Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikilla suomalaisilla oli oma tietokone jo 90-luvulla?

Vierailija
22.07.2018 |

Pitääkö paikkansa? Omasta mielestäni tietokoneet yleistyivät suuomalaisisa kotitalouksissa vasta 2000-luvulla, jolloin niitä alkoi olemaan enemmän kuin joka kolmannella, mutta ystäväni alkoi väittämään että jokaiselta suomalaiselta löytyi tietokone jo tuolloin 1990-luvulla. Minua tämä hämmästyttää koska omaan perheeseeni ensimmäinen tietokone hankittiin vasta 2005 eikä meillä sitä ennen ollut tietokonetta, enkä tuntenut tuolloin ketään muuta jolla vielä olisi ollut kotonaan tietokonetta.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole vieläkään kaikilla eikä ikinä tule olemaan, tajua se tollo.

Vierailija
2/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla oli jo 90-luvulla. Kirjoitin lopputyöni sillä. Mutta siinä ei ollut nettiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ollut, taisi olla harvinaisempaa että oli.

Vierailija
4/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla oli jo 90-luvulla. Kirjoitin lopputyöni sillä. Mutta siinä ei ollut nettiä.

Ähäkutti. Minullapas oli tietokoneessa netti jo 80 -luvulla ja älypuhelin taskussa kun nokia vasta keksi tekstiviestin.

Vierailija
5/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut.

Vierailija
6/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen oman tietokoneen ostin 1990 syksyllä. Toisena yliopistovuotena. 90-luvun aikana kyllä lähemmä kaikille ystäville, opiskelukavereille, sukulaisille, kummin kaimoille ilmestyi omat tietsikat. Sen verran kalliita olivat kuitenkin, että uutta ei ostettu ihan heti. Oman ensimmäisen netti/laajakaistayhteyden hankin kuitenkin vasta vuonna 2004.

Vierailija
7/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman tietokoneen nettiyhteydellä hankin vuonna 1998. Olisi voinut hankkia pari vuotta aikaisemmin, mutta säästin rahaa sitä varten.

Vierailija
8/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ensimmäinen tietokone oli 80-luvun lopulla ostettu MikroMikko 386, jonka kellotaajuus oli muistaakseni huikeat 21 MHz

Vierailija
9/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisilla ihmisillä ei ollut paljonkaan käyttöä tietokoneelle ennen internetin ja sähköpostin yleistymistä. "Jokaisella suomalaisella" oli kyllä periaatteessa käytössä tietokone kirjastossa, tietotuvalla tai jossakin muussa julkisessa paikassa ennen kuin joka kodissa oli kone.

Vierailija
10/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla suomalaisilla ei ole tietokonetta vieläkään.

Jollakin oli VIC 20 tai Commodore 64

Jo 1980-luvun puolivälissä, mutta kyllähän tietokoneet alkoivat kuulua jokakodin varustukseen vasta 2000-luvun puolella.

Ihmiset helposti yleistävät omat kokemuksensa koskemaan kaikkia/useimpia.

Vierailija
11/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei oo vieläkään. v. 80 harrastelijoilla oli kotitietokoneita lähinnä leikkeihin. 1985 PC:t alkoivat olla saatavissa sikahintaan. 90-luvulla yleistyivät halvetessaan pikkuhiljaa ja vasta netti räjäytti pankin vuosdituhannen lopulla.

Vierailija
12/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän ensimmäinen tietokone oli 80-luvun lopulla ostettu MikroMikko 386, jonka kellotaajuus oli muistaakseni huikeat 21 MHz

Ensimmäinen nettyhteys hankittiin heti kun tänne periferiaan sellaisen kukaan tarjosi. Vuosi oli 1995. Yhteyttä tarvitsin kirjoitelmieni palauttamiseen ohjaajalleni yliopistossa. Valmistuin keväällä -96.

Vierailija
13/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla ei 1990-luvun alussa ollut, mutta lopussa oli, vähintään kotitaloudessa - jokaisella ei ehkä kuitnkaan omaansa.

Lapsuudenkodissani isälläni oli tietokone jo 1980-luvun puolivälissä ja opin käyttämään sitä. Olin siis sillain poikkeava lapsi, että tietokonekokemukseni yläasteikäisenä ei ollut pelaamiseeta, eikä commodore64sta, vaan ibm koneesta ja työohjelmista, etenkin tkstinkäsittelystä ja taulukoinnista. Useimmillahan oli näitä pelikoneita. Isä osti mulle tietokoneen ekana opiskeluvuonna 1990-luvun alussa. En itse osannut ajatella sellaista tarvitsevani, mutta isä piti sitä selvänä asiana, hän käytti sellaista töissä ja tiesi. Oli oikeassakin, se antoi minulle paljon vapauksia opiskelukavereihini nähden. Olin siis yhteiskuntatieteellisellä alalla opiskelijatovereistani ainoa, jolla oli oma kone. Muut työskentelivät kirjastossa ja yliopiston atk-saleissa. Myös ollessani vaihdosa briteissä olin ainoa, jolla oli oma läppäri.

Nettiyhteydet kodeissa yleistyivät 1994-6 omassa piirissäni, mutta epäilen, että vanhemmalla väestöllä kesti vähän kauemmin. Ei ehkä kuitnkaan kovin monta vutta kauemmin.

Vierailija
14/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin ekan mikrotietokoneen samaten 80-luvun puolivälissä, oli ITT ja malliltaan 286 tai 386, sitä ennen oli Vic-20.

Vierailija
15/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ostettiin 1996, nettikin oli mutta sitä toki käytettiin vain muutama minuutti kerrallaan. Sitä ennen oli pelikoneita. Emme olleen mitenkään teknologisesti edistynyt perhe, kaikilla kavereillanikin oli.

Vierailija
16/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1996 insinööriopiskelijana hankin ekan koneeni, siihen upposi koko vuoden opintolaina, liki 10000mk. Eka nettiyhteys kotiin vasta 2003.

Mun miehellä ei ole ikinä ollut "omaa" tietokonetta, älykännykkäkin vasta nyt 2018.

Vierailija
17/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain tämä harhakuvitelma. Usea tälläine tuntemani henkilö on juuri näitä "isi osti mulle koneen ja netin" -tyyppejä. Omia kokemuksiaan ei pitäistää yleistää koslemaan muitakin, mutta en ole vieläkään keksinyt miten saisin nämä vakuuttumaan olevansa väärässä ja muuttamaan mieltään.

Vierailija
18/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tietokoneita 80 luvulta lähtien. Modeemikin hankittiin joten vaikka internettiä ei vielä ollut niin BBS chattejä, foorumeita ja tiedoston imurointipalveluja käytettiin runsaasti. Ei ole muuten ihmisten keskustelun aiheet ja typeryydet yhtään muuttunut noista ajoista.

90 luvulla ehkä 25-50% omisti jonkinlaisen tietokoneen.

Vierailija
19/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 80-luvulla kotona kaksi tietokonetta. Niillä lähinnä pelailtiin jotain alkeellisia pelejä, isä käytti työasioihin läppäriä. En kuitenkaan muista että meillä olisi ollut nettiä kotona vielä 96, kun muutin pois. Kotiin saatava netti oli todella hidas ja käyttö kallista. Kouluissa ja kirjastossa oli nopeampi netti, mutta senkin käyttö oli rajoitettu. Minulla oli varaa ostaa oma tietokone vasta 2004. Hyvätuloisella poikaystävälläni ei ollut omaa tietokonetta tuolloin, joten lainasin minun konetta. Netin käyttö oli edelleen kallista ja yhteydet hitaita, joten nettiä käytettiin enemmän muualla kuin kotona.

Vierailija
20/53 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli tietokoneet siinä noin 90-luvun puolesvälissä, vanhemmilla oma kone ja meille lapsille oma käytetty kone pelikoneeksi. Harmittaa kun piti sitten hävittää se, siinä oli tosi hyviä pelejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi