Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisten on vaikea hyväksyä, miten paljon parempi elintaso täällä Saksassa on!

Vierailija
20.07.2018 |

Sukulaisia oli taas käymässä ja kyllähän he katselivat silmät pyöreinä näitä meidän puitteita. Ja kommentit oli katkeran oloisia. Voi raukkoja!

Meillä on 340 m2 huvila tässä Münchenin kupeessa ja pieni hütte vuorilla.

Meillä käy lastenhoitaja kun olen töissä, siivoja ja puutarhuri ovat mukava kroatialainen pariskunta tästä naapurista. Pihaa riittää jotain 1,5 hehtaaria, ja meillä on ihan oikeasti myös talli hevosia varten! (Vaikkei hevosta olekaan tai edes ponnyä)

Minun mies on johtoporrasta kemian alan yrityksessä. Hän teki täällä väitöskirjan lääketieteellisessä kemiassa ja opetti pari vuotta yliopistossa. Sitten liike-elämä kutsui ja urakehitys on edennyt erittäin hyvin. Mieheni palkka on yli 20000€ kuussa plus bonukset ja patenttitulot.

Minulla on oma yritys, jonka liikevaihto on noin 300000€ vuodessa. Työntekijöitä on kolme. Omat työpäiväni ovat 4-6 tunnin mittaisia lasten takia (5 ja 3 vuotta).

Meillä on varaa sisustaa kotimme elegantisti (suosimme modernia italialaista tyyliä), matkustella ja sijoittaa rahamme kannattavasti. Pääomatuloja meillä oli 2017 lähes 110000€.

Veroprosenttimme on kohtuullinen 35. Yritykseni saa tehdä vähennyksiä työllistämis ohjelman puitteissa, eli saamme vähentää verotuksessa yhden työntekijän palkan.

Ilmapiiri täällä Saksassa - ja erityisesti Etelä-Saksassa on täysin erilainen kuin Suomessa. Yhteisöllisyys on kaikki kaikessa. Olemme kristillis-demokraattisen CSU:n äänestäjiä. Toimin aktiivina vanhempainyhdistyksessä sekä eläinsuojeluyhdistyksessä. Meillä on kolme koiraa, joista yksi on rescue.

Saksassa saa ja pitääkin menestyä. Jokainen on vastuussa itsestään mutta myös heikommista pidetään huolta. He saavat asunnon, vaatteet ja ruokaa. Joutilaisuutta ja substanssiväärinkäyttöä avustusrahoilla ei suvaita.

Suomella olisi paljon opittavaa Bayerista.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan juttu oli tietysti keksitty. Ei kukaan fiksu kirjoittele tuollaisia.

Elintaso on hyvä niin Saksassa kuin Suomessakin. Ja kuten joku sanoikin, rikkaalla menee aina hyvin. Mutta otsikkoa voisi muuttaa: suomalaisten on vaikea hyväksyä, miten paljon parempi terveydenhuolto Saksassa on. Sillä se on ainoa asia, mitä itse Saksassa asuneena pidän paljon parempana kuin Suomessa.

Kerro siitä. Sotekeskustelun keskellä on virkistävää kuulla muiden maiden hyvistä käytännöistä.

saksaan minäkin muuttaisin jos Suomesta lähden.

Suomessa terveydenhuolto on taloudelliselta kannalta paras. Se on valtioystävällinen, riisuttu malli, joka kuitenkin kattaa kaikkein tärkeimmän. Ihmiset vain joutuvat vähän jonottelemaan ja odottelemaan leikkausta tms. Ja menemään sen lääkärin luo, joka hänelle on määrätty.

Saksassa saat paljon vastinetta rahoillesi (maksua ei oteta veroina vaan erillisinä sairaskassamaksuina, jotka lähtevät suoraan tilistä ja näin ollen tasoittavat saksalaisten veroetua niin, että molemmissa maissa lähtee kutakuinkin sama summa palkastasi pois). Suurimmat hyötyjät ovat varmaan alle 18v. ja raskaanaolevat, joille kaikki lääkkeetkin ovat ilmaisia. Potilas saa itse valita lääkärinsä ja erikoislääkärille pääsee akuutissa tapauksessa samana päivänä. Usein muutenkin muutamassa päivässä. Neuvolan korvaa lastenlääkäri ja naistentautien erikoislääkäri. Vastaanotto tms. maksuja ei ole. Itse olen saanut yhdeltä pidemmältä sairaalaolojaksolta 50 euron laskun. Voi olla vakuutettuna yksityisesti tai yleisesti. Mutta on selvää, että systeemi on yhteiskunnalle kallis. Mutta ihmisystävällinen.

On kyllä järkevänkuuloinen systeemi.

Vierailija
42/58 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pienet saavat yrityksen kulut olla jos 300 000 euron liikevaihdolla ja 3+1 työntekijällä se kannattaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evvk. Suomen elintaso riittää meille oikein hyvin.

Mitä teen tuollaisella kalliisti pidettävällä roinalla?

Miksiköhän Saksassa sitten on se vahva underground-skene, jossa perheelliset miehetkin käy? Olisiko liian ahdistavat kulissit?

Olen vapaa ja perheeni myös.

Olen niinikään vapaa ja perheeni myös. Terveiset Etelä-Saksasta

Vierailija
44/58 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ, josta suomessa maksetaan 4000 kuussa, saksassa maksetaan 6000 kuussa. Verotus on yksinäiselle samassa luokassa, perheelle voi olla huomattavasti alhaisempi. Siihen päälle se, että eläminen on 30 % halvempaa, niin onhan se elintaso parempi.

Noin se pääpiirteissään menee. Koulutettu saa pari tuhatta parempaa palkkaa ja elinkustannukset ovat alemman. Olen itse opiskellut Saksassa ja ollut siellä pariin otteeseen töissä. Saksalainen yhteiskunta toimii tehokkaammin ja luo paremmin vaurautta kuin sosialistinen Suomi.

Vierailija
45/58 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ap:lla on näillä helteillä ja lomilla tylsää. Eli siitä vaan rustaamaan vaikka mitä legendaa. Veikkaan, että jotain kokemusta Saksasta on, joten muutamia knoppeja on stooriin heitelty.

Vierailija
46/58 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintaso on hyvä niin Saksassa kuin Suomessakin. Ja kuten joku sanoikin, rikkaalla menee aina hyvin. Mutta otsikkoa voisi muuttaa: suomalaisten on vaikea hyväksyä, miten paljon parempi terveydenhuolto Saksassa on. Sillä se on ainoa asia, mitä itse Saksassa asuneena pidän paljon parempana kuin Suomessa.

Kerro siitä. Sotekeskustelun keskellä on virkistävää kuulla muiden maiden hyvistä käytännöistä.

Suomessa terveydenhuolto on taloudelliselta kannalta paras. Se on valtioystävällinen, riisuttu malli, joka kuitenkin kattaa kaikkein tärkeimmän. Ihmiset vain joutuvat vähän jonottelemaan ja odottelemaan leikkausta tms. Ja menemään sen lääkärin luo, joka hänelle on määrätty.

Saksassa saat paljon vastinetta rahoillesi (maksua ei oteta veroina vaan erillisinä sairaskassamaksuina, jotka lähtevät suoraan tilistä ja näin ollen tasoittavat saksalaisten veroetua niin, että molemmissa maissa lähtee kutakuinkin sama summa palkastasi pois). Suurimmat hyötyjät ovat varmaan alle 18v. ja raskaanaolevat, joille kaikki lääkkeetkin ovat ilmaisia. Potilas saa itse valita lääkärinsä ja erikoislääkärille pääsee akuutissa tapauksessa samana päivänä. Usein muutenkin muutamassa päivässä. Neuvolan korvaa lastenlääkäri ja naistentautien erikoislääkäri. Vastaanotto tms. maksuja ei ole. Itse olen saanut yhdeltä pidemmältä sairaalaolojaksolta 50 euron laskun. Voi olla vakuutettuna yksityisesti tai yleisesti. Mutta on selvää, että systeemi on yhteiskunnalle kallis. Mutta ihmisystävällinen.

En kiellä tuota. Huomauttaisin kuitenkin, että Saksassa terveyspalvelut riippuvat paljon myös siitä, minkä sairauskassan jäsen olet. Jotkut lääkärit suostuvat ottamaan vastaan vain tiettyihin sairauskassoihin kuuluvia potilaita. Jos et kuulu oikeaan sairauskassaan, voit myös joutua maksamaan sairaalalaskun ensin itse (enkä nyt tarkoita sitä nimellistä hoitopäivien määrän mukaan tulevaa maksua, mikä Suomessa pitää maksaa, vaan todelliset kustannukset kattavaa ehkä tuhansien eurojen laskua) ja voit vasta jälkikäteen hakea maksamiasi rahoja takaisin sairauskassalta.

Vierailija
47/58 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ, josta suomessa maksetaan 4000 kuussa, saksassa maksetaan 6000 kuussa. Verotus on yksinäiselle samassa luokassa, perheelle voi olla huomattavasti alhaisempi. Siihen päälle se, että eläminen on 30 % halvempaa, niin onhan se elintaso parempi.

Noin se pääpiirteissään menee. Koulutettu saa pari tuhatta parempaa palkkaa ja elinkustannukset ovat alemman. Olen itse opiskellut Saksassa ja ollut siellä pariin otteeseen töissä. Saksalainen yhteiskunta toimii tehokkaammin ja luo paremmin vaurautta kuin sosialistinen Suomi.

Niin. Lisänä on vaan kaikkialle tunkeutuva sosialistinen byrokratia ja miljoonia köyhdyttävät minijobit. Näin alkuun.

Vierailija
48/58 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi elintaso on joo. Harvalla ihan noin korkea elintaso silti on. Kotiäitikulttuuri ei innosta.

Saksa on yksi konservatiivisimmista maista ja naisella on vaikeaa yritysmaailmassa, jopa Suomea vaikeampaa, vaikka olemme Suomessa jopa Venäjää ja Kiinaa jäljessä oleva takapajula naisjohtajien määrässä. Miehelle Saksa on varmasti hyvä maa asua, mutta naiselle ei. Jos aloittajalla ei olisi omaa yritystä, olisi hän todennäköisesti työtön.

Heh. Kävitkö Saksassa 60-luvulla?

Naiselle Saksa on siinä mielessä tosi hyvä maa asua että vaikka päättäisit jäädä 15 vuodeksi kotiin, et jää loppupeleisdä tyhjän päälle...

Saksa on kotiäitiyhteiskunta, jossa kotiäitien taloudellinen asema on turvattu paljon paremmin kuin Suomessa. Mutta koulutetulle naiselle, joka haluaa sekä työuran että lapset, Saksa on monessa suhteessa vaikeampi maa kuin Suomi.

Vierailija
49/58 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kiellä tuota. Huomauttaisin kuitenkin, että Saksassa terveyspalvelut riippuvat paljon myös siitä, minkä sairauskassan jäsen olet. Jotkut lääkärit suostuvat ottamaan vastaan vain tiettyihin sairauskassoihin kuuluvia potilaita. Jos et kuulu oikeaan sairauskassaan, voit myös joutua maksamaan sairaalalaskun ensin itse (enkä nyt tarkoita sitä nimellistä hoitopäivien määrän mukaan tulevaa maksua, mikä Suomessa pitää maksaa, vaan todelliset kustannukset kattavaa ehkä tuhansien eurojen laskua) ja voit vasta jälkikäteen hakea maksamiasi rahoja takaisin sairauskassalta.

Olet sekoittanut yksityisen ja yleisen. Jotkut lääkärit ottavat vain yksityisiä mutta ei sairaskassan mukaan. Ja saahan toki sairaskassan itse valita ja vaihtaa halutessaan. Se, että joutuu maksamaan itse kulut ja saa ne vasta jälkikäteen takaisin on yksityisen sairaskassan piirre. Silti monet siihen mielellään kuuluvat. Itse pidän yleisiä parempana vaihtoehtona varsikin suuremmalle perheelle.

Vierailija
50/58 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi elintaso on joo. Harvalla ihan noin korkea elintaso silti on. Kotiäitikulttuuri ei innosta.

Enpä ole kotiäiti vaan yrittäjä, joka työllistää 3 henkilöä!! Ja minulla on kaksi masters tutkintoa.

Maksathan niille työntekijöille sen 20k€/kk, jotta pystyvät samaan elintasoon kuin te? Ai niin, et voi kun liikevaihto oli vaan 300k€/v. Eli teidän elintaso on hyväosaisten elintaso, huono-osailla on hikinen kerrostalo yksiö kovalla vuokralla ja pienipalkkainen työ. Mutta eihän niistä tarvi välittää, ne on vaan turkkilaisia.

Vierailija
51/58 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksa on yksi konservatiivisimmista maista ja naisella on vaikeaa yritysmaailmassa, jopa Suomea vaikeampaa, vaikka olemme Suomessa jopa Venäjää ja Kiinaa jäljessä oleva takapajula naisjohtajien määrässä. Miehelle Saksa on varmasti hyvä maa asua, mutta naiselle ei. Jos aloittajalla ei olisi omaa yritystä, olisi hän todennäköisesti työtön.

Heh. Kävitkö Saksassa 60-luvulla?

Naiselle Saksa on siinä mielessä tosi hyvä maa asua että vaikka päättäisit jäädä 15 vuodeksi kotiin, et jää loppupeleisdä tyhjän päälle...

Saksa on kotiäitiyhteiskunta, jossa kotiäitien taloudellinen asema on turvattu paljon paremmin kuin Suomessa. Mutta koulutetulle naiselle, joka haluaa sekä työuran että lapset, Saksa on monessa suhteessa vaikeampi maa kuin Suomi.

Ei se ole vaikeampi. Päivähoito on nykyään hyvin järjestetty eikä ole kalliskaan. Monien on vain vaikea luopua perheverotuksen tuomista eduista ja siksi usein toinen tekee vain pientä osa-aikaista työtä.

Vierailija
52/58 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa? Naisilla on kiintiöitä, omia rekrykanavia ja -ohjelmia, media nostaa naisia väkisin, yritykset haluavat julkisuussyistä palkata naisia alemmin kriteerein... ja vielä vaikeaa on!

Vierailija
53/58 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Lisänä on vaan kaikkialle tunkeutuva sosialistinen byrokratia ja miljoonia köyhdyttävät minijobit. Näin alkuun.

Sosialistinen?? EIkö se kuvaa enemmänkin Suomea?

En ole koskaan kohdannut ketään, joka tekisi minijobia päätyökseen. Ne ovat kotiäitien tai pienipalkkaisten luksusta. Eli halutaan verottomana ja ilman sos. maksuja tienata hieman lisää. eli sen 450 euroa. Saksassa on todella paljon ihmisiä, jotka ovat valmiita työskentelemään vain muutaman tunnin viikossa. Tunsin erään laitoksen johtajan, joka jäi äitiyslomalle ja sitten pariksi vuodeksi kotiin. Tuli takaisin töihin vain sillä ehdolla, että saa minijobin, joka hänen mielestään riitti pienten lasten äidille ja joka mahdollisti sen, että hänelle jäi 4 h työstä viikossa 450/kk puhtaana käteen. Moni pienten lasten vanhempi on valmis tekemään vain n. 20-30% (mitä suomalaisten on tietenkin mahdoton ymmärtää..) ja silloin Minijob on joillekin kannattavampi.

Vierailija
54/58 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaikutat jotenkin oudolta. Varakkaat ihmiset ei yleensä halua erityisesti kerskaila sillä, miten hyvin menee. Se on tahditonta. Olen itsekin asunut Münchenissä, kaupunki on vauras ja ihmisten elintaso on tosiaan Keskiverto suomalaiseen verrattuna korkea. Ei tullut koskaan mieleenikään julistaa tällaista sanomaa ystävilleni! Toivottavasti baijerilaiset eivät saa huonoa kuvaa suomalaisista sinunoloisten ihmisten vuoksi.

Vierailija
55/58 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen Muncheniin muuttaneen ystävän elämää seuranneena voin toki allekirjoittaa sen, että Saksassa elintaso on kaikenkaikkiaan korkeampi kuin Suomessa. Mutta työelämä on hierarkista ja jäykkää esimiehen pokkurointia ja teitittelyä. Kun lapsia syntyy, niin yhteiskunta edelleen kannustaa äidit kotiin tai korkeintaan harrastuksenomaisesti puuhastelemaan ”töissä”. En tiedä viihtyisinkö itse montaakaan vuotta. Pari voisi kokeilla.

Vierailija
56/58 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kohdannut ketään, joka tekisi minijobia päätyökseen. Ne ovat kotiäitien tai pienipalkkaisten luksusta. Eli halutaan verottomana ja ilman sos. maksuja tienata hieman lisää. eli sen 450 euroa. Saksassa on todella paljon ihmisiä, jotka ovat valmiita työskentelemään vain muutaman tunnin viikossa. Tunsin erään laitoksen johtajan, joka jäi äitiyslomalle ja sitten pariksi vuodeksi kotiin. Tuli takaisin töihin vain sillä ehdolla, että saa minijobin, joka hänen mielestään riitti pienten lasten äidille ja joka mahdollisti sen, että hänelle jäi 4 h työstä viikossa 450/kk puhtaana käteen. Moni pienten lasten vanhempi on valmis tekemään vain n. 20-30% (mitä suomalaisten on tietenkin mahdoton ymmärtää..) ja silloin Minijob on joillekin kannattavampi.

Aikamoista valehtelua.

Vierailija
57/58 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen Muncheniin muuttaneen ystävän elämää seuranneena voin toki allekirjoittaa sen, että Saksassa elintaso on kaikenkaikkiaan korkeampi kuin Suomessa. Mutta työelämä on hierarkista ja jäykkää esimiehen pokkurointia ja teitittelyä. Kun lapsia syntyy, niin yhteiskunta edelleen kannustaa äidit kotiin tai korkeintaan harrastuksenomaisesti puuhastelemaan ”töissä”. En tiedä viihtyisinkö itse montaakaan vuotta. Pari voisi kokeilla.

Olen myös etelästä ja minuakin ärsyttää samat asiat kuin sinua. Tosin jos sinulla on koulutusta ja haluat mennä kokopäiväisesti töihin pienten lasten äitinä, ei sinua kieroonkaan katsota. Tunnen joitakin isiä, jotka ovat kotona tai tekevät vain osa-aikaa ja vaimo on kokopäiväisesti.  Ja myös sellaisia perheitä, joissa molemmat töissä vaikka vauva 6 kk. Kyllä sullakin on sitten valinnanvapaus. Toisaalta Baijerissa ollaan kyllä vielä konservatiivisempia kuin Baden-Württembergissä.

Vierailija
58/58 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista valehtelua.

Jaa. MInä ainakin olisin halunnut minijobin mutta minun alalla se ei ole mahdollista eli näiitä ei ole. Olisi ollut kannattavampi.