Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni suku on maailman hitain suku! Menee hermo yhteisellä lomamatkalla. En jaksa enää!!

Vierailija
20.07.2018 |

Mieheni vanhemmat maksoivat meidän matkamme Kroatiaan. Olen tästä äärettömän kiitollinen. Saimme siis koko perhe (kolme lasta ja me vanhemmat) lennot ja hotellin lahjaksi mieheni vanhemmilta.

Mutta tämä vetelehtiminen täällä on jotain uskomatonta, en jaksa enää. Viikko oltu, toinen jäljellä. Mitään ei saada aikaiseksi, enkä minä ajokortittomana pääse täältä yksinkään minnekään viettämään aikaa pois hotellialueelta.

Esimerkki tältä päivältä: oli YKSI sovittu yhteinen meno. Mennään rannalle, syödään yhdessä ja lapset voivat pulikoida vedessä. No, aamulla nukuttiin pitkään (klo 11 asti). Minä heräsin jo klo 9, mutta luin kirjaa siihen asti, että muut heräsivät. Appivanhemmat söivät aamupalaa valehtelematta 3 tuntia, koska lukivat pädeiltään Helsingin Sanomia samalla. Tuolloin kello oli jo kaksi iltapäivällä.

Minulla oli jo nälkä, joten tein sekä itselleni että lapsille leivät. Ajattelin, että pärjätään niillä sitten siihen ravintolaan asti. Mies sanoi käyvänsä tankkaamassa auton, niin voidaan joku päivä lähteä pidemmälle retkelle heti aamusta. Kun mies sanoi, että "lähden nyt" ja oikeasti lähti, meni aikaa NELJÄ TUNTIA!

Anoppi sanoi käyvänsä kävelyllä ennen ravintolaa. Ilmoitti tämän kello kolme. Lähti kello kuusi ja tuli seitsemän aikaan takaisin. Kello tulee nyt jo kahdeksan, eikä kukaan ole vieläkään ihan oikeasti lähdössä sinne ravintolaan. Minä ja lapset ollaan syöty tänään aamupala ja ne leivät. Lähden kohta kauppaan ostamaan lisää syötävää, jos ei pian päästä lähtemään.

Appiukko ilmoitti muuten puoli tuntia sitten, että käy suihkussa vielä ennen lähtöä. Tuolla sohvalla se tekee ristisanatehtävää edelleen, ei aikomustakaan mennä suihkuun.

Otan kokonaan toisen vaihteen huomenna ja alan lomailla niin, että saa jotain tehtyäkin. Mies saa hoitaa lapset ja niiden syömiset. Minä otan huomenna taksin ja lähden jonnekin kauemmas, kiertelen museoita, kävelen, SYÖN normaaleihin aikoihin, saan jotain tehtyä, muistoja, JOTAIN. En jaksa tätä vetelehtimistä, kun ei tehdä yhtään mitään ja jos jotain pitäisi saada tehtyä, niin siihen menee härreguud tuntikausia.

Kommentit (331)

Vierailija
281/331 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos noin ripeä  ja toimiva itse olet, niin vähän ihmetyttää miksi ei ole ajokorttia?

Asutaan Helsingin kantakaupungissa. Autosta on vain haittaa, parkkipaikkojakaan ei ole. Ei kotona tarvita autoa mihinkään. Sukulaisetkin asuvat kaikki järkevien bussi- tai junamatkojen päässä, niin tosi tosi harvoin tarvitsee autoa vuokrata. Ainoastaan jonnekin kesähäihin keskelle ei mitään vuokrataan auto.

Ajokortti on kansalaistaito. Eihän se tarkoita, että pitäisi omistaa auto. Kuuluu normaaliin yleissivistykseen pystyä ajamaan autoa.

Täysin totta. Tai pitää olla helvetillinen luottoraja Visalla ja käyttää taksia. Ei tee mieli lähteä taksilla esim. Stadista Kuusamoon.

Vierailija
282/331 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos noin ripeä  ja toimiva itse olet, niin vähän ihmetyttää miksi ei ole ajokorttia?

Asutaan Helsingin kantakaupungissa. Autosta on vain haittaa, parkkipaikkojakaan ei ole. Ei kotona tarvita autoa mihinkään. Sukulaisetkin asuvat kaikki järkevien bussi- tai junamatkojen päässä, niin tosi tosi harvoin tarvitsee autoa vuokrata. Ainoastaan jonnekin kesähäihin keskelle ei mitään vuokrataan auto.

Ajokortti on kansalaistaito. Eihän se tarkoita, että pitäisi omistaa auto. Kuuluu normaaliin yleissivistykseen pystyä ajamaan autoa.

Kuuluuko normaaliin yleissivistykseen et YYHOO äiti maksaa tuhansien eurojen ajokortin lapselleen?

Haista pitkä ja ruskea

Onko ap siis alaikäinen teiniäiti? Moni maksaa itse korttinsa itse tienatulla rahalla. Se vapauttaa ihmistä yllättävän paljon jahkailijoiden orjuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/331 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko normaaliin yleissivistykseen et YYHOO äiti maksaa tuhansien eurojen ajokortin lapselleen?

Haista pitkä ja ruskea

Ei kun puolet. Loppu lapsen pitää itse hankkia.

Ja tähän pystyy YYHOO-isäkin, niin miksi ei YYHOO-äiti?

Miten tämä koulua käyvä lapsi hankkii rahat?

myöskään autoon ei varaa...lukiokirjat maksaa..

haista kan..salais...aska

Hanki sille isä, tai ittelles palkkatyö.

Vierailija
284/331 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EveliinaRockPrinssessa kirjoitti:

jotain omituista ja sairasta on kaikissa turkulaisissa

Joopa. Kuten siinä nuoressa turkulaismiehessä, jonka poliisi löysi nukkumasta virtsalammikossa ja joka herättyään lähti alasti tepsuttamaan kohti Turun ydinkeskustaa. Tämän päivån uutinen.

Vierailija
285/331 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä odottelis tuota porukkaa vaan ilmoittaisin että me mennään lasten kanssa nyt syömään, tulkaa perässä.

Ai taksilla lähtisitte syömään, vaikka huvilan pihassa seisoo 2 autoa?

Minulla on ajokortti ja osaan ajaa. Sinulla ei ole, joten menet taksilla.

Vierailija
286/331 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämäkin on😂 Ai miksi?

Ap kahden opettajan saamaton lapsi, vihreä ajokortiton Helsingin kantakaupungista lähtenyt vähän Balkanille museoihin ja nähtävyyksiin.

Opettele, Ap Bosnian sota ihan googlettamalla siellä yön pimeinä tunteina, niin sullekin, viimein selviää, ettei Kroatiassa tai koko Balkanilla ole kummoisia museoita. No, huomenna sitten uusi provo siitä, miten oli pettymys.

Sääliksi käy lapsesi kun äidillä ei ole ajokorttia ja ei pysty itse maksamaan matkaa. Loma menee leikkien sijasta Av:lla.

Sääliksi käy vanhat appivanhempasi, että jauhat heistä selän takana täällä netissä. Ovat kuitenkin sun matkan maksaneet, ja lisäksi sua kuljettavat siellä paikasta A paikkaan B.

Ensi kerralla parempi provo! Suljehan Av, ja mene nauttimaan kauniista Kroatiasta ilman eripuran luontia sukusi kanssa.

T. Kantakaupungissa joka paikkaan autoileva Balkanin hyvin tunteva

Ja P.S jos todella olisit kantakaupungista, tietäisit että se on hiljaisin ja helpoin osa pk-seutua ajaa autolla, koska se on pääosin vuorokaudesta täysin tyhjä autoista, kiitos vihreän politiikan. Liikenne on ulos- ja sisäänmenoväylillä. Ja auto on tosiaankin kätevin liikkua kantakaupungissa huonojen julkisten yhteyksien vuoksi.

Itse kun asuin etelä-Helsingissä en käyttänyt julkisia juuri ollenkaan. Kävelin lähellä ja ajoin autolla pidemmälle. Helppoa oli. Nyt asun maakunnissa ja ajan autolla pääasiassa.

Vierailija
287/331 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja, päästäkää jo irti tuosta ajokortittomuudesta! Perustakaa oma ketju!

Vierailija
288/331 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen noita lomalla "totaalilepääjiä" joten en huoli muita ihmisiä, en varsinkaan yönukkujia, mukaan matkoilleni. Itsehän tykkään nukkua pitkälle iltapäivään ja valvoa yöllä neljään-viiteen, ja muunlaisen rytmin omaavien kanssa häiritsisimme molemmat liikaa toisiamme. Lisäksi en ole yhtään kiinnostunut esim. nähtävyyksistä ja välttelen paikkoja joissa on muita ihmisiä. Otan juuri syrjäiseltä paikalta jonkun vuokrahuvilan yleensä ja sieltä samoilen luonnossa kävellen.

Kerran tein karmean virheen ja hyväksyin vanhempani mukaan. Olin vuokrannut Toscanasta huvilan, ja vanhemmat huomasivat että siellähän olisi heillekin hyvin tilaa lomailla, kun paikka oli 6-8 hengelle ja minä olin yksin menossa. No, ok, vähentäähän se kustannuksia ajattelin ja sanoin että tervetuloa. Mutta siitä tuli painajaista. Äitini heräsi joka aamu klo 7 viimeistään ja alkoi mieletön kohkotus. En voinut minäkään nukkua. 

Lisäksi äiti alkoi jo toisena päivänä jäkättää elämäntavoistani, siitä miten kunnon ihmiset herää aikaisin ja aktiivisesti tekee sitä sun tätä, syö tiettyyyn aikaan jne. Tämä vielä nivoutui siihen, kun äitiä suretti kun olen vapaaehtoisesti miehetön ja lapseton, ja siellä sitten äiti itki sitä kuinka hänen tyttärensä onkin kummallinen erakko, joka ei koskaan kasva aikuiseksi. Huoh. Ja kun halusin mennä metsiin ja järvelle vaeltelemaan, vanhemmat olivat hermoraunioina kun kuulemma villipedot syö tai tappajat tappaa. Ei enää ikinä matkaseuraa mulle kiitos...

Vierailija
289/331 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun suvussani taas ei ole jahkailijoita hitauden takia vaan säästäväisyyden! Tädit, eno, äiti, äidin puolen isovanhemmat ovat kaikki rahan pihtaajia. Kun oltiin Kanarialla, piti laskea 10 kertaa, paljonko maksaa koko 8-henkisen porukan reissu vesipuistoon. Sitä laskettiin sekä bussilippujen mukaan että taksimatka-arvioiden mukaan. Netistä etsittiin, paljonko on aikuisen lippu, mitkä on pituusrajat, paljonko enimmillään menee lippuihin. Kun oli 3 päivää reissua mietitty, se toteutettiin, mutta vesipuistossakin oli minun sukuni pakko miettiä, kannattaako sieltä ostaa jäätelöt, oluet, limua, pizzaa. Minä olin lasten kanssa jo tilaamassa pizzaa, kun tultiin porukalla kuiskimaan, että ei noin kallista kannata ostaa ja kai te nyt hotellille asti jaksatte, kun siellä on päivällinen maksettu. Minä suutuin niin, että otin hatkat ja lähdin yksin taksilla sinne hemmetin hotellille. Lähtiessäni sanoin, että tehkää mitä lystäätte, pitäkää ihmeessä kasvavat lapset (5, 8 ja 10 v.) ilman ruokaa ja vähällä juomisella iltaan asti, että säästyy pari kymppiä.

Jätitkö siis lapset suvun kanssa vesipuistoon näkemään nälkää ja janoa kun itse lähdit taksilla hotellille? Miksi? Olisit vaan antanut mennä hintavalitukset toisesta korvasta ulos ja tilannut itsellesi ja lapsillesi pizzat.

Varmaan siksi kun oli ihan keksitty juttu. Tai ainakin höysteytty vähän paremmaksi

Vierailija
290/331 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista pitkä ja ruskea

Ei kun puolet. Loppu lapsen pitää itse hankkia.

Ja tähän pystyy YYHOO-isäkin, niin miksi ei YYHOO-äiti?

Mun yh-äidilläni oli 3 huollettavaa ja pienet tulot, eipä ollu varaa antaa ajokorttirahoja.

Vierailija
291/331 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ap lähde jommallakummalla vuokratulla autolla omalle reissulle kaupunkiin?

Vierailija
292/331 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten tässä ihmettelen sitä, että jos muksulle menee sanomaan, että lähdetään uimaan ja lupauksesta on mennyt jo vaikka 2 tuntia (lapselle ikuisuus) , niin eikö ne nyt ala jo nurisemaan ja kiukkuamaan? Sama homma syömisen kanssa. Minkälainen 7-12-vuotias jaksaa koko päivän syömättä lämmintä ruokaa?

Vierailija
293/331 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Split oli minulle todellinen pettymys. Keskustassa kaikki on teennäistä, sellaista päälle liimattua. Turisteja varten tehty keskusta. Ravintolat ylihintaisia (lounasruoka maksaa 15-20€, eli enemmän kuin Suomessa) ja tonnikala (jota siellä altaassa kasvatetaan) paistetaan aina ylikypsäksi ja rutikuivaksi. Kun lähtee keskustan ulkopuolelle, on todella köyhää, pahempaa kuin Suomessa sotien jälkeen. Rähjäisiä, likaisia kerrostaloja, jotka näyttävät olevan sortumassa, sekä rakenteilla olevia uusia taloja. Paikallisen oppaan mukaan taloja aletaan hanakasti rakentaa, mutta ne voivat olla vaiheessa vielä 5 vuotta sen jälkeen. Eikä kukaan pidä huolta rakennusten ulkokuorista, kun ei ole mitään kiinteistönhuoltoa keksittykään.

Vai oikein turisteja varten tehty keskusta. Splitissä on ollut kaupunkielämää jo silloin kun suomalaiset vielä lymysivät ikkunattomissa savupirteissään. Toki junttituristien invaasio vaikuttaa ikävästi kaikissa historiallisissa paikoissa, hinnat nousevat ja ärsyttäviä krääsäkojuja pystytellään ympäriinsä.

Rakentaminen on samanlaista kaikissa etelän maissa eli kohtalaisen suurpiirteistä ja aikataulut venyvät iloisesti. Jos laatu on huonoa, ei se ole nykyisin Suomessakaan hääppöistä.

Vierailija
294/331 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen noita lomalla "totaalilepääjiä" joten en huoli muita ihmisiä, en varsinkaan yönukkujia, mukaan matkoilleni. Itsehän tykkään nukkua pitkälle iltapäivään ja valvoa yöllä neljään-viiteen, ja muunlaisen rytmin omaavien kanssa häiritsisimme molemmat liikaa toisiamme. Lisäksi en ole yhtään kiinnostunut esim. nähtävyyksistä ja välttelen paikkoja joissa on muita ihmisiä. Otan juuri syrjäiseltä paikalta jonkun vuokrahuvilan yleensä ja sieltä samoilen luonnossa kävellen.

Kerran tein karmean virheen ja hyväksyin vanhempani mukaan. Olin vuokrannut Toscanasta huvilan, ja vanhemmat huomasivat että siellähän olisi heillekin hyvin tilaa lomailla, kun paikka oli 6-8 hengelle ja minä olin yksin menossa. No, ok, vähentäähän se kustannuksia ajattelin ja sanoin että tervetuloa. Mutta siitä tuli painajaista. Äitini heräsi joka aamu klo 7 viimeistään ja alkoi mieletön kohkotus. En voinut minäkään nukkua. 

Lisäksi äiti alkoi jo toisena päivänä jäkättää elämäntavoistani, siitä miten kunnon ihmiset herää aikaisin ja aktiivisesti tekee sitä sun tätä, syö tiettyyyn aikaan jne. Tämä vielä nivoutui siihen, kun äitiä suretti kun olen vapaaehtoisesti miehetön ja lapseton, ja siellä sitten äiti itki sitä kuinka hänen tyttärensä onkin kummallinen erakko, joka ei koskaan kasva aikuiseksi. Huoh. Ja kun halusin mennä metsiin ja järvelle vaeltelemaan, vanhemmat olivat hermoraunioina kun kuulemma villipedot syö tai tappajat tappaa. Ei enää ikinä matkaseuraa mulle kiitos...

Kuuma kysymys ketjun aiheeseen liittyen onkin, ehdottaisitko lomaseuralaisellesi että huomenna puolilta päivin tehtäisiin sitten asiaa x ja mentäisiin samalla syömään. Ja sitten jahkailisit kuitenkin iltakahdeksaan ilman aikomustakaan poistua hotellilta kun toinen ei järjestä päivälle muuta ohjelmaa koska kuvitteli että on sovittu yhteistä menoa.

Vierailija
295/331 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sä et ole vielä oppinut, että matkailua kannattaa harrastaa vain omalla porukalla. Minä opin, mutta vasta sitten, kun olin viettänyt helvetilliset kolme viikkoa.

Oma anoppini ja appiukkoni ovat samanlaisia vetelehtijöitä ja yksi roadtrip Keski-Eurooppaan oli viimeinen matka heidän kanssaan. Anopin virtsarakon toiminta tuli todella tutuksi sen kolmen viikon aikana ja kärsivällisyys oli todella koetuksella - ja ainoa miksi en häntä lopulta heittänyt autosta tai ottanut avioeroa miehestäni oli se ajatus, että se virtsarakko maksoi aikanaan hinnan siitä, että maailmassa on nyt mieheni kaltainen upea yksilö.

Oli kuin olisi ollut matkalla kahden lapsen kanssa: koko ajan piti pysähtyä pissalle tai syömään "jotain pientä", joka joka helkkarin kerran oli pahimmillaan 1,5h jossain huoltoasemalla/kahvilassa, kun ensiksi mietittiin 30 minuuttia mitä syötäisiin, sisältäen vessakäynnit heti tultua ja ennen lähtöä. Appiukko nirsoili joka ruuan kanssa, kun hän ei syö sitätätätuota (eikä kyseessä ole allergiat, vaan lapsenomainen nirsoilu) ja monesti piti vaihtaa paikkaakin, kun ruokalistalta ei tahtonut apen maarua miellyttävää apetta löytyä.

Koko reissu, kaikki välietapit ja pysähdykset piti suunnitella anopin virtsarakon ja apen välipalatarpeiden ympärille. Stressasin koko ajan siitä, milloin alkaa takapenkiltä kuulua taas huokailuja ja "eikö voida jättää sitä välistä, mentäisiin kaupunkiin X syömään mieluummin". Siihen vielä sitten järkälemäisen mieheni tarpeet, täytyihän hänenkin saada pitää taukonsa, syödä välipalansa jne. Pissalla on käytävä kaikkien, mutta ihan oikeasti, tunnin välein ja tietysti piti aina päästä posliiniastialle.. ensimmäisen neljän päivän jälkeen aloin pelätä joka kerta, kun anoppi avasi suunsa ilmoittaakseen, että tarvitsee jäähdytetystä hanskalokerosta vettä.. Ja huomautuksena, kumpikaan ei oikeasti kärsi mistään vaivasta, anoppi pärjää kyllä tunteja käymättä vessassa, se on tullut huomattua jo ennen ko. reissua.

Kerran poltin hermoni: Se ainoa kohde, jota olin odottanut kuin kuuta nousevaa meinasi jäädä välistä, koska anoppi tahtoi nopeasti hotellille, koska HÄNTÄ väsytti ja appiukolla oli nälkä (6. kerran sinä päivänä). Yritin ensin ihan nätisti, että siellä on vessa ja me syötiin viimeksi kaksi tuntia sitten ja että sinne kestää enää 30 min ajaa ja että kohde on niin hieno, että väsymys unohtuu taatusti, mutta kun mieheni alkoi säestää äitiään ja vikinä takapenkiltä vaan yltyi ja tajusin, että yli viikkoon en ollut kertaakaan saanut tahtoani lävitse mitä tuli taukopaikan, kohteen tai ylimääräisen pysähdyksen suhteen. Räjähdin. Hävettää näin jälkeenpäin, mutta pistelin täyslaidallisen tulemaan, suututin miehen, anopin ja appiukon "itsekkyydelläni", mutta en enää välittänyt.

Pääsin kyllä sen jälkeen kohteeseeni eikä kukaan enää valittanut koko loppureissun kahden viikon aikana, jos halusin pysähtyä tienlaitaan ihailemaan maisemaa. Anoppikin suostui pariin otteeseen kyykkypissalle tai malttoi odottaa "seuraavalle suunnitellulle pysähdyspaikalle".

Anoppi ja appiukko ovat nyttemmin eronneet, mutta silti ei heillä ole reissuille enää mitään asiaa, ei yksin eikä yhdessä.

Tuo reissu allekirjoitti muuten päätökseni olla tekemättä lapsia. Tajusin, että en kestäisi sitä vikinää.

Vierailija
296/331 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ap lähde jommallakummalla vuokratulla autolla omalle reissulle kaupunkiin?

Liityt keskusteluun sivulla 20 etkä edes aloitusta vaivaudu kunnolla lukemaan!

Vierailija
297/331 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei saisi minua viettämään aikaa appi- tai omien vanhempien kanssa päiväkausia. Tai kenenkään muunkaan patisi oman perheen. Mulle riittää kun tavataan ihmisiä ravintolaillan verran tai kahvitellaan jonkun luona. Se on maksimi.

Lomalle nyt en todellakaan lähtisi porukalla.

Vierailija
298/331 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavat olla rikkaita kun tuovat koko joukon Kroatiaan asti vain tekemään ristisanoja ja lukemaan Hesaria.

Vierailija
299/331 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeeköhän appivanhemmat tahallaan ap:lle tota odotuttamista. "Kun ei se Mirkku ole ajokorttia hommannut, niin siinäpä odottelee". Tulee mieleen taannoin eksyttäjät-ketju. Siinäkin kontrolloitiin niitä jotka olivat riippuvaisia siitä eksyttäjästä/odotuttajasta.

Mulla on ajokortti ja olisin yhden päivän kattonut tota hommaa ja sit lomaillut haluamallani tavalla lasten kanssa.

Vierailija
300/331 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pah, ei tossa tilanteessa mitään kännejä kannata vetää. Muutenhan saat syyt omille niskoillesi. Paljon parempi ratkaisu on trollata ne nopeiksi olemalla vielä niitäkin HITAAMPI!

Jos aamupala kesti tänään 3 tuntia, niin huomenna tavoitteenasi tulee olla venyttää se 'palailu illalliseen asti.

Varo vaan, ettei tuo laiskottelu pysyvästi tartu. Muuten joudut muuttamaan (v)etelämaahan siestailemaan lopullisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi