Mitä virheitä olet osakesijoittamisessa tehnyt?
Kommentit (56)
Suurimmat virheeni ovat liittyneet oman intuition vastaisiin päätöksiin. Kaksi ensimmäistä ajoittuvat 1990-luvulle.
- en ostanut Applen osakkeita kun ne olivat alle 15 €, koska pidin silloisia hankintakuluja korkeina (ne olivatkin, tuolloin lähes 5 % hankintahinnasta). Sen sujaan lähdin pelaamaan tuolloin uusina instrumentteina markkinoille tulleilla johdannaisilla. Selvisin niistä pikkutappioilla mutta jos oisin tuolloin ostanut samalla rahalla Applea, olisin monimiljonääri. Uskoin kyllä Applen nousuun mutta sitä en osannut kuvitella että siitä tulisi maailman arvokaain yritys.
- kun Fsecure listautui, mietin sijoittamista Venäjän rahastoon. Syystä jota en oikein tiedä vieläkään päätin lähteä isolla satsauksella mukaan antiin ja jättää Venäjän ostamatta. Venäjä kymmenkertaistui, f- secure romahti teknokuplan puhjetessa.
- Vuosituhannen vaihteessa tein kolmannen ison virheen. Kun Sonera ylitti 90 €, valtio myi muistaakseni 8 mrd potin osakkeitaan. Nyrkkisäännön mukaan pitäisi myydä kun pääomistaja myy, mutta en noudattanut tätä sääntöä. Myin Sonerani myöhemmin keskihintaan 40 €. Voitollisesti, mutta kaksion verran halvemmalla kun mitä olisin voinut.
Noista ajoista olen oppinut sijoittajana paljon enkä juuri enää tee virheitä. Virhe nimittäin ei ole että riskit joskus realisoituvat ( sillä osa niistä aina tekee niin, tappiota olen tehnyt mm. Valoella) vaan se jos riskit realisoituvat hallitsemattomasti. Tällä hetkellä esim. Hoiva-alan sijoitukset ovat miinuksella, koska sote-uudistus takkuaa. Se kuitenkin tulee aikanaan ja ala kääntyy nousuun. Minulla on nykyään aikaa odotta. Kokonaisuudessaan salkkuni on n. 300 % hankintahiannastaaan.
Pahin virhe on toistaiseksi ollut Nesteen osakkeiden realisointi. Ostin niitä aikanaan (ehkä 5 vuotta sitten) hintaan 13,50e tsipale noin 5000 eurolla, ja menin idiootti myymään ne hintaan 27 euroa, jota pidin ihan hyvänä. Nyt hinta on 66 euroa kpl, plus menetetyt osingot. Kyllä kirpaisee.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ootte saanut rahaa sijoittaa? Mulla ainakin palkka menee viimeiseen senttiin. Perintöä ei tule.
Kuluja karsimalla.
Vierailija kirjoitti:
Kerro pahimmat mokat kaupankäyntiin liittyen.
Ilta-Sanomiinko teet juttua?
En tiedä onko varsinaisia "virheitä" tehnyt yhtään. Olen ottanut riskiä ja sijoittanut tietoisesti "lottopapereihin" muutaman kerran. Näistä ikuisesti tappiolla on 2, tappio noin 1500 euroa. Ei tämä mielestäni ole virhe siinä mielessä, että olin riskistä tietoinen. On paljon mennyt ostopaikkoja ohi rahanpuutteen vuoksi mm neste. On tullut myytyä liian aikasten, jätetty anteja väliin, jne mutta eivät nämä mielestäni ole sellaisia ns virheitä.
Nokialla olen tehnyt hyvän tilin, nykyinen positio jonku satasen miinuksella. Talvivaaralla tuplasin rahat, samaten DNA:lla. Minulla on aina ollut selkeä strategia jota noudatan, ja kaikille osakkeille on määritelty ylä- ja alarajat, jolloin niitä tarkastellaan salkussa.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
En myynyt HPY:n puhelinosakkeestani saamiani 150 Elisan osaketta vuonna 2000. Meni melkein 20 vuotta, että niiden arvo nousi samalle tasolle.
Sama.
Siitä oppi, että kun tuotto-odotus on täyttynyt, osakkeet myydään.Säälittää ja huvittaa vanhat patut, jotka vaan ostaa, eikä ikinä myy. Ne katselee tumput suorana nousut ja laskut, ja on mielestään kovahermoisia 🙄.
Minä ostan enemmän kuin myyn, mutta myyn kun tuottoa on tarpeeksi. Samalla saatan joitakin tappioitakin realisoida. Tänä vuonna myin DNA:n voitolla salkusta, myin saman verran tappiolla olevia osakkeita salkusta, ostin ne muut myydyt osakkeet takaisin seuraavana päivänä.
Näkemyksen puute. Tai väärä näkemys. Olen siis tuo, joka myi Nesteen liian halvalla. Itse ajattelin, että koko öljynjalostus on auringonlaskun ala kun sähköautot tulevat. Mutta eipä näytä sähköautoja vieläkään kaduilla.
Laitoin kymmeniä tuhansia Rovion listautumisantiin viime vuonna. Aika näyttää, oliko täysosuma vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin kymmeniä tuhansia Rovion listautumisantiin viime vuonna. Aika näyttää, oliko täysosuma vai ei.
Joko olet rikkaimmassa 1% suomalaisista, tai sitten tyhmä. enemmän yhteen osakkeeseen yhdellä kerralla kuin mitä rahoitusvarallisuutta kotitalouksista on keskimäärin on tyhmyyttä, ellei sitten tosiaan satoja tuhansia millä pelata.
Kuunnellut liikaa analyytikkoja tajuamatta että niillä voi olla oma lehmä ojassa. Mutta virheistä oppii ja jatkossa laitan kunnon summan kerralla eikä pikku erissä.
Vierailija kirjoitti:
En ostanut tarpeeksi.
Laitoin muutama vuosi sitten 1500 euroa osakkeisiin. Arvo on nyt 3000 e.
Jospa olisin laittanut 15 000 e, niin arvo olis nyt 30 000e! Mut ei, olin nössö. Nössöt jää rahattomiksi.
Tai sitten sulla voisi olla 7500. Helppo olla jälkiviisas.
Suurin osa ketjun kommenteista ei ole virheitä.
Ne voisi niputtaa saman otsikon alle: jälkiviisaana totean, että kunpa olisin ollut ahneempi.
Omien päätösten jälkimärehtiminen on mielestäni sijoitustoiminnan suurin virhe.
esim. Jos osakkeesi on +50%, ja arvioit, että on järkevää realisoida voitto, on sama mitä kurssille tapahtuu sen jälkeen. Sinä korjasit tuottosi ja sillä selvä! Sitten eteenpäin.
Mitä tulee Talvivaaraan, niin omaa hölmöyttä, jollei myynyt osakkeitaan vuosia sitten! Sijoitustoiminnan a ja o on markkinoiden seuraaminen. Vain aivokuollut saattoi olla huomaamatta, mitä Talvivaarassa tapahtui. Tai niin tyhmä, että ansaitsi tappionsa.
Vierailija kirjoitti:
Ne voisi niputtaa saman otsikon alle: jälkiviisaana totean, että kunpa olisin ollut ahneempi.Omien päätösten jälkimärehtiminen on mielestäni sijoitustoiminnan suurin virhe.
esim. Jos osakkeesi on +50%, ja arvioit, että on järkevää realisoida voitto, on sama mitä kurssille tapahtuu sen jälkeen. Sinä korjasit tuottosi ja sillä selvä! Sitten eteenpäin.Mitä tulee Talvivaaraan, niin omaa hölmöyttä, jollei myynyt osakkeitaan vuosia sitten! Sijoitustoiminnan a ja o on markkinoiden seuraaminen. Vain aivokuollut saattoi olla huomaamatta, mitä Talvivaarassa tapahtui. Tai niin tyhmä, että ansaitsi tappionsa.
Juuri kuvaamistasi syistä itse kommentoin että virheitä on loputtomasti. Jos niin haluaa ajatella.
Ajattelin ensin kommentoida että koko virheen käsite soveltuu huonosti osakesijoittamiseen koska teoriassa jokaisessa osakevaihdantatransaktiossa jumpi kumpi osapuoli tekee virheen täysin nyt riippumatta likvidin tarpeesta tai vaihtoehtoistuotoista.
Mutta koska virhe-käsite meille luontaisesti kertoo, että virheistä opitaan ja kehitytään kohti parempaa mutta edelleen joustavaa toimintatapaa niin olkoon menneeksi käsitteenä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan asuntosijoituksia tehnyt? Kannattaako?
Tein vuonna 2001 ja 2006. Enää en tekisi, se juna meni jo muutama vuosi sitten. Siitä osoituksena on, että asuntosijoittajien määrä on kasvanut niin paljon, että tuotto on laskenut kolmasosaan 15 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ne voisi niputtaa saman otsikon alle: jälkiviisaana totean, että kunpa olisin ollut ahneempi.Omien päätösten jälkimärehtiminen on mielestäni sijoitustoiminnan suurin virhe.
esim. Jos osakkeesi on +50%, ja arvioit, että on järkevää realisoida voitto, on sama mitä kurssille tapahtuu sen jälkeen. Sinä korjasit tuottosi ja sillä selvä! Sitten eteenpäin.Mitä tulee Talvivaaraan, niin omaa hölmöyttä, jollei myynyt osakkeitaan vuosia sitten! Sijoitustoiminnan a ja o on markkinoiden seuraaminen. Vain aivokuollut saattoi olla huomaamatta, mitä Talvivaarassa tapahtui. Tai niin tyhmä, että ansaitsi tappionsa.
Itse olin aloitteleva sijoittaja kun sijoitin Talvivaaraan ja menin hypetyksen mukana. Oppi tuosta oli, että sijoita vain laatuyhtiöihin ja riskipitoisiin sen verran vähän, että ei kirpaise jos menetät rahat. Olen esim sijoittanut pieneen tulevaisuuden alan firmaan 400 e, osake on halpa, noin 0,50 e. Se voi moninkertaistua tai voin menettää 400 e, mikä on pieni raha menettää. Seuraan graafeja ja katson mikä on ollut historian alhaisin hinta osakkeelle ja teen päätöksen sen mukaan onko mahdollista luisua takaisin siihen. En osta huipulla vaikka kuinka hehkutetaan tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ootte saanut rahaa sijoittaa? Mulla ainakin palkka menee viimeiseen senttiin. Perintöä ei tule.
Nuukailemalla
Ostin nokia 8,8€ euroa ja aina laskiessa alensin keskihintaa kun olisi pitänyt shortata. Alimmillaan osake kävi noin 1,4€ ja oma keskihinta oli jotain karvan alle 5€
Piensijoittaja jos meinaa osakkeilla oikeasti pärjätä, niin kannattaa odottaa lamaa ja sijoittaa varmoihin osinkoa maksaviin yhtiöihin hajauttaen.
Jesse-armahtaa-luonto-ei kirjoitti:
Sijoitin muutamia vuosia sitten muutamia tuhansia amerikkalaiseen öljy- ja kaasuyhtiöön jonka liikevaihto oli luokkaa 3 miljardia dollaria ja osinkomaksu oli todella hyvä sekä kuukausittainen. Noh, iloa kesti noin 9 kuukautta jonka jälkeen kioski meni nurin (chapter 11 konkurssi muistaakseni) ja arvo 0 e (escrowssa).
Yrityksellä oli kovat velat, mutta ajattelin etteivät suuremmat omistajat päästä sitä menemään nurin. Väärässä olin. Stop-loss määräys olisi ollut mukava tuossa kohtaa, mutta, mutta... Oppirahojen maksamisen piikkiin meni tuo veivaus...
Enron?
Mä oon ostanut yht 15.000 11 eri yhtiötä ja salkun arvo on noussut 20.000e
Nyt mulla ei olekaan käsitystä ostaako noita lisää, vai täysin uusia lisää vai myydäkö jotain, eli miten hoitaa salkkua...
Pitää mennä varmaan johonkin naisten sijoituskurssille
Sama.
Siitä oppi, että kun tuotto-odotus on täyttynyt, osakkeet myydään.
Säälittää ja huvittaa vanhat patut, jotka vaan ostaa, eikä ikinä myy. Ne katselee tumput suorana nousut ja laskut, ja on mielestään kovahermoisia 🙄.