Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä virheitä olet osakesijoittamisessa tehnyt?

Vierailija
21.07.2018 |

Kerro pahimmat mokat kaupankäyntiin liittyen.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälittää ja huvittaa vanhat patut, jotka vaan ostaa, eikä ikinä myy. Ne katselee tumput suorana nousut ja laskut, ja on mielestään kovahermoisia 🙄.

Olet kateellinen. Omat varani ovat vain nousseet tuolla menetelmällä. Tappiota en ole kärsinyt koskaan.

Vierailija
42/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä suurin virhe mitä esiintyy yleisesti, mikä täälläkin on tullut osalta sivulauseessa on että luullaan että osakesijoittaminen on jotain pikavoittojen tekemistä ja pelaamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ketjun kommenteista ei ole virheitä.

Ne voisi niputtaa saman otsikon alle: jälkiviisaana totean, että kunpa olisin ollut ahneempi.

Omien päätösten jälkimärehtiminen on mielestäni sijoitustoiminnan suurin virhe.

esim. Jos osakkeesi on +50%, ja arvioit, että on järkevää realisoida voitto, on sama mitä kurssille tapahtuu sen jälkeen. Sinä korjasit tuottosi ja sillä selvä! Sitten eteenpäin.

Mitä tulee Talvivaaraan, niin omaa hölmöyttä, jollei myynyt osakkeitaan vuosia sitten! Sijoitustoiminnan a ja o on markkinoiden seuraaminen. Vain aivokuollut saattoi olla huomaamatta, mitä Talvivaarassa tapahtui. Tai niin tyhmä, että ansaitsi tappionsa.

Itse olin aloitteleva sijoittaja kun sijoitin Talvivaaraan ja menin hypetyksen mukana. Oppi tuosta oli, että sijoita vain laatuyhtiöihin ja riskipitoisiin sen verran vähän, että ei kirpaise jos menetät rahat. Olen esim sijoittanut pieneen tulevaisuuden alan firmaan 400 e, osake on halpa, noin 0,50 e. Se voi moninkertaistua tai voin menettää 400 e, mikä on pieni raha menettää. Seuraan graafeja ja katson mikä on ollut historian alhaisin hinta osakkeelle ja teen päätöksen sen mukaan onko mahdollista luisua takaisin siihen. En osta huipulla vaikka kuinka hehkutetaan tulevaisuutta.

Aina on mahdollisuus luisua takaisin. Se että osake on lähellä historiallisia pohjia ei kerro mitään siitä mikä on sen tuleva kurssikehitys. Toisaaltä myöskään se että osake on huipussaan ei välttämättä tarkoita sitä että kohta se rommaa.

Vierailija
44/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan asuntosijoituksia tehnyt? Kannattaako?

Tähän on yhtä monta vastausta kuin vastaajaakin. Minulla ja miehelläni on neljä pientä asuntoa keskisuuressa kaupungissa, samassa jossa itse asumme. Yhdestä on velkaa. Meillä on mennyt hyvin. Vuokralaiset ovat maksaneet asunnot, eikä suurempia vaikeuksiakaan vuokralaisten kanssa ole ollut, ei liioin myöskään tyhjiä kuukausia. Tiedän, että teen tyytyväisen vuokralaisen eteen ehkä keskimääräistä enemmän duunia, pidän kämpät siisteinä ja nykyaikaisina, kiitän hyvästä vuokrasuhteesta kerran vuodessa pienellä lahjalla jne. Tuottoa tulee tasaisesti, tokihan myös omaisuus karttuu. Mieheni tekee myös kauppaa suomalaisilla pörssiosakkeilla, itse vain hyvin vähän.

Kultalusikkaa tai vanhaa rahaa ei ole. Kaikki on työllä tullutta. Tavoitteena on jäädä kuuskymppisenä pois töistä, siihen menee vielä parikymmentä vuotta.

Vierailija
45/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on yhtä monta vastausta kuin vastaajaakin. Minulla ja miehelläni on neljä pientä asuntoa keskisuuressa kaupungissa, samassa jossa itse asumme. Yhdestä on velkaa. Meillä on mennyt hyvin. Vuokralaiset ovat maksaneet asunnot, eikä suurempia vaikeuksiakaan vuokralaisten kanssa ole ollut, ei liioin myöskään tyhjiä kuukausia. Tiedän, että teen tyytyväisen vuokralaisen eteen ehkä keskimääräistä enemmän duunia, pidän kämpät siisteinä ja nykyaikaisina, kiitän hyvästä vuokrasuhteesta kerran vuodessa pienellä lahjalla jne. Tuottoa tulee tasaisesti, tokihan myös omaisuus karttuu. Mieheni tekee myös kauppaa suomalaisilla pörssiosakkeilla, itse vain hyvin vähän.

Kultalusikkaa tai vanhaa rahaa ei ole. Kaikki on työllä tullutta. Tavoitteena on jäädä kuuskymppisenä pois töistä, siihen menee vielä parikymmentä vuotta.

Wau! Oikeen kuusikymppisenä :D

Vierailija
46/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäkään ei moni onnistu elintasoaan radikaalisti laskematta, vaikka moni nuori kirkasotsainen kauppatieteen opiskelija muuta väittää.

Vierailija
47/56 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäkään ei moni onnistu elintasoaan radikaalisti laskematta, vaikka moni nuori kirkasotsainen kauppatieteen opiskelija muuta väittää.

Nimenomaan, kuuskymppisenä. Uskon, että silloin tunnen, että olen antanut työelämälle jo tarpeeksi, ja pystyn elämään kohtuullisesti kerryttämilläni säästöillä. Toivottavasti voin melko hyvin ja voin nauttia vapaastani. En tällä hetkellä edes halua pois työelämästä. Miksi haluaisin, pidän siitä mitä teen, minulle maksetaankin siitä ihan kohtuullisesti. Lisäksi haluan olla kouluikäisille lapsilleni esimerkkinä siitä, että työelämässä voi ihan viihtyäkin, kunhan tekee oikeita valintoja ja on ollut aikoinaan valmis tekemään töitä (opiskellut).

Vierailija
48/56 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan mitään isoja mokia ole tehnyt. Parikin kertaa olen siivoilut salkkua ja yrittänyt pitää vuoden myynnit alle tonnissa. Jotenkin onnistunut sössimään ja myynyt sitten liikaa. Alle tonni ihan verotussyistä. Talvivaarasta tuli noin tonni tappiota, mutta sitä ennen tein noin 500 voittoa. Muistan vielä Talvivaaran ostohinnan 0,16€. Se oli lottolappu eikä edes oikeastaan virhe. Se oli riski joka toteutui.

Eipä tuossa osakesijoittamisessa oikein voi epäonnistua. Malttaa hajauttaa. Myös ajallisesti. Pitää pystyä pitämään pää kylmänä vaikka pörssi sukeltaa.

Vierailija
49/56 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin virhe on rönsyily. Minulla on tietyt kriteerit, joilla sijoitan. Ihan tylsästi kuukausittain muutamiin laadukkaisiin osinko-osakkeisiin. Tavoitteena olla 50v taloudellisesti riippumaton.

Välillä sitten lukee jostain jonkun sijoitusvinkin ja sen kummemmin miettimättä ostaakin sitä. Eivät ne kaikki ole olleet huteja, mutta aika moni ostos on kaduttanut jälkikäteen. Pitäisi sen verran perehtyä, että tutkisi kunnolla kurssikehitystä, tunnuslukuja, osingonmaksukykyä yms.

Vierailija
50/56 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheitä olen tehnyt, mutta niistä oppii parhaiten. Olen vasta esim. hokannut että kannattaa seurata osavuotiskatsauksia koska dipistä voi ostella halvalla hyvää yhtiötä. Nyt ostelen enimmäkseen ruotsalaisia yhtiöitä heikon kruunun vuoksi.

Vierailija
51/56 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Soneraan teknokuplan huipulla. Velkaakin otin..

Sitten luulin oppineeni ja Nokiaan laitoin. Sehän kun ei koskaan petä.

Sitten 2007 olin luovuttanut osakepickit ja löytänyt indeksisijoittamisen... olin myös huomannut että tuotot voi tuplata 2x bull etf:llä.. 

Nyt olen sijoittanut kaikki ålandsbankenin asuntorahastoon. Kyllä asunnoille aina vuokralaiset löydetään.

Vierailija
52/56 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
53/56 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virhe oli lähteä osakekauppaan, vaikka muutamia tonneja voittoa siellä teinkin. Fiksummin olisin tehnyt sijoittamalla suoraan indeksirahastoihin.

Vierailija
54/56 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virhe on jättää taustatyöt puolitiehen.

Se on aina virhe!

Ostin Rautaruukkia perehtymättä kunnolla, koska se kuulosti niin hyvältä, ikuiselta ja varmalta. 🙄 Kun kurssi laski, ostin lisää ja vielä kolmannen erän. Sitten aloin odotella, että hinta voisi kääntyä pikkuhiljaa nousuun.

Loppu on historiaa.

Vierailija
55/56 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki Soneraan teknokuplan huipulla. Velkaakin otin..

Sitten luulin oppineeni ja Nokiaan laitoin. Sehän kun ei koskaan petä.

Sitten 2007 olin luovuttanut osakepickit ja löytänyt indeksisijoittamisen... olin myös huomannut että tuotot voi tuplata 2x bull etf:llä.. 

Nyt olen sijoittanut kaikki ålandsbankenin asuntorahastoon. Kyllä asunnoille aina vuokralaiset löydetään.

Eli et sijoita vaan harrastat uhkapeliä sijoitusinstrumenteilla. Hajauttaminen unohtunut kokoajan. Nyt jo sentään vähän yritystä.

Vierailija
56/56 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian suuri yksittäinen sijoitus kostautui. Hajauttakaa huolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä