Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mietit henkilöstä, joka käyttää toisen nimensä alkukirjainta nimessään?

Vierailija
22.07.2018 |

Aika paljon näitä on esim. lääkäreillä. Onko se jotain egon pönkitystä? Mitähän pönkitystä lääkäri toisaalta tarvii? Täysnimikaimoja nyt tuskin niin paljoa on, ja mitä siitä nyt on haittaa jos joku sekoittaa lääkärin ja rekkakuskin (kaikella kunnioituksella molempia ammatteja kohtaan) keskenään?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein on tarkoitus erottua kaimasta tai useammasta jos nimi on kovin yleinen tyyliin juha Korhonen.

Vierailija
2/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikylälläni on 2 saman nimistä saman alan ammatinharjoittajaa.

Toinen otti käyttöön otsikossa mainitun tavan, kun aina oli tavarantoimitukset ristissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän yleisesti ottaen ääliöinä, jotka käyttävät toista nimeään missään muodossa. Sama koskee somea. Joillekin tuntuu olevan tärkeää korostaa esim. Facebookissa omaperäisyyttään laittamalla Facebook-nimeensä myös toisen nimen, esim. Mika Ristonpoika Ruotsalainen (nimi keksitty).

Vierailija
4/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on niin tavallinen nimi että tiedän ainakin 4 kokonimikaimaa (FB vielä enemmän), joista yksi on samalta pikkupaikkakunnalta ja vuoden nuorempi. Tuo olisi hyvä tapa erottua näistä muista.

Vierailija
5/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sama nimi on mahdollisesti hyvinkin monilla, ajatellaan nyt vaikka nimiä, kuten  Laura Korhonen, Matti Peltonen,  tai Jari Hämäläinen.

En itse nyt kyllä tunne ketään juuri näitten nimisiä,  mutta tiedän kyllä jos 1) sukunimi on Suomen yleisin ja 2) etunimi ollut pitkään suosituimpien joukossa, niin todennäköisesti näiden  nimisiä henkilöitä täytyy maassamme olla ja löytyisi etsimällä varmasti jopa kymmeniä .

Esim H:gin kaupungin puhelinluettelossa on ollut  ihan järkevää ja helpottaa huomattavasti etsimistä jos antoi siihen  sen toisen nimen etukirjaimen (...tai jos sitä toista nimeä ei ole, niin vaikka sitten keksityn 'etukirjaimen' sinne  etunimen ja sukunimen väliin)

Vierailija
6/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän yleisesti ottaen ääliöinä, jotka käyttävät toista nimeään missään muodossa. Sama koskee somea. Joillekin tuntuu olevan tärkeää korostaa esim. Facebookissa omaperäisyyttään laittamalla Facebook-nimeensä myös toisen nimen, esim. Mika Ristonpoika Ruotsalainen (nimi keksitty).

Some ja Facebook eivät sentään ole koko maailma...

Vierailija
7/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän sitä virallisemmissa yhteyksissä, koska onhan se nyt vaan tosi päheen näköistä ja antaa kummasti kunnioitusta. Sepeteus K. Ettunen, lääk.toht.

Vierailija
8/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko antanut lapsellesi toisen nimen? Jos olet, niin miksi ihmeessä? Sellainenhan on sinusta ääliömäistä.

Vierailija
9/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne kuule alkaa olla, ihan oikeesti :)

Vierailija
10/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, että haluaa erottua joko kaimastaan tai että nimensä on siinä muodossa helpommim muistettava jos vaikka tekee paöjon julkaisuja yms. Se on ihan ok.

Vierailija
11/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Aika usein on tarkoitus erottua kaimasta tai useammasta jos nimi on kovin yleinen tyyliin juha Korhonen.

Mä kun luulen että toi juuri ei ole se tarkoitus, vaan jokin itsensä korostaminen tai jotain...

Vierailija
12/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne kuule alkaa olla, ihan oikeesti :)

Oletko 13-vuotias?

Vierailija
13/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Mä kun luulen että toi juuri ei ole se tarkoitus, vaan jokin itsensä korostaminen tai jotain...

Tuossa mainittiin julkaisujen kirjoitus.

On kiusallista jos kirjoittaja sekoitetaan toiseen henkilöön.

Esim. lääkäri kirjoittaa jostain aiheesta. Kirjoituksen lukija googlaa nimellä, olettaa kirjoittajasta sitä ja tätä väärän hakutuloksen perusteella.

Kirjoittelin eräällä keskustelupalstalla joskus omalla nimelläni.

Eräällä toisella palstalla tekivät minusta spekulaatioita google-hakujen perusteella, minulla on erittäin yleinen nimi...

Vierailija
14/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No taasen löytyi uusi asia, josta mieltä pahoittaa. Kukaan sellainen, jolla ei ole käytännön tarvetta erottua muista saman nimisistä, ei toisen nimen ensimmäistä kirjainta käytä. On aivan ap:n omassa päässä tämä itsensä korostaminen. Jos se olisi itsensä korostamisen keino, silloinhan erikoisen nimiset tekisivät sitä myös. Kuka on ikinä törmännyt esimerkiksi Nyyrikki E. Simeoninsalmeen? Aivan. Aina on kyse jostain Risto Penttilästä tmv. joka toimii julkisuudessa tai julkisessa ammatissa ja haluaa olla varma, että tekemiset ja sanomiset menevät omaan piikkiin.

Luultavasti nämä oudokit, jotka näkevät itsekorostusta joka puolella, kärsivät jostain omista itsetunto-ongelmista.

Vierailija
15/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on niin tavallinen nimi että tiedän ainakin 4 kokonimikaimaa (FB vielä enemmän), joista yksi on samalta pikkupaikkakunnalta ja vuoden nuorempi. Tuo olisi hyvä tapa erottua näistä muista.

Toisaalta FB:ssä profiilikuvan katsomisellakin erottaa kaimat toisistaan...

Vierailija
16/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työpaikassa, jossa on ollut kaksi täysnimikaimaa ja molemmat osastopäällikkö eri osastoilla. Ei näitä muuten erottanut. Mutta on sekin koettu että lähes naapurissa asuu kaksi täysnimikaimaa, jopa toiset nimet ja syntymävuosi sama. Eipä näitä voinut erottaa kuin ulkonäöstä ja hetusta. Koulussakin olleet samalla luokalla, siinä on varmaan jo pitänyt keksiä lempinimet. Huhujen mukaan ristiäiset olleet samana päivänä ja vanhemmat ovat tienneet toisensa, mutta eivät tunteneet kovin hyvin.

Vierailija
17/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa henkilö, jonka tiedän käyttävän toisen nimen alkukirjainta, on varsin tavallisen etu-ja sukunimen omistava ihminen, joka kirjoittaa työkseen alan julkaisuihin. Varmaan kätevää, että erottuu noin mahdollisista muista alalla toimivista kirjoittajista.

Vierailija
18/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No taasen löytyi uusi asia, josta mieltä pahoittaa. Kukaan sellainen, jolla ei ole käytännön tarvetta erottua muista saman nimisistä, ei toisen nimen ensimmäistä kirjainta käytä. On aivan ap:n omassa päässä tämä itsensä korostaminen. Jos se olisi itsensä korostamisen keino, silloinhan erikoisen nimiset tekisivät sitä myös. Kuka on ikinä törmännyt esimerkiksi Nyyrikki E. Simeoninsalmeen? Aivan. Aina on kyse jostain Risto Penttilästä tmv. joka toimii julkisuudessa tai julkisessa ammatissa ja haluaa olla varma, että tekemiset ja sanomiset menevät omaan piikkiin.

Luultavasti nämä oudokit, jotka näkevät itsekorostusta joka puolella, kärsivät jostain omista itsetunto-ongelmista.

Sun ongelmat on näköjään jossain ihan muulla osa-alueella.

Vierailija
19/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännöllistä liittää toisen nimen alkukirjain nimen perään ennen sukunimeä. Onkohan suurin syy, että hänellä on nimikaima? Itse oon ajatellut sen olevan syynä.

Vierailija
20/26 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on täysnimikaimoja vain muutama ja kuitenkin minut on sekoitettu erääseen nimikaimaani ja yhteydenotot ovat olleet joskus melko ikäviäkin. Ymmärrän täysin, jos joku tavallisemman nimen omistava haluaa erottua kaimoistaan käyttämällä toista nimeään tai nimen alkukirjaimia puhuttelunimen lisäksi. Sitä paitsi jokainen voi alkaa käyttää sitä nimistään, jota haluaa. Monihan tunnetaan jopa lempi-/kutsumanmellä ja jotkut ovat ottaneet sen viralliseksi nimekseen, esim. taiteilija Leskinen ja ministeri Niinistö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan