Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholin käytöstä, kumpiko oikeassa

Vierailija
24.07.2018 |

Meillä mies on lisännyt parin viime vuoden aikana alkoholin käyttöään. Juo nyt loma-aikana joka päivä muutaman drinkin ja vähintään kolmena iltana kännit. Loma-ajan ulkopuolella juo kännit "vain" perjantai ja lauantai iltoina. Mies tekee koko ajan esim. pihatöitä eli ei jää sohvalle makaamaan, mutta pullo on mukana jatkuvasti.
Tämä on kiristänyt minun hermoja ja olen alkanut huomauttelemaan asiasta. Melkein viikoittain siitä tulee riita. Mies sanoo, että kun se on hänen ainoa harrastuksensa, niin hän voi sitä tehdä ihan vapaasti, minulla kun on useampia harrastuksia. Mitä mieltä olette, olenko turhan tiukkapipoinen asiasta niin kuin mies väittää?

Kommentit (284)

Vierailija
61/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin lakkasit antamasta rakkautta miehellesi?

Vierailija
62/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kiinnostavaa, että nämä tissuttelijamiehet puolustelijoineen toivovat, että vaimo ei nalkuttaisi. Toiveena ei ole vaimo, joka niin ikään tissuttelisi, vaikka tämähän olisi ihannetilanne miehelle. En ole varmaan ikinä näissä keskusteluketjuissa nähnyt, kuinka mies sanoisi, että olisi tosi kiva, jos vaimon kanssa yhdessä otettaisiin, sen sijaan toivotaan, että vaimo "ymmärtää" ja antaa miehen juoda rauhassa. Tästä jo näkee, miten vääristynyt suhde alkoholiin on. Luulen, että nämä miehet eivät edes hyväksyisi vaimolta vastaavaa juomista, sillä eivät halua katsella tätä humalassa ja jonkunhan täytyy huolehtia lapsista ja kodista.

Kokemuksen mukaan naiset on niin surkeaa ryyppyseuraa, että mieluummin minä ainakin juon yksistäni kuin naisen kanssa.

Hahha niin totta! Naiset riehaantuvat kun dokaavat, itse enemmänkin väsyn ja rentoudun. Ei mene ihan yksiin..

Tämä oikeastaan vain todistaa yllä esitetyn. Sinusta vaimo, tai naiset yleensä, ovat ärsyttäviä humalassa. Mikä saa sinut kuvittelemaan, että vaimo ei ajattele sinusta samoin? Se, että omasta mielestäsi olet humalassa mukava ja rento, ei oikein ole hyvä perustelu. Kävisikö sellainen vaihtoehto, että kumpikin juo, mutta erikseen? Mies kittaa autotallissa ja vaimo olohuoneessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap on maannut vuosikausia kotona kolmen lapsen kanssa, mies on rakentanut omakotitalon ja nostanut naisen elintasoa eksponentiaalisesti ap:n vapaamatkustaessa. Nyt ap etsii tekosyytä eroon lasten ollessa jo miltei aikuisia, ja katselee iltaisin netistä Gambian ja Turkin matkoja.  

Vierailija
64/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juo pari drinkkiä = alkoholisti.

Euroopassa vedetään lounaallakin viiniä ja olutta, illallisista puhumattakaan. Mutta toki mies on alkkis.

Mies juo joka päivä muutaman drinkin. Muutama on enemmän kuin pari. Lisäksi känni kahdesti viikossa.

"Euroopassa" juodaan lounaalla lasillinen viiniä tai yksi olut, päivällisellä saman verran. Kännejä ei juoda ollenkaan tai korkeintaan häissä ja syntymäpäiväjuhlissa. Ei ihan voi verrata ap:n miehen touhuun.

Nyt, kun matkustelusta on tullut arkipäivää, suomalaiset ovat alkaneet puolustella täysin kieroutunutta suhdettaan alkoholiin eurooppalaisilla juomatottumuksilla. Vaikka päivittäinen alkoholinkäyttö kuulostaa paljolta, ei niitä juomia ruoan kanssa mitenkään "vedetä" vaan yksi ruokajuoma lounaalla tai päivällisellä riittää. Tärkeämmissä tilaisuuksissa voidaan ottaa enemmän mutta silti niin, että ei olla silmin nähden humalassa. Humalahakuinen juominen on ylipäätään harvinaista, eikä ole mitään pikkujoulukauden tai ruotsinlaivan kaltaisia vapaita vyöhykkeitä. Festareillakaan ei olla pelti kiinni. Ap:n kuvaama ilmiö, että puutarhatöitä tehdessä tissutellaan aamusta iltaan, on kyllä tosi suomalainen ilmiö.

Tämä eurooppalaisiin juomatapoihin vetoaja, samoin kuin ap:n mies, saa tietysti juopotella ihan niin paljon kuin lystää, mutta vastaavasti ap on vapaa etsimään seuraa, jolla on tervehenkisempiä vapaa-ajan harrastuksia, ehkä jopa sellaisia, joita voisi tehdä yhdessä. Ero olisi sikäli win-win-tilanne, että myös ap:n mies voisi etsiä naisen, josta saa ryyppäysseuraa ikävän raivoraittiin nalkuttajan sijaan.

Yleensä miehet jotka haluaa eroon tukalasta liitosta ryyppäävät. Eron jälkeen tulee helpotus ja rankka urheileminen, sitten alkaa tindertreffailu. Ellei uus oo jo katottu.

*huutonaurua*

Ai mies istuu pöhnässä alkoholia juoden ja haaveilee, että eukko ottaisi eron, jotta mies pääsisi eroon myös juomisesta ja voisi aloittaa urheilun ja treffailun? Kuule, sulle voi tulla yllätyksenä, mutta myös miehet voivat laittaa eron alulle. Juomisen voi lopettaa ja urheilun aloittaa ensin, sekään ei ole kielletty. Palstalla moititaan miehiä laiskoiksi enkä ihmettele, kun edes eivät saa erohakemusta vietyä eteenpäin.

Vierailija
65/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kiinnostavaa, että nämä tissuttelijamiehet puolustelijoineen toivovat, että vaimo ei nalkuttaisi. Toiveena ei ole vaimo, joka niin ikään tissuttelisi, vaikka tämähän olisi ihannetilanne miehelle. En ole varmaan ikinä näissä keskusteluketjuissa nähnyt, kuinka mies sanoisi, että olisi tosi kiva, jos vaimon kanssa yhdessä otettaisiin, sen sijaan toivotaan, että vaimo "ymmärtää" ja antaa miehen juoda rauhassa. Tästä jo näkee, miten vääristynyt suhde alkoholiin on. Luulen, että nämä miehet eivät edes hyväksyisi vaimolta vastaavaa juomista, sillä eivät halua katsella tätä humalassa ja jonkunhan täytyy huolehtia lapsista ja kodista.

Kokemuksen mukaan naiset on niin surkeaa ryyppyseuraa, että mieluummin minä ainakin juon yksistäni kuin naisen kanssa.

Mielenkiinnosta kysyn, että mikä sinulle on parisuhteen rooli elämässäsi? Jos arki kerran on niin raskasta, että sitä ei kestä selvin päin ja joka tapauksessa mieluiten vietät vapaa-ajan yksin juopotellen, niin mihin sitä parisuhdetta edes tarvitaan? Eikö helpointa olisi vain olla sinkkuna? Kukaan ei nalkuta ja saa juoda rauhassa.

Vierailija
66/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Mielestäni on aivan käsittämätöntä, että miehen ryyppäämistä pitäisi aina katsoa sormien läpi. Kuitenkin lapsilla pitää olla 24/7 selvä hoitaja ja kuka se on, jos mies tissuttelee? Jos nainenkin alkaa ottamaan kuten mies, lapset lähtävät saman tien huostaan

Ja joo, turha selittää, että mies ottaa "pari kaljaa". Tuskin jää siihen!

Vierailija
67/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla se loppuisi siihen, kun mies aloittaa juomisen.

Vierailija
68/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän off topic, mutta kerron kaverini tarinan. Hän erosi miehestä, joka eli baarielämää ja jonka oksennuksia hän joutui siivoamaan. Oli vuosia sinkkuna ja sitten löysi miehen, jossa oli tärkein kriteeri myös, eli mies ei juo.

Kaverini totesi vuosia myöhemmin oppineensa sen, että kun menee sutta pakoon, niin karhu tulee vastaan. Että kaikilla ihmisillä on omat vikansa. Ne sijaitsevat vain eri paikoissa.

Summa summarum, ap:n kannattaa miettiä, kuinka tärkeästä asiasta on kyse, ennenkuin tekee ratkaisevia päätöksiä.

Kaverillasi on siis ollut kaksi p*skaa miestä. Minulla raja menisi oksennusten siivoamiseen, se suhde loppuisi siihen. Yksin eläminen on parempaa mitä huonossa suhteessa, toivottavasti läheisriippuvainen kaverisikin sen tajuaa.

Vierailija
69/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Mielestäni on aivan käsittämätöntä, että miehen ryyppäämistä pitäisi aina katsoa sormien läpi. Kuitenkin lapsilla pitää olla 24/7 selvä hoitaja ja kuka se on, jos mies tissuttelee? Jos nainenkin alkaa ottamaan kuten mies, lapset lähtävät saman tien huostaan

Mistä ihmeen lapsista oikein puhut? Etkö saanut ketään muuta nalkkiin kuin lähibaarin Reijon?

-eri kirjoittaja

Vierailija
70/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et - juopottelu on todella huono harrastus. Ellet sinä vedä harrastuksenasi useita eri huumeita, sinun harrastuksesi ovat varmasti parempia. Kyllä niitä voi arvottaa.

Miehen mielestä asia ei ole näin. Kun minä olen saanut vapaasti valita harrastukseni, niin mies on sitä mieltä että hänkin saa.

Toisen juomiseen puuttuminen ei auta mitään. Siitä tulee vain riitaa. Ainoa asia, jota voit muuttaa, on oma käytöksesi. Juominen on vain ja ainoastaan miehen omalla vastuulla.

Voit kertoa miehellesi minä-viesteillä, että et hyväksy hänen juomistaan tai, että se huolestuttaa sinua.

Hae itsellesi apua ja tietoa esim. Al anonista, alkoholistien omaisten ryhmästä. Siellä voit opetella elämään omaa elämääsi riippumatta siitä, mitä miehesi tekee. Se auttaa sinua tekemään harkittuja päätöksiä, jos päätät erota.

Usein riitaisat, suutuksissa tehdyt erot rasittavat ja saavat ihmiset usein poukkoilemaan on-off suhteissa.

Vierailija
71/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juo pari drinkkiä = alkoholisti.

Euroopassa vedetään lounaallakin viiniä ja olutta, illallisista puhumattakaan. Mutta toki mies on alkkis.

Mies juo joka päivä muutaman drinkin. Muutama on enemmän kuin pari. Lisäksi känni kahdesti viikossa.

"Euroopassa" juodaan lounaalla lasillinen viiniä tai yksi olut, päivällisellä saman verran. Kännejä ei juoda ollenkaan tai korkeintaan häissä ja syntymäpäiväjuhlissa. Ei ihan voi verrata ap:n miehen touhuun.

Nyt, kun matkustelusta on tullut arkipäivää, suomalaiset ovat alkaneet puolustella täysin kieroutunutta suhdettaan alkoholiin eurooppalaisilla juomatottumuksilla. Vaikka päivittäinen alkoholinkäyttö kuulostaa paljolta, ei niitä juomia ruoan kanssa mitenkään "vedetä" vaan yksi ruokajuoma lounaalla tai päivällisellä riittää. Tärkeämmissä tilaisuuksissa voidaan ottaa enemmän mutta silti niin, että ei olla silmin nähden humalassa. Humalahakuinen juominen on ylipäätään harvinaista, eikä ole mitään pikkujoulukauden tai ruotsinlaivan kaltaisia vapaita vyöhykkeitä. Festareillakaan ei olla pelti kiinni. Ap:n kuvaama ilmiö, että puutarhatöitä tehdessä tissutellaan aamusta iltaan, on kyllä tosi suomalainen ilmiö.

Tämä eurooppalaisiin juomatapoihin vetoaja, samoin kuin ap:n mies, saa tietysti juopotella ihan niin paljon kuin lystää, mutta vastaavasti ap on vapaa etsimään seuraa, jolla on tervehenkisempiä vapaa-ajan harrastuksia, ehkä jopa sellaisia, joita voisi tehdä yhdessä. Ero olisi sikäli win-win-tilanne, että myös ap:n mies voisi etsiä naisen, josta saa ryyppäysseuraa ikävän raivoraittiin nalkuttajan sijaan.

Yleensä miehet jotka haluaa eroon tukalasta liitosta ryyppäävät. Eron jälkeen tulee helpotus ja rankka urheileminen, sitten alkaa tindertreffailu. Ellei uus oo jo katottu.

*huutonaurua*

Ai mies istuu pöhnässä alkoholia juoden ja haaveilee, että eukko ottaisi eron, jotta mies pääsisi eroon myös juomisesta ja voisi aloittaa urheilun ja treffailun? Kuule, sulle voi tulla yllätyksenä, mutta myös miehet voivat laittaa eron alulle. Juomisen voi lopettaa ja urheilun aloittaa ensin, sekään ei ole kielletty. Palstalla moititaan miehiä laiskoiksi enkä ihmettele, kun edes eivät saa erohakemusta vietyä eteenpäin.

Mun suurkuluttajamies vetoaa ettei ehdi kuntoilemaan, kun kotona on niin paljon tekemistä. Kaiken vapaanajan hän tissuttelee "ulkohommia" tehden. Harvoin näen mitään konkreettista eikä mieskään osaa kysyttäessä kertoa, että mitä on saanut aikaan. Alkohoilia menee suurinpiirtein pullo kirkasta. Kumma juttu ettei kuudessa tunnissa tehty työ näy missään.

Vierailija
72/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän off topic, mutta kerron kaverini tarinan. Hän erosi miehestä, joka eli baarielämää ja jonka oksennuksia hän joutui siivoamaan. Oli vuosia sinkkuna ja sitten löysi miehen, jossa oli tärkein kriteeri myös, eli mies ei juo.

Kaverini totesi vuosia myöhemmin oppineensa sen, että kun menee sutta pakoon, niin karhu tulee vastaan. Että kaikilla ihmisillä on omat vikansa. Ne sijaitsevat vain eri paikoissa.

Summa summarum, ap:n kannattaa miettiä, kuinka tärkeästä asiasta on kyse, ennenkuin tekee ratkaisevia päätöksiä.

Kaverillasi on siis ollut kaksi p*skaa miestä. Minulla raja menisi oksennusten siivoamiseen, se suhde loppuisi siihen. Yksin eläminen on parempaa mitä huonossa suhteessa, toivottavasti läheisriippuvainen kaverisikin sen tajuaa.

Samaa mieltä. Kaikilla ihmisillä on omat vikansa, mutta onhan niitä vikoja nyt hiukan eri vakavuusluokissa. Jonkun vika on se, että jättää vessanpöntön renkaan ylös ja sukat lattialle, ja toinen on alkoholisti. Se, että kohdalle on osunut kaksi huonoa miestä, ei tarkoita, että kaikki miehet olisivat huonoja.

Vierailija
73/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoppo mikä juoppo. Kysy voiko olla harrastamatta esi. kuukauden. Mikäli ei, niin alkoholisti on.

Olen vähän tämän suuntaista ehdottanutkin. Mies on sanonut että sopii kyllä kun minä laitan myös harrastukseni hyllylle siksi aikaa. Minun harrastuksista varsinkin yksi on hankala laittaa tauolle eim. kuukaudeksi, joten ei sekään oikeastaan käy. :(

"Minun mieheni sanoo sitä" ja "minun mieheni sanoo tätä".

Onko sinulla mitään omia ajatuksia tai tahtoa? Sittenkö vasta sinä uskot, että hän on alkoholisti, kun hän itse sen myöntää? Eikö muuten voi olla?

Vierailija
74/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeen lapsista oikein puhut? Etkö saanut ketään muuta nalkkiin kuin lähibaarin Reijon?

-eri kirjoittaja

Jos pelkistä aikuisista on kyse, niin ketään ei kiinnosta vaikka ryyppäisivät itsensä hengiltä.

Vierailija
75/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies lopettaisi alkon käyttönsä, luuletko että hän jaksaisi tehdä niitä samoja hommia ja asua sun ja teinien kanssa selvinpäin?

Tuosta suunnasta kannattaa lähteä miettimään.

Minkä pitää muuttua, että hän jaksaa samaa elämää ilman päihteitä?

Kysyppä.

Nyt mua alkoi kiinnostamaan. Mitä hommia ne on että ei kestä selvinpäin? Onko mies alistettu orja?

Vierailija
76/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse siitä, kumpi on oikeassa. Ette sovi yhteen. Miehen juominen ilman muuta ylittää riskirajan, mutta jos hän on sitä mieltä, että kyse on harrastuksesta eikä riippuvuudesta, sinun on turha toivoa asiaan muutosta. Vaikka syysi puuttua asiaan olisivat kuinka hyvät, miehen terveys tietysti tärkeimpänä syynä, hänen mielestään sinä vain nalkutat.

Suomessa on yllättävän paljon tällaisia ihmisiä, joiden mielestä on ihan normaalia juoda kaikki vapaapäivät. Mies etsiköön itselleen tissuttelukumppanin ja sinä raittiimpaa seuraa.

Alkoholistilla itsellään ei ole koskaan mitään ongelmaa, kaikki on ihan hanskassa, ihan harrastus vain... jostain kumman syystä läheiset oireilevat. Alkoholistilla alkoholi on ykkönen, muu joustaa.

Riippuvuus sekoittaa pääkopan.

Vierailija
77/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholistit löytävät aina syyn muista juomiseensa, peiliin katsomiseen ei kapasiteetti riitä...

Vierailija
78/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tietääkö lähipiirinne eli ystävänne ja kummankin suku tilanteen? Vaikuttaa siltä, että miehesi on taitava manipuloimaan sinua ja selittelemään asioita parhain päin. Oletko ehdottanut miehelle, että kun olette ikään kuin pattitilanteessa asian suhteen, kysytään ulkopuolista mielipidettä? Ehdota jotain sellaista henkilöä, jonka mielipidettä mies arvostaa ja jota mies kuuntelee, vaikkapa tämän vanhempia tai sisaruksis, jos heillä on läheinen suhde. Myös joku ystäväpariskunta voisi tulla kyseeseen. Kerrot näille valituille läheisille tarkat määrät, minkä verran juomaa menee ja kerrot oman näkemyksesi tilanteesta. Kysyt mielipidettä. Mies kertokoon oman näkemyksensä. Jos miehellä ei kerran ole alkoholiongelmaa ja hänen harrastuksensa on hänen mielestään verrattavissa mihin tahansa muuhun harrastukseen, ei hänellä pitäisi olla mitään sitä vastaan, että kysytään ulkopuolista mielipidettä asiaan yhtään sen enempää, kuin jos kysyisitte mielipidettä vaikka moottoripyöräilystä.

Vierailija
79/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri kirjoittaja

Jos pelkistä aikuisista on kyse, niin ketään ei kiinnosta vaikka ryyppäisivät itsensä hengiltä.

Edelleenkin, mistä tai kenen lapsista oikein puhut?

Vierailija
80/284 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies lopettaisi alkon käyttönsä, luuletko että hän jaksaisi tehdä niitä samoja hommia ja asua sun ja teinien kanssa selvinpäin?

Tuosta suunnasta kannattaa lähteä miettimään.

Minkä pitää muuttua, että hän jaksaa samaa elämää ilman päihteitä?

Kysyppä.

Nyt mua alkoi kiinnostamaan. Mitä hommia ne on että ei kestä selvinpäin? Onko mies alistettu orja?

Moni epätyydyttävässä suhteessa elävä mieshän juo juuri sen takia, koska nainen on kontrollihaluinen ja määräilevä, mutta samaan aikaan läheisriippuvainen. Aloituksestakin tuli hyvin selvästi esille, että AP vahtii miestään ja laskee annoksia. Mies ahdistuu tästä entistä enemmän. Toki vastuu juomisesta on yksin miehellä, mutta olisi epä-älyllistä sanoa, etteikö juomiselle voisi olla jotain juurisyytä. APn tilanne on hyvin yleinen paradoksaalinen pattitilanne. APn ehto suhteen jatkumiselle on se, että mies lopettaa juomisen, mutta mies ei voi lopettaa juomista ennen kuin pääsee eroon APsta. Yleensä pattitilanne rakentuu siten, että nainen ottaa pikkuhiljaa konttorilla miehestä ja mies ei huomaa elintilansa kaventumista ennen kuin nainen alkaa nalkuttamaan juomisesta. Siihen saakka mies on lääkinnyt itsemääräämisoikeutensa asteittaista kaventumista lisääntyvällä alkoholinkulutuksella.