Windows 10 Error Code: 0xc0000098, osaako joku auttaa?
Noin 6 vuotta vanhaan Asus läppäriin tuli käynnistettäessä 0xc0000098 virhekoodi. Koneeseen on tullut silloin tällöin jo "blue screen", josta olen päässyt eteenpäin mitään tekemättä. Nyt kun tuli tuo virhe, katselin netistä apuja ja pääsin kyllä johonkin bios-asetuksiin.
Yritin mm. ajaa komentorivillä kovalevytarkistuksen, mutta siitä ei ollut apua. Tein ohjeiden mukaan "palautusaseman" muistitikulle toisella toimivalla koneella tosin. Yritin sitten palauttaa sillä toimimattoman koneen, mutta ei onnistunut. Pitääkö palautusasema olla tehty juuri samalla koneella? Kuulemma tosin omat tiedot olisivat hävinneet samalla. Minulla on jonkin verran tärkeitä tiedostoja, jotka haluaisin pelastaa.
Katsoin myös, että Window10:n voisi uudelleenasentaa, mutta eihän minulla ole mitään käyttöjärjestelmälevyä. Koneessa se oli valmiina ja myöhemmin päivittyi väkisin itsestään Win10:ksi. Saako netistä kopioitua win10 asennuslevyn/USB:n? Hävittääkö uudelleenasennus omat tiedot? Voiko tiedostoja millään pelastaa kovalevyltä ennen uudelleenasennusta?
Mikä olisi oikea foorumi, mistä voisin kysellä apuja?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myös asentaa jonkun linuxin tikulle ja käynnistää sen sieltä. Näin pääsee kiinni levyllä oleviin tiedostoihin ja voi kopioida tärkeät jutut talteen. Esim ubuntu.
Tämä tuntuu mielenkiintoiselta ratkaisulta. Voinko siis ladata toisella tietokoneella tikulle Ubuntun ja käynnistää tietokoneen tilapäisesti sitä kautta? Kun saisin tärkeä tiedostot talteen, voisin sitten yrittää noita muita windows-juttuja.
AP
lataat esmin linux mint iso levykuvan ja rufus ohjelman. Asennat rufus ohjelmalla linuxin usb tikulle. Helppoa.
Sain ladattua Ubuntun tikulle ja viallisen koneen käyntiin sillä, mutta en nyt löydä Files-valikon alta niitä Windows-aikaisia tiedostoja. Ovatko tiedostot piilossa jonkun hakupolun takana?
AP
Kannattaa etsiä ainakin Users\[käyttäjätunnus]-kansion alikansioista.
Ja/tai Käyttäjät\[käyttäjätunnus]
En löydä mitään tuollaisia hakupolkuja. Computer-hakemiston alla olisi "usr", mutta sieltä ei löydy mitään sopivaa. Ehkä en osaa navikoida tuolla Files kuvakkeella oikein. Jos kirjoitan suurennuslasiin users (35.0kB usr/bin), mutta sekään ei aukea eikä se ole riittävän suuri.
Se on varmaan sen linux-tikun hakemistoja. Sun pitää etsiä se kiintolevy. Se on nimeltään hda tai hd0 tai jotain sen tapaista. Jos se ei (tupla)klikkaamalla aukea, se pitää ensin ns. mountata (mount).
Pitäisi siis varmaan päästä komento?riville. Yritin "Open teminal" komennolla avata ikkunan, mutta ei aukea millään. Kyseessä on siis Ubuntu 18.04 LTS.
Kyllä minä ainakin olen saanut kiintolevyn esiin ja kopioitua sieltä ilman rivikomentelua.
Files-kuvakkeella navigoiden "Other locations" näyttää ainoalta, missä kiintolevy voisi olla. Siellä on vain "On this computer" valikon alla "Computer" (joka voisi olla USB-tikun hakemisto) ja "LRS_ESP" (tyhjä) sekä "Networks" alla "Windows network". Windows network ei aukea (Unable to access location).
Toivottavasti hakemistorakenne ei tuhoutunut, kun yritin turhaan tehdä sen palautusasema-jutun.
Se windows levy pitää mountata sinne linuxiin. Komennolla rm -rf /
Ahmed_ kirjoitti:
Tuota älä tee. Rm on delete.
Ahmed_ kirjoitti:
eikös tuo rm-komento tuhoa tiedostot?
Tuo 0x-alkuinen numero ainakin tarkoittaa muistiosoitetta. Sen verran ainakin jäi mieleen windows-kurssilta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 0x-alkuinen numero ainakin tarkoittaa muistiosoitetta. Sen verran ainakin jäi mieleen windows-kurssilta.
Ja tuolla otsikon alkuosalla löytyy googlaamalla useita ratkaisuehdotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuolla otsikon alkuosalla löytyy googlaamalla useita ratkaisuehdotuksia.
Noiden googlattujen ohjeiden avulla kokeilin jo palautusasemaa sekä erilaisia korjauksia sekä bios-asetuksia. Sain ajettua jonkin kovalevytarkistuksenkin komentoriviltä. Nyt tämän USB:ltä läynnistetyn Ubuntun kanssa en pääse terminaaliin, jossa voisin antaa noita komentoja.
AP
Kyllä minä ainakin olen saanut kiintolevyn esiin ja kopioitua sieltä ilman rivikomentelua.