"Leskeneläke" - häh? Saavatko kaikki lesket sen oikeasti?
Kymmenen vuotta sitten leskeksi jäänyt tuttavani, joka on koko ikänsä käynyt töissä (eikä ole ollut kotirouvana) mainitsi saavansa leskeneläkettä. Mikä tämä tulonsiirto oikein on ja miten sitä perustellaan? Maksaako sen KELA vai kuolleen puolison työeläkekassa? Saavatko kaikki lesket leskeneläkettä vai onko se tarkoitettu vain niille joilla on jotain puolisolta jääneitä velkoja hoidettavanaan?
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla ollut avioitunut alle 50-vuotiaana ja avioliiton kestänyt väh. 5 v. Jos itse tienaat enemmän kuin aviopuoliso oli tienannut niin leskeneläkettä ei tipu. Se on siis tarkoitti paikkaamaan parempituloisen puolison tulojen menetystä yhteistaloydessa. Usein se jää pieneksi tai maksettavaa ei jää jos tuloerot on olleet pienet. Ei velat siihen mitään vaikuta.
Olen lukenut noita Kelan sivuja ja minusta ei ole totta tuo tienausväite. Oman käsitykseni mukaan, jos puolisoni kuolisi nyt, saisin Kelan leskeneläkkeen alkuosan ja sitä maksettaisiin minulle 13 vuotta, vaikka itse tienaan 7000 euroa netto kuussa, eikä meillä ole lapsia.
Ensinnäkin, kuka voi saada:
https://www.kela.fi/leskenelake-kuka-voi-saada
"Jos sinulla ja puolisollasi ei ole tai ei ole ollut yhteistä lasta, voit saada leskeneläkettä vain, jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:
Olit vähintään 50-vuotias, kun puolisosi kuoli.
Olit alle 50-vuotias ja puolisosi alle 65-vuotias, kun avioiduitte tai rekisteröitte parisuhteenne.
Liittonne kesti vähintään 5 vuotta."
Nämä ehdot täyttyisivät.
Sitten tulojen vaikutus:
https://www.kela.fi/leskenelake-tulojen-vaikutus
"Tulosi, eläkkeesi tai omaisuutesi eivät vaikuta leskeneläkkeen alkueläkkeen määrään."
Eli minun tuloillani tai omaisuudellani ei ole mitään vaikutusta!!
Ja vielä, kuinka paljon saisin?
https://www.kela.fi/leskenelake-maara-ja-maksaminen
"Kela maksaa sinulle alkueläkettä 324,33 e/kk 6 kuukauden ajan tai sen kuukauden loppuun, jona täytät 65 vuotta."
Olen nyt 52 eli saisin tuota alkueläkettä 13 vuotta. Eihän se mikään iso summa ole, mutta lisänä rikka rokassa.
Aika jännä tosiaan että minä, joka en todellakaan tuota rahaa tarvitsisi, nähtävästi olisin siihen täysin oikeutettu.
Ei, et saisi Kelasta tuota eläkettä sitä 13 vuotta, vaan vain sen 6 kk. Näin se menee. Olet ymmärtänyt tuon lausekkeen väärin. Tuo ilmaisu "sen kuukauden loppuun, jona täytät 65 vuotta" tarkoittaa sitä, että olisit puolisosi kuollessa muutamaa kk vaille 65-vuotias, siis et voisi silloin saada tuota eläkettä edes sitä kuutta kuukautta, koska sitä ei makseta yli 65-vuotiaille.'
Tämä ketju tuntuu olevan täynnä virheitä. Hankalaa on ilmeisesti käsittää tuo Kelan maksaman eläkkeen ja vakuutusyhtiön maksaman eläkkeen ero. Aivan hulluja kuvitelmia täällä.
Jos olet itse työssä ja puolisosi kuolee, saat todellakin Kelasta sen 66 kk leskeneläkettä. Et sen kauempaa. Myös mahdollisille lapsillenne Kela maksaa eläkkeen. Siinä ei puhuta suurista summista.
Aivan eri asia on vakuutusyhtiöitten maksama perhe-eläke. Sen maksaminen ja eläkkeen määrä riippuu siitä vainajan työpaikasta ja ansiotuloista. Lesken omilla tuloilla ei ole siinä mitään merkitystä. Sen maksaminen jatkuu lesken omaan kuolemaan asti. Mikäli leski menee uudelleen naimisiin alle 50-vuotiaana, eläkkeen maksaminen loppuu, leskelle maksetaan silloin muutaman vuoden (en muista kuinka monen, ehkä 3-5 v.) eläkkeet kerralla ja sen pituinen se. Verotuksen kannalta se ei ole kovin edullinen leskelle. Sen vuoksi minäkin elin avoliitossa 25 vuotta, ennen kuin solmimme nyk. mieheni kanssa avioliiton. Edelleen saan leskeneläkettä. Olen itsekin jo eläkkeellä, eikä oma eläkkeeni vaikuttanut pätkääkään leskeneläkkeeni määrään.
Tästä leskeneläkkeestä voidaan nurista ja murista, mutta ottakaa huomioon se, että sillä on tarkoituksensa. Toki olen koko tämän leskeyteni ajan (olin 25-vuotias, kun ensimmäinen mieheni kuoli) ollut rahallisesti paremmassa jamassa, kuin jos olisin vaikkapa eronnut ja saanut lapselleni vain elatusmaksun. Nyt lapselle maksettu ns. puoliorvon eläke oli varmaan kaksi kertaa isompi kuin mahdollinen elatusmaksu. Mutta eipä minulla sitten ollut sitä lapsen isääkään, jonne olisin lapsen voinut viedä joka toinen vkl ymv., eikä ollut lapsella isää.
Ja toinen juttu se, että verottaja on kyllä mukavasti ottanut nämä tuloni huomioon kaiken aikaa.
Näin se menee. Toi vakuutusyhtiöiden maksama perhe-eläke on isohko. Tuttavani pienituloisempi puoliso kuoli muutama vuosi sitten. Tämä leskirouva lapsineen saa yli pari tonnia kuussa ex-puolisonsa työeläkkeita ja matkustelevat paljon ja elävät muutenkin tosi mukavasti, varsinkin kun vaimolla jo uus miesystävä, jonka talossa asuvat
Ap ,et sitten viitsinyt kurkata tsmätietoa kelan sivuilta.
Jotkut saavat puolison työpaikan ilmeisesti jostain vakuutuksesta myös. Oman puolison aiemmalla työpaikalla se määrä olisi ollut puolison palkkatulojen perusteella noin 900 euroa omista tuloistani riippumatta. Nykyisessä työpaikassa sitä ei ole. Yksi tuttuni on sanonut saavansa saman systeemin perusteella jättimäistä leskeneläkettä, mutta ei kerro määrää. Hän on jo eläkeläinen muutenkin ja saa omaakin työeläkettä.
Lesken eläkettä on haettava miehen eläkelaitoksesta. Harvemmin Kela niitä maksaa. Sieltä tulee toimeentulotuet yms. ja ne on eri asioita.
Itsestään sitä ei siis tilille tule.
Perhe-eläke kuuluu lapsille, sitä ei saa leski käyttää miten haluaa.
Lesken elämä muuttuu totaalisesti, kun puoliso kuolee. Ennen pariskunta on omistanut yhdessä asunnon ja puolison kuoleman jälkeen asunnosta omistavatkin lapset toisen puolen. Ja tuo yhteisomistus tuo monelle ongelmia. Autoin juuri leskeä, joka haluaisi vaimonsa kuoleman jälkeen myydä perheen ison omakotitalon, mutta aikuisten lasten mielestä lapsuuskotia ei saa hävittää. Kuitenkin taloon pitäisi tehdä korjauksia, joita lapset eivät suostu osaltaan maksamaan, vaikka puolet talosta omistavatkin. Katkeraa on.
Vierailija kirjoitti:
Monelle leskelle jää varsin mittava omaisuus, jota ei tarvitse jakaa.
Monelle leskelle ei jää pieniä lapsia, sen ymmärrän, että lasten pärjääminen huomioidaan.
Mutta vaikka ei olisi pieniä lapsia niin moni silti saa leskeneläkkeen, mitään tuloja ei tarvitse sen jälkeen ilmoitella eikä niitä kontrolloida, eikä myös täytellä lomakkeita Kelalle.Eronneet ja yksinhuoltajat yleensäkin saavat käydä kovan selvityksen, jos hakevat jotain tukia Kelalta tai muualta.
Myös lisätulojen tai tulojen nouseminen vaikuttaa, joudut jopa maksamaan Kelalle takaisin jos katsovat, että olet saanut liikaa.Myös monet etävanhemmat eivät tapaa lapsiaan kuin harvoin tai lähi saa minimielatustuen Kelalta. Eli periaatteessa kasvattaa lapsensa yksin.
Elatusmaksut muutenkin ovat pienempiä ja hankalampia laskea oikeudenmukaisesti.
Niitäkin tarkistetaan välillä.
Samoin asumistuki.On ihan eri saada selkeää leskeneläkettä ilman mitään tulojen kontrollia ja tarvetta muihin tukiin kuin että joutuu hakemaan muuntyyppisiä tukia.
Uskoakseni lesket eivät ole ollenkaan niin kovan seurannan alla kuin muiden tukien saajat.
Maistraatti valvoo hyvin tarkasti lesken rahan käyttöä ja etenkin miten hoitaa lastensa varallisuutta. Kyllä sitä seurataan. Etävanhempi on aina kuitenkin elossa ja vastaa omasta osuudestaan suhteessa lapsen elatukseen ja varallisuuden kerrytykseen tulevan perinnön muodossa. Jos on tullut lapsi värkättyä persaukiselle, on oma moka.
Vierailija kirjoitti:
Olen tähän asti luullut, että minäkin saisin leskeneläkettä, mutta enpä sitten saakaan - tienaan rutkasti enemmän kuin mieheni :)
Mutta onhan se huojentavaa tietää, että jos kuolo korjaa, mies ja lapsi pärjäävät taloudellisesti.
T. Nainen 120000/v
Vierailija kirjoitti:
Monelle leskelle ei jää pieniä lapsia, sen ymmärrän, että lasten pärjääminen huomioidaan.
Mutta vaikka ei olisi pieniä lapsia niin moni silti saa leskeneläkkeen, mitään tuloja ei tarvitse sen jälkeen ilmoitella eikä niitä kontrolloida, eikä myös täytellä lomakkeita Kelalle.Eronneet ja yksinhuoltajat yleensäkin saavat käydä kovan selvityksen, jos hakevat jotain tukia Kelalta tai muualta.
Myös lisätulojen tai tulojen nouseminen vaikuttaa, joudut jopa maksamaan Kelalle takaisin jos katsovat, että olet saanut liikaa.Myös monet etävanhemmat eivät tapaa lapsiaan kuin harvoin tai lähi saa minimielatustuen Kelalta. Eli periaatteessa kasvattaa lapsensa yksin.
Samoin asumistuki.On ihan eri saada selkeää leskeneläkettä ilman mitään tulojen kontrollia ja tarvetta muihin tukiin kuin että joutuu hakemaan muuntyyppisiä tukia.
Uskoakseni lesket eivät ole ollenkaan niin kovan seurannan alla kuin muiden tukien saajat.
Jännä miten täälläkin jauhetaan pienituloisista mummoista, mutta nythän tässä käykin ilmi, että sikarikkaita ovat kaikki. Yleensähän ne leskiä on. Ja kaikki työikäisinä kuolleet on olleet rikkaita. Koskaan kukaan esim. työtön vanhempi ei kuole.
Kateellista kansaa on suomalaiset ja kadehtivat vielä heikompi osaisia isokenkäisiä ei kehdata kadehtia, mutta naapuria kyllä jos se saa vitosenkin enemmän kuin itse
Vierailija kirjoitti:
Perhe-eläke kuuluu lapsille, sitä ei saa leski käyttää miten haluaa.
Myös leski voi saada omaa perhe-eläkettä, jonka hän voi käyttää haluamallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
No jos se leski hakee jotain tukia itselleen, niin ihan saman kontrollin alle hänkin joutuu.
Se on tietenkin tosi, että ei eläkkeen määrää muutella minnekään enää sen jälkeen, kun siitä on ao. laskennat tehty ja sitä on alettu maksaa. Se muuttuu vain mitättömän indeksikorotuksen verran, eli joka vuosi saattaa jokusen euron nousta, siinä se. Tuet haetaan yleensä Kelalta, ja jos saa vakuutusyhtiön maksamaa leskeneläkettä, ei siihen Kelalla ole mitään valtuuksia tehdä muutoksia. Eihän palkkaankaan voi Kela vaikuttaa mitenkään, se on se minkä työnantaja maksaa. Kelalle tarvii vain tehdä hakemus, jos jotain tukea hakee, ja siinä ilmoitetaan se saamansa eläkkeen määrä. Eihän se eläke aina mikään iso ole, joten leski voi hakea vaikka asumistukea tai toimeentulotukea sen päälle.
Eläkevakuutusyhtiö ei myöskään ota mitään lesken omia tuloja huomioon eläkkeen määrää laskiessaan. Siihen on olemassa ihan selkeät laskennalliset kaavat, joihin vaikuttaa vain ja ainoastaan sen vainajan ansiotulot ja myös kuolinhetken ikä. Eläkettä ei todella tarvitsekaan hakea kuin sen yhden kerran. Vakuutusyhtiö on kiinnostunut vain siitä, meneekö leski kenties uusiin naimisiin ennen 50 ikävuotta. Myös lapsen eläke loppuu tämän täyttäessä 18 vuotta. Sitäkään ei tarvitse ilmoittaa, sehän on heillä kyllä tiedossa, minkäikäinen lapsi on.
Jos leski käy töissä, hän saa oman palkkansa ja sen lisäksi puolisostaan leskeneläkkeen. Jos leski jää työttömäksi, voi hänellekin tulla rahallisia ongelmia ja voi tarvita jotain tukea. Minä en olisi pärjännyt pelkällä leskeneläkkeelläni, kyllä minä tarvitsin omat palkkatuloni siihen päälle. Onneksi minulla oli vakituinen työpaikka. Ja iso veroprosentti, kiitos leskeneläkkeeni. Niin että kaikki ei aina ole aivan sitä miltä näyttää.
Olisi mielenkiintoista nähdä ihan silmätysten henkilö, joka kadehtii leskeytynyttä ihmistä ja hänelle oikeudenmukaisesti maksettavaa leskeneläkettään, jota perhe-eläkkeeksikin kutsutaan?
Eikö tälläinen henkilö ymmärrä sitä tosiasiaa, että eloon jäänyt aviopuoliso saa kuolleen puolisonsa maksamiaan vakuutusrahoja, joita kuollut puoliso on eläessään maksanut, ja kuolleen puolison tuloista riippuen, sitä enempi, mitä enempi kuollut on eläessään maksanut, muttei itse pääse niistä rahoista nauttimaan, jos kuolee hyvissä ajoin ennen virallista eläkeikäänsä!
Vissiin nekin rahat pitäisi jaeskella näille eronneille akoille ja ukoille, ja heidän jaetuille eroperheen lapsilleenko? Vaikka eroperheen lapsille ja yh:lle jaetaan elatustuet, lapsilisien yh.korotukset ja asumistuet jne. , vaikka eksät ovat kuvioissa mukana maksumiehinä tai -naisina, ja uusioperheessä uusiokumppani on tukemassa rahallisesti eroperheen elämistä sillai ns. sivutukijana riippuen tietysti, kuinka varakas uusiokumppani sattuu olemaan.
Haistakaa iso pieru kaikki leskeneläkkeiden kadehtijat!
Toivottavasti ette rikastu koskaan edes sentin vertaa vaan ryömitte siellä köydyydessänne ja kitkerän katkerassa kateuden liemissänne koko loppuelämän ja jatkuva puutelista kourissanne pyytämässä kädet ojossa lisääääälisäääää sosiaalisia toimeentulotukiaisia kelasta ja kunnan sossutoimistosta!
Mulla olisi rahakas elämä jos nyt jäisin leskeksi. Keskinäinen omistusoikeustestamentti, ei velkaa, henkivakuutus mun eduksi ja leskeneläkettä reilut pari tonnia oman palkan lisäksi. Lapset aikuisia. Miehestä en silti haluaisi luopua, meillä on asiat hyvin, Kyllä tällä tavalla voi netota ihan hyvin. Laki on sama kaikille.
Ehdottomasti turha jäänne. Työeläkeyhtiöiden laskelmat perustuvat tiettyihin elinaikakertoimien mukaan laskettujen eläkekertymien ja niiden vuotuisten tuottojen perusteella laskettaviin ennusteisiin. Haamueläkeläiset siis siirtävät eläkkeensä leskelleen, mikä on omituista. Lasten eläkeet ymmärrän, ei aikuisten perhe-eläkkeitä. Jos olisin niin mitätön, että en saisi omaa hyvää työeläkettä kerrtytetyksi, miksi ihmeessä saisin kuolleen mieheni eläkkeestä puolta. Ei mene jakeluun!
Ja Suomessa naurettiin kreikkalaisten vanhojen piikojen eläkkeitä isän kuoleman jälkeen. Ihan samanlaista p...lulisää.
Vierailija kirjoitti:
Kun appiukko kuoli, alkoi anoppi saamaan leskeneläkettä(koko ikänsä tehnyt maatilalla töitä, mutta maitotili meni tietenkin isännän tilille ja muutenkin kaikki maataloudesta tulleet tulot) koska oma eläke oli pieni. Mutta sen leskeneläkkeen takia anopin oma eläke pieneni joten tilanne oli hähes + - 0. Kaiken lisäksi anoppi joutui maksamaan kelalle rahoja takaisin, kun ei siellä oltu huomattu heti pienentää anopin omaa eläkettä. Tässä tapauksessa anoppi oli kyllä ihan oikeutettu saamaan osan miehensä eläkkeestä, koskapa oli sitä miehen eläkettä koko ikänsä kartuttanut tekemällä työtä, josta appi sai eläkkeen, esim maitotilinä, vaikka anoppi yksin karjan hoitikin. Rahat vaan meni miehelle. Näin oli ennen aika normaalia ja siksi naisten eläkkeet jäi todella pieniksi, vaikka töitä koko ikänsä tekivätkin. Silloin on ollut oikeus ja kohtuu, että ovat "perineet" osan miehen eläkkeestä.
Tai kun ennen oli tapana, että nainen jäi kotiin kun meni naimisiin (oli miehen häpeä, jos ei pystynyt perhettään elättämään) niin naisellehan ei tuloja kertynyt, kun piti olla kotona. Siitä leskeneläkkeet.
Itse asiassa leskeneläkkeiden alkusyy juontuu sotaan. Sen päätyttyä alettiin maksaa sotaleskille eläkettä. Siitä se sitten laajeni koskemaan kaikkia leskiä, mutta hyvin pitkään sitä maksettiin vain naispuolisille leskille. En muista, milloin myös mieslesket tulivat eläkkeensaajien piiriin, mutta aika myöhään kuitenkin.
Tuo, etä vain naisleskille maksettiin eläke, johtui siis siitä, että miesten katsottiin olevan perheen pääelättäjiä. Se oli aikana, jolloin esim. perhesuunnittelua ei oikein ollut, lapsia vain tuli ja naiset oli niihin sidoksissa enemmän kuin miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoakseni lesket eivät ole ollenkaan niin kovan seurannan alla kuin muiden tukien saajat.No jos se leski hakee jotain tukia itselleen, niin ihan saman kontrollin alle hänkin joutuu.
Se on tietenkin tosi, että ei eläkkeen määrää muutella minnekään enää sen jälkeen, kun siitä on ao. laskennat tehty ja sitä on alettu maksaa. Se muuttuu vain mitättömän indeksikorotuksen verran, eli joka vuosi saattaa jokusen euron nousta, siinä se. Tuet haetaan yleensä Kelalta, ja jos saa vakuutusyhtiön maksamaa leskeneläkettä, ei siihen Kelalla ole mitään valtuuksia tehdä muutoksia. Eihän palkkaankaan voi Kela vaikuttaa mitenkään, se on se minkä työnantaja maksaa. Kelalle tarvii vain tehdä hakemus, jos jotain tukea hakee, ja siinä ilmoitetaan se saamansa eläkkeen määrä. Eihän se eläke aina mikään iso ole, joten leski voi hakea vaikka asumistukea tai toimeentulotukea sen päälle.
Eläkevakuutusyhtiö ei myöskään ota mitään lesken omia tuloja huomioon eläkkeen määrää laskiessaan. Siihen on olemassa ihan selkeät laskennalliset kaavat, joihin vaikuttaa vain ja ainoastaan sen vainajan ansiotulot ja myös kuolinhetken ikä. Eläkettä ei todella tarvitsekaan hakea kuin sen yhden kerran. Vakuutusyhtiö on kiinnostunut vain siitä, meneekö leski kenties uusiin naimisiin ennen 50 ikävuotta. Myös lapsen eläke loppuu tämän täyttäessä 18 vuotta. Sitäkään ei tarvitse ilmoittaa, sehän on heillä kyllä tiedossa, minkäikäinen lapsi on.
Jos leski käy töissä, hän saa oman palkkansa ja sen lisäksi puolisostaan leskeneläkkeen. Jos leski jää työttömäksi, voi hänellekin tulla rahallisia ongelmia ja voi tarvita jotain tukea. Minä en olisi pärjännyt pelkällä leskeneläkkeelläni, kyllä minä tarvitsin omat palkkatuloni siihen päälle. Onneksi minulla oli vakituinen työpaikka. Ja iso veroprosentti, kiitos leskeneläkkeeni. Niin että kaikki ei aina ole aivan sitä miltä näyttää.
Ilmeisesti olet jäänyt leskeksi ennen vuotta 1990. Vanhan perhe-eläkelain mukaan lesken omat tulot eivät vaikuttaneet leskeneläkkeeseen. Vuonna 1990 tuli voimaan uusi laki. Sen jälkeen leskeksi tulleilla myös lesken eläke (todellinen tai laskennallinen) puolison kuolinhetkellä vaikuttaa leskeneläkkeen suuruuteen.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko jengi nyt kateellisia toisten LESKENeläkkeistä?
Siitä että puoliso kuolee ja toinen jää yksin lapsen/lasten kanssa?
En olisi uskonut että suomalaiset on noin ahneita ja ennen kaikkea kateellisia.
Siis mä en ymmärrä sitä, että leski saa leskeneläkettä vielä senkin jälkeen kun lapset ovat aikuistuneet.
Minusta olisi oikein, että avo-tai aviopuolison kuoltua koko perhe-eläke menis lapsille.
No jos kuolee kolmikymppisenä on usein vasta uransa alussa ja palkka voi olla aika vaatimaton vastavalmistuneella. Sen sijaan jos uraa on tehnyt eläkeikään asti, palkka on yleensä noussut vuosien varrella oikein mukavasti. Tällöin työeläkekin on paljon parempi kuin nuorena kuolleen laskennallinen eläke.