnille ja vegaaniruoalle, ja se näkyy lautasella eikä vain puheissa. Lähestymme kovaa vauhtia ikää jolloin suvussamme tyypillisesti alkaa esiintymään ns. perinnöllisiä sairauksia, mutta ainakin tällä hetkellä näyttää lupaavalta. Ainoa poikkeus on serkkuni, joka nauttii lihaa tavallista suurempia määriä. Hän on kärsinyt teinistä asti ylipainosta ja hänellä todettiin juuri syöpä.Uskon että ajan myötä kun vanhemmat tapoihinsa pinttyneet sukupolvet siirtyvät ajasta ikuisuuteen, moni asia tulee muuttumaan. Kasvisruokavaliosta voi hyvin tulla vielä uusi normaali, mutta se vaatii aikaa.
Ryhdy satukirjailijaksi. Voisi sopia sinulle
Kasvisruokavaliosta ei tule elinaikanamme uutta normaalia. Edes lihansyöjien elinaikana.
tosimies ei syö enää lihaa, vaan kalaa. +kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
remus kirjoitti:
Yksi esimerkki kun toimittajat ovat kaikki vihervasemmistosta.Toinen on maahanmu.utto.Kannatus on 10% mutta jatkuvilla uutisilla annetaan kuva että kaikki haluavat sitä.Suomalaiset haluavat elää niin kuin olemme aina eläneet ja tähän ei muutosta tule.
Tämä ei päde lihansyöntiin. Nykyinen lihankulutus on aivan poikkeuksellisen suurta. Historiallisesti suomalaiset ovat syöneet murto-osan siitä lihamäärästä mitä nykyään.
Jep. Vielä viiskytvuotta sittenkin lihaa oli ehkä kerran kahdessa viikossa aterialla, muutoin ruoka koostu enimmäkseen vilja, juures- ja maitotuotteista.
Ja silloin ihmiset olivatkin lyhytikäisiä kääpiöitä, miehillä keskipituus 160 cm ja elinajanodote 50 vuotta. Todella tavoiteltava tilanne eikös juu...
Mitä sä horiset, en mä keskiajasta puhunut. Viiskytvuotta sitten eläneet esim. parikymppiset ihmiset (se suurin sukupolvi joka synty sodan jälkeen) on kyllä kaikkein vetreimpiä ja hyvässä kunnossa vielä tänäänkin ja elävät vanhemmiksi kuin kukaan.
Ovat paljon paremmassa kunnossa kuin nykynuoret.
Ja, ovat koko aikuisikänsä syöneet ainavain enemmän lihaa. 50 v sitten olleet vasta aikuistumassa, ja siihen astikin lapsille annettu parasta mitä saatavilla, siis makkaraa. Kyllähän se ennen sotia syntyneiden ikäluokat oli huomattavan paljon lyhyempää, kuin nykyään lihapatojen äärellä kasvaneet. Ne olivat silloin aikuisia ja eläneet aikana jolloin ruuasta oli puutetta. Ja kuolivat nuorempina.
Väärin, suuret ikäluokat ei kyllä mätä lihaa vieläkään, kuten joku parikymppinen latelan juntti. tunnen monta siitä ikäluokasta. Kala ja kasvispainottewista on ruokavalio, myös kanaa. Ei mitään sianpotkaa ja lihapatoja päivittäin.
Tunnen myös siitä vanhemman ylki 8kymppisen miehen, joka on liki kaksimetrinen ja minua paljon paremmassa kunnossa, joten ei toi sun kääpiökuvaus sovi oikein sinnekään. Juokseekin edelleen, sinusta tuskin on enää siihenkään.
Turha sitä on kieltää, kaikkein huonokuntosimpia ovat nuoret, joka päivä lihaa syöneet ihmiset. Eivät koskaan tule saavuttamaan samaa ikäluokkaa mitä suuret ikäluokat ja sitäkin vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
tosimies ei syö enää lihaa, vaan kalaa. +kasviksia.
Näinpä.
En ymmärrä termiä vihervassari. Olen vasemmistolainen, mutta en kannata vihreitä arvoja, enkä siis kasvissyöntiäkään.
Meillä syödään lihaa urheilevien nuorten vuoksi. Aikanaan kun muuttavat pois kotoa niin siirrytään varmaan enimmäkseen kasvispainotteiseen ruokavalioon, tosin varmaan silloinkin vähän lihaa syödään.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä termiä vihervassari. Olen vasemmistolainen, mutta en kannata vihreitä arvoja, enkä siis kasvissyöntiäkään.
Vihreät on Suomen suurin ja tärkein vasemmistopuolue.
Mitä sitten saa syödä? Lapsiperheessä ei ole arkena aikaa kokkailla, kuin nopeaa jauhelihaa, kanaa jne + lisukkeet, sillä työ ja harrastukset vievät aikansa. Pavut, linssit yms. ei sovi vatsalleni ja mifu taas ei maistunut millekään. Sen lisäksi linssejä pitäisi liottaa monta tuntia. Kasvissosekeitto uppoaa meillä kaikille, mutta siitä ei saa proteiinia.
On hyvä tietää, että suojeluspyhimykseni tekee hyvää työtä.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Adrian_and_Natalia_of_Nicomedia
Ihmiskunta on kusessa joka tapauksessa, joten syön lihaa ilman omantunnontuskia hamaan loppuun saakka.
Nyhtökaura, tofu ja härkis voivat sellaisenaan olla aika vaikea grillata, kun niitä ei ole grilliin tarkoitettu, mutta onneksi grillissä tirisee kesällä ihanat kasvikset ja vegaaniset tuotteet, kuten Tofurkyn BBQ suikaleita vartaissa ja kielbasa original makkaraa, ja hampparin väliin Hälsans Kökin burger kasvispihvi. 😋