Millaisia ovat karjalaiset?
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä tarkoitat "karjalaisella"? Suomalaisten alaryhmää vaiko oikeaita etnisiä karjalaisia?
Nimittäin ne joita Suomessa kutustuaan karjalaisiksi, ovat joko evakkoja (jossa montaa eri etnisyyttä) ja tai sitten pohjoiskarjalaiset, jotka ovat kielellisesti ja kulttuurisesti itäsavolaisia.
Itä-Karjalan asukkaat ovat taas karjalan kieltä puhuvia karjalaisia, jotka ovat alkuperäiskansa Venäjällä. Lisäksi on Tverin karjalaiset. Lisäksi karjalaisia on jonkin verran Virossa ja muissa Baltian maissa.
Älä jaksa saivarrella paskaa. Suomessa kun puhutaan karjalaisista ilman mitään tarkennuksia tarkoitetaan evakkoja ja näiden jälkeläisiä. Kirjoituksesi on yliopiston kahvilassa opittua tyhänpäiväistä länkytystä asioista jotka ovat kaikille suomalaisille itsestään selviä. Tässä asiassa ei ole mitään epäselvää joten voit unohtaa siellä opitun näennäiskriittisen paskajauhannan. Voin hyvin kuvitella nenäänpuhutun narinasi.
Suomessa kun puhutaan karjalaisista, niin puhutaan evakoista ja eteläkarjalaisista. Etelä-Karjalan maakunta, missä puhutaan karjalaismurretta jäi osaksi Suomea. Pohjois-Karjala taas on nimeltään Karjala, mutta asukkaat ja murre polveutuvat enemmän savolaisista.
Kun puhutaan karjalankielisistä karjalaisista, niin kannattaa kutsua heitä itäkarjalaisiksi.
Tämä on varmaan paras ja tiivistetyin selvitys, jonka olen aiheesta lukenut. Kiitos.
Nyt vielä pitäisi tietää, minkä alueen ihmisiä ap tarkoittaa. Onko ap kenties muuttamassa jonnekin vai mitä?
Kyllä nuo Karjalan puolen sukulaiset ovat solakoita, eloisia, puhuvat härskejä ja temperamentti ihan omaa luokkaansa. Se on vaaran merkki kun karjalainen hiljenee ja muuttuu ilmeettömäksi, silloin on parempi lopettaa länkytys.
Vierailija kirjoitti:
"Suomen italialaisia" (Markku Pölönen)
Tämän allekirjoitan, moninkertaisena ja läpeensä karjalaisena - puhetta ja laulua tulee solkenaan, kädet viuhtoo, (itku ei enää nykyään kovinkaan usein), nauru, kiukku ja sydämellisyys kaikki lähekkäin ja vaihtuvat hetkessä. Välillä taas masennus ja väsyneisyys tosin vaihtuu tilalle, välillä liiankin usein nykyaikana.
Tampereella eivät hyväksyneet joukoonsa - olin siellä heidän mielestään liiiian iloinen, liiiian nopea ja liiian kova puhumaan. Oikeastaan kaikessa olin liikaa hämäläisten mielestä.
Älkää vaan vilkkaat karjalaiset muuttako Tampereelle, teitä vihataan siellä. Oln kyllä tavannut myös hiljaisia karjalaisia, mutta he ovat aika poikkeus.
Karjalaiset ja Savolaiset on aitoja Suomalaisia. Muut heimot ovat nynneröitä paskahousuja.
Myöhän ollaan aivan ihanii ihmisii. Elä sie höpäjä mittää ku et mistää mittää tiijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän allekirjoitan, moninkertaisena ja läpeensä karjalaisena - puhetta ja laulua tulee solkenaan, kädet viuhtoo, (itku ei enää nykyään kovinkaan usein), nauru, kiukku ja sydämellisyys kaikki lähekkäin ja vaihtuvat hetkessä. Välillä taas masennus ja väsyneisyys tosin vaihtuu tilalle, välillä liiankin usein nykyaikana.
Tampereella eivät hyväksyneet joukoonsa - olin siellä heidän mielestään liiiian iloinen, liiiian nopea ja liiian kova puhumaan. Oikeastaan kaikessa olin liikaa hämäläisten mielestä.
Älkää vaan vilkkaat karjalaiset muuttako Tampereelle, teitä vihataan siellä. Oln kyllä tavannut myös hiljaisia karjalaisia, mutta he ovat aika poikkeus.
Miltä paikkakunnalta olet?
Ainakin Joensuun seudulla on hiljaisia ihmisiä kuten muuallakin Suomessa. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Ainoa ero muuhun Suomeen on se, että suurin osa tervehtii naapureitaan, bussikuskia kiitetään ja tuntemattomien kanssa voi jopa vähän jutella. Muualla Suomessa näin ei välttämättä tehdä, kuulemma.
Vierailija kirjoitti:
Miniä karjalaissuvussa kirjoitti:
Ne karjalaiset, jotka minä tunnen ovat evakkoja eli saaneet kokea vihamielisyyttä kantasuomalaisten taholta. Ikääntyessään tehneet kaikkensa nostaakseen huonoa itsetuntoaan kiusaamalla kaikkia läheisiään monin eri tavoin. Syyttömät joutuvat kärsimään: lapset ja lapsenlapset ovat ärsyttäviä, puhumattakaan puolisosta. Kummallisen negatiivinen asenne elämään. Tämä on minun kokemukseni, ehkä jollakulla on niitä joviaaleja karjalaisia tuttavapiirissään?
No muutapas sinä jonnekin, jossa sinua halveksitaan, niin katsotaan miten se sinuun vaikuttaa. Paha saa yleensä palkkansa ja kyllähän nuo kaikki ympärillä olevat halveksijat ovat kuolleet jo aikoja sitten viinaan. Helvetissä on aina tilaa.
"Paha saa aina palkkansa ja se on yleensä merkittävästi enemmän kuin sinun palkkasi".
Ystäväni kertoi kuinka hän 50-luvun lopulla pienenä tyttönä omalla pihalla ollessaan kuuli naapurin luterilaisen/suomalaisen äidin sanovan äkäisesti: elä kato tännepäin ja vieläpä toisti sen. Pihojen välissä oli tiheä rima-aita eikä tyttö edes ylittänyt katsomaan sen yli mutta tämä nainen ylettyi. Myöskään evakkolasten kanssa ei juurikaan leikitty.
Koko yhteisö suhtautui vihamielisesti evakkoihin vaikka vanhemmat tekivät rintamalla saman kuin suomalaiset, mies rintamalla ja äiti sairaalassa.
Että silleen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin karjalaiset ei ole suomalaisia, karjalaiset ovat karjalaisia. Mannerheim murhautti valtavat määrät karjalaisia ja savolaisia rotupuhdistuksissaan. Vain läntisessä ja keskisuomessa on suomalaisia ja läntisessä myös ruotsalaisia.
Älä puhu paskaa. Suomen Pohjois- ja Etelä-Karjalan asukkaat ovat suomalaisia.
Suomalaisia on erittäin vähän. Pakkoliitettyjä muita on, kukaan ei heistä omasta halustaan liittynyt suomen alaisuuteen. Sen takia ei kannata yleistää suomalaisiksi kuin vain ne jotka sitä ovat. Hyvä että tätä asiaa tutkitaan ja ihmiset pääsee irti niistä mihin heidät on suomen valtion toimesta aivopesty.
Oikeat suomalaiset ovat vasta tulossa Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin karjalaiset ei ole suomalaisia, karjalaiset ovat karjalaisia. Mannerheim murhautti valtavat määrät karjalaisia ja savolaisia rotupuhdistuksissaan. Vain läntisessä ja keskisuomessa on suomalaisia ja läntisessä myös ruotsalaisia.
Vihervassarin valhetunnit näköjään taas alkaneet - mitä pahaa Mannerheim sinulle on tehnyt???
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo Karjalan puolen sukulaiset ovat solakoita, eloisia, puhuvat härskejä ja temperamentti ihan omaa luokkaansa. Se on vaaran merkki kun Osuit akarjalainen hiljenee ja muuttuu ilmeettömäksi, silloin on parempi lopettaa länkytys.
:) ! OSUIT ASIAN YTIMEEN! JUST NUIN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalaiset ovat iloisia ja eloisia. Kovia puhumaan eli haastamaan :)
Vanhemmat molemmat evakkoja, tunnen olevani karjalainen.
Olen yleensä iloinen, sinnikäs ja vieraanvarainen. Mutta eteisen matoksi en rupea, sen ovat monet saaneet kokea.
Kyllä karjalaisten kanssa aina toimeen tulee, mutta kokeilkaapa savolaisia...
Olen itse kotoisin Pohjois-Karjalasta (Pohjois-Savon rajalta) ja ihmettelen, mistä tämä irrationaalinen savolaisviha ja savolaisille vittuilu on peräisin. Mielestäni Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo ovat hyvin samanlaisia alueita sekä kieleltään että mentaliteetiltaan että muutenkin.
Olisiko muinaista perua, kun riideltiin kaski- ja metsästysmaista?
Se on ihan sitä samaa kuin turkulaisten ja tamperelaisten tai suomalaisten ja ruotsalaisten kesken. Ainahan sitä naapureiden kesken jotain vääntöä syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Joensuun seudulla on hiljaisia ihmisiä kuten muuallakin Suomessa. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Ainoa ero muuhun Suomeen on se, että suurin osa tervehtii naapureitaan, bussikuskia kiitetään ja tuntemattomien kanssa voi jopa vähän jutella. Muualla Suomessa näin ei välttämättä tehdä, kuulemma.
Sukuni on Lappeenrannasta, Imatralta ja rajan takaa karjalaisista, joten olen mielestäni ihan pesunkestävä karjalainen.
Mä en ole kauheasti tuntenut muita karjalaisia kuin äidin suvun Laatokan pohjoisrannalta ja heissä on ollut enimmäkseen mukavaa väkeä, tosin löytyyhän ikävänluonteisia joka heimosta.
Joskus olin reissulla yökylässä karjalaisperheessä pari kertaa, oli isän sotakaverin perhe Lappeenrannassa. Vieraanvaraisuus oli huippua ja puheliaisuus jäi mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joensuun seudulle on muuttanut ihmisiä aika monelta suunnalta. Täytyy mennä lähemmäs rajaa, jos haluaa karjalaiseen luonteeseen paremmin tutustua, mut tietty viitteitä siitä on Joensuussakin havaittavissa niinku mainitsit.
Olen syntyjäni Pohjois-Karjalasta, aivan rajan pinnasta. Isäni oli rajan takaa, äitini suku niin kauan kuin kirkonkirjoista selvitettiin, näiltä samoilta paikoilta. Ihmiset siellä ovat lyhyitä, puheliaita, uteliaita, vieraanvaraisia ja avuliaita. Aina löytyy vieraankin kanssa puheltavaa :) Jotenkin näki myös niistä ihmisistä, joiden suku oli tullut savon puolelta, että heidän mentaliteetti oli erilainen. Vähemmän avulias ja enemmän itsetietoinen.
On niin kaihoisaa ja kotoisaa käydä siellä. Ihmiset eivät arastele puheissaan, ja aina löytyy joku yhteinen tuttu tai jopa sukulainen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäöllisesti ainakin vähän erilaisia kuin vaikka läntisessä Suomessa, minusta ovat vähän lyhyempiä ja tummahiuksisempia.
Länsisuomalaisena on ihania muistoja nuoruudesta Lappeenrannan torilta kun tuntemattomat ihmiset puhuivat kuin tutulleen. En tiedä onko vielä tapana.Hah. No ei ole. Puheliaampia ihmisiä löytää vaikka Keravalta. Kyräileviä, hiljaisia, pskaa jauhavia ihmisiä. Ei onneksi koskaan enää. Viisi vuotta Lappeenrannassa, onneksi pääsin pois.
Aikoinaan asuin Keravalla ja siinä meidän talyhtiössä asui eräs muitas puheliaampi parisiskunta, kun muut oli jotakuinkin tuppisuita. Siinä sitten kesäpäivää viettäessä tuli puheeksi, että ollaan Pohjois-Karjalasta muutettu Keravalle, niin yllättäen tämä puhelias pariskuntakin oli samalta suunnalta. Molemmat oltiin ihmetelty puheliaisuutta, kun yleensä paikallinen väestä etes päivää sano kohdattaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu paskaa. Suomen Pohjois- ja Etelä-Karjalan asukkaat ovat suomalaisia.
Suomalaisia on erittäin vähän. Pakkoliitettyjä muita on, kukaan ei heistä omasta halustaan liittynyt suomen alaisuuteen. Sen takia ei kannata yleistää suomalaisiksi kuin vain ne jotka sitä ovat. Hyvä että tätä asiaa tutkitaan ja ihmiset pääsee irti niistä mihin heidät on suomen valtion toimesta aivopesty.
Ihan sekavaa tekstiä kirjoitat - faktaa se ei ole ainakaan, vaan kommareiden juttuja taas.
Itäsuomalaisena naisena kannattaa pitää varansa muualta tulleiden miesten kanssa, kun karjalaiselle naiselle ominainen iloisuus, avoimuus ja kyky kevyeen rupatteluun tulkitaan muualla flirttailuksi. Pari kertaa näin on käynyt Pohjanmaan miesten kanssa. Suomenruotsalaisten kanssa tulee hyvin juttuun, heilläkin on ehkä vähän kepeämpi rupattelukulttuuri kuin muilla, ainakin nuoremman väen keskuudessa.
No ei niistä maista tarvinnut juuri riidellä, maata ja metsää riitti kaikille halukkaille.
Isäni on pohjoiskarjalainen, tosin sukujuuret paljolti Savon puolella. Minustakaan pohjoissavolaisia ja pohjoiskarjalaisia ei erota juuri mikään, hyvin samankaltainen on mentaliteetti. Asuin itsekin n. 15-vuotiaaksi Pohjois-Karjalassa.
Eteläkarjalaiset ja kannakselaiset evakot varsinkin ovat sitten asia erikseen. He ovat niitä iloisia, vilkkaita ja puheliaita karjalaisia. Heitä on äidin puolen sukuun naitu muutamakin ja olen jo lapsena tutustunut moniin evakkoperheisiin.