Mieheni suku on maailman hitain suku! Menee hermo yhteisellä lomamatkalla. En jaksa enää!!
Mieheni vanhemmat maksoivat meidän matkamme Kroatiaan. Olen tästä äärettömän kiitollinen. Saimme siis koko perhe (kolme lasta ja me vanhemmat) lennot ja hotellin lahjaksi mieheni vanhemmilta.
Mutta tämä vetelehtiminen täällä on jotain uskomatonta, en jaksa enää. Viikko oltu, toinen jäljellä. Mitään ei saada aikaiseksi, enkä minä ajokortittomana pääse täältä yksinkään minnekään viettämään aikaa pois hotellialueelta.
Esimerkki tältä päivältä: oli YKSI sovittu yhteinen meno. Mennään rannalle, syödään yhdessä ja lapset voivat pulikoida vedessä. No, aamulla nukuttiin pitkään (klo 11 asti). Minä heräsin jo klo 9, mutta luin kirjaa siihen asti, että muut heräsivät. Appivanhemmat söivät aamupalaa valehtelematta 3 tuntia, koska lukivat pädeiltään Helsingin Sanomia samalla. Tuolloin kello oli jo kaksi iltapäivällä.
Minulla oli jo nälkä, joten tein sekä itselleni että lapsille leivät. Ajattelin, että pärjätään niillä sitten siihen ravintolaan asti. Mies sanoi käyvänsä tankkaamassa auton, niin voidaan joku päivä lähteä pidemmälle retkelle heti aamusta. Kun mies sanoi, että "lähden nyt" ja oikeasti lähti, meni aikaa NELJÄ TUNTIA!
Anoppi sanoi käyvänsä kävelyllä ennen ravintolaa. Ilmoitti tämän kello kolme. Lähti kello kuusi ja tuli seitsemän aikaan takaisin. Kello tulee nyt jo kahdeksan, eikä kukaan ole vieläkään ihan oikeasti lähdössä sinne ravintolaan. Minä ja lapset ollaan syöty tänään aamupala ja ne leivät. Lähden kohta kauppaan ostamaan lisää syötävää, jos ei pian päästä lähtemään.
Appiukko ilmoitti muuten puoli tuntia sitten, että käy suihkussa vielä ennen lähtöä. Tuolla sohvalla se tekee ristisanatehtävää edelleen, ei aikomustakaan mennä suihkuun.
Otan kokonaan toisen vaihteen huomenna ja alan lomailla niin, että saa jotain tehtyäkin. Mies saa hoitaa lapset ja niiden syömiset. Minä otan huomenna taksin ja lähden jonnekin kauemmas, kiertelen museoita, kävelen, SYÖN normaaleihin aikoihin, saan jotain tehtyä, muistoja, JOTAIN. En jaksa tätä vetelehtimistä, kun ei tehdä yhtään mitään ja jos jotain pitäisi saada tehtyä, niin siihen menee härreguud tuntikausia.
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noin ripeä ja toimiva itse olet, niin vähän ihmetyttää miksi ei ole ajokorttia?
Asutaan Helsingin kantakaupungissa. Autosta on vain haittaa, parkkipaikkojakaan ei ole. Ei kotona tarvita autoa mihinkään. Sukulaisetkin asuvat kaikki järkevien bussi- tai junamatkojen päässä, niin tosi tosi harvoin tarvitsee autoa vuokrata. Ainoastaan jonnekin kesähäihin keskelle ei mitään vuokrataan auto.
Ajokortti on kansalaistaito. Eihän se tarkoita, että pitäisi omistaa auto. Kuuluu normaaliin yleissivistykseen pystyä ajamaan autoa.
Kuuluuko normaaliin yleissivistykseen et YYHOO äiti maksaa tuhansien eurojen ajokortin lapselleen?
Haista pitkä ja ruskea
Olisi ap:n sitten kannattanut ajaa ajokortti, eikä valittaa täällä.
AP.lla ei ole rahaa bussiin ..ylläri
AP.N vmäinen anoppi näyttää valtaansa pitämällä perhettä nälässä...
Popparit esiin
Vierailija kirjoitti:
Kahden auton kahden viikon vuokrahinnalla olisin ottanut taksin lentokentältä ja takaisin.
Samoin iltaruokailuun (koska kertomuksen mukaan ainut ulkoruokailu) menisin taksilla.
Kenenkään ei tarvitse ajaa ja saa ottaa vaikka aikuiset alkoholia halutessaan.Tosin en tiedä autojen vuokrahintoja. Voipi olla edullinenkin.
Ja tosiaan, voivathan he kumminkin liikkua päivisin, vaikka toisin olen ymmärtänyt aloittajan hermostumisesta päätellen.
VUOKRATKAA MOPO
Ap voi käydä ajelulla hotellin ravintolaan ja takas kun pennut istuu eteisessä..korttii ei tarvii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noin ripeä ja toimiva itse olet, niin vähän ihmetyttää miksi ei ole ajokorttia?
Asutaan Helsingin kantakaupungissa. Autosta on vain haittaa, parkkipaikkojakaan ei ole. Ei kotona tarvita autoa mihinkään. Sukulaisetkin asuvat kaikki järkevien bussi- tai junamatkojen päässä, niin tosi tosi harvoin tarvitsee autoa vuokrata. Ainoastaan jonnekin kesähäihin keskelle ei mitään vuokrataan auto.
Ajokortti on kansalaistaito. Eihän se tarkoita, että pitäisi omistaa auto. Kuuluu normaaliin yleissivistykseen pystyä ajamaan autoa.
Kuuluuko normaaliin yleissivistykseen et YYHOO äiti maksaa tuhansien eurojen ajokortin lapselleen?
Haista pitkä ja ruskea
Ei kun puolet. Loppu lapsen pitää itse hankkia.
Ja tähän pystyy YYHOO-isäkin, niin miksi ei YYHOO-äiti?
Se meni multa ohi miksei aloittajan perhe toimi omana yksikkönään, kun miehellä on kuitenkin se ajokortti? Koko perhe pääsisi liikkumaan sinne rannalle ja syömään? No, hauskaa lomaa joka tapauksessa aapeelle ja toivotaan että loppuosa sujuu vähän rivakammalla tahdilla kuin tämä alku. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ajotaidottmia paikalla runsain määrin? Vai miksi lukuisat alapeukut näille ajokortittomuudesta huomauttajille?
Muija vänisee ja valittaa pääsemättömyyttään minnekään, vaikka on kaksi autoa pihalla. Ei siis itsessä mitään vikaa... ei ole. Kaikki on miehen suvun vika.
..mielipiteensä kertoi Teuvo, 54-vuotias kansakoulun keskeyttänyt automyyjä Hattulasta, jonka periaatteisiin ei kuulu käveleminen..
Väärin:
Olen helsinkiläinen Stina, 43-vuotias ja opettaja yläkoulussa (englanti ja saksa).
En omista autoa ja kävelen paljon.
-nimi kylläkin muutettu :)
Kuvitteellisen Teuvosi aikana Suomessa ei ollut enää kansakouluja, joten ei voinut sellaista keskeyttääkään. Muuten toki nokkelaa...
Kansakoulujärjestelmä lakkautettiin vasta 70-luvulla, pääkaupunkiseudulla vasta lähempänä 80-lukua. 56-vuotias on siis aloittanut koulunsa juuri ja juuri 60-luvun lopussa ja on ihan hyvin voinut olla kansakoulussa ennen kuin se on muuttunut peruskoulussa.
Taisit unohtaa, että olen kahden opettajan tytär.
ap
En unohtanut, mutta sinä taisit unohtaa, että Teuvo on 54-vuotias.
Monia asioita muuten voi tietää, vaikka vain yksi vanhemmista olisi opettaja kuten minulla .
Monia asioita voi myös tietää, vaikka ei olisi yhtäkään opettajavanhempaa. Perusteletko useinkin tietämyksesi vanhempien koulutustaustalla?
Katoa nyt sinä jankkaaja. Sitä paitsi vanhempien opettaja-ammatti on aika hyvä peruste tietää, milloin kansakoulusta tuli peruskoulu. Ymmärsithän tämän?
Miksi mennään lomalla keskelle korpea????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista pitkä ja ruskea
Ei kun puolet. Loppu lapsen pitää itse hankkia.
Ja tähän pystyy YYHOO-isäkin, niin miksi ei YYHOO-äiti?
Miten tämä koulua käyvä lapsi hankkii rahat?
myöskään autoon ei varaa...lukiokirjat maksaa..haista kan..salais...aska
Mats kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämäkin on😂 Ai miksi?
Ap kahden opettajan saamaton lapsi, vihreä ajokortiton Helsingin kantakaupungista lähtenyt vähän Balkanille museoihin ja nähtävyyksiin.
Opettele, Ap Bosnian sota ihan googlettamalla siellä yön pimeinä tunteina, niin sullekin, viimein selviää, ettei Kroatiassa tai koko Balkanilla ole kummoisia museoita. No, huomenna sitten uusi provo siitä, miten oli pettymys.
Sääliksi käy lapsesi kun äidillä ei ole ajokorttia ja ei pysty itse maksamaan matkaa. Loma menee leikkien sijasta Av:lla.
Sääliksi käy vanhat appivanhempasi, että jauhat heistä selän takana täällä netissä. Ovat kuitenkin sun matkan maksaneet, ja lisäksi sua kuljettavat siellä paikasta A paikkaan B.
Ensi kerralla parempi provo! Suljehan Av, ja mene nauttimaan kauniista Kroatiasta ilman eripuran luontia sukusi kanssa.
T. Kantakaupungissa joka paikkaan autoileva Balkanin hyvin tunteva
Ja P.S jos todella olisit kantakaupungista, tietäisit että se on hiljaisin ja helpoin osa pk-seutua ajaa autolla, koska se on pääosin vuorokaudesta täysin tyhjä autoista, kiitos vihreän politiikan. Liikenne on ulos- ja sisäänmenoväylillä. Ja auto on tosiaankin kätevin liikkua kantakaupungissa huonojen julkisten yhteyksien vuoksi.
Touché!!!
BRAVO!!!!!! 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😆😆😆😆😆😆👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
Juuri näin. Sähän voit, Ap, vaikka pyöräyttää siellä huoneistonne, keittiössä kaikille ruoat huomenna, tuoreista Balkanilaisista aineiksista, kun oot niin kätevä, ja aikaansaava, ei tarvi muiden, odotella.
Siinä samalla kertaat vähän Kroatian historiaa, jos opejutuissa on päässyt unohtumaan.
Ai joku uskoi tuon tuuban, mitä kantakaupungin liikenteestä kirjoitettiin! 🤣 Ajattelin että kaikille on selvä että se on vähän huonosti osuvaa sarkasmia.
Minkä tuuban?
T, Krunassa asuva, mutta EI vihreä
Krunikka, hemmetin lande!
Ai Krunkku vai?
Entä jos lapset sairastuvat.
On äidin vika jos lapsi ku.olee kun äiti ei osaa ajaa autoa
Häpeä ap
Onko siellä korpimökissä ees vessaa?
Kuinka monen kilometrin päässä lähin ranta/uima allas????
Vierailija kirjoitti:
Serkkunsa valmistujaisjuhliin tulivat 1,5h myöhässä. Me kaikki muut siellä vaan istuttiin ja odotettiin, että koska tulevat, jotta saisi sitä kahvia ja pääsisi sitten pois. Ja taaskaan ei mitään selitystä tai pahoittelua. Onneksi heitä ei ole tarvinnut nähdä nyt vuosiin..
Miksi ihmeessä odotitte? Olisitte aloittaneet kahvittelun. Jos myöhästyy, eikä siksi kerkeä kahvitella toisten kanssa, niin se on oma moka.
Eiköhän sitä ole tapana odotella, kunnes emäntä kattaa pöydän? Vai käytkö sinä sukulaisen valmistujaisjuhlissa itse keittämässä kahvit ja kaivat tarjottavat kaapista?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos lapset sairastuvat.
On äidin vika jos lapsi ku.olee kun äiti ei osaa ajaa autoa
Häpeä ap
Niin ja kun äiti ei ole opiskellut lääkäriksi ja pelastanut lastaan tekemällä hätäleikkauksen olohuoneen pöydällä. Ihan on oma vika tämän äidin.
Näin on varmaan landella, ei stadissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta jos sitä ajokokemusta ei kerry ja on pahimmillaan vuosikausia ajamatta autoa, niin ei sitä sitten enää auton rattiin edes uskaltaudu. Itse tunnen useitakin ihmisiä joilla on periaatteessa kyllä ajokortti, mutta eivät uskalla enää ajaa autoa tästä syystä.
- ei AP
Luetun ymmärtäminen: Stadin keskustassa ei tarvitse omistaa ajokorttia tai autoa.
Tuli kans mieleen, että monesti emännät ja isännät ovat ensin neuvotelleet muiden kanssa juhlien ajankohdasta, sopineet ajan ja ilmoittavat vasta sitten minulle että juhlat ovat silloin ja silloin. He tietävät varsin hyvin että minullakin on aikatauluni, enkä voi joustaa joka käänteessä tai en muuta tekisikään, ja jäävät jankuttamaan kun ilmoitan että kiitos kutsusta, osallistun myöhemmin ja aloittakaa ennen minua mikäli ylipäätään saan enää tulla. Tämä ei ole kertaakaan mennyt perille, koska keskustelut nenevät aina samalla kaavalla:
"Juhlat ovat klo 14:00"
"Jep ja pääsen töistä puoli kolmelta."
"No etkö sä voi siirtää..?"
Lopulta jankuttaminen muuttuu käskyttämiseksi, eli kutsuja ilmoittaa kylmästi miten minun pitää olla hänen ilmoittamana ajankohtana paikalla. Joskus skippaan juhlat kokonaan tai muut tällaiset sovitut menot, koska yksi päällepäsmäri ei kykene näkemään kuin omat aikataulunsa vaikka muille olisi täysin ok odottaa minuaki. Yhdenkin kerran kävi noin että emäntä odotutti tieten tahtoen raivosta kihosten koko sakkia, vaikka olin etukäteen ilmoittanut, etten pääse ajoissa saapumaan paikalle työvuoron tai muun erittäin psinavan syyn takia. Lopulta se kaikki juhliin liittyvä stressi ja raivo purettiin minuun kaikkien kuullen. Silloin muistan, että lähdin saman tien pois ja otin lahjankin mukaani, kosks loukkaannuin tosta niin paljon varainkin sen jälkeen kun kuulun että emäntä oli mustamaalannut minua myöhästelijänä.
Ehkä kaikkein surullisin tapaus oli entinen ystäväni, joka suuttui kun ilmoitin etten pääse hänen tupareihinsa kuudeksi koska järjestän omia häitäni. Kaasoni oli kiireellinen ja oli todella vaikea saada aikoja sopimaan, joten en kokenut että tupareihin puoli tuntia myöhässä saapuminen olisi maailmanloppu. Totta kai sitäpassiivos-aggressiivista kiukuttelua piti kuunnella koko ilta. Joku ehdotti, että pelataanko juomapeliä, niin tptta kai syy kieltöytyä siitä olo juhlien emännän mielestä siinä etten ollut saapunut ajoissa.
Jostain syystä kukaan ei kauheasti kunnioita aikataulujani silloin kun todellakin on jotain menoa, mutta sen sijaan suhtaudun itse ymmärtäväisesti muiden myöhästelyihin sun muihin menoihin jaymmärrän ettei koko maailma pyöri minun menojeni mukaan. Silti voisi ihmiset hiukan miettiä, etteivät kaikki ole myöhässä siksi koska ovat laiskoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot miehellesi että haluat käydä huomenna jossain. Sitten vaan kello soimaan jos ei muilutus auta ja menoksi. Voitte sanoa appivanhemmilla että lähdette paikkaa x kymmenen aikaan aamulla ja kysyä haluavatko tulla mukaan.
Lähden yksin bussilla.
Tajusin muuten just, että saakohan niitä bussilippuja edes siitä bussista ostettua! Apua. Pitää ottaa selvää.
ap
Ulkomaillahan ollaan yleisesti edelleenkin niin vanhanaikaisia, että julkiseen kulkuneuvoon saa ostetuksi matkalippuja siitä samaisesta kulkuneuvosta. Uskomatonta, mutta myös käteinen raha on edelleenkin aivan yleisesti käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Lähtivät yhteiselle lomalle ja Ap virittelee omia päiväretkiään muista välittämättä.
Ei näin, ei näin.
Oishan ne muut voineet mukaan mennä
Tunnettekos te muut tällaisia jahkailijoita, joille nimenomaan se valinnan tekeminen eli eri vaihtoehtojen välillä päättäminen on se pullonkaula? Kaupoissa, matkoja varatessa, jne jne.
Hyvänen aika sekin on rasittavaa. Tehtäväsi on lähinnä auttaa häntä tekemään se oma valintansa. Sillä ei ole vaikutusta, mitä sinä ehdotat. Se sivuutetaan. Et saa hoputettua, toinen ärsyyntyy ja loukkaantuu niin että homma vaan venyy entisestään.
Voit vain vähän myötäillä siinä ja ehkä ihan varovaisesti ohjailla, ehdottaa erilaisia näkökulmia valinnan perusteiksi jne. Tyyliin mitkä on tärkeimmät huomioon otettavat kriteerit, tai kokeillaanko poisrajaamalla päätyä oikeaan valintaan yms.
Usein väsyneenä huikkaan heti kysyttäessä vain että ”otetaan kolmas vasemmalta” tms, kun kerta jotakin minua aina vaaditaan sanomaan. Vaaditaan sanomaan, mutta sitä ei kuitenkaan noteerata.
Joudut olemaan siinä vain avustamassa toista tekemään valintansa. Toki se on olevinaan sitten se yhdessä tehty päätös.