Kun menet lapsen kanssa Superparkiin/HopLopiin, miksi itse jäät istumaan?
Jos vaivaudut lapsen kanssa lähtemään vaikka sinne Superparkiin, niin miksi et itse samalla liiku? Lähes jokainen vanhempi joka on ladten kanssa kyseisiin paikkoihin tullut, istuu tai pönöttää farkut jalassa siellä. Menkää hyvänen aika itsekin liikkumaan! Trampoliinille, kiipeilemään, mitä vaan. Se on hauskaa, ei noloa!
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ehdottomasti mukaan vaan! Tekee hyvää koko perheelle ja lapset tykkää jos vanhemmat osallistuu.
Itse olen kunnallinen pph ja tehdään paljon yhdessä muiden seudun perhepäivähoitajien kanssa reissuja ja kaikki muut hoitajat aina seisoo tumput suorina paikoissa kun itse olen ainut joka lasten mukana menee ja tekee. Pistän jalkkispelejä pystyyn yms. Muut katsoo katkerina, kun kaikki lapset aina mun kimpussa, mutta ehkä siihen syynä juuri tuo, että olen lasten kanssa läsnä. Samaa tyyliä voi ihan vanhempikin miettiä. Haluaako olla läsnä vai istua kännykällä nurkassa. Mitä enemmän lasten kanssa tekee sitä enemmän he sinuun luottavat ja se on kehityksen kannalta tärkeää pidemmäb päälle.
Kuulostat hienolta hoitajalta, siitä nostan hattua! Mutta onko tuo syyllistäminen tarpeen? Toki on hoitajia ja vanhempia jotka eivät ole läsnä juuri koskaan, mutta kyllä me vanhemmat osaamme myös läsnä olla vaikka sitä puhelinta siellä HopLopissa joskus räplääkin. Elämä lasten kanssa kun ei rajoitu siihen HopLopiin kolme tuntia kuussa, vaan läsnä ollaan arjessa, joka ikinen päivä. Eiköhän se luottamus siellä synny.
Ja mitä väliä jos joskus isä tai äiti ei siellä trampoliinilla hypi? Ehkä se isä tai äiti sitten lukee sille lapselle paljon, käy sen kanssa pyörälenkeillä, uimassa, pelaa lautapelejä, harrastaa yhdessä. Niistä nyt ei vaan tulla välttämättä pätemään vauvapalstalle.
Ehkä tämä meni ihon alle koska taidat olla sellainen perus somevanhempi. Muuten tuota mun tekstiä ei kannattaisi itseensä ottaa jos on läsnä ja tekee lasten kanssa joskus jotai niin sittenhän tuon mun tekstin voi vaan lukea ja antaa olla. Tuo nyt lähinnä oli herätys niille jotka EIVÄT muutenkaan tee lasten kanssa mitään ja kännykkä, tietokone ja työ on aina ne joissa ollaan kiinni.
Aika rankasti kyllä syytit ainakin muita hoitajia, miten he ihan katkerina sinua katselee... 😁 Tunnistan kyllä sinunlaisesi hoitajatyypin. On toki hienoa jos oma vahvuus on noissa liikuntaleikeissä. Liikunta on tärkeää. Mutta pitää muistaa että myös muilla hoitajilla on omat vahvuutensa. Jotkut on musikaalisesti todella lahjakkaita ja vetävät hienoa laulutuokioita koko talon lapsille. Toinen on lahjakas askartelemaan ja keksii aina vaan uusia hienoja tapoja askarrella jotain upeaa tyhjistä maitotölkeistä. Kolmas on hyvä lukemaan kirjoja ja keksimään lasten kanssa vaikka näytelmiä. Neljäs taas on luonteeltaan rauhallinen ja lempeä johon sen hyvin arankin lapsen on helppo luottaa.
Jokaisella on myös epävarmuutensa. Hienointa tässä työssä on kun osaa tuoda esiin omat vahvuutensa ja hyödyntää niitä mutta myös tunnistaa ja hyödyntää muiden vahvuudet.
Kyllä ap varmaan sitten ymmärtää paremmin kun on omia lapsia. Monet vanhemmat on niin väsyneitä että on kiva kun saa vaan hengähtää ja juoda kahvia samalla kun penskat saa purettua energiaansa. Kyllä mäkin olen todella urheilullinen mut todellakin mieluummin lepään jos on siihen mahdollisuus.
Mun on kans pakko mennä lasten mukana siellä, kun varsinkin tuo 2 vee vaatii ja pyytää äitiä mukaan. Siellä yritän sitten pysyä heidän mukana, mutta menevät kyllä hirveetä vauhtia. Ne putket on vähän pelottavia kun jos sinne jää jumiin. En tosin ole mikään hirveän isokokoinen mutta ei niitä varmaan mua varten oo tehty.
Välillä haluaisin vaan hetken istuskella rauhassa ja olla vaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taa tämä...
Vaikka kuinka ne rakenteet kestäisi könyämiseni siellä, lasteni energiaa sinne mennään purkamaan, ei minun. Useimmiten tarvitsen juuri jopa sitä inhoamani kahviakin selvitäkseni iltaan asti.
Myös tällä hetkellä en voisi pomppia kun sylissäni on pieni vauva. Vai meinaatko että sille löytyy joku narikkapaikka mihinkä ripustaa muutamaksi tunniksi roikkumaan jotta minä voin pomppia hieman trampoliinilla vanhemman kanssa?
Ei hätää, jos sulla on mukanasi pieni vauva, ei kauhistelu luonnollisesti koske sinua. :) Tässä lähinnä ihmetyttää, miks toisista on ilmeisesti houkuttelevampaa plärätä jotain somea tai iltsikkaa kuin heittäytyä lasten kanssa pitämään hauskaa. Ei ne kaikki kännykourat siellä mitään töitä tee lue tenttimatskuja.
Miksi kauhistelet? Selitetäänpä miksei jotkut vanhemmat mene niihin lasten perässä.
Se ei ole heidän mielestään hauskaa!
Ne on mitoitettu lapsille, aikuisena joutuu könyämään enemmän kasassa, eli kun lapselle riittää kumartuminen, aikuinen joutuu konttaamaan. Minulla ainakin ottaisi polviin, nivelet eivät kolmikymppisenä jousta enää niin hyvin kuin alle kymmenvuotiaana.
Kai ny tiedäy miten trampoliini käyttäytyy kun aikuinen menee sinne? Jos yhtään pomppaat niin että itsekin voisit nauttia, pienemmät sinkoutuvat pitkin seiniä parin pompun jälkeen.
Eli mitäpä jos lopettaisit kauhistelun ja keskittyisit vaan omaan lapseesi. Pidä hänen kanssaan hauskaa ja anna muiden nauttia omasta olostaan.
Ei trampoliinilla kuulukaan hyppiä kun yksi kerrallaan. Ihan vaan tiedoksi siis. Vaarallista hyppiä yhdessä, oli kyseessä sitten lapsilauma tai lapsi + aikuinen.
Sehän nyt onkin somaa, että lapset seisovat odottamassa, kun "täti vähän hyppii".
Ja somempaa mielestäni on se että ap haluaa muidenkin aikuisten jonottamaan. Ei varmaan lasta harmita odottaa yhden tai kahden aikuisen vuoron ajan, mutta mitenkähän suu pannaan kun jonossa onkin se kymmenen aikuista tai enemmän.
Mönkiikö isätkin niissä putkissa lastensa kanssa, vai vain äidit ja tädit?
Kun olen raskaana viikolla 38, istun aivan missä haluan enkä koe tarvetta mennä ahtaisiin putkiin ryömimään. Usein mennään myös Hoplopiin kun minun täytyy opiskella tms eli lapsi touhuaa ja teen omiani. Miksi asia häiritsee ap’ta?
Mä ymmärrän ap:ta oikein hyvin. Vaikka olen itse äiti. Pikkuvauvan äiti. Isompien äiti. Pahamaineinen nelikymppinen mummoäiti.
Jos pääsen ilman vauvaa sisäleikkipuistoon, niin taatusti juoksen ja hypin koko rahan edestä. Lapset tykkäävät, ja ennen kaikkea oma keho tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Kun olen raskaana viikolla 38, istun aivan missä haluan enkä koe tarvetta mennä ahtaisiin putkiin ryömimään. Usein mennään myös Hoplopiin kun minun täytyy opiskella tms eli lapsi touhuaa ja teen omiani. Miksi asia häiritsee ap’ta?
En ole ap, mutta ihan pienenä huomiona: joku niitä lapsia joutuu siellä valvomaan. Jos et sinä, niin toiset vanhemmat. Työnteko on asia erikseen: silloin on tapana hankkia lapselle hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän ap:ta oikein hyvin. Vaikka olen itse äiti. Pikkuvauvan äiti. Isompien äiti. Pahamaineinen nelikymppinen mummoäiti.
Jos pääsen ilman vauvaa sisäleikkipuistoon, niin taatusti juoksen ja hypin koko rahan edestä. Lapset tykkäävät, ja ennen kaikkea oma keho tykkää.
Ei tässä muillakaan ole ymmärrysvaikeuksia, jotkut on vaan erilaisia ihmisiä kuin sinä ja ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taa tämä...
Vaikka kuinka ne rakenteet kestäisi könyämiseni siellä, lasteni energiaa sinne mennään purkamaan, ei minun. Useimmiten tarvitsen juuri jopa sitä inhoamani kahviakin selvitäkseni iltaan asti.
Myös tällä hetkellä en voisi pomppia kun sylissäni on pieni vauva. Vai meinaatko että sille löytyy joku narikkapaikka mihinkä ripustaa muutamaksi tunniksi roikkumaan jotta minä voin pomppia hieman trampoliinilla vanhemman kanssa?
Ei hätää, jos sulla on mukanasi pieni vauva, ei kauhistelu luonnollisesti koske sinua. :) Tässä lähinnä ihmetyttää, miks toisista on ilmeisesti houkuttelevampaa plärätä jotain somea tai iltsikkaa kuin heittäytyä lasten kanssa pitämään hauskaa. Ei ne kaikki kännykourat siellä mitään töitä tee lue tenttimatskuja.
Miksi kauhistelet? Selitetäänpä miksei jotkut vanhemmat mene niihin lasten perässä.
Se ei ole heidän mielestään hauskaa!
Ne on mitoitettu lapsille, aikuisena joutuu könyämään enemmän kasassa, eli kun lapselle riittää kumartuminen, aikuinen joutuu konttaamaan. Minulla ainakin ottaisi polviin, nivelet eivät kolmikymppisenä jousta enää niin hyvin kuin alle kymmenvuotiaana.
Kai ny tiedäy miten trampoliini käyttäytyy kun aikuinen menee sinne? Jos yhtään pomppaat niin että itsekin voisit nauttia, pienemmät sinkoutuvat pitkin seiniä parin pompun jälkeen.
Eli mitäpä jos lopettaisit kauhistelun ja keskittyisit vaan omaan lapseesi. Pidä hänen kanssaan hauskaa ja anna muiden nauttia omasta olostaan.
Ei trampoliinilla kuulukaan hyppiä kun yksi kerrallaan. Ihan vaan tiedoksi siis. Vaarallista hyppiä yhdessä, oli kyseessä sitten lapsilauma tai lapsi + aikuinen.
Sehän nyt onkin somaa, että lapset seisovat odottamassa, kun "täti vähän hyppii".
Ja somempaa mielestäni on se että ap haluaa muidenkin aikuisten jonottamaan. Ei varmaan lasta harmita odottaa yhden tai kahden aikuisen vuoron ajan, mutta mitenkähän suu pannaan kun jonossa onkin se kymmenen aikuista tai enemmän.
Oletko koskaan nähnyt sisäleikkipuistossa kymmenen ihmisen, lapsen tai aikuisen, jonottavan trampoliinille? Minä en.
Minä en ole leikkivä äiti. En vain ole sellainen. Kun esikoinen oli pieni, jouduin tietysti leikkimään, mutta pyrin tehokkaasti siihen, että vain aloitin leikit ja lapsi jatkoi omiaan. Itse nautin kirjojen lukemisesta ja iltaisin luettiin vähintään tunti, usein kaksikin satuja ja lasten kirjoja. Käytiin myös yhdessä lasten konserteissa ja teatterissa, koska ne nyt vaan sattuu olemaan enemmän mun juttu ja saan niistä paljon enemmän irti kuin leikkipuistossa könyämisestä.
En siis juokse lasteni perässä leikkipuistoissa tai Hoplopissa. Kun olivat alle 3v,seurasin touhuja vieressä ja saatoin opastaa esim. kiipeilyssä tai antaa vauhtia keinuissa mutta en todellakaan itse kiipeillyt. En saa siitä mitään irti. Nyt kun kuopuskin aloittaa koulun, ei ole mitään tarvetta könytä lasten perässä. Superparkiin on otettu kavereitakin mukaan, äitiä ei kukaan kaipaa kaveriksi. Nuorimmaisen kaverin äiti on tällainen koko ajan mukana roikkuja ja muut lapset ovat jättäneet aika usein nämä kahdestaan leikkimään Hoplopeissa ja Superparkeissa, kun vauhtia riittää enemmän ja lapsilla on nämä omat jutut. Trampalla joskus kuvaan voltteja tms. mutta en siis leiki mukana. Tämä äiti taas on täysillä mukana, ja juuri lapseni kertoi tultuaan kaverin luota leikkimästä, että todellakin äiti leikki heidän mukanaan koko ajan ja ohjasi leikkejä myös kotona.
Minusta lapset saavat leikkiä ilman aikuista ja joskus pari kertaa kesässä riehaannutaan ja leikitään koko perhe naapurinlasten kanssa kymmenen tikkua laudalla tai kirkonrottaa. Mutta että aina? Ei.
Tosin luen edelleen lapsilleni iltasaduksi kirjoja, vaikka osaavat itsekin lukea. Se vain taitaa olla meidän juttu, ja muilla perheillä se oma juttu on jokin muu, vaikka sitten Hoplopissa remuaminen.
Kun niitä lapsia vaan pitää hankkia! Vaikka ei oikeesti edes kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä muillakaan ole ymmärrysvaikeuksia, jotkut on vaan erilaisia ihmisiä kuin sinä ja ap.
Mutta täällä on kerrottu ap:lle useissa viesteissä, että ei häntäkään huvita hyppiä enää sitten, kun on itse iäkkäämpi, vastuussa lapsista 24/7 ja pikkuvauvan äiti. No minä olen kaikkea tuota, ja mitä vähemmän niin sanottua omaa aikaa on, sitä paremmin haluan ottaa tehoja irti sisäleikkipuistoista. Niin kauan kuin tämä muumiokroppa ei tyystin palasiksi poksahda.
T. Tuo äskeinen.
Hirveän hajuisia likaisia ja hikisiä paikkoja. Lapset tietysti tykkää mutta itse en edes selkä suorana mahdu siellä kulkemaan. Lasten takia noissa joskus käydään, ei sen takia että itse menisin sinne räkäpallojen ja peppuhien joukkoon pyörimään.
Hyihelvata kirjoitti:
Hirveän hajuisia likaisia ja hikisiä paikkoja. Lapset tietysti tykkää mutta itse en edes selkä suorana mahdu siellä kulkemaan. Lasten takia noissa joskus käydään, ei sen takia että itse menisin sinne räkäpallojen ja peppuhien joukkoon pyörimään.
Mutta lapsen voi hyvin päästää sinne putkia luutuamaan...?
sukulaislapsen mukana olen ollut Hoplopissa, vetelät isit ja äidit istuu siellä tylsistyneenä nenä kiinni kännykässä, ei kuule eikä näe mitään. :D
Jos lapset on teistä ällöjä hikipeppuja räkäpallokoneita, niin miksi hankitte sellaisia? Ei kuulosta kovin lapsia arvostavalta.
Vierailija kirjoitti:
sukulaislapsen mukana olen ollut Hoplopissa, vetelät isit ja äidit istuu siellä tylsistyneenä nenä kiinni kännykässä, ei kuule eikä näe mitään. :D
Älä nyt tuomitse. Hoplopin ulkopuolella he ovat täydellisiä vanhempia, laittavat rakkaudella alusta pitäen luomuruokaa, lukevat tuntikausia, keskustelevat ja ovat sataprosenttisesti läsnä. Kännykkään ja someen he eivät koskekaan muuten kuin kerran viikossa Hoplopissa.
Kun taas ne, jotka huomioivat lapsiaan Hoplopissa, tekevät sen vain keuliakseen muille vanhemmille, ja oikeasti heidän lapsensa ovat täysin heitteillä.
Tämä asia on palstalla jo monta kertaa selitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt tuomitse. Hoplopin ulkopuolella he ovat täydellisiä vanhempia, laittavat rakkaudella alusta pitäen luomuruokaa, lukevat tuntikausia, keskustelevat ja ovat sataprosenttisesti läsnä. Kännykkään ja someen he eivät koskekaan muuten kuin kerran viikossa Hoplopissa.
Kun taas ne, jotka huomioivat lapsiaan Hoplopissa, tekevät sen vain keuliakseen muille vanhemmille, ja oikeasti heidän lapsensa ovat täysin heitteillä.
Tämä asia on palstalla jo monta kertaa selitetty.
Tämä oli hauska :D
Ap ei sentään ruvennut "herättelemään" muita, kuten tuo pph. Kiitos siitä.