Voisivatko kaikki ruokarajoitteiset tajuta tämän:
Se, että joku laittaa teille sopivaa tarjottavaa (munaton, laktoositon, vegaani...you name it), on täysin vapaaehtoista ja erityiskohtelua, eli ts. älä oleta! Se, että juhlakutsussa kysytään ruokavaliota on sitä varten, että emäntä/isäntä voi katsastaa tilanteen eli riittääkö halu/aika/osaaminen erityisruokien suunnitteluun ja valmistukseen. Aina ei riitä. Varauduthan siis varmistamalla itse omat syömisesi myös juhlissa!
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä ihan oikeita terveydellisiä rajoitteita, ymmärrän.
Mutta kyllä tämä suomalaisten erikoisruokavaliohypetys on mennyt ihan överiksi. Ulkomailla ihmetellään kun ryhmille tilataan yhteinen ateria, joissa puolella on joku erikoistoive. Nauraisivat meille jos eivät tuskastuisi toiveiden älyttömyydestä.
Kyllä nykyään useimmat laittavat juhliin kaikki tarjottavat ainakin laktoosittomina ja kala-, liha- ja kasvisvaihtoehtoja, eikö se riitä?
Mielestäni ei ole kovinkaan hyvän tavan mukaista tuoda juhlissa esille omia ruokarajoitteitaan ja tehdä omista toiveista elämää suurempi asia, syöt mitä voit ja jätät itsellesi sopimattomat syömättä. Ja kuoleeko siihen nyt jos syö juhlissa yhden kakkupalan, jossa on kananmunaa, vaikka olisi vegaani. Tietysti jos kutsussa kysytään, voi vastata, mutta ei kannata odottaa, että koko menu olisi sinun toiveittesi mukaan valmistettu.
Mutta kyllä tämä sinun erikoisruokavaliohypetysvalitus on mennyt ihan överiksi. Loppuun vielä joku latteus, "koko menusta".
Vierailija kirjoitti:
Joo no olin tässä eräänä päivänä talkoissa lähes 10 tuntia ja mulle ei ollut varattu mitään syötävää, syön gluteenitonta vegaaniruokaa. Emäntä ja isäntä itse kävivät välillä syömässä ja ilmoittivat, että kahvia olisi, mitään syötävää eivät osanneet mulle varata. Mitäs tästä sanotte? Mun oli vähän vaikea sulattaa asiaa, onko muka niin hankalaa mennä kauppaan ja ostaa vaikka gluteenitonta leipää ja keittää simppeli kasviskeitto? Vegaanijätskiä löytyy myös, hedelmiä ja vaikka mansikoita. Miten voi olla noin onnetonta porukkaa?
Minua kiinnostaa, mikset lähtenyt talkoista muualle syömään? Ei kai vaan paikka ollut sellainen, että se oli kaukana kaikesta ja vielä kimppakyyti? Onhan tuossa sinulle opetus eli jatkossa sano kiitos ei talkoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua milloin ruuasta tuli tällainen kiistakapula. Jos erityisruokien laittaminen on noin vaikeaa niin parempi kun et mitään kutsuja järjestäkään. Toisaalta myös omasta erityisruokavaliostaan koko ajan vouhkaavat ovat rasittavia tyyppejä (usein muullakin tavalla). Normaalijärkinen tekee ruokaa niin että jokainen voi sitä syödä. Ei ole mahdotonta. Vegaaninen ruoka sopii monille. Jos vierasjoukossa sattuu olemaan vegaanisuudellaan hifistelevä kovaääninen minä-minulle-minusta-tyyppi niin saapahan tuollaisenkin turvan (kerrankin) tukittua. Kaikki vegaanit eivät Ole tuollaisia tietenkään.
Kistakapulaksi asia muuttui siinä vaiheessa kun näitä ruokavalioita alkoi olla useita. Osa ihan lääketieteellisesti perusteltuja ja osa ideologisia ja osa muotidietteejä.
Siinä vaiheessa tekisin ne "lääketieteellisesti" perusteltujen erityistuokavaliot, he eivät voi asialle mitään että ovat allergisia ja olisivat varmasti jokainen mielummin ihan perus ruokavaliolla ja yleensä osaavat mielestäni enemmän kunnioittaa jos heille on erilseen ruoat tehty..
Vierailija kirjoitti:
En tajua milloin ruuasta tuli tällainen kiistakapula. Jos erityisruokien laittaminen on noin vaikeaa niin parempi kun et mitään kutsuja järjestäkään. Toisaalta myös omasta erityisruokavaliostaan koko ajan vouhkaavat ovat rasittavia tyyppejä (usein muullakin tavalla). Normaalijärkinen tekee ruokaa niin että jokainen voi sitä syödä. Ei ole mahdotonta. Vegaaninen ruoka sopii monille. Jos vierasjoukossa sattuu olemaan vegaanisuudellaan hifistelevä kovaääninen minä-minulle-minusta-tyyppi niin saapahan tuollaisenkin turvan (kerrankin) tukittua. Kaikki vegaanit eivät Ole tuollaisia tietenkään.
Yhyy, vegaanit taas pahoittamassa kaikkien mielen. Juuri vegaanit. Aina ne vegaanit. Niiden suut on tukittava!
Näin työkaverini listan, alkoi gluteiinittomana päätyi tiettyjen mausteiden ja rasvatyyppien välttämiseen... osa gluteiinittomalla ruokavaliolla ovat ihan itse vain päättäneet syödä niin, sitten taas on oikeita keliaakikoita, joilla suoliston nukka tuhoutuu väärästä ruoasta. Nuo muotisyöjät tekevät hallaa oikeille keliaakikoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kistakapulaksi asia muuttui siinä vaiheessa kun näitä ruokavalioita alkoi olla useita. Osa ihan lääketieteellisesti perusteltuja ja osa ideologisia ja osa muotidietteejä.
Siinä vaiheessa tekisin ne "lääketieteellisesti" perusteltujen erityistuokavaliot, he eivät voi asialle mitään että ovat allergisia ja olisivat varmasti jokainen mielummin ihan perus ruokavaliolla ja yleensä osaavat mielestäni enemmän kunnioittaa jos heille on erilseen ruoat tehty..
En syö punaista lihaa koska se aiheuttaa minulle jostain syystä pitkäaikaista ummetusta. En ole hakenut asiasta lääkärin todistusta, koska oireet hävisivät punaisen lihan poisjättämisen jälkeen ja en ole kaivannut kyseistä raaka-ainetta ruokavaliooni. Pitäisikö sinulle olla esittää lääkärintodistus että varmistut asiasta?
Keliaakikkona otan aina omat eväät mukaan, ellen tiedä että ruokarajoitteeni otetaan varmasti vakavasti. Moni ei tajua, että gluteenittomuuden vaatimus on ehdottoman tiukka ja vaatii esim. leipojalta muutakin kuin sen, ettei taikinaan käytetä muita kuin gluteenittomia aineita. Ja pakkausten varoitustekstit siitä, että saattaa sisältää jäämiä gluteenista, ohitetaan usein olankohautuksella koska "eihän niin pieni määrä voi millään haitata"...
Miksi sitten edes kysyt? Tosin epäilen, riittääkö taito kovin kummoisiin muihinkaan ruokiin tai leivonnaisiin, sillä pitää olla jo aika isot rajoitteet, jos ei mitään osaa tehdä. Itsellä ei ole rajoitteita, mutta miehen suvussa on paljon ja aina olen onnistunut jokaiselle jotakin sopivaa tekemään tai löytämään kaupasta.
Terveydelliset (allergia, keliakia ja laktoosi-intoleranssi) ymmärrän, mutta kun jo niissäkin on aika paljon tekemistä (laktoositonta lukuunottamatta), ei oikein jaksa ja viitsi pykätä monipuolisia tarjoiluja erinäisistä ideologioista kärsiville.
Esim.
Lapsen synttäreillä vierailla allergiat:
Vilja (tai keliakia, en ole varma) ja maito
Muna ja pähkinät
Suklaa
Nämä tottakai huomioin, tarkkana sai olla, että 5-vuotiaat saivat sallittua ruokaa. Jäätelöannokset erilaisine lisukkeineen.
Omasta ystäväpiiristä löytyy laktoosi-intoleranssia (itselläkin, ei ongelma nykyisin), allergiaa pähkinöille ja mantelille (ei sekään ongelma), banaanille, omenalle, kiwille, ananakselle, viljoille.. Lisäksi yksi kasvissyöjä. Kun sitten joku kaukaisempi tuttava ei syö viljoja, hiilareita, maitoa ja munia ihan huviksensa vain, niin enpä isommissa juhlissa hirveästi eforttia laita hänen tarjoiluihinsa. Syököön mitä pystyy. Teetä ja kahvia löytyy aina.
Vierailija kirjoitti:
Joo no olin tässä eräänä päivänä talkoissa lähes 10 tuntia ja mulle ei ollut varattu mitään syötävää, syön gluteenitonta vegaaniruokaa. Emäntä ja isäntä itse kävivät välillä syömässä ja ilmoittivat, että kahvia olisi, mitään syötävää eivät osanneet mulle varata. Mitäs tästä sanotte? Mun oli vähän vaikea sulattaa asiaa, onko muka niin hankalaa mennä kauppaan ja ostaa vaikka gluteenitonta leipää ja keittää simppeli kasviskeitto? Vegaanijätskiä löytyy myös, hedelmiä ja vaikka mansikoita. Miten voi olla noin onnetonta porukkaa?
Minä olisin poistunut paikalta HETI.
Ei erikoisruokavalioiden huomioiminen ole vaikeaa. Juhlissa jonnekin vatiin hedelmiä tarjolle -> käy niin laihduttajille, vegaaneille kuin keliaakikoillekin "että on ainakin jotain". Hyvää kahvia/teetä/mehua/boolia lisäksi. Muut tarjottavat oman maun mukaan ja jokainen ottaa mitä voi/haluaa. Tosin ei saa sitten tyrkyttää niitä kermakakkuja jos huomaa että jollain on vain se kahvi ja viinirypäleitä, hänellä on valintaan syynsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö punaista lihaa koska se aiheuttaa minulle jostain syystä pitkäaikaista ummetusta. En ole hakenut asiasta lääkärin todistusta, koska oireet hävisivät punaisen lihan poisjättämisen jälkeen ja en ole kaivannut kyseistä raaka-ainetta ruokavaliooni. Pitäisikö sinulle olla esittää lääkärintodistus että varmistut asiasta?
Tokkopa lääkärintodistusta saisitkaan noilla oirein, ja aika vähän rajoittaa tarjoiluja, tuskin kaikessa tarjottavassa punaista lihaa kuten voi olla esim. munaa/maitoa/vehnää.
Yleensä ne joilla lääkärintodistus, joutuvat kärsimään melko paljon vakavemmista oireist ja ovat mahdollisesti hengenvaarassa jos syövät esim. kananmunaa, vehnää tmv.
Minua aina huolettaa kun joku sanoo ettei osaisi tarjota mitään erityisruokavaliollisille, siis ihan perus allergisille ja vegaaneille, sopivaa. On ”liian monimutkaista”. Se ettei osaa googlettaa ja valmiilla reseptillä tehdä edes sellaista perusruokaa joka sopii kaikille, tai tehdä siitä kaikille sopivaa, kertoo aika paljon kokista. Miltähän se muu ruoka sitten maistuu jos ei edes perusruoat onnistu! Parasta ostaa valmiina, järjestää catering tai siirtää juhlat ravintolaan.
Itse taas pidän kunnia-asiana tarjota kaikille kutsumilleni vieraille heille soveltuvaa ruokaa. Vielä ei ole niin hankalaa erikoisruokavaliota tullut vastaan etten olisi sitä pystynyt toteuttamaan. Lakto-ovo-vegataarinen, vegaani, gluteeniton, viljaton, maidoton, kananmunaton, soijaton, hiivaton, ei lisättyä sokeria... kaikki nää syntyy rutiinilla. Joko yksittäisinä dieetteinä tai erilaisina yhdistelminä. Ja ei, en ole ammattikokki enkä mikään ravitsemusasiantuntija. Ihan tavallinen innokas kotikokki sekä -leipuri.
Leivon esim. gluteenitonta eri tilaisuuksiin niin paljon että sitä varten mulla on ihan omat erilliset välineet (kulhot ja työkalut sekä kakkuvuoat) jotka säilytetään kannella suljetussa muovilaatikossa etteivät mene sekaisin tavallisten leipomisvälineiden kanssa.
Minua taas emäntänä tympii, että kun varmistan vierailta heidän ruokavaliotaan, niin yleensä juuri vegaani sanoo että "ei mua varten tarvi mitään laittaa". Siis mitä?! Jos emäntä nimenomaan HALUAA huomioida kaikki vieraansa, niin on varsin epäkohteliasta sanoa että ei tarvii. Osaan tehdä "kaikettomia" tarjoiluja.
Itseäni ärsyttää nämä itsevalitut rajoitteet (=vegaani) ja nämä, jotka kyllä kertovat allergiat, mutta sitten juhlissa ovat, että "ei näin pieni määrä ananasta haittaa"... Tuttavapiiriin ei toki kuulu ketään vegaanihörhöä ja kavereiden "laktoositaso" on onneksi selvillä, jotn normi juhlat on helppo hoitaa.
En minä jaksa kaikkia typeryyksiä -anteeksi nyt vain- lukea, mutta jos kutsussa kysytään allergioista/ ruokavalioista, se pitää ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen.
Jos on kovin allerginen tai varsinkin ehdoton ruokavalionsa suhteen, voi tuoda omat eväänsä, koska ei kukaan repeä sen seitsemäänkymmeneen sorttiin juhlia valmistellessaan! Se on päivänselvää... tai ainakin pitäisi olla.
Olen itse ollut idiootti aikanoinani lapsen synttäreillä ja tehnyt gluteenittoman kakun, ei-gluteenittoman kakun, kahdella eri kermalla!
Ja on ollut halal-jauhelihalla täytettyjä pitsapaloja, joita söivät kyllä muutkin kuin muslimit.
Onneksi halal-lihan saaminen ei Helsingissä ole ongelma: samalta maistuu.
Mun täytyy ihan myöntää, etten ole alkuunkaan jyvällä enää erilaisista - valioista ja allergioista, niimpä kysyn suoraan mitä ha,uaisit syödä? Tai juhlissa jätän pitopalvelun päänsäryksi. Ei ole tahtokysymys.vaan silkka tietämättömyys, kun ei jaksa käyttää aikaansa monenmoiseen.Hyvin on toiminut lähipiirissä, kysyminen auttaa aina9.
Jos tekee vaikkapa täytekakun ottaen huomioon gluteenittomat ja laktoosittomat, eli gluteeniton kakkupohja ja laktoositon kerma, ei nyt kovin vaikeaa pitäisi olla, eikä siinä tarvitse muille erillistä kakkua tehdä, ei ne normituokavalioiset siihen kuole ja maistuu ihan yhtä hyvältä, (tai pahalta riippuu kokista)
Itse olen todella pahasti allerginen soijalle, vehnälle, ohralle ja rukiille, tarkoittaa sitä, että henkitorvi turpoaa umpeen ja verenpaineen romahtavat, teho-osaston kautta aikoinaan allergiatesteihin.
Omaan ruoanlaittoon ei ihan hirveästi ole vaikuttanut, syön ihan samoja ruokia kuin ennenkin, vaihdan vain jauhot toisiin ja lisään pylliumia, duurustaminen onnistuu oikein hyvin maizzenalla. Enkä ole huomannut että olisi niin kamalan paljon kalliimpaa kuin mitä jotkut valittaa. Ja ihan hyvin on maistunut myös normiruokavalioisille.
En asiasta tee yleensä mitään numeroa, olen tyytyväinen jos löytyy jotakin sopivaa syötävää, jollei löydy niin olen sitten ilman. Ei tämä ole mulle mikään fanaattinen valinta vaan asia jonka kanssa joutuu elämään. Hyvä puoli asiassa on se, että jos pitäisi päättää päivänsä oman käden kautta, voisin tehdä sen tilaamalla perhepizzan...
Trendirajotteisille minulta ei ihan hirveästi sympatiaa heru, jos tekevät valinnoistaan ison numeron ja fanasttisesti toitottavat sitä joka käänteessä, pahimmassa tapauksessa yrittävät vielä käännyttää muut omiin valintoihinsa.
Olisin oikein tyytyväinen jos pystyisi syömään ihan tavallista sapuskaa.