Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä virheitä olet osakesijoittamisessa tehnyt?

Vierailija
21.07.2018 |

Kerro pahimmat mokat kaupankäyntiin liittyen.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan osaa, tehnyt siedettävää tappiota vuodesta 2000. Onnittelen itseäni että minulla ei ollut paljoa sijoitettavaa silloin alussa.

Vierailija
2/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myynyt HPY:n puhelinosakkeestani saamiani 150 Elisan osaketta vuonna 2000. Meni melkein 20 vuotta, että niiden arvo nousi samalle tasolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin Talvivaaraa ja menetin rahani. Onneksi tänä vuonna saa verotuksessa vähentää edes osan tappioista. Olen ostanut myös liian pienissä erissä, jolloin kuluja tulee.

Vierailija
4/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostanut tarpeeksi.

Laitoin muutama vuosi sitten 1500 euroa osakkeisiin. Arvo on nyt 3000 e.

Jospa olisin laittanut 15 000 e, niin arvo olis nyt 30 000e! Mut ei, olin nössö. Nössöt jää rahattomiksi.

Vierailija
5/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin fingerprinttiä.

Vierailija
6/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ostanut tarpeeksi.

Laitoin muutama vuosi sitten 1500 euroa osakkeisiin. Arvo on nyt 3000 e.

Jospa olisin laittanut 15 000 e, niin arvo olis nyt 30 000e! Mut ei, olin nössö. Nössöt jää rahattomiksi.

Pitkälti sama. En ole uskaltanut ostaa riittävästi kun vuosikausia on tuntunut, että "kohta ne tippuu ja sitten kannattaa ostaa".

Eli olisi pitänyt aloittaa sijoittaminen aiemmin ja isommilla rahoilla.

Vierailija
7/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvivaara minullakin

Vierailija
8/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin liian myöhään.

Vierailija
9/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin miestäni.Olisi pitänyt vaan luottaa itseensä.

t.nainen

Vierailija
10/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en osaa. Aloitin vuonna 2010 ja nyt yli 8 vuotta myöhemmin alan olla omillani. Olen myynyt ja ostanut aina väärään aikaan. Pahimmillaan tuli 800 euron tappiot, mutta seuraavana vuonna 800 euron tuotto. Ei taida olla mun hommaa tämä.

Lasten rahastot on onneksi 400 euroa plussalla, niitä en ole vaihdellut kuin mielipuoli.

Vierailija
11/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokia ja Telia. Toisaalta en koskaan myynyt niitä, ja Telia on maksanut vuosien saatossa niin hyvin osinkoja, että saatan olla jo voitolla, vaikka osakkeen hinta on romahtanut siitä millä ostin. Nokiakin on noussut viime aikoina niin hyvin, että tappio on ollut ihan siedettävä.

Minullakin on ongelmana potin pienuus. Pitäisi aina ostaa kunnolla kun tulee ostopaikka. Justiinsa ostin Orionia hintaan 23,30e, ja nyt parin viikon päästä osake maksaa jo 28e. Mutta kun napeilla pelaa, niin voittoa ei tullut kuin reilut 400 euroa.

Vierailija
12/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan asuntosijoituksia tehnyt? Kannattaako?

Vierailija
13/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin Talvivaaraa ja menetin rahani. Onneksi tänä vuonna saa verotuksessa vähentää edes osan tappioista. Olen ostanut myös liian pienissä erissä, jolloin kuluja tulee.

Mielellänihän minä sinun(kin) osaketappioita makselen!

Vierailija
14/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ootte saanut rahaa sijoittaa? Mulla ainakin palkka menee viimeiseen senttiin. Perintöä ei tule.

Vierailija
15/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheitä on tietenkin jo laskemattoman paljon. Turhia korkosijoituksia asuntolainan lyhennyksiin on tullut tehtyä pariin kertaan n. 10 vuoden aikana. Pieni Nokia-sijoitus tuli realisoitua 80-luvulla ennen "sitä". Yhden (voimakkaastivoitollisen) sijoituksen realisoin täydellisen väärinkäsityksen vuoksi. Haittana lähinnä veroseuraamus. Ja jos tietyllä tavalla katsoo peruutuspeiliin niin noudattaisin alusta saakka strategiaa jota nyt noudatan. Optimoisin salkkua tietyllä aika kaavamaisella tavalla. Ei kuitenkaan nimellinen osinkotuotto mutta lähellesitä. Pakko huomauttaa, indeksisijoittaminen ei mielenkiinnon vuoksi riitä minulle.

Vierailija
16/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2008 romahduksessa rahastoni menivät reippaasti miinukselle, kun en tuolloin älynnyt suuremmin asioita seurailla. Ja vielä suuremman virheen tein, kun menin vetämään paniikissa rahat pois, olisi vaan kannattanut antaa olla ja vaikka laittaa vähän lisää päälle. Nyt olen mennyt liiankin varovaisesti uutta romahdusta odotellen, jota ei arvatenkaan sitten koskaan tule.

Vierailija
17/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Impulssiostokset.

Ostaa Nokiaa.

18/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitin muutamia vuosia sitten muutamia tuhansia amerikkalaiseen öljy- ja kaasuyhtiöön jonka liikevaihto oli luokkaa 3 miljardia dollaria ja osinkomaksu oli todella hyvä sekä kuukausittainen. Noh, iloa kesti noin 9 kuukautta jonka jälkeen kioski meni nurin (chapter 11 konkurssi muistaakseni) ja arvo 0 e (escrowssa).

Yrityksellä oli kovat velat, mutta ajattelin etteivät suuremmat omistajat päästä sitä menemään nurin. Väärässä olin. Stop-loss määräys olisi ollut mukava tuossa kohtaa, mutta, mutta... Oppirahojen maksamisen piikkiin meni tuo veivaus...

Vierailija
19/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostanut kännissä juuri näin kesäloman aikaan. Tai muuten tötsyissä, mutta anyhow. Under the influence, as they say.

Vierailija
20/56 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa rahat indeksirahastoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan