Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikilla suomalaisilla oli oma tietokone jo 90-luvulla?

Vierailija
22.07.2018 |

Pitääkö paikkansa? Omasta mielestäni tietokoneet yleistyivät suuomalaisisa kotitalouksissa vasta 2000-luvulla, jolloin niitä alkoi olemaan enemmän kuin joka kolmannella, mutta ystäväni alkoi väittämään että jokaiselta suomalaiselta löytyi tietokone jo tuolloin 1990-luvulla. Minua tämä hämmästyttää koska omaan perheeseeni ensimmäinen tietokone hankittiin vasta 2005 eikä meillä sitä ennen ollut tietokonetta, enkä tuntenut tuolloin ketään muuta jolla vielä olisi ollut kotonaan tietokonetta.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillain tämä harhakuvitelma. Usea tälläine tuntemani henkilö on juuri näitä "isi osti mulle koneen ja netin" -tyyppejä. Omia kokemuksiaan ei pitäistää yleistää koslemaan muitakin, mutta en ole vieläkään keksinyt miten saisin nämä vakuuttumaan olevansa väärässä ja muuttamaan mieltään.

Vuonna 2000 noin 50 % kotitalouksista oli tietokone, nyt 90 %. Kyllä vuonna 2000 ne, joilla ei ollut tietokonetta, olivat aika nuoria ja yli keski-ikäisiä. Ei nytkään vanhuksilla ole tietokoneita. Vuonna 2000 nämä vanhukset olivat suurelta osalta keski-ikäisiä ja heitä oli enemmän väestöstä. Työikäisellä väestöllä oli valtaosalla tietokone.

Vierailija
22/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden kodissa ei ollut ikinä tietokonetta ja ensimmäisen oman läppärin ostin vasta 2010. Olen 30v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 94 vaihto-oppilaana Jenkeissä ja olin järkyttynyt miten alkeellinen tietokone isäntäperheelläni oli. Koneen täytyi olla jostain vuodelta 80, koska Commodore oli todella edistyksellinen siihen verrattuna. Ei siis muuallakaan maailmassa ollut yleisesti tietokoneita kotona 90-luvulla.

Vierailija
24/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut kaksikin konetta niin kauan kuin muistan (synnyin 1992). Pitäisikin kysyä, koska ensimmäinen tietokone hankittiin, kuvittelisin että ehkä jopa 80-luvun puolella.

Vierailija
25/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin oli commodore 80-luvulla, ja sitten atari. Joten oli tieokoneita useampikin jo ennen 2000-lukua.

Vierailija
26/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun mietin asiaa, niin kyllä mun kaveripiirissä kaikilla joitten luona kävin, oli viimeistään ysikytluvun lopulla yksi koko perheen yhteinen kone. Mutta ei me lapset niitä juurikaan käytetty silloin, mutta muistan useammalla näheeni sen jossain olkkarin tai makkarin nurkassa. 

Meille kone tuli kun olin alle kouluikäinen, muistaakseni joskus vuonna -95 tai niillä main. Ei me lapset sitä kuitenkaan käytetty paljoa, lähinnä pelattiin joskus. Nettiä alettiin aktiivisesti käyttämään vasta 2000-luvun puolella, sitä ennen se oli lähinnä vanhempien käytössä, varmaan lähinnä laskujen yms asioitten hoitoon harvoin.

Vierailija
27/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan oman nettiyhteyksisen koneen ostin '95 ja mielestäni olivat suht' yleisiä tuttavapiirissäni. Sen käyttö muiden muistikuvista poiketen oli erittäinkin edullista: 50 pennillähän sai puhelimella jaaritella niin kauan, kuin halusi ja netti käytti samaa yhteyttä. En ikinä ajatellut, että se kone olisi erityisen hidas ollut, mutta ehkä olen itse sen verran hitaampi, etten asiaa huomannut/huomaa.

Vierailija
28/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö paikkansa? Omasta mielestäni tietokoneet yleistyivät suuomalaisisa kotitalouksissa vasta 2000-luvulla, jolloin niitä alkoi olemaan enemmän kuin joka kolmannella, mutta ystäväni alkoi väittämään että jokaiselta suomalaiselta löytyi tietokone jo tuolloin 1990-luvulla. Minua tämä hämmästyttää koska omaan perheeseeni ensimmäinen tietokone hankittiin vasta 2005 eikä meillä sitä ennen ollut tietokonetta, enkä tuntenut tuolloin ketään muuta jolla vielä olisi ollut kotonaan tietokonetta.

Kuule ap, kaikilla suomalaisilla ei vieläkään ole tietokonetta vuonna 2018  joten väitteesi on sekä typerä että täysin absurdi. Ei  sulla ole sen  vertaa omaa järkeä ja tietoa ettet usko ihan kaikkia väitteitä?

*facepalm*

Vierailija
29/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin vuonna 1997 ensimmäisen koneeni luotolla ja se maksoi n. 10 000 markkaa. Rahamuseon laskurin mukaan vastaa nykyisin 2300 euroa.

Vierailija
30/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut.

Vierailija
31/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilta kohilta: ostin ekan koneen 96 tai 97 - joka tapauksessa silloin sai jo nettiyhteyden, ja se oli motivaatio hankkia oma kone. 

Vierailija
32/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille alkoi tulla tietokoneita 90 - luvun alusta lähtien, kun isäni työpaikassa pöytäkoneita alettiin uusia tiuhaan tahtiin. IBM, Hewlett Packard... Opin käyttämään sekä työohjelmia että pelaamaan mitä erinäisimpiä pelejä, joita isän työkaverit minulle kopioi. Kyllä, olin isin tyttö ja tietoinen siitä, että harvalla oli omaa konetta.

Yhdellä koulukaverillani oli samaan aikaan kotona kone, ja hänen kanssaan opeteltiin Wordin ja Excelin lisäksi piirtämään ja ohjelmoimaan. Hauskaa oli!

Nettiyhteyden otin, kun muutin omilleni 17 - vuotiaana vuonna 2000.

Vierailija
33/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

99 mikromikko indiana, pentium, jonka vaihdoin 1G athloniin jonka kasasin itse. Netti vasta vuonna 2005.

Vierailija
34/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekan oman nettiyhteyksisen koneen ostin '95 ja mielestäni olivat suht' yleisiä tuttavapiirissäni. Sen käyttö muiden muistikuvista poiketen oli erittäinkin edullista: 50 pennillähän sai puhelimella jaaritella niin kauan, kuin halusi ja netti käytti samaa yhteyttä. En ikinä ajatellut, että se kone olisi erityisen hidas ollut, mutta ehkä olen itse sen verran hitaampi, etten asiaa huomannut/huomaa.

Kyllä ne yhteydet olivat hitaita. Jos sivulla oli pelkkää tekstiä niin se saattoi latautua kohtuuajassa. Mutta jos klikkasit linkkiä "My own sister gets her pussy real wet!" niin viiden minuutin päästä sait näkyviin kuvan jossa tyttö kasteli kissaa suihkulla.

Vierailija
35/53 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän ensimmäinen tietokone oli 80-luvun lopulla ostettu MikroMikko 386, jonka kellotaajuus oli muistaakseni huikeat 21 MHz

Mä ostin ekan mikrotietokoneen samaten 80-luvun puolivälissä, oli ITT ja malliltaan 286 tai 386, sitä ennen oli Vic-20.

Sama täällä, olin ITT:llä Pitäjänmäellä töissä ja sitä kautta ostin 1985 just tuon joko 286\386 -koneen, sitä tuli sitten viriteltyä useampaan otteeseen ja niin, olen nainen, tuolloin reilusti alle kolmekymppinen. Oli myös käytetty Vic-20.

Vierailija
36/53 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella kyllä 90-luvun loppupuolella alkoi olla, mutta siihen aikaan oli hiton kallista käyttää nettiä, joten lähinnä raaskittiin maksaa laskut ja jos oli jotain ”oikeaa” tietoa tarpeen etsiä. Mitään someahan ei silloin ollut. Lapsille tuli habbo hotelli jossain vaiheessa. Se taisi niihin aikoihin olla jonkinlainen somen esiaste.

Vierailija
37/53 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On iso ero siinä, puhutaanko vuodesta 1991 vai 1999. Toiseksi kannattaa huomata, että käsite "jokainen suomalainen" kattaa kaikki vauvasta vaariin. Ei todella ole vieläkään jokaisella suomalaisella omaa tietokonetta, vaikka kaikki älypuhelimetkin laskettaisi!

Sanoisin, että 1990-luvun loppupuolella suurimmassa osassa kotitalouksia oli jonkinlainen tietokone. Todisteena se, että siihen aikaan yleiset tietotuvat ja yhteiskäyttökoneet alkoivat kadota.

Vierailija
38/53 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla oli, osalla ei. Ei kaikilla tuohon aikaan. Oli ne kyllä ihan mopoja oikeasti. Muistan, kun käyttiksen asennuspakettikin oli varmaan 24 eri levyllä ja asentamiseen meni tuntikausia. Ja ei kun alusta vaan, jos keskeytyi. Löysin vanhoista tavaroistani lerppuja ja nauratti muistot

Vierailija
39/53 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla oli, osalla ei. Ei kaikilla tuohon aikaan. Oli ne kyllä ihan mopoja oikeasti. Muistan, kun käyttiksen asennuspakettikin oli varmaan 24 eri levyllä ja asentamiseen meni tuntikausia. Ja ei kun alusta vaan, jos keskeytyi. Löysin vanhoista tavaroistani lerppuja ja nauratti muistot

Lisäys: tämä siis 80-luvulla

Vierailija
40/53 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tietokoneita 80 luvulta lähtien. Modeemikin hankittiin joten vaikka internettiä ei vielä ollut niin BBS chattejä, foorumeita ja tiedoston imurointipalveluja käytettiin runsaasti. Ei ole muuten ihmisten keskustelun aiheet ja typeryydet yhtään muuttunut noista ajoista.

90 luvulla ehkä 25-50% SUOMALAINEN? omisti jonkinlaisen tietokoneen.

Miksei tästä muuten ole virallista lukua??!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä