Millaisia ovat karjalaiset?
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Erittäin vieraanvaraisia, puheliaita, hieman adhd-tyyppisiä (impulsiiviisia), iloisia ja välittömiä, mutta myös pohdiskelevia. Tummat, melkein mustat hiukset, suuret vaaleansiniset tai -harmaat silmät, pitkiä.
T. Evakon lapsenlapsi
Kuvailit mun evakkoäitini ihan hiusten ja silmien väriä myöten :) Tosin hän on ollut aina hieman hiljaisempi kuin puheliaat sisaruksensa. Mutta muistan lapsuudessa niitä kyläilyjä, kaikki puhuivat ja nauroivat yhteen ääneen. Kaikenlaiset sutkaukset ja sanonnat olivat myös jokapäiväisiä.
Myös liikutus on herkässä eli helposti nousee vedet silmiin. Itsellä vanhetessa tapahtuu myös vaikka isäni oli länsisuomalainen ja paljon jäyhempi ja olen ehkä enemmän tullut häneen.
Ensinnäkin karjalaiset ei ole suomalaisia, karjalaiset ovat karjalaisia. Mannerheim murhautti valtavat määrät karjalaisia ja savolaisia rotupuhdistuksissaan. Vain läntisessä ja keskisuomessa on suomalaisia ja läntisessä myös ruotsalaisia.
"Karjalainen on solakka-ruumiinen, hänellä on ruskea, kähärä tukka ja elävät, siniset silmät. Hämäläisen rinnalla on karjalainen enemmän avomielinen, ystävällinen, liikkuva ja toimelias, mutta myöskin enemmän puhelias, kerskaavainen, utelias ja pikavihainen. Matkustukset ja kauppa ovat hänelle mieluisia, hän kulkee pitkiä matkoja omassa maassaan ja viepi tavaroitaan Wenäjälle. Hän on hellätuntoinen; pian tulee hän surulliseksi ja pian taas iloiseksi; hän rakastaa leikkiä ja kauniita lauluja, joita hänen omat lauluniekkansa tekevät. Siksi on hänen maassaan tavattu kauniimmat laulut, jotka hän on talleltanut muistossa aina esi-isäin ajasta."
"Karjalainen on juurikuin päivänpuoli Suomen kansasta: avomielinen, kohtelias, vilkas ja kevytmielinen, helposti ohjattava ja helposti eksytetty, herkkäuskoinen kuin lapsi, ei kuitenkaan ilman suomalaisen itsepintaisuutta, mutta herkäs oppimaan ja varustettu lahjoilla, jotka ainoastaan tarvitsevat hyvää kasvatusta, joka asettaisi hänet kansansa parhaiden sekaan."
Zacharias Topelius, Maamme kirja, 83. luku Karjalaisista
"Savolaiset ovat samaa kansakuntaa kuin karjalaisetkin, mutta ovat aikaisemmin asettauneet asumaan Saimaan vesien luokse ja täten tulleet erilaisiksi tavoilleen ja luonteelleen. Mutta kun karjalaiset ovat kärsineet paljon rasitusta suurien hovien herroilta ja ovat tulleet siitä välistä liian nöyriksi, ovat savolaiset päässeet varakkaammiksi, enemmän omavaltaisiksi, saaneet itseluottamusta, joka välistä tekee heidät pöyhkeöiksi, joka kuitenkaan ei ole ilman arvoisuutta. Savolainen niinkuin tiedonhaluinen ja hyväpäinen kuuluu enemmän sivistyneiden joukkoon maakansassa; hänen itäsuomalainen kielimurteensa on levennyt aina Lappeenrannasta likelle Kajaania. Varakkaimmissa pitäjissä Kuopion ympärillä osoittavat yltäkylläisyyttä hopea, silkki, ryydit, viinit, sikarrit, joita ei niin muualla tavata Suomen talonpojan tuvassa. Vanhat tavat ovat näissä tienoissa paljo muuttuneet, siitä asti kuin höyryalukset alkoivat savuta kaikilla vesillä, ja uusi aika on tuonut muassaan pahaakin hyvän kanssa. Kaukaisimmissa osissa Savonmaata asuu yksinkertaisempaa kansaa yksinäisissä taloissa kaskimäkien välissä.
Savolainen on ymmärtävämpi ja omaa etuansa enemmän katsova mies, kuin hyväntahtoinen karjalainen. Hänen kauppansa onnistuu tavallisesti paremmin, ja hän nauraa naapurilleen, jotka päivässä syövät enemmän, kuin he ovat vuodessa ansainneet."
Zacharias Topelius, Maamme kirja, 84. luku Savolaisista
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin karjalaiset ei ole suomalaisia, karjalaiset ovat karjalaisia. Mannerheim murhautti valtavat määrät karjalaisia ja savolaisia rotupuhdistuksissaan. Vain läntisessä ja keskisuomessa on suomalaisia ja läntisessä myös ruotsalaisia.
Älä puhu paskaa. Suomen Pohjois- ja Etelä-Karjalan asukkaat ovat suomalaisia.
Ai millaisia? Puheliaita, hiljaisia, mukavia, ilkeitä, hauskoja, tylsiä, laiskoja, työteliäitä... ihan samanlaisia yksilöitä kuin muutkin suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Karjalaiset ovat iloisia ja eloisia. Kovia puhumaan eli haastamaan :)
Vanhemmat molemmat evakkoja, tunnen olevani karjalainen.
Olen yleensä iloinen, sinnikäs ja vieraanvarainen. Mutta eteisen matoksi en rupea, sen ovat monet saaneet kokea.
Kyllä karjalaisten kanssa aina toimeen tulee, mutta kokeilkaapa savolaisia...
Olen itse kotoisin Pohjois-Karjalasta (Pohjois-Savon rajalta) ja ihmettelen, mistä tämä irrationaalinen savolaisviha ja savolaisille vittuilu on peräisin. Mielestäni Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo ovat hyvin samanlaisia alueita sekä kieleltään että mentaliteetiltaan että muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ilmeisesti lapualaisten keino torjua Karjalan luovutuksen trauma. Valtavan alueen ja Suomen toiseksi suurimman kaupungin Viipurin menetys. Viipurin alue oli silloisen Suomen talouden ydintä. Suomen raja oli muistaakseni 30km päässä Pietarin kaupungin alueesta. Karjalan mukana meni myös tuottavimpia maanviljelysalueita joka olisi ilman Saksan viljatoimituksia myöhemmissä vaiheissa johtanut Suomessa nälänhätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yleensä iloinen, sinnikäs ja vieraanvarainen. Mutta eteisen matoksi en rupea, sen ovat monet saaneet kokea.
Olen itse kotoisin Pohjois-Karjalasta (Pohjois-Savon rajalta) ja ihmettelen, mistä tämä irrationaalinen savolaisviha ja savolaisille vittuilu on peräisin. Mielestäni Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo ovat hyvin samanlaisia alueita sekä kieleltään että mentaliteetiltaan että muutenkin.
Minustakin on outoa miten savolaisia ja karjalaisia halutaan asettaa toisiaan vastaan. Jos joku sanoisi samanlaisia asioita lappalaisista eli saamelaisista, joku koomikko olisi kohta pyytämässä anteeksi vitsailujaan.
Miniä karjalaissuvussa kirjoitti:
Ne karjalaiset, jotka minä tunnen ovat evakkoja eli saaneet kokea vihamielisyyttä kantasuomalaisten taholta. Ikääntyessään tehneet kaikkensa nostaakseen huonoa itsetuntoaan kiusaamalla kaikkia läheisiään monin eri tavoin. Syyttömät joutuvat kärsimään: lapset ja lapsenlapset ovat ärsyttäviä, puhumattakaan puolisosta. Kummallisen negatiivinen asenne elämään. Tämä on minun kokemukseni, ehkä jollakulla on niitä joviaaleja karjalaisia tuttavapiirissään?
En tunnista tuota läheisten kiusaamista mutta muut trauma kyllä. Yksi oire on kaiken pelkääminen. Missään ei nähdä mahdollisuuksia vaan vain uhkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juurikin se samanlaisuus sitä aiheuttaa. Tunnen savolaisia ja karjalaisia ja huvittaa, kun ne molemmat kehuskelevat asioillaan. Tyyli sanoa on vähän erilainen.
Savolainen sanoo:”Minnoon paras!”
Karjalainen sanoo:”Toki sie olet paras, mut mie olen sittenkii hivenen paremp’ ku sie olet!”
Karjalaiset on lipevämpiä ja liukaskielisempiä, mutta silti kumpaisetkin omakehunnassaan mestareita. Savolaiset on kateellisia ja sekös heitä harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on outoa miten savolaisia ja karjalaisia halutaan asettaa toisiaan vastaan. Jos joku sanoisi samanlaisia asioita lappalaisista eli saamelaisista, joku koomikko olisi kohta pyytämässä anteeksi vitsailujaan.
Niin, se on outoa, etenkin kun joitain vuosisatoja sitten Pohjois-Karjalan alue asutettiin nimenomaan Savosta käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia on erittäin vähän. Pakkoliitettyjä muita on, kukaan ei heistä omasta halustaan liittynyt suomen alaisuuteen. Sen takia ei kannata yleistää suomalaisiksi kuin vain ne jotka sitä ovat. Hyvä että tätä asiaa tutkitaan ja ihmiset pääsee irti niistä mihin heidät on suomen valtion toimesta aivopesty.
Siis hetkinen, kuka pakkoliitti kenet? Minusta tuntuu, ettet tunne Suomen historiaa kovin hyvin vaan höpiset omiasi.
Suomen Pohjois- ja Etelä-Karjala ovat nyky-Suomen maakuntia ja niiden asukkaat suomalaisia, piste.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisista Mannerheimin rotupuhdistuksista en ole ikinä mistään kuullutkaan. Olet tainnut opiskella historiaasi Venäläisistä oppikirjoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko muinaista perua, kun riideltiin kaski- ja metsästysmaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia on erittäin vähän. Pakkoliitettyjä muita on, kukaan ei heistä omasta halustaan liittynyt suomen alaisuuteen. Sen takia ei kannata yleistää suomalaisiksi kuin vain ne jotka sitä ovat. Hyvä että tätä asiaa tutkitaan ja ihmiset pääsee irti niistä mihin heidät on suomen valtion toimesta aivopesty.
No muuttakaa Venäjälle, olkaapa hyvät. Tämä on vapaa maa, ei täällä ketään väkisin pidetä.
Vierailija kirjoitti:
Seläntakana juoruilijoita.
Kuten ovat ihan kaikki ihmiset ihan kaikilla paikkakunnilla ympäri maailmaa. Mitäs sinä olet nyt tekemässä itse? ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko muinaista perua, kun riideltiin kaski- ja metsästysmaista?
Ei mitään käsitystä. Johtuu osittain varmaan Topeliuksen Maamme-kirjasta: Topeliushan kuvaili kirjassa eri heimojen luonteenlaatua (pitkälti sepitettä), ja nämä stereotypiat elävät yhä vahvoina. Savolaiset esitettiin kirjassa ilkikurisina ja kieroina, karjalaiset puolestaan joviaaleina ja vieraanvaraisina jne.
Voisiko taustalla olla sitäkin, että savolaismurteet ovat levinneet Suomessa laajalle (myös Pohjois-Karjalaan) ja savolaisuus nähdään jotenkin umpitylsänä. Sen sijaan Karjala ja karjalaisuus nähdään romanttisena ja eksoottisena: säveltäjät ja taiteilijat hakivat sieltä inspiraatiota, ja menetettyä Karjalaa muistellaan haikeana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä tarkoitat "karjalaisella"? Suomalaisten alaryhmää vaiko oikeaita etnisiä karjalaisia?
Nimittäin ne joita Suomessa kutustuaan karjalaisiksi, ovat joko evakkoja (jossa montaa eri etnisyyttä) ja tai sitten pohjoiskarjalaiset, jotka ovat kielellisesti ja kulttuurisesti itäsavolaisia.
Itä-Karjalan asukkaat ovat taas karjalan kieltä puhuvia karjalaisia, jotka ovat alkuperäiskansa Venäjällä. Lisäksi on Tverin karjalaiset. Lisäksi karjalaisia on jonkin verran Virossa ja muissa Baltian maissa.
Älä jaksa saivarrella paskaa. Suomessa kun puhutaan karjalaisista ilman mitään tarkennuksia tarkoitetaan evakkoja ja näiden jälkeläisiä. Kirjoituksesi on yliopiston kahvilassa opittua tyhänpäiväistä länkytystä asioista jotka ovat kaikille suomalaisille itsestään selviä. Tässä asiassa ei ole mitään epäselvää joten voit unohtaa siellä opitun näennäiskriittisen paskajauhannan. Voin hyvin kuvitella nenäänpuhutun narinasi.
Suomessa kun puhutaan karjalaisista, niin puhutaan evakoista ja eteläkarjalaisista. Etelä-Karjalan maakunta, missä puhutaan karjalaismurretta jäi osaksi Suomea. Pohjois-Karjala taas on nimeltään Karjala, mutta asukkaat ja murre polveutuvat enemmän savolaisista.
Kun puhutaan karjalankielisistä karjalaisista, niin kannattaa kutsua heitä itäkarjalaisiksi.
Ulkonäöllisesti ainakin vähän erilaisia kuin vaikka läntisessä Suomessa, minusta ovat vähän lyhyempiä ja tummahiuksisempia.
Länsisuomalaisena on ihania muistoja nuoruudesta Lappeenrannan torilta kun tuntemattomat ihmiset puhuivat kuin tutulleen. En tiedä onko vielä tapana.
Lämpimiä.