Kaikilla suomalaisilla oli oma tietokone jo 90-luvulla?
Pitääkö paikkansa? Omasta mielestäni tietokoneet yleistyivät suuomalaisisa kotitalouksissa vasta 2000-luvulla, jolloin niitä alkoi olemaan enemmän kuin joka kolmannella, mutta ystäväni alkoi väittämään että jokaiselta suomalaiselta löytyi tietokone jo tuolloin 1990-luvulla. Minua tämä hämmästyttää koska omaan perheeseeni ensimmäinen tietokone hankittiin vasta 2005 eikä meillä sitä ennen ollut tietokonetta, enkä tuntenut tuolloin ketään muuta jolla vielä olisi ollut kotonaan tietokonetta.
Kommentit (53)
Meille kotiin hankittiin eka apple vuonna 1986. Muutin pois kotoa vuonna 1989, ja minä sain tuon vanhan applen vuonna 1994, kun hän osti uuden.
Ihan höpöä väittää, että kaikilla olisi ollut etenkään OMA tietokone 90-luvulla. Olen syntynyt v.. 80 ja vanhempani hankkivat perheen yhteisen = ainoan koneen vuonna 1991. Tuohon aikaan kenelläkään muulla luokkakaverillani ei ollut kotona oikeaa tietokonetta, joku pelikone c64 korkeintaan. Asuimme maalla, vanhempani olivat akateemisesti kouluttautuneita ja konetta tarvittiin työskentelyyn. Ehkä kaupungeissa on ollut yleisempää tietokoneiden omistaminen vrt. maaseutu. Lukioaikaan 90-luvun loppupuolella edelleen oli monia luokkakavereita, joiden kotona ei ollut tietokonetta. Tiedän siitä, että jos piti tehdä joku kirjoitus koneella, he tekivät sen koulussa tai kysyivät saako meille tulla tekemään.
Itse hankin oman koneen aloittaessani yliopisto-opinnot vuonna 1999 ja kyseessä oli vanha julmetun kokoinen pöytäkone, joka oli tarkoitettu lähinnä tekstinkäsittelyyn opintoja varten. 2002 kesätyörahoilla ostin silloin aika laadukkaan kannettavan mutta vasta 2006 valmistumisen aikaan hankin kotiin nettiyhteyden.
Ensin kotimikrot, sitten ne joilla pääsi nettiin vanhan lankapuhelimen avulla, sitten ne joissa oli erillinen asema ja monitori 90-luvulla joilla moni ei käyttänyt vielä nettiä ja ja sanoisin että noin 2002-2005 välillä netti ja nykykoneet vasta yleistyivät
Vierailija kirjoitti:
Oman tietokoneen nettiyhteydellä hankin vuonna 1998. Olisi voinut hankkia pari vuotta aikaisemmin, mutta säästin rahaa sitä varten.
Mitä höpötät? Olisit sitten hankkinut!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla oli jo 90-luvulla. Kirjoitin lopputyöni sillä. Mutta siinä ei ollut nettiä.
sinun työsi tuli sitten tehtyä lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla ei 1990-luvun alussa ollut, mutta lopussa oli, vähintään kotitaloudessa - jokaisella ei ehkä kuitnkaan omaansa.
Lapsuudenkodissani isälläni oli tietokone jo 1980-luvun puolivälissä ja opin käyttämään sitä. Olin siis sillain poikkeava lapsi, että tietokonekokemukseni yläasteikäisenä ei ollut pelaamiseeta, eikä commodore64sta, vaan ibm koneesta ja työohjelmista, etenkin tkstinkäsittelystä ja taulukoinnista. Useimmillahan oli näitä pelikoneita. Isä osti mulle tietokoneen ekana opiskeluvuonna 1990-luvun alussa. En itse osannut ajatella sellaista tarvitsevani, mutta isä piti sitä selvänä asiana, hän käytti sellaista töissä ja tiesi. Oli oikeassakin, se antoi minulle paljon vapauksia opiskelukavereihini nähden. Olin siis yhteiskuntatieteellisellä alalla opiskelijatovereistani ainoa, jolla oli oma kone. Muut työskentelivät kirjastossa ja yliopiston atk-saleissa. Myös ollessani vaihdosa briteissä olin ainoa, jolla oli oma läppäri.
Nettiyhteydet kodeissa yleistyivät 1994-6 omassa piirissäni, mutta epäilen, että vanhemmalla väestöllä kesti vähän kauemmin. Ei ehkä kuitnkaan kovin monta vutta kauemmin.
Minä en ollut vanhempaa väestöä tuolloin, vaan alle kolmekymppien ja ei ollut kyllä netistä tietoakaan meillä vielä silloin, eikä todellakaan oltu takamatkalla muihin verrattuna. Ensimmäisen kännykkäninkin hankin vasta 1997-1998, kun legendaarinen 6110 tuli markkinoille matopeleineen. Enkä kyllä tuossa kännykkäasiassakaan ollut mitenkään takajoukoissa.
Meille tuli kyllä ensimäinen tietsikka jo joskus 92-93, kun vaimo sai töistä vanhan työkoneensa ilmaiseksi, mutta silloin ei kyllä vielä edes haaveiltu mistään netistä. Netti sitten hommattiin joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla. Ensimmäinen laajakaista sitten muutama vuosi myöhemmin.
Muistan, että meillä ja useimmilla kavereilla oli tietokone kotonaan 90-luvun puolivälistä eteenpäin ainakin.
Mutta eihän jokaisessa kotitaloudessa ole vieläkään, eikä edes älypuhelinta, joten ei voida puhua "kaikista".
Kaikki alkoi 80-luvulla Commodore 64: sta. Ekan oman pc:n hankin -98 tai -99 lopputyötä varten. Siinä oli nettikin modeemilla. Kone maksoi muistaakseni noin 12000 markkaa (2000 euroa), joten elektroniikan hinta on tippunut ja paljon noista ajoista.
Vain todellinen boomeri tai hoopo tantta kutsuu tietokonetta nimellä ”tietsikka”.
Ei varmasti ollut! Kotikoneet kyllä yleistyi tuolloin. Väitän, että edelleenkään kaikilla ei ole omaa konetta. Nuoremmilla ikäpolvilla on harha, että elääkseen ihminen tarvitsee nettiyhteyden. Mutta näin ei ole. Tunnen eläkeläisiä, jolla ei ole mobiilia tai tietokonetta. On myös esim. henkisesti rajoittuneita ihmisiä ym. joilla ei ole konetta. On paljon vanhoja ihmisiä, jotka eivät tarvitse nettiä yhtään mihinkään. Heille riittää telkkari ja radio. Tunnen erään henkilön, joka ei ostanut aikoinaan digiboxia ja on siitä lähtien ollut ilman telkkaria. Joten ilman telkkariakin ihminen voi pysyä hengissä -uskomatonta, mutta totta.
Koko suomi ei ole aktiiviväestön kaltainen ja näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla oli jo 90-luvulla. Kirjoitin lopputyöni sillä. Mutta siinä ei ollut nettiä.
Ähäkutti. Minullapas oli tietokoneessa netti jo 80 -luvulla ja älypuhelin taskussa kun nokia vasta keksi tekstiviestin.
Netti tuli joskus 1990-luvun alussa, modeemiyhteyden kautta. Tampereella scifi tarjosi sitä ekana. Sitä ennen pääsi nettiin vanhempien kavereiden korkeakoulun modeemisoittosarjatunnusten avulla. Netti siis ihan oikea internet tässä. Internetselain oli alussa tekstipohjainen lynx. Newssejä luettiin nn softalla.
Eka tietokone tuli 1980-luvulla, commodore 64. Siinä oli alussa 2400bps modeemi, jolla pääsi SYPin pankkipalveluun, ja erilaisiin BBS systeemeihin. Oi sitä riemua, kun sai ekan 1541 levykeaseman, kasettiaseman lisäksi.
Eka PC tietokone tuli 1980-luvun lopulla, 286 kone, missä 40M kovalevy. Kova peli silloin. Ekä äänikortti tuli muutama vuosi myöhemmin.
Oi niitä vanhoja hyviä aikoja, kun oli vielä nuori ja maailma muuttui paremmaksi vuosi vuodelta. Sitten 1990-luvulla kehitys kääntyi, ja joka vuosi sen jälkeen kaikki on yhä huonommin (paitsi tekninen kehitys).
Ei ole ollut eikä tule,ellei tätä älyväly puhelinta lasketa.Turhia vehkeitä,menkää ulos raittiseen ilmaan.
Käytin tietokonetta töissä 1987 alkaen, mutta se oli pientietokoneen tyhmä pääte. Päätteet vaihtuivat pöytäkoneiksi noin 1989 ja ne kytkettiin maailman suurimpaan valokuiturenkaaseen samana vuonna tai seuraavana. Se oli Helsingin kaupungin tietoverkko, joka liitettiin internetiin.
Oma kone meillä oli myös jo noihin aikoihin. Sillä sai puhelinmodeemilla yhteyden toiseen koneeseen yliopistolla, naapurissa tai missä lie, kun tiesi sen suoran numeron.